Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hammaslääkäripelkoa ymmärretään, mutta gynepelkoa ei?

Vierailija
26.08.2015 |

Taas oli valtakunnan uutisissa juttua hammaslääkäripelosta ja siitä, kuinka pelkopotilaita autetaan ties millä terapioilla ja keskustelulla. Pelkoa perustellaan sillä, että suu on henkilökohtainen alue ja moni kokee hammaslääkärikäynnin hyvin henkilökohtaisena asiana. Hieno juttu toki, mutta miksi koskaan ei puututa gynekologipelkoon? Aika paljon henkilökohtaisempi se etupylly on kuin suu! Silti gynepelkoisille vain hymähdellään ja sanotaan, että kasva nyt aikuiseksi naiseksi. Että jos miehen päästät sinne jalkoväliin, niin pitäisi pystyä lääkärikin päästämään. Miksi näin?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mulle tuli kutsu papaseulontaan enkä TAASKAAN pysy menemään sinne. Taviksella vastaa ehkä sitä että joutuisi ottamaan suihin kusenhajuiselta alkoholistilta. En pysty menemään. Mulla taustalla lapsuudessa tapahtunut alapään ronkkiminen sairaalassa.

Vierailija
2/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri sattuu (kyllä, puudutuksesta huolimatta), gyne ei. Tuntuu vaan vähän ikävälle jos oikeen kovaa painellaan mahan päältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etupylly :'D

Vierailija
4/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:51"]Hammaslääkäri sattuu (kyllä, puudutuksesta huolimatta), gyne ei. Tuntuu vaan vähän ikävälle jos oikeen kovaa painellaan mahan päältä.
[/quote]

Eka gynekäyntini meni niin, että hermoheikko täti yritti survoa jotain metallivehjasta sisääni. Sattui niin että kiljuin. Inneksi se luovutti. Ei edes varoittanut etukäteen, tai oikein muutenkaan uskaltanut puhua.

Vierailija
5/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on gyne pelko joka tuli oikeastaan synnytyksestä. Tai siitä kun alapäätä alettiin tikkaamaan varoittamatta.

Kerroin siitä jälkitarkastusta varatessa ja sain kunnalliselta puolelta pelkopotilaisiin erikoistuneen gynen :) Pelko ei loppunut mutta lievittyi huomattavasti. Noihin joukkoseulontoihin en mene.

Vierailija
6/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologin pelko on ihan ymmärrettävä pelko, eikä sitä pidä väheksyä ollenkaan. Mutta siihen kannattaa hakea aktiivisesti apua! Jos välttelet papa-seuloja toistuvasti gyne-pelon vuoksi, siinä voi käydä kuten hammaslääkäripelkoisellekin; kun viimein menee tutkimuksiin, löytyykin jotain, joka vaatii jo paljon enemmän sorkkimista, kuin papa-koe. Papa on kuitenkin kivuton, hyvän ja ymmärtäväisen lääkärin ottamana ei tunnu oikeastaan yhtään miltään. Mutta jos et käy seulonnoissa, ja joku vaaraton muutos, joka olisi helposti hoidettavissa, jää huomaamatta, sinulle voi kehittyä syöpä. En halua lämpimikseni pelotella, vaan ihan aiheesta. Pelko on hoidettavissa ja voitettavissa! Minä henkilökohtaisesti pelkään hammaslääkäriä, mutta en juurikaan gyneä. Hammaslääkäriinkin silti menen sinnillä, vaikka kuinka pelottaa, koska mitä pahemmaksi suun päästää, sen enemmän on korjattavaa ja ei välttämättä enää ole edes korjattavissa vauriot jos pahaksi pääsee. Hirvein ajatus on, että hampaita pitäisi poistaa!

Vierailija
7/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla valahti tänään ykskaks side ja housut täyteen verta + tuli kamalan iso hyytymä, mutta en saa aikaiseksi soittaa lääkäriin. Olen kärsinyt epäsäännöllisistä kuukautisista, vuotoa on ollut nyt puolen vuoden melkein joka päivä, mutta en vaan pysty hakeutumaan hoitoon. Pelko on pahentunut synnytysten ym. myötä vuosien mittaan.

Vierailija
8/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kutsu joukkoseulontaan tulee vasta joskus kolmekymppisenä. Sitä ennen ei tarvitse huolia gynelle menosta.

Vierailija
9/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle ja hammaslääkäriin meno on yhtä vaikeaa. En tiedä, mihin pitäisi ottaa yhteyttä, jos jompaan kumpaan olisi menossa, kun vielä asunkin eri kunnassa kuin missä olen kirjoilla. En siis edes tiedä, minkä kunnan palveluja saan käyttää.

Vierailija
10/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. Jatkaa.

Herrantähden sinä jolla lörähti veret pöksyyn! Etkö pelkää, että sinulla on ihan oikeasti jotain paljon vakavampaa, kuin runsaat ja epäsännölliset menkat.. Sulla on lapsia, sä olet vastuussa paitsi itsestäsi, myös heistä: sun on huolehdittava itsesi kuntoon! Nyt hemmetti otat niskaottern itsestäsi ja tilast ajan vaikka yksityiselle gynelle, kerrot peloistasi, kyllä asia voidaan hoitaa todella myötätuntoisesti ja ymmärryksessä pelkosi huomioiden.

Ja ei se alle 30v ikä mitäkään suojavaatetus ole papamuutoksia tai syöpää vastaan, turha tuudittautua siihen. Monet paljon alle kolmikymppiset joutuu kolposkopiaan ja jopa sähkösilmukka/laserhoitoon, mutta kyllä sen mieluummin kestää kun kohdunpoiston ja sytostaatit.

Vierailija
11/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:32"]Onneksi kutsu joukkoseulontaan tulee vasta joskus kolmekymppisenä. Sitä ennen ei tarvitse huolia gynelle menosta.
[/quote]
Olisi siellä alle 30v hyvä käydä, ihan siksikin, että kaikki mahdolliset epänormaalit tapahtumat yms. eivät oireile, mutta pahentuvat kyllä jos ei hoida.

Vierailija
12/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.

Menisin sitten, kun kutsu joukkoseulontoihin tulee, mutta tarkemmin ajateltuna sielläkin varmaan paheksutaan, kun en ole aikaisemmin käynyt.

Vierailija
13/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:47"]Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.

Menisin sitten, kun kutsu joukkoseulontoihin tulee, mutta tarkemmin ajateltuna sielläkin varmaan paheksutaan, kun en ole aikaisemmin käynyt.

[/quote]

Enpä usko että paheksutaan, toki voi joku ihmetellä, että miksi et välitä omasta terveydestäsi tuon enempää. Se on hyvä nuoren naisen angstisella mielellä sanoa, että ei paljon syöpä haittaa, tai lapsettomuus. Kyllä se voi siinä hetkessä haitata, kun diagnoosi pätkähtää, tai pääset tuosta uhmaiästä ja löydät jonkun miehen, jonka kanssa haluaisitkin noita perseenhedelmiä viljellä, mutta eipä onnistukaan niin vaan, on jäänyt joku pikkujuttu hoitamatta ja vaurioittanut vaikkapa munajohtimia tms.

Vierailija
14/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:47"]Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.

[/quote]

Enpä usko että paheksutaan, toki voi joku ihmetellä, että miksi et välitä omasta terveydestäsi tuon enempää. Se on hyvä nuoren naisen angstisella mielellä sanoa, että ei paljon syöpä haittaa, tai lapsettomuus. Kyllä se voi siinä hetkessä haitata, kun diagnoosi pätkähtää, tai pääset tuosta uhmaiästä ja löydät jonkun miehen, jonka kanssa haluaisitkin noita perseenhedelmiä viljellä, mutta eipä onnistukaan niin vaan, on jäänyt joku pikkujuttu hoitamatta ja vaurioittanut vaikkapa munajohtimia tms.
[/quote]
Ei epäviehättävällä naisella ole muutenkaan mahdollisuutta lasten hankintaan.

Vierailija
15/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:18"]

Gynekologin pelko on ihan ymmärrettävä pelko, eikä sitä pidä väheksyä ollenkaan. Mutta siihen kannattaa hakea aktiivisesti apua! Jos välttelet papa-seuloja toistuvasti gyne-pelon vuoksi, siinä voi käydä kuten hammaslääkäripelkoisellekin; kun viimein menee tutkimuksiin, löytyykin jotain, joka vaatii jo paljon enemmän sorkkimista, kuin papa-koe. Papa on kuitenkin kivuton, hyvän ja ymmärtäväisen lääkärin ottamana ei tunnu oikeastaan yhtään miltään. Mutta jos et käy seulonnoissa, ja joku vaaraton muutos, joka olisi helposti hoidettavissa, jää huomaamatta, sinulle voi kehittyä syöpä. En halua lämpimikseni pelotella, vaan ihan aiheesta. Pelko on hoidettavissa ja voitettavissa! Minä henkilökohtaisesti pelkään hammaslääkäriä, mutta en juurikaan gyneä. Hammaslääkäriinkin silti menen sinnillä, vaikka kuinka pelottaa, koska mitä pahemmaksi suun päästää, sen enemmän on korjattavaa ja ei välttämättä enää ole edes korjattavissa vauriot jos pahaksi pääsee. Hirvein ajatus on, että hampaita pitäisi poistaa!

[/quote]

Miten ja minkälaista apua on saatavissa gynepelkoon? Minä olen aina ennen PAPA_koetta tai muuta sörkkimistä sanonut, että pelkään ja ahdistun, johtuen esim.seksuaalisesta häirinnästä nuorena. Minulle on lähes suututtu, että "onpa LAPSELLISTA pelätä"! Tai puuskahdettu, että "ei tämä kenestäkään hauskaa ole"!

Pelkoni on niin paha, että juuri ja juuri joskus kestän papan, mutta lapset jäävät tämän pelon vuoksi tekemättä..

Vierailija
16/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi samana päivänäkään. Kun osaa reuntuttaa alapäänsä, niin gynen tutkimus on täysin kivuton, samoin näytteenotto. Kohtuontelosta otettu limakalvonayte tuntui aika ilkeältä, mutta siitäkin selvisin hengissä. Jos gyne poraisi ja paikkaisi pimpsaa, niin se olisi sitten toinen juttu.

Vierailija
17/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:18"]

[/quote]

Miten ja minkälaista apua on saatavissa gynepelkoon? Minä olen aina ennen PAPA_koetta tai muuta sörkkimistä sanonut, että pelkään ja ahdistun, johtuen esim.seksuaalisesta häirinnästä nuorena. Minulle on lähes suututtu, että "onpa LAPSELLISTA pelätä"! Tai puuskahdettu, että "ei tämä kenestäkään hauskaa ole"!

Pelkoni on niin paha, että juuri ja juuri joskus kestän papan, mutta lapset jäävät tämän pelon vuoksi tekemättä..
[/quote]

Edelleenkin sanon, että hanki apua. Ole sitkeä, sinä olet arvokas, sinun kokemustasi ei saa vähätellä, olet ansainnut mahdollisuuden toipua ikävästä kokemuksestasi. Jos muutoin haluaisit lapsia, mutta pelko ja trauma sen estävät, niin on paljon mahdollista, että tulet katumaan iän myötä, jollet pyri tekemään asialle jotain konkreettista. Voimia!

Vierailija
18/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:47"]Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Höpsistä. Niin rumaa vakkaa ei olekaan, etteikö sille kantta löytyisi! Sisäiset seikat merkkaa enemmän, panosta niihin. Tsemppiä hei vähän! :)

Vierailija
19/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:47"]Minulle ei ole väliä, vaikka joku syöpä tulisikin ja tappaisi. En käy mitään aivo- tai keuhkosyöpääkään seulotuttamassa, joten miksi pitäisi mennä alapäätä ronkituttamaan. Miestä minulla ei ole ikinä ollut ja tuskin tulen edes löytämään, joten ihan sama, vaikka kohtu jouduttaisiin poistamaan. Lapsista haaveilen kyllä, mutta tuskin on kovin realistinen haave minun tapauksessani.

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Höpsistä. Niin rumaa vakkaa ei olekaan, etteikö sille kantta löytyisi! Sisäiset seikat merkkaa enemmän, panosta niihin. Tsemppiä hei vähän! :)
[/quote]
No... jos sinulle tulee parempi mieli tuon sanomisesta, niin hyväksyttäköön se sitten.

Vierailija
20/59 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

Edelleenkin sanon, että hanki apua. Ole sitkeä, sinä olet arvokas, sinun kokemustasi ei saa vähätellä, olet ansainnut mahdollisuuden toipua ikävästä kokemuksestasi. Jos muutoin haluaisit lapsia, mutta pelko ja trauma sen estävät, niin on paljon mahdollista, että tulet katumaan iän myötä, jollet pyri tekemään asialle jotain konkreettista. Voimia!
[/quote]

Niin unohtui vielä kirjoittaa niitä apuja: psykologinen sairaanhoitaja, psykologi, psykiatri, traumaterapia, psykoterapia, lääkitys. Mitä näitä nyt on. Lienee olemassa yhdistyksiä ja tukikontakteja seksuaalista väkivaltaa tai hyväksikäyttöä kokeneille, ota yhteys ensin vaikka tuollaiseen ns. "Anonyymiin matalan kynnyksen palveluun", josta saat neuvoja, kuinka edetä asiassa. Jos sulla on jo hoitosuhde johonkin tahoon, ota asia puheeksi siellä. Keinoja on kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme