Mitä mieltä olisit suomalaisista häistä, joissa olisi intialaista ruokaa?
Suunnittelemme mieheni kanssa, että tilaisimme intialaisen pitopalvelun häihimme. Valittavana olisi neljä eri ruokavaihtoa (liha×2, kana, kasvis), lapsille miedommat chicken curry-annokset, aikuiset saisivat valita tilatessaan ruuan tulisuusasteen. Alkupaloina keittoa ja liha-ja kasvisnyyttejä. Kakkupöytä olisi ihan tavallinen, siinä ei intialaista teemaa. Olisiko itsellesi ihan ehdoton ei tuollainen ja miksi?
Kommentit (32)
Kiitos kaikille kommenteista! 17, me pohdittiin myös jos ruuan kanssa mangolassit :)
Ja siis tuo chicken kormahan on todella mietoa, se on siis ihan perus riisiä ja kanakastiketta, mutta vaan todella hyvin valmistettua kanaa. Tietenkin kaikkiin annoksiin, myös lapsille, kuuluu raita ja naan (tavallinen tai valkosipuli).
Me olemme miehen ja lasten kanssa hulluina intialaisen ruokaan, ja siksi haluttaisiin sitä häihimme. Jos joku pelkää liian että on liian mausteista, voi ottaa vaikka lasten chicken korma-annoksen. Meillä on tulossa aika pienet häät (ja kyllä, talvihäät), ja sen tiedän että mitään allergisia ei pitäisi olla joukossa, jotka eivät pysty syömään menussa olevia ruokia (ellei sitten joku tuo todella allergisen avecin, no sen osaa varmasti pitopalvelu ottaa huomioon). Saattaa miehen isoäiti ja isotäti olla vähän shokissa tarjoiltavista (juhlien ainoat oikeasti vanhukset), mutta me ei vaan haluttu mitään perus saaristolaispöytää kun se ei ole meidän juttu. Ap
Otsikon nähdessäni ajattein, että jee, olis ihan unelmahäät mun kaltaiselleni kasvissyöjälle. Mutta aika perinteinen suomalainen hääkattaushan tuo on, lihaa, lihaa, (kanan)lihaa lapsille ja se kiintiökasvis. Intalainen keittiö antaisi mahdollisuuksia mielenkiintoisempaankin.
Naistenlehdissä kouhotettiin jo 20 vuotta sitten siitä, miten Kirsi Pihan häissä oli italialaista ruokaa, joten ideanahan tuo tuskin on liian raju 2010-luvulla. Lasten varjollakaan ei kannata ajatusta tyrmätä, lapset yleensä tykkäävät intialaisesta. Mutta joku isotäti voi tietty vähän tuhahdella kun ei oo pottua ja kastiketta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:43"]Minä olisin innoissani, mutta läheskään kaikki eivät pidä maustetusta intialaisesta ruuasta. Meillä olisi ollut iso joukko pettyneitä vanhempia sukulaisia, jos olisimme tarjonneet häissä vain intialaista. Mutta riippuu tietysti ihan teidän vieraiden laadusta. Meidän sukulaiset ovat pääsääntöisesti aika perinteisiä maalaisihmisiä, joille perunat ja läskisoosi ovat ruokien kuningas.
[/quote]
Ja miksi pitää miellyttää niitä vanhuksia? En käsitä. Kaikki tehdään aina niin että kunhan vanhat viihtyy. Saavat hekin välillä joustaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:44"]Otsikon nähdessäni ajattein, että jee, olis ihan unelmahäät mun kaltaiselleni kasvissyöjälle. Mutta aika perinteinen suomalainen hääkattaushan tuo on, lihaa, lihaa, (kanan)lihaa lapsille ja se kiintiökasvis. Intalainen keittiö antaisi mahdollisuuksia mielenkiintoisempaankin.
Naistenlehdissä kouhotettiin jo 20 vuotta sitten siitä, miten Kirsi Pihan häissä oli italialaista ruokaa, joten ideanahan tuo tuskin on liian raju 2010-luvulla. Lasten varjollakaan ei kannata ajatusta tyrmätä, lapset yleensä tykkäävät intialaisesta. Mutta joku isotäti voi tietty vähän tuhahdella kun ei oo pottua ja kastiketta.
[/quote]
Intialaisessa on tarjolla kaikkea ihanaa kasvisruokaa, mutta niinkuin tiedät, me suomalaiset olemme hulluna siihen lihaan ja moni ei pidä kasvisruokaa oikeana ruokana. Tuntuisi turhalta laittaa listalle enemmän kasvisvaihtoehtoja, koska suurin osaa ottaa kuitenkin sen lihaisamman vaihtoehdon. Ap
Mä rakastan intialaista ruokaa. Tänäänkin on kanakorma illalliseksi. En oikein miellä sitä hääruoaksi ihan sen takia kun meillä se on arkiruokaa. Mutta monelle varmasti eksoottista ja ehdottomasti tykkäisin siitä häissäkin. Kunhan se on hyvää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:44"]Otsikon nähdessäni ajattein, että jee, olis ihan unelmahäät mun kaltaiselleni kasvissyöjälle. Mutta aika perinteinen suomalainen hääkattaushan tuo on, lihaa, lihaa, (kanan)lihaa lapsille ja se kiintiökasvis. Intalainen keittiö antaisi mahdollisuuksia mielenkiintoisempaankin. Naistenlehdissä kouhotettiin jo 20 vuotta sitten siitä, miten Kirsi Pihan häissä oli italialaista ruokaa, joten ideanahan tuo tuskin on liian raju 2010-luvulla. Lasten varjollakaan ei kannata ajatusta tyrmätä, lapset yleensä tykkäävät intialaisesta. Mutta joku isotäti voi tietty vähän tuhahdella kun ei oo pottua ja kastiketta. [/quote] Intialaisessa on tarjolla kaikkea ihanaa kasvisruokaa, mutta niinkuin tiedät, me suomalaiset olemme hulluna siihen lihaan ja moni ei pidä kasvisruokaa oikeana ruokana. Tuntuisi turhalta laittaa listalle enemmän kasvisvaihtoehtoja, koska suurin osaa ottaa kuitenkin sen lihaisamman vaihtoehdon. Ap
[/quote]
No jos tämä linja otetaan, niin sitten kannattaisi selvittää, löytyisikö joku sopivan mieto, naudanlihasta valmistettu vaihtoehto niille vanhuksille. Kastike erikseen lihasta, niin jokanen voi annostella itse. Chicken korma ei ole vanhemman polven silmissä juhlaruoka. Heille kun kanaruoat usein tuovat mieleen sen ikälopusta munijasta tehdyn kastikkeen.
T. Se kasvissyöjä, mutta historiatietoinen sellainen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:41"]
Varsinkin jos on syksy/talvihäät, niin tykkäisin tosi paljon! Kaikista helteisimmillä kesäkeleillä intialainen on mun mielestä liian tuhdin makuista niiden mausteiden vuoksi.
[/quote]
Joo, intialalaiset itsekin kotimaassaan herkuttelevat enimmäkseen pikkupakkasilla...
Aivan loistava idea, tykkäisin paljon ! Ja muistakaa, kukaan ei voi ikinä tykätä kaikesta. Jos ruoka ei miellytä, jättää syömättä
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:00"]
Aivan loistava idea, tykkäisin paljon ! Ja muistakaa, kukaan ei voi ikinä tykätä kaikesta. Jos ruoka ei miellytä, jättää syömättä
[/quote]
Ihastuttavan suora asenne, mutta minä omissa häissäni kyllä näkisin vieraiden viihtymisen tärkeänä asiana ihan itsekkäistä syistä. Olisi kauhean noloa, jos tyypit hankkisivat kalliin lahjan, pynttäytyisivät juhlavaatteisiin, istuisivat mitään syömättä ja häippäisivät sitten nälkäkärtyissään mäkkärille. Estäisin sen jos suinkin voisin.
Ja ihan vanhempien ihmisten kunnioituksesta laittaisin listalle "sitä ja sitä lihaa kerma-tomaattikastikkeessa" selvällä suomen kielellä ja evästäisin pitopalvelun tekemään vanhusystävälliset annokset joissa kastikkeen saa lisätä itse. Uskon, että intialaiset ymmärtävät jotakin vanhusten ja heidän hupsujen tapojensa kunnioittamisesta.
T. Se kasvissyöjä
Meillä jäis kyllä syömättä kokonaan. Meistä ei kukaan voi sietää intialaista ruokaa. Ottaisin omat eväät mukaan tai jättäisin häät väliin kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:53"]
Mä rakastan intialaista ruokaa. Tänäänkin on kanakorma illalliseksi. En oikein miellä sitä hääruoaksi ihan sen takia kun meillä se on arkiruokaa. Mutta monelle varmasti eksoottista ja ehdottomasti tykkäisin siitä häissäkin. Kunhan se on hyvää.
[/quote]
Mutta ei kai ne "suomalaisissa" häissä tarjotut karjalanpaisti tai joku lihakastike karjalanpiirakoineenkaan mitään sellaista "hienompaa" ruokaa ole.
Minä olisin innoissani, mutta läheskään kaikki eivät pidä maustetusta intialaisesta ruuasta. Meillä olisi ollut iso joukko pettyneitä vanhempia sukulaisia, jos olisimme tarjonneet häissä vain intialaista. Mutta riippuu tietysti ihan teidän vieraiden laadusta. Meidän sukulaiset ovat pääsääntöisesti aika perinteisiä maalaisihmisiä, joille perunat ja läskisoosi ovat ruokien kuningas.