Oletko sinä melkein jäänyt AUTON ALLE?
Mitä tapahtui?
Minulle on meinannut käydä joitakin kertoja juuri näin kuin nyt viime aikoina on onnettomuuksissa tapahtunut. Eli molemmille vihreä, autoilijalla väistämisvelvollisuus, jota ei ole noudattanut. On meinattu siis varpaiden päältä ajaa, kun olen ollut jalan liikkeellä tai sitten olen itse meinannut ajaa pyörällä kylkeen, ellen siis olisi ollut varovainen.
Kommentit (54)
Olen. Juuri tuo tilanne kun jalankulkijoille tulee vihreä ja samaan aikaan kääntyville autoille. Olin lapsi, tuijotin vain liikennevaloa. Vihreällä sai lähteä ja pam filmi meni poikki! Heräsin asfaltilla makuuasennossa. Kääntyvä auto oli töytäissyt mut kumoon maahan ja varmasti lievä aivotärähdys. Muistan että häpesin tilannetta vaikka syy ei todellakaan ollut minun vaan autoilijan, mutta siitä sitten hoipertelin kotiin kävellen. Ja verisen ihon selitin sillä että kaaduin. Auto luojan kiitos pysähtyi ajoissa, tai ei tarpeeksi ajoissa koska osui minuun, mutta en menettänyt jalkojani tai kuollut. On ollut hirvittävää lukea näitä viime päivien tapahtumia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:24"]Mitä tapahtui? Minulle on meinannut käydä joitakin kertoja juuri näin kuin nyt viime aikoina on onnettomuuksissa tapahtunut. Eli molemmille vihreä, autoilijalla väistämisvelvollisuus, jota ei ole noudattanut. On meinattu siis varpaiden päältä ajaa, kun olen ollut jalan liikkeellä tai sitten olen itse meinannut ajaa pyörällä kylkeen, ellen siis olisi ollut varovainen. [/quote] Joo, olen. Ja JALANKULKIJAN alle, myöskin PYÖRÄILIJÄN alle. Mutta jos nyt puhutaan mikä ryhmä eniten perseilee liikenteessä... No pyöräilijäthän sen voittaa kirkkaasti. Ei ne tavalliset vaan "pro" henkisemmät. Kyllä te tiedätte, ne samat jotka tulevat tähän kohta loukkaantumaan kuinka syrijtyssä asemassa ovat.
[/quote]
Sama täällä, kerran meinasin kolaroida fillaroidessa, kun joku spandexpersemolopää kaahasi aivan liian lujaa mutkan takaa melkein omaan keulaani. Lisäksi kerran fillaristi ajoi kerran autoni kylkeen keskellä päivää, vaikka hänellä oli varmaan puoli minuuttia aikaa jarruttaa.
Kerran olen lapsena meinannut jäädä auton alle, juurikin tuollaisessa tilanteessa kun vihreä paloi kummallekin. Luulin silloin, että vihreällä saa mennä ja rynnäköin sen kummemmin ajattelematta tien yli. Sen jälkeen olen ollut varovaisempi. Olisi ollut kiva, jos joku olisi kertonut tuonkin etukäteen.
Kerran oli läheltä piti -tilanne. Kotini edessä on epävirallinen tienylityspaikka, jonka "kaikki" paikkakuntalaiset tietävät. Suojatietä ei kuitenkaan ole.
Kerran sitten lähdin ylittämään ja oletin että autoilija hidastaa. No ei hidastanut, jatkoi samaa vauhtia. Todella täpärästi ehdin pois alta. Mutta oma moka oli.
Munkin on kuitenkin todettava että pyöräilijät ne ovat jotka aiheuttavat vaaratilanteita. Pyörän alle olen jäänyt jo useampaan otteeseen. Kävelen aina rauhallisesti enkä tee äkkinäisiä liikkeitä, mutta täällä kotikaupungissani on älytön pyöräilykulttuuri. Ajetaan missä sattuu. Jopa ahtailla kaduilla on pakko päästä polkemaan tuhatta ja sataa. Kerran tuli nurkan takaa satakiloinen mies päälle. Siinä rytäkässä murtui käsi.
Terveisiä Oulusta.
En ymmärrä tätä autovihaa. Kaikkien olisi syytä olla varovaisia, olivatpa sitten liikkeellä apostolinkyydillä, skootilla tai autolla. Kaikille kuitenkin sattuu erehdyksiä ja vahinkoja.
Itse autoilen paljon, ja kerran on sattunut vaaratilanne jalankulkijan kanssa. Ajan hybridiä, joten kaupungissa autoni on lähes äänetön. Ajoin normaalisti keskustassa, ja oikealla puolella jalkatiellä käveli perhe. Jalkatiet ovat todella kapeat, ja perhe oli päättänyt "vallata" koko tien=kolme ihmistä käveli rinnakkain. Yhtäkkiä reunimmaisena kävellyt n. 10v lapsi väisti vastaantulijaa hyppäämällä vasemmalle eli suoraan eteeni autotielle. painoin äänitorven pohjaan, ja ohjasin vastaantulijoiden kaistalle. Olin ihan varma että osuu, se oli oikeasti senteistä kiinni. Ihmeen kaupalla sain väistettyä, eikä tullut onneksi ketään vastaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:07"]En kävellessä, mutta pyöräillessä kääntyvä auto meinaa tulla päälle vähintään kuukauden välein. Onneksi omat refleksit on nykyään hyvät tuon suhteen ja pyörän jarrutkin todella tehokkaat.
[/quote]
Hetkinen nyt - sulla on väistämisvelvollisuus ellet taluta pyörää!
Auto on tullut kärkikolmion takaa suojatielle useamman kerran melkein päälle. Olen ajanut pyörällä silloin pyörätien jatketta ja autoilija olisi ollut väistämisvelvollinen. Läheltäpititilanteita on sattunut usein.
Ajan liikennesääntöjen mukaan ja tunnen ne hyvin. Ajan varovasti, koska liikenne on mitä on: pitää väistää väärin ajavia autoja. Monesti suojatielle kääntyvän auton kuljettajalla on kädessä puhelin. Toivottavasti puhuu eikä katso videoita tms.!
Tuskin olisin hengissä, jos en olisi varovainen. Ei auta, että on oikeassa ja ajaa tai kävelee kuten kuuluu, jos isommat ajavat miten sattuu.Olen ehtinyt tiukasti väistää, juosta vähän matkaa takaperin pyörän kanssa ja joskus auto on törmännyt jo pyörän eturenkaaseen. Kerran sain auton etuovesta, kun autoilija avasi (sisältä) oven eteeni, kun pyöräilin pysäköidyn auton ohi. Kaaduin asfalttiin.
Moni autoilija ei edes kunnolla tunne liikennesääntöjä ja on sitä mieltä, että kävelijät ja pyöräilijät eivät kuuluu liikenteeseen, ovat tiellä vaan. Mielipiteitä voi olla monenlaisia, mutta kaikki eivät ole yhtä oikeita. Ainakaan ajokortti ei anna lupaa tappaa...
Nimim. yli 20 v. kaupungissa pyöräillyt (ajokortti on)
Kyllä. Ylitin ajotietä lastenvaunujen kanssa (suojatie, vihreä valo), kun oikealta kääntyvä auto meinasi ajaa yli. Jouduin juoksemaan alta pois. Onneksi sain rekisterinumeron ylös ja tein rikosilmoituksen. Sakot sai :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:07"]En kävellessä, mutta pyöräillessä kääntyvä auto meinaa tulla päälle vähintään kuukauden välein. Onneksi omat refleksit on nykyään hyvät tuon suhteen ja pyörän jarrutkin todella tehokkaat. [/quote] Hetkinen nyt - sulla on väistämisvelvollisuus ellet taluta pyörää!
[/quote]
Kääntyvä auto on aina väistämisvelvollinen!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:57"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:07"]En kävellessä, mutta pyöräillessä kääntyvä auto meinaa tulla päälle vähintään kuukauden välein. Onneksi omat refleksit on nykyään hyvät tuon suhteen ja pyörän jarrutkin todella tehokkaat.
[/quote]
Hetkinen nyt - sulla on väistämisvelvollisuus ellet taluta pyörää!
[/quote]
Kääntyvä auto väistää _kaikkia_ suoraan meneviä.
Siltä varalta, että sulla on ajokortti (voi luoja jos on), kerron pari muuta uutta asiaa:
- kun pyörä on ajoradalla autojen seassa, väistät häntä samoilla säännöillä kuin autojakin
- kolmion tai stop-merkin takaa tullessasi väistät kaikkia, myös pyöriä
Säännöstä, että suoraan ajoradan kanssa risteävää pyörätietä ajava on väistämisvelvollinen (jos ei kolmioita, stopmerkkejä autoilla) suoraan ajavia autoja kohtaan, pitäisi luopua. Tämä on saanut monet autoilijat uskomaan, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen aina.
Olen, taksikuski ajoi päin punaista ja suuttui siitä vielä minulle.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:26"]
En ole. Noudatan liikennesääntöjä, ei hypi tien yli paikasta, jossa ei ole suojatietä, en kävele päin punaisia.
[/quote]
Ei se auta, jos auto ajaa päin punaisia tai kääntyessään ei välitä suojatien ylittäjistä, jos molemmilla palaa vihreä. Mulle on tehty niin, että kun nelikaistaisella yksi pysähtyy antamaan tietä, takaa tulevat vaihtavat toisella kaistalle mennäkseen ohi jonossa. No itse tämän näin mutta joku lapsi ei ehkä olisi tajunnut.
Sitäkään et voi varovaisuudella estää, jos rattijuoppo ajaa takaa päällesi, kun kävelet jalkakäytävällä. Mietipä sitä, mies jäi viime vuonna uimarannalla itsestään liikkeelle lähteneen auton alle ja kuoli. On hyvä olla varovainen, mutta oma varovaisuus ei vielä sitä estä, kun muut eivät ole. Tai en tiedä olitko silloin vielä nuori, kun 90-luvulla isänsä kanssa kaksi kävelyllä ollutta pikkutyttöä jäi rattijuopon alle, samoin tämä tapaus matleena Lapinlahdella pari tai kolme vuotta sitten. He, uhrit, eivät tehneet mitään väärin.
Sama minullakin kuin monilla muillakin. Eli vihreät molemmilla, auto kääntyy oikealle. Risteys oli sellainen, jossa on todella kapea jalkakäytävä ja nurkassa on rakennus, joka "tulee melkein tielle" ja sen taakse ei tahdo nähdä millään. Eli myöskään auto ei näe kunnolla oikealle kun on kääntymässä. Ja tämän vuoksi tietysti pitäisi kääntyä todella hitaasti eikä ajaa kovaa vauhtia kuten se auto, joka meinasin ajaa työntämieni lastenrattaiden päälle. Sai jarrutettua viime hetkellä kun minulla ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä alta pois. Pelottava paikka. En ymmärrä miksei siihen talon kulmalle laitettu esimerkiksi sellaista pyöreää peiliä, jolla näkee nurkan taakse. Itse siinä kuljin tosi harvoin, että en vaan saanut aikaiseksi ottaa asiaksi soittaa mihinkään... :(
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 06:43"]
Sama minullakin kuin monilla muillakin. Eli vihreät molemmilla, auto kääntyy oikealle. Risteys oli sellainen, jossa on todella kapea jalkakäytävä ja nurkassa on rakennus, joka "tulee melkein tielle" ja sen taakse ei tahdo nähdä millään. Eli myöskään auto ei näe kunnolla oikealle kun on kääntymässä. Ja tämän vuoksi tietysti pitäisi kääntyä todella hitaasti eikä ajaa kovaa vauhtia kuten se auto, joka meinasin ajaa työntämieni lastenrattaiden päälle. Sai jarrutettua viime hetkellä kun minulla ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä alta pois. Pelottava paikka. En ymmärrä miksei siihen talon kulmalle laitettu esimerkiksi sellaista pyöreää peiliä, jolla näkee nurkan taakse. Itse siinä kuljin tosi harvoin, että en vaan saanut aikaiseksi ottaa asiaksi soittaa mihinkään... :(
[/quote]Siis: joka meinasi ajaa rattaiden päälle... ei meinasiN
Tämä tapahtui maalla ja olin silloin ylä-asteikäinen.
Bussi jätti minut ja yhden toisen pysäkille. Katsoimme, ettei autoja tule kummastakaan suunnasta. Meistä katsottuna oikealla oli loiva alamäki. Ketään ei näkynyt ja bussi odotti niinkuin tavallisesti, että ylitämme tien.
Lähdimme ylittämään ja yhtäkkiä tunsin vain kovan tuulen virtauksen ja sen jälkeen kovaa kipua.
Mäestä tuli mies todella kovaa ylinopeutta ja ajoi jalkojeni päältä. Koululaukkuni oli edessä ja siihen tuli viivst varmaan peilistä tms.
Toiselle ei käynyt mitään.
Ihmettelen edelleen, miten tämä on mahdollista. Mäelle on kuitenkin sen verran matkaa, että vaikka pikkuisen ylinopeutta ajaisi, niin silti huomaisi hiljentää/väistää. Auto ilmestyi tyhjästä :o
Lapsena leikittiin naapurin tytön kanssa jotain leikkiä missä piti ottaa toinen juoksemalla kiinni. Juoksin pihasta suunnilleen täysillä maantiellä ajaneen rekan eteen. Rekkakuski käänsi vasemmalle ojaan, ja varmaan senteistä jäi kiinni etten jäänyt alle.
En mutta eilen meinasin ajaa teinin päälle. Käännyin vasemmalle, ajoin suojatien yli ja sen jälkeen äkkijarrutus. Teini ei millään jaksanut käyttää suojatietä, ja autoni tullessa vielä kaarteesta, oli teini alkuun pisteessä josta en häntä havainnut. Teki mieli karjua.. Säikähdin niin etten ehtinyt.
Todellakin. Helsingissä monet autoilijat ei viitsi käyttää vilkkua!! + kännykkä korvalla höpöttäjät ratissa on ihan perusnäky.
En auton, vaan mopoauton joka meinasi liikenneympyrässä hyökätä päälle. Olin suojatiellä.
Niin, auto oli ajaa minun javautoni yli. Ja te alapeukutatte :( nyyyh.