Suomalaisten työpukeutuminen on liian rentoa
Mikä on suomalaisessa työpukeutumisessa vikana? Olen jo kauan ihmetellyt, kun (eri alojen, sijoitusyhtiöistä sosiaalipuolelle) toimistoihin pukeudutaan huonosti istuviin farkkuihin, riemunkirjaviin / muuten epäsopiviin paitoihin. Ei hiventäkään ryhtiä! Jopa edustustilaisuudet klaarataan ne farkut jalassa, pikkupomoilla saattaa olla jo puku, mutta sekin tekokuitua ja huonosti istuva.
Itse ainakin haluan pukeutua töihin mahdollisimman edustavasti. Tyylikkyys ei tarkoita välttämättä epämukavaa ja kallista, jos osaa valita vaatteensa oikein. Mustat suorat housut, avokkaat tai siistit, matalat kengät, hillitty kauluspaita / neuletakki ja siistit asusteet, jos pukua ei vaadita. Mutta kun ei. Suomalaisten työpaikkojen casual on monissa paikoissa melkeenpä se, kun tulisit vaikka yöpaidassa paikalle. Ulkomailla monissa firmoissa on jopa hiustenvärille ja mallille tarkat ohjeet, ja jos et pukukoodia noudata, voi voi, etsi uusi työpaikka.
Ja kyllä, töissä on tärkeintä hoitaa hommansa hyvin, mutta ei siisti ja ammattimainen ulkokuori ole siitä mitenkään pois. Pikemminkin plussaa vain. Viestität säntillisellä ulkokuorella positiivista itsestäsi JA firmasta esimerkiksi asiakastapaamisissa.
Kommentit (64)
Otin juuri töissä osaa suureen yhteispalaveriin sosiaalialalla ja erään kunnan aluejohtajalla oli crocsit jalassa. Ei joka alalla tod tarvita jakkupukuja, mutta että crocsit...
Voi luojan kiitos, ettei täällä sentään hiustenväriin tai -malliin puututa! En kyllä todellakaan alkaisi värjäilemään kauniita maantienharmaita hiuksiani vain että se sopii yrityksen imagoon tai laittamaan joka aamu hiukset jollekin helvetin nutturalla, jota en edes osaa tehdä!
Onneksi on firman puolesta työasu, niin tarvitse miettiä mitä laittaa päälleen.. Voin vaikka yöpaidassa raahautua töihin.
Mulla sit taas ihan eri kokemukset..Saksassa ja Briteissä töissä ollaan kuluneissa farkuissa ja norjalaisvillapaidassa. Itse olen toimistossa töissä ja kaikki pukeutuvat ihan siististi, ei kuitenkaan pukuihiin yms. Ja itse en matalia avokkaita suostuisi koskaan laittamaan jalkaan! Väh. 7cm korko oltava. Enkä omista yhtään neuletta, suoria mustia housuja tai beigen värisiä vaatteita. Väriä elämään ihmiset!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:55"]Kannattaa pukeutua sossuna käsintehtyyn liituraitapukuun ja jaella toimeentulotukia sieltä pöydän takaa hieman huonommin pärjänneille ihmisille, heh! Muistakaa ylevä ilme.
[/quote]
En nyt ihan tarkoittanutkaan aloitusta koskemaan sokeasti ihan kaikkia. Esim. sosiaalipuolella nuorisotyössä (mistä joku kommentoi) on ihan OK olla niissä rennommissa vaatteissa. Ymmärrän kyllä, että nuori ei välttämättä koe suurta sielunyhteyttä jakkupukuiseen nuorisotyöntekijään. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:33"]
Ei ole pukukoodia eikä asiakastapaamisia. Työvaatteet työnantajan puolesta.
[/quote]
Tuliko mieleen, että tässä ei kenties puhuttu juuri sinusta. Huoh, en ymmärrä tällaisia vastauksia, kun on pakko vaan päästä jotakin sanomaan. Kuin pieni lapsi: "hei, minäkin olen täällä!".
[/quote]
tuliko mieleen pikkulapsi, että kaikki eivät työskentele toimistoissa?
[/quote]
No, ap.n aloitus ei oikeastaan nyt koske kuin niitä, jotka käyvät töissä "omat vaatteet" päällä.
Toimiston lisäksi tulee vaikka opet mieleen, vaatteilta vaaditaan aika paljonkin open työssä...
(Yleensä minä saan näppyjä noista oikaisijoista, tyyliin " ei saa kirjoittaa ketjun".
Mutta tässä tapauksessa oikaisija on oikeassa :-D
Kauheaa haittaahan näistä ylimääräisistä kommenteista ei ole, ketju pitenee kylläkin. )
Ja ohis ^^ ^^ ^^
Nämä napapaitasankarit taitaa olla pahimpia. Voisi ajatella vähän muitakin ihmisiä siellä työpaikalla.
Jos kaikki toimistosta pukeutuvat nuhjuisesti, se yksi "hienompi" voi erottua negatiivisesti.
Itse saan uniformun työn puolesta joten en osaa ottaa sen kummempaa kantaa.
Ap taitaa olla samassa virastossa työskentelevä kollegani, joka päivä, pari taaksepäin katsoi kahvihuoneessa vaatteitani kuin halpaa makkaraa... Meidän osastolla pukeudutaan rennosti, mutta tottakai asiakastapaamisiin kaikki osaavat laittaa päälle kunnon releet :)
Antaa aika löysän kuvan ihmisestä, kun ei edes töiden takia vaivautua sen vertaa, että edes vähän katsoisi mitä päälleen pistää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:00"]
Jos kaikki toimistosta pukeutuvat nuhjuisesti, se yksi "hienompi" voi erottua negatiivisesti.
[/quote]
Pikemminkin tulee mieleen se ainoa työnsä vakavasti ottava.
Haluaisin pukeutua siistimmin, mutta paskapalkkaisessa asiakaspalvelutyössä ei kyllä jää yhtään ylimääräistä rahaa laskujen jälkeen. Minulla on aina samat vaatteet, kaappi täynnä nukkaisia henkkamaukan rytkyjä. Voi kun voisi panostaa laadukkaisiin vaatteisiin. Olen niin kateellinen teille, jotka voitte shoppailla "tuosta noin vain".
Kirppareitakin kierrän, koska lapsille on helppo etsiä vähänkäytettyjä vaatteita sieltä. Joskus löydän jotain kivaa itsellenikin.
Mulle on ihan ykshailee miten joku asiakaspalvelija, virkailija tms, on pukeutunut, kunhan on puhdas eikä haise pahalle.
Kuuntelen mitä ihmisen suusta tulee ja katson silmiin, joista myös voi "lukea" tietääkö mistä puhuu.
Jos ei osaa asiansa niin solmiot, jakkupuvut ja korkokengät eivät pelasta tilannetta, päinvastoin, viestittää että on panostettu ulkoisiin seikkoihin asiantuntemuksen sijaan, ja se vasta on säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:16"]Mulle on ihan ykshailee miten joku asiakaspalvelija, virkailija tms, on pukeutunut, kunhan on puhdas eikä haise pahalle.
Kuuntelen mitä ihmisen suusta tulee ja katson silmiin, joista myös voi "lukea" tietääkö mistä puhuu.
Jos ei osaa asiansa niin solmiot, jakkupuvut ja korkokengät eivät pelasta tilannetta, päinvastoin, viestittää että on panostettu ulkoisiin seikkoihin asiantuntemuksen sijaan, ja se vasta on säälittävää.
[/quote]
No, olen eri mieltä. Mulle se siisti pukeutuminen viestii sen, että toista osapuolta kiinnostaa edes sen verran. Ei siisti ulkokuori edelleenkään sulje osaamista pois. Kyllä minä ainakin esim. lakipalveluista maksan juristille, joka osaa asiansa JA kunnioittaa asiakasta pukeutumisellaan kuin asiansa osaavalle MUTTA homssuiselle.
En ymmärrä ihmisiä, jotka antavat vaatetuksen vaikuttaa mielipiteisiinsä toisen ammattitaidosta. Vaatteilla ei ole väliä, henkilökohtaisesta hygieniasta sen sijaan on kohteliasta huolehtia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:54"]
No sehän siinä on, kun ei se pukeutuminen paranna mitenkään työlaatua. Jokainen siis pukeutukoon, kuten haluaa, kunhan on suht puhtaat vaatteet. Minusta on ainakin mahtavaa, että voi toisinaan pukea päälle jonkun oikein hienon jakkupuvun ja toisinaan voi mennä töihin ihan vaan farkuissa ja t-paidassa (joo, meillä osa työskentelee jopa huppareissa eli aika rento meininki).
[/quote]
Työympäristön siisteys parantaa viihtyvyyttä, saman tekee työntekijöiden hyvä pukeutuminen. No, Suomessa liikaa vaadittu. Täällähän vaatteisiin käytetään rahaakin paljon vähemmän kuin muualla Euroopassa, vaikka ilmaston puolesta tarvitaan joka vuodenaikaan erilaisia päällysvaatteita.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:28"]
En ymmärrä ihmisiä, jotka antavat vaatetuksen vaikuttaa mielipiteisiinsä toisen ammattitaidosta. Vaatteilla ei ole väliä, henkilökohtaisesta hygieniasta sen sijaan on kohteliasta huolehtia.
[/quote]
Ei hygienia ole yhtään sen parempi mittari kuin pukeutuminenkaan.
Olen sen verran edustava etten tartte mitään pukua. ja asiakkaat todellakin kuuntelevat jos minä puhun. Muutamat tatuoinnit pikemminkin hyve ollut, ei kukaan ole napissut vastaan vaikkei aina tapaamiset päätykkään asiakkaan mieleisesti. Koskaan minun fimalle velkaa jääneet eivät ole jättäneet maksamatta minun aikanani.
Jos mun päivittäinen toimenkuva on istua ruudunääressä ja tehdä 3d-mallia, välillä juosta pajan puolella neuvomassa jotain yksityiskohtaa, niin en ala tässä hikoilla siisteissä vaatteissa (rypyssä heti) tai sotkea öljyyn pajalla.... vaikka muutaman kerran viikossa saatan joutua ex-temporee piipahtamaan asiakaspalaveriin jonkin jutun vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:53"]Ap, vaatetuksesi on hyvä, mutta mtalapohjaiset kengät eivät, eli pientä korkoa ja olet heti taas pykälän siistimpi.
[/quote]
Itse tykkäänkin pitää korkoja, mutta aloituksen esimerkissä huomioin senkin, että moni ei välitä korkokengistä / pysty niitä käyttämään / osaa kävellä niillä. Mielummin matalapohjaiset ja varma askellus kuin huojunta korkokengissä, joilla ei osaa kävellä. Ap