Miksi naisten ystäväpiiri on niin usein samasta sosioekonomisesta luokasta, kun taas miesten on "laidasta laitaan"?
Mistä tämä mielestänne johtuu?
Keskiluokkaisen ystävättäret ovat keskiluokkaisia, ylemmän keskiluokan perheenäidin kaveripiiri on ylemmän keskiluokan perheenäitejä.
Miksi naisille on isompi tarve luoda tällainen "kupla" jossa eletään ja ollaan samiksia? Nousu ylempään keskiluokkaan - joko työllä tai naimalla - aiheuttaa sen että jotenkin entiset köyhemmät ystävät jäävät, ei tule enää kutsuja kekkereihin.
Tuntemieni miesten ystäväpiireissä on ihmisiä laidasta laitaan. Omissa ystävissäni on kaksi kansanedustajaa, pari työtöntä alkoholistia, varakkaita, köyhiä, keskiluokkaisia...eikä ystäväpiirini ole edes määrällisesti poikkeuksellisen laaja.
Kommentit (48)
En tunnista, mun kokemuksen mukaan sekä miehillä että naisilla on pääasiassa itsensä kaltaisia ystäviä. Joku satunnainen poikkeava saattaa joukkoon kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Mä lähtisin miettimään asiaa siitä, missä miehet tutustuvat toisiin miehiin ja naiset toisiin naisiin. Onko loppujen lopuksi kyse mistään "tarpeesta" vai kenties vain olosuhteista? Opiskeluaikana tutustutaan opiskelukavereihin ja ystävystytään heidän kanssaan. Jos hankkii lapsia, tutustutaan perhevapaiden aikana muihin saman asuinalueen perhevapailla oleviin naisiin. Työpaikalla tutustutaan usein samaa tai samantasoista työtä tekeviin.
No esimerkiksi minä olen tutustunut koulussa ja harrastuksissa. Koulukavereista enemmistö varmaankin keskiluokkaa, pari on rikastunut ja pari pienituloisempia.
Harrastuskavereissa laidasta laitaan, kuten ap kuvasi.
Jostain syystä naiset muodostavat heti kaveripiirit joissa ollaan samaa sosioekonomista "luokkaa", vaikka harrastuksissa olisi monenlaisia ihmisiä.
No olisikohan sitten syynä se, että löytyy enemmän yhteistä puhuttavaa ja yhteistä tekemistä (siis muutakin kuin se kyseinen harrastus)? Joku jo mainitsikin, että onhan se mukavampaa reissata sellaisen kaverin kanssa, jolla on suunnilleen samanlainen matkabudjetti. Ei siis tarvitse reissussa miettiä, mihin hotelliin, millaisiin lentoihin, millaisiin ravintoloihin yms toisella on varaa.
Kuinka usein reissailet ulkomailla kaverin kanssa?
Olen sinkku, joten ihan joka kerta, kun reissaan ulkomailla.
Miten tämä liittyy sinkkuuteen? Miksi et vastannut kysymykseen?
Oletin, että oletat mun reissaavan ulkomailla puolison tai perheen kanssa. Ennen pandemiaa kävin pari kertaa vuodessa ulkomailla. Mutta tuo ulkomailla reissaaminen on vain yksi esimerkki, mihin taloudellinen tilanne vaikuttaa. Tykkään myös käydä ravintoloissa syömässä vähintään kerran viikossa ja on tietysti ihan suotavaa, että kavereilla on myös sellainen taloudellinen tilanne, että voivat edes välillä käydä ravintolassa. En siis tarkoita, että saman kaverin pitäisi käydä joka viikko, mutta jos taloudellinen tilanne on sellainen, ettei koskaan ole varaa lähteä vaikkapa illalliselle ravintolaan, niin ....
Mun miehellä on laaja ystäväpiiri. On varakkaita, todella äveriäitä, työttömiä, keskiluokkaisia ja siltä väliltä. Ehkä eniten niitä hyvin toimeentulevia ystäviä. Puolisossani ihailen sitä että kohtaa ihmiset ihmisinä, ei katso nenänvartta pitkin ketään siitä huolimatta että on itse hyvin toimeentuleva.
Minulla on muutama hyvä ystävä lähinnä keskiluokkaisia, lukiokavereista pari johtajatasoa ja lääkäreitä. Itse olen ylempi AMK koulutukseltani ja en ole huomannut että tuttavapiiriissä olisi luokkajakoa. Tosin asumme Helsingissä, ehkä muualla tuo luokkajako on yleisempää? Mutta joo itselläni ei ole yhtään köyhää, eikä työtöntä ystävää..ehkä juuri siksi että olen solminut aikuisiän ystävät työpaikalla, puolison kautta ja harrastuksien kautta..
Voi riippua siitä milloin ihmiset ovat tavanneet. Kyllä naisillakin voi olla ystäviä eri asemista, jos esim. kaikki koulutusalat eivät työllistä tai ihmiset ovat valinneet lukion tai jonkun työn jälkeen eri aloja.
Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni.
Kyllä noi rappioalkoholistit tippuvat ihan tasapuolisesti pois kaikkien tervejärkisten kaveripiiristä, jos on omia muksuja tai ”ystävyys” taantuu kappamoikkailuasteelle.
Kenellehän noista ystävistäsi soittaisit, jos tiukka paikka tulee ja tarvitset tukea? Sen olen huomannut, että miehillä noita oikeasti läheisiä ystäviä on naisia vähemmän.
Jännä, että olen inhonnut noita Rannan piirroksia, mistä syystä olen saanut kuulla olevani huumorintajuton, mutta nyt sota-aikana ollut vähän parempia ja samat ihmiset jotka minua haukkuivat ennen haukkuvat nyt niitä.
En tunnista itseäni aloituksesta, mun ystäväpiiri koostuu kaikenlaisista tyypeistä. On tuilla elävä yh-äiti ja sijoituksilla elävä rikkaan perheen tytär ja ihan kaikkea mahdollista, sairaanhoitajasta toimitujohtajaan.
Itse olen duunarivanhempien keskiluokkainen tytär.
Kumpi näistä mielestäsi on työväenluokkaa ja kumpi keskiluokkaa? Ehkä kannattaisi ennemminkin katsoa sitä tiettyä kaveripiiriä eikä yleistää, minulla on kavereita yli tulorajojen jotka voisi sopia kumpaan tahansa porukkaan. Toisten kanssa hiihdän, toisten kanssa laulan karaokea.