Älykäs, akateeminen nainen puskee liudan lapsia.
On ollut töissä viimeksi 12 vuotta sitten. Mikä saa älykkään, yliopistokoulutuksen saaneen naisen pysymään kotona monta vuotta ja tekemään liudan lapsia elämäntapataiteilija-miehen kanssa?
Haluaisin todella kuulla näkemyksiä tästä seikasta. En uskalla itse tältä naiselta kysellä hänen motiiveistaan. Haluaisin kuitenkin ymmärtää hänen valintojaan.
Valistakaa siis minua hyvät av- mamma kaverini.
Kommentit (49)
Älykäs nainen? Ihan uusi juttu mulle
Onhan lestatkin monesti lääkäreitä tai opettajia ja siellä tuo äitiysloma voi olla aikas paljon pidempi kun 12 vuotta.
Kuinka monta lasta naisella on?
Mikä on naisen koulutus?
Hän varmaan pitää aidosti lapsista. On ehkä aina halunnut paljon lapsia. Minäkin olen akateeminen ja olisin halunnut paljon lapsia.
Mikä saa tekemään liudan lapsia?
Lapsirakkaus, nauttii äitiydestä, on aina halunnut ison perheen..? Näin esimerkiksi.
No ok. Otan tuon älykkään pois ja korvaan sen muilla:
Muistaa asioita vähällä lukemisella. Ymmärtää, miten oppii teorioita hyvin ja on ahkera lukemaan tutkimuksia ja on ollut aina kiinnostunut tutkimuksen teosta.
Miten ja missä olosuhteissa ihminen luopuu niistä asioista, josta on aikaisemmin nauttinut, jää kotiin ja tekee lapsia toisensa jälkeen?
Onko sillä sarvet jos puskee niin kovasti?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"]
Onhan lestatkin monesti lääkäreitä tai opettajia ja siellä tuo äitiysloma voi olla aikas paljon pidempi kun 12 vuotta.
[/quote]
Ja valtio maksaa...
Serkkulikka luki itsensä lääkäriksi, "valmistui lopullisesti" 32-vuotiaana tohtoriksi, seuraavat 14 vuotta kotiäitinä lasten (1 opintojen aikana, 3 +32 vuotiaana) kanssa. Siksi että varakas mies elätti senkin jälkeen kun kaikki tuetut vuodet loppuivat.
Nyt osa-aika lääkärinä ollut pari vuotta, mutta kyllä siinä helvetti meni yhteiskunnan varat hukkaan kun 14 vuoteen ei kiinnostanut työt. Saisi hävetä, olisi edes lukenut itsensä joksinkin vähemmän kalliiksi jonninjoutavaksi hukkamaisteriksi ja hänen paikkansa olisi mennyt todnäk jollekin oikeasti lääkärin hommaa halunneelle...
Ei ole lesta. Hänellä on kahdeksan lasta ja ammatiltaan biologi. Olen tuntenut hänet nuoresta saakka(Emme ole sydänystäviä, vain vaan saman kylän kasvatteja) ja puhui aina ennen lapsia työstään innolla.
Voihan siis olla, että arvot ja halut ovat muuttuneet elämän myötä? Vai voiko esim. mies muuttaa ja vaikuttaa valintoihin?
Hän on kaikessa älykkyydessään päätellyt, että kun hän kuolee, jää jäljelle seuraava sukupolvi? Akateemiset saavat keskimäärin vähemmän lapsia kuin matalammin koulutetut, joten hän tahtoo korjata tätä vajetta? Hän nauttii monipuolisesta tekemisestä lastensa kanssa sekä mahdollisuudesta hallita aikataulujaan ja tekemisiään? Realiteetti, että kun on paljon lapsia, he vaativatkin paljon? Kerrankin saa tehdä mitä tahtoo ja miten tahtoo ilman, että joku olisi hengittämässä niskaan ja vaatimassa täydellisetä suoritusta? Se jokin on ollut hänen aikaisempi perfektionismiin taipuvainen minänsä? Nyt rentoutunut, onnellinen sekä elämäänsä ja itseensä tyytyväinen nainen? Toki syy kotiin jäämiselle oli myös täydelisyyden tavoittelu lasten kasvatuksen suhteen, mutta silti?
Jotkut voi jopa pitää lapsista ja niitten kanssa hengailusta, eikö ookki ihmeellistä.
Eiköhän tuo tuttavasi nauti kotiäitiydestä vielä enemmän jos kerran on tuollaisia valintoja tehnyt! Lasten kasvettua ehtii hyvin palata entisten "nautintojen" (työelämän?) pariin. Tuskinpa kukaan vastentahtoisesti hoitaa lapsia 12v kotona jos olisi mieluummin työelämässä.
terv. 5v kotona lapsia hoitanut akateeminen äiti
Ajatella, ihminen joka pitää lapsistaan enemmän kuin työstään! Tai ehkä ymmärtää, ettei ne työt tekemällä lopu ja vaikka olisi kotiäitinä 20 vuotta ehtii silti painamaan duunissa. Huomaa kyllä että ap:tä ei ole liioin akateemisuudella tai älykkyydellä pilattu.
Taas meneen verorahat täysin hukkaan. Ensin pitkä koulutus takana ja sen jälkeen jää kotiin lasten kanssa. 12 vuoden jälkeen ei ole enää yhtä kyvykäs tekemään töitä ja joutuu mahdollisesti kouluttautumaan uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"]
[/quote]
Minun tietääkseni lestadiolaisten yleinen koulutustaso jää keskiverron alapuolelle. Opinnot ja työurat ovat sitä kiinnittymistä maalliseen jota siellä ei perinteisesti hyvällä katsota.
Itse en ole yliopisto-opintojeni aikana törmännyt ensimmäiseenkään lestadiolaiseen. Muutamia helluntailaisia kylläkin on tullut vastaan - mutta siellä onkin hiukan eri asenne.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:58"]
Ajatella, ihminen joka pitää lapsistaan enemmän kuin työstään! Tai ehkä ymmärtää, ettei ne työt tekemällä lopu ja vaikka olisi kotiäitinä 20 vuotta ehtii silti painamaan duunissa. Huomaa kyllä että ap:tä ei ole liioin akateemisuudella tai älykkyydellä pilattu.
Asioiden tarkastelu, pohtiminen ja jakaminen on minulle tärkeää. Olen akateeminen, mutta en sitten varmaankaan älykäs.
[/quote]
Joidenkin mielestä elämän ainoa tarkoitus on työnteko, mielellään kuolla ennenkuin pääsee eläkkeelle, nämä ihmiset tekevät isoimman palveluksen Suomen valtiolle.
Ehkä pakokeino, ettei tarvitse mennä töihin. Jos valmistumisen myötä alkoikin vastuu tms pelottamaan tai ei kestäkään työstressiä. Harva tervejärkinen vapaaehtoisesti sikiää noin paljoa, yleensä taustalla on vähintään aivopesua (uskonnot).
Takaako akateeminen koulutus että on älykäs? Ja vieläpä kaikilla elämän osa-alueilla?