Suomi on maailman toimivin maa. Onnellinen-sana on väärä.
Miellämme sanan 'onnellisin' maa toisin kuin mitä mitataan. Onnelisuus on tunne mutta toimisuus on olotila.
Sanoilla on sekä ns. sanakirja- että mielle-merkitys. Kääntäjien on oltava tarkkoja, mikä on sanan merkitys ko. maassa ja tilanteessa.
Kommentit (47)
Mun mielestä Saksa on vielä toimivampi maa kuin Suomi ja rikkaampikin vielä.
Olet oikeassa, onnellisuuden (happiness) sijasta suomalaiset ovat enemmänkin tasaisia ja ok asioiden kanssa (content), jotkut ehkä jopa tyytyväisiä. Sanoisin, että näillä on eroa, olla onnellinen vs. olla tyytyväinen tai edes ok.
Onnellisuus-sana tulee siitä, että täällä edellytykset onnellisuudelle ovat parhaat. Yksi niistä edellytyksistä on toimivuus.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, onnellisuuden (happiness) sijasta suomalaiset ovat enemmänkin tasaisia ja ok asioiden kanssa (content), jotkut ehkä jopa tyytyväisiä. Sanoisin, että näillä on eroa, olla onnellinen vs. olla tyytyväinen tai edes ok.
Jotain näin ajattelen itsekin.
Minä kyllä nurisijoista huolimatta uskon tähän. Tietenkään kaikki eivät ole missään maassa onnellisia, mutta Suomessa varmasti on iso osa ja myöskin hyvät mahdollisuudet siihen. Toki jossain Espanjassa sukulaiset pitävät tiiviimmin yhtä, mutta he myös tarvitsevat enemmän toisiaan, halusivat tai eivät. Suomessa taas kun perheet pitävät yhtä, he todella haluavat sitä. Ja pitkän ikäni aikana olen huomannut, että Suomea mollaavat nurisijat jatkavat nurinaa sinne ihanaan Ulkomaahan muutettuaankin. Itseäänhän kukaan ei pääse pakoon.
Samaa mieltä.
(Ja lisättäköön näin vuosikymmenten lauttasaarelaisena, etten voi sietää nimitystä "Onnellisten saari"- kyse on pikemminkin tietystä yleisestä tyytyväisyydestä elinympäristöön, ei onnellisuudesta).
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Saksassa ja olen toimivuudessa eri mieltä. Rikkaampi on toki, mutta ne rikkaat joita siellä tunsin, eivät vaikuttaneet kovin tyytyväisiltä, saati onnellisilta. Onnellisuus on monimutkainen käsite.
Huvittavaa, miten raiteiltaan ihmiset saa tällainen tutkimus ja etenkin Suomen pärjääminen siinä!
Mikä olisi reaktio, jos Suomi ei olisi ollut edes 100:n parhaan joukossa?
Ihmiset eivät ainakaan vaikuta kovin onnellisilta. Hyvä että maa on onnellinen.
Ei tämä eri maiden onnellisuutta vertaileva tutkimus väitä tutkivansa tunnetta nimeltä "onnellisuus", vaan arviointikriteerit on systemaattisesti määritelty ja perusteltu. Kannattaa tutustua aiheeseen, ennen kuin alkaa höpötellä omiaan. Eräs kaverini lyttäsi tutkimustuloksen sillä perusteella, että häneltä henkilökohtaisesti ei kukaan tutkija ole kysynyt mitään. En tiedä, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta velkaisin ja verotetuin myös.
Oot ihan tosisssasi? Suomi on huomattavan vähävelkainen maa jopa siinä tapauksessa että korona ja talouspakotteet pakottavat ottamaan syömävelkaa.
Verotuksessa pohjoismaat ovat kärkitasoa, mutta toisaalta, ilmainen koulutus ja terveydenhoito on paljon paremmalla tasolla kuin useimmissa maissa maksullinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä eri maiden onnellisuutta vertaileva tutkimus väitä tutkivansa tunnetta nimeltä "onnellisuus", vaan arviointikriteerit on systemaattisesti määritelty ja perusteltu. Kannattaa tutustua aiheeseen, ennen kuin alkaa höpötellä omiaan. Eräs kaverini lyttäsi tutkimustuloksen sillä perusteella, että häneltä henkilökohtaisesti ei kukaan tutkija ole kysynyt mitään. En tiedä, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.
Joo, Onnellisuus on sikäli väärä sana että meillä on paljon mielen ongelmia ja masennusta. Mutta siinäkin suurin "ongelma" on se, että masennus diagnosoidaan ja sitä hoidetaan, muualla jää helposti diagnosoimatta.
Eivät sairaat ja masentuneet edes välttämättä vastaa tällaisiin kyselyihin. Näin jää osa mielipiteitä siltä toiselta laidalta saamatta.
Suomalaisten vahvuus on edelleen rehellisyydessä ja suoruudessa. Sanaan voi luottaa aika hyvin. Mutta onhan tämäkin hyve jo hälvenemässä ns. kansainvälistymisen myötä.
Tutkimuksella pitäisi olla aina tavoitteena toiminnan kehittäminen. Miten tällaisten tutkimusten tuloksia voidaan oikeasti käyttää hyväksi? Toki voidaan nurisijoita, vähäväkisiä ja muita laidalla eläviä nonsoleerata sanomalla, että ole hiljaa, etkö näe, että asut maailman onnellisimmassa maassa.
Japani on kyllä toimivampi maa kuin Suomi.
Ei siinä tutkimuksessa ole mitenkään edes tutkittu ihmisten onnellisuutta. Eli en ymmärrä miten media voi uutisoida tuolla tavalla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Saksassa ja olen toimivuudessa eri mieltä. Rikkaampi on toki, mutta ne rikkaat joita siellä tunsin, eivät vaikuttaneet kovin tyytyväisiltä, saati onnellisilta. Onnellisuus on monimutkainen käsite.
Saksa on herroittelukansaa. Työpaikoilla herroja teititellään ja jo koulussa erotellaan jyvät akanoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä tutkimuksessa ole mitenkään edes tutkittu ihmisten onnellisuutta. Eli en ymmärrä miten media voi uutisoida tuolla tavalla asiasta.
Siinä tutkitaan asioita, joiden perusteella ihmisellä on hyvät edellytykset onnellisuuteen. Se on sitten ihan oma asia, osaako niitä hyödyntää vai ei.
No sitähän on pengottu ja selitetty varmaan suunnilleen joka vuosi kun se on julkaistu ja Suomi on pärjännyt hyvin. En minä voi sille mitään jos sinä et seuraa mitään laatumedioita joissa tuota asiaa on käsitelty.