Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naisten ystäväpiiri on niin usein samasta sosioekonomisesta luokasta, kun taas miesten on "laidasta laitaan"?

Vierailija
18.03.2022 |

Mistä tämä mielestänne johtuu?

Keskiluokkaisen ystävättäret ovat keskiluokkaisia, ylemmän keskiluokan perheenäidin kaveripiiri on ylemmän keskiluokan perheenäitejä.

Miksi naisille on isompi tarve luoda tällainen "kupla" jossa eletään ja ollaan samiksia? Nousu ylempään keskiluokkaan - joko työllä tai naimalla - aiheuttaa sen että jotenkin entiset köyhemmät ystävät jäävät, ei tule enää kutsuja kekkereihin.

Tuntemieni miesten ystäväpiireissä on ihmisiä laidasta laitaan. Omissa ystävissäni on kaksi kansanedustajaa, pari työtöntä alkoholistia, varakkaita, köyhiä, keskiluokkaisia...eikä ystäväpiirini ole edes määrällisesti poikkeuksellisen laaja.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tuollaista, paitsi koulutetut naiset tai rahaa naineet naiset yleensä katsovat nenänvartta pitkin kouluttamattomia tai köyhiä. Miehet sietää erilaisuutta hiukan enemmän, mutta tässä suhteessa naismaisia ja hienopieruja miehiäkin toki on.

Vierailija
22/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on köyhä niin ei ole kyllä mukavaa katsoa kaverin ulkomaanmatkakuvia ja muita menoja somekuvissa. Vaikka kaikki on suhteellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että työväenluokan jutut ovat niin erilaisia kuin keskiluokan. Ollaan erilaisista asioista kiinnostuneita.

Miehillä ei taas ole yleensä kovin läheisiä ystäviä. Vain "kavereita", jolloin piiri voi olla laajempikin.

Vierailija
24/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pitää paikkansa. Mun miehellä on vain yliopistokoulutettuja ystäviä, minulla taas laidasta laitaan, koska olen tuntenut heidät jo ekaluokkalaisesta asti.

Luulen, että tämä on avainkysymys. Jos kaveripiiri koostuu lähinnä opiskelukavereista, on varmaan aika luontevaa, että kaikki kuuluvat samaan sosioekonomiseen luokkaan.

Tuossa pitäisi olla se tohtorin tutkinto, ja mieluusti alalta jolla tienaa.

Maistereissa on melkoinen jakauma tulojen suhteen, ja sekin vaikuttaa paljon kenen kanssa menee naimisiin - etenkin naisilla, jotka miehiä useammin naivat ylöspäin.

Esimerkiksi kaksi tuntemaani sairaanhoitajanaista (ei-akateemisia, tosin) naivat varakkaat miehet ja upgreidasivat kaveripiirin sama tien. Vanhoista luokakavereista alettiin taas näkemään niitä varakkaita, ja köyhempien kanssa yhteydenpito hiljalleen loppui.

Vierailija
25/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ottavat ihmiset ihmisinä ja naisille taas ihmisuhteet ovat jokin merkillinen peli.

Miehet näkevät miehet ihmisinä ja naiset joinakin mystisinä olentoina, jotka tekevät kaiken oudosti ja "väärin" ihmissuhteista alkaen. 

Vierailija
26/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat muutenkin isommissa porukoissa.

Osa kaverisuhteista on intistä asti, ja se jos mikä on yhteiskuntaluokkien sulatusuuni.

Naisilla kaverit ovat koulusta tai töistä.

Intissä ei synny kovinkaan paljoa kaverisuhteita, itse asiassa.

Vierailija
27/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Mä lähtisin miettimään asiaa siitä, missä miehet tutustuvat toisiin miehiin ja naiset toisiin naisiin.  Onko loppujen lopuksi kyse mistään "tarpeesta" vai kenties vain olosuhteista? Opiskeluaikana tutustutaan opiskelukavereihin ja ystävystytään heidän kanssaan. Jos hankkii lapsia, tutustutaan perhevapaiden aikana muihin saman asuinalueen perhevapailla oleviin naisiin. Työpaikalla tutustutaan usein samaa tai samantasoista työtä tekeviin. 

No esimerkiksi minä olen tutustunut koulussa ja harrastuksissa. Koulukavereista enemmistö varmaankin keskiluokkaa, pari on rikastunut ja pari pienituloisempia.

Harrastuskavereissa laidasta laitaan, kuten ap kuvasi.

Jostain syystä naiset muodostavat heti kaveripiirit joissa ollaan samaa sosioekonomista "luokkaa", vaikka harrastuksissa olisi monenlaisia ihmisiä.

No olisikohan sitten syynä se, että löytyy enemmän yhteistä puhuttavaa ja yhteistä tekemistä (siis muutakin kuin se kyseinen harrastus)? Joku jo mainitsikin, että onhan se mukavampaa reissata sellaisen kaverin kanssa, jolla on suunnilleen samanlainen matkabudjetti. Ei siis tarvitse reissussa miettiä, mihin hotelliin, millaisiin lentoihin, millaisiin ravintoloihin yms toisella on varaa. 

Vierailija
28/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Mä lähtisin miettimään asiaa siitä, missä miehet tutustuvat toisiin miehiin ja naiset toisiin naisiin.  Onko loppujen lopuksi kyse mistään "tarpeesta" vai kenties vain olosuhteista? Opiskeluaikana tutustutaan opiskelukavereihin ja ystävystytään heidän kanssaan. Jos hankkii lapsia, tutustutaan perhevapaiden aikana muihin saman asuinalueen perhevapailla oleviin naisiin. Työpaikalla tutustutaan usein samaa tai samantasoista työtä tekeviin. 

No esimerkiksi minä olen tutustunut koulussa ja harrastuksissa. Koulukavereista enemmistö varmaankin keskiluokkaa, pari on rikastunut ja pari pienituloisempia.

Jostain syystä naiset muodostavat heti kaveripiirit joissa ollaan samaa sosioekonomista "luokkaa", vaikka harrastuksissa olisi monenlaisia ihmisiä.

Naiset ihan tilastojen mukaan muuttaa useammin kotipaikkakunnalta toiseen kaupunkiin opiskelemaan ja töihin -> kaveriporukat menee luontaisesti tässä yhteydessä uusiksi ja uudet kamut löytyy tietysti sieltä missä aikaansa viettää. 

Miehet jää useammin sille paikkakunnalle, jossa asuivat lapsena. Siellä kukin löytää sen oman sosiaalisen asemansa aikuisena ja lapsena /nuorena löytyneet kaverisuhteet säilyy.

Vierailija
29/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on samojen kavereiden kanssa hiekkalaatikolta asti. Välillä saattaa tulla uusia ja jotkut jäävät kelkasta. Naisilla taas kaveripiirit vaihtelee suuremmin elämäntilanteen mukaan, vaikka yksittäisiä kavereita voi pidemmänkin aikaa olla.

Vierailija
30/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että työväenluokan jutut ovat niin erilaisia kuin keskiluokan. Ollaan erilaisista asioista kiinnostuneita.

Miehillä ei taas ole yleensä kovin läheisiä ystäviä. Vain "kavereita", jolloin piiri voi olla laajempikin.

tämä on totta vaikka eihän sitä saa sanoa.

Ei vaan kiinnosta rakennekynnet, karaokebaarit, tatskat ja jokkis-ralli. Kiinnostaa hiihto, politiikka, ruoka, matkustaminen ja kansallispuistot.

Vierailija
31/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo yksi jankkaa tuloista. Ei se ole olennaista. Moni yliopistotutkija tienaa vähemmän kuin joku amisyrittäjä. Silti katsotaan että se yliopistotutkija on ylempää yhteiskuntaluokkaa.

Vierailija
32/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai minä ainakin olen tekemisissä mielummin varakkaiden, yläluokkaisten aatelisten kanssa kuin rahvaan kanssa, ja laahustan mielummin kummittelevassa satulinnassani kynttelikkö kourassa kohti tornihuonetta kuin asuisin jossain kamalassa, harmaassa kerrostalolähiössä ;-D

Vierailija
33/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on samojen kavereiden kanssa hiekkalaatikolta asti. Välillä saattaa tulla uusia ja jotkut jäävät kelkasta. Naisilla taas kaveripiirit vaihtelee suuremmin elämäntilanteen mukaan, vaikka yksittäisiä kavereita voi pidemmänkin aikaa olla.

Niin, koska naiset tutkitusti muuttavat paljon enemmän. Moni mies ei koskaan lähde kotipaikkakunnaltaan.

Vierailija
34/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Naurattaa, kun kaverini eivät tiedä että tulen yläluokkaisesta suvusta ja olen rikas. Elän kuin tavis, eikä ole tarve elvistellä. Välillä joku heistä saa vaikkapa hyvän työpaikan ja polleana unohtaa minut. Varmaan tulisi bumerangina takaisin, jos saisi tietää. Ei kiitos.

Vierailija
35/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti se taitaa liittyä rahaan. Itse tykkäisin käydä ulkona syömässä, matkailla, tehdä kaikkea mihin menee vähän rahaa.

Ensinnäkin matkustelu on ihan poissuljettua, koska tulee niin paljon mutristelua hotellin hintatasosta ja siitä, mennäänkö syömään vähän erilaisempiin ravintoloihin. Tottakai satsataan lomaan ja elämyksiin! Olen ollut kerran Roomassa ystävän kanssa, joka olisi halunnut mennä hostelliin (ei kiitos) ja kun sain vängättyä sen kahden tähden hotellin majapaikaksi niin seuraava säästökohde oli ruoka ja ravintolat. Haloo, Roomassa...Molemmat oltiin kouluttauduttu mutta hänellä oli 1500 pienmpi nettopalkka.

Itse myös tykkään tukea suomalaista designiä ja juttelen siitä myös paljon. Sellainen taas jolla ei olisi varaa Marimekkoon, ei siitä jaksa puhua.

Katsoin muuten Rikkaat ja Rahattomat-sarjaa ja tunnistin siitä sen "tolla on rannekello ja kauluspaita" - halveksunnan jonka tulee vähävaraisemmilta. Itsekin pidän kauluspaitoja ja tapaan entisiä lukiokavereita välillä töiden jälkeen konttorilookissa, ja olen huomannut erilaisen suhtautumisen ammattikoulun käyneiltä. Se vaan on erilainen katse minkä saa heti jos ilmestyy kahville jakku päällä.

Vierailija
36/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisikohan sitten syynä se, että löytyy enemmän yhteistä puhuttavaa ja yhteistä tekemistä (siis muutakin kuin se kyseinen harrastus)? Joku jo mainitsikin, että onhan se mukavampaa reissata sellaisen kaverin kanssa, jolla on suunnilleen samanlainen matkabudjetti. Ei siis tarvitse reissussa miettiä, mihin hotelliin, millaisiin lentoihin, millaisiin ravintoloihin yms toisella on varaa. 

Kuinka usein reissailet ulkomailla kaverin kanssa? 

Vierailija
37/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten turhaa yleistää näin. Naisia jo Suomessakin parisen miljoonaa, kyllä meitä ja meidän kavereita on niin monenlaisia. Maailmasta puhumattakaan. Semmoisilla argumenteiilla kuin"minulla itselläni on kavereina sitä sun tätä" ei ole paljoa arvoa.

Vierailija
38/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku, joten ihan joka kerta, kun reissaan ulkomailla. 

Vierailija
39/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku, joten ihan joka kerta, kun reissaan ulkomailla. 

Miten tämä liittyy sinkkuuteen? Miksi et vastannut kysymykseen?

Vierailija
40/48 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai meillä on kaikki ystävät samasta sosioekonomisesta. Akateemisia ollaan. Kaikki muut tippuneet ajan saatossa luonnollisista syistä.