Olen piilotoimittaja.
Olen opiskellut viestintää ja minulla on suuri määrä toimittajia Facebook-kavereina. Olen aktiivinen keskustelija tällä palstalla.
Huomasin viime syksynä, että käsittämättömän monet toimittajat nappaavat kirjoituksistani juttuaiheita lehtiinsä. Vakavamieliset aiheet Facebookista tai täältä nostettiin Helsingin Sanomiin tai maakuntalehtiin. Typerät, valheellisetkin provot taas julkaistiin jopa uutisina iltapäivän roskalehdissä.
En halua paljastaa juttuja, koska haluan pitää anonyymiyteni. Mietin vain sitä, että onpa toimittaminen mennyt aika copy-paste-meiningiksi, kun suurten, koko maailmaa koskevien uutisten jälkeen (jotka nekin napataan toisilta medioilta) loput uutiset kopioidaan somesta tai tällaisilta provopalstoilta.
Miksi toimittajat saavat palkkaa toisten juttujen julkaisemisesta? Miksi enää kirjoittaisin mitään mihinkään, kun muut repivät niistä rahat itselleen?
Tämän vuoden aikana olen ottanut näitä julkaistuja juttuja talteen. Niitä on kertynyt 27 kpl, joka ei tällaiselle piilotoimittajalle ole pieni määrä. Jutut eivät ole mitään yleisiä, joista joku muukin olisi voinut keksiä aiheen kirjoittaa, vaan hyvinkin spesifejä. Esimerkkinä (aihe muutettu) vaikkapa Facebook-kirjoitukseni keväältä, jossa kyselin olivatko muut huomanneet, että tietyn merkkisten autojen vasemman takapyörän alta löytyy aina. Aaamuisin jänis. Parin päivän päästä Iltalehden lööpissä "jänistutkija Bunny-saarelta ymmällään Suomen jänishavainnosta - onko autosi jänismagneetti".
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:18"]Et sentään ole valetoimittaja.
[/quote]
Välillä tuntuu siltäkin, kun joku typerä provo on nostettu uutiseksi jossain Iltalehdessä. "Lukijat kertovat kammottavista mörkömiehistä jääkaapissa - löytyykö omasta jääkaapistasi mörkömies?"
Lisään vielä, että sehän on huomattu jo aika päiviä sitten, että me kaikki tällä palstalla autamme iltapäivälehtien kirjoittamisessa. Kaikki jutut napataan täältä.