Miten matto pestään itse?
Jotain pesuainetta sekoitetaan veteen ämpärissä? Sitten joku harja? Matto jotain vasten? Vinkkejä otetaan vastaan! :)
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:01"]Viedään matto taloyhtiön pesutupaan, koneeseen 90 astetta. Linkous ja jos mahtuu niin tunge vielä kuivausrumpuun :)
Jos kone hajoaa niin ei ole itseltä pois :D
[/quote]
Mitäs luulet, kuka maksaa uuden koneen pesutupaan? Asukkaat joko omistusasunnoissa suoraan tai vuokratalossa vuokrissaan...
Kotikoneessa,matonpesupaikassa ulkona, pesulassa tai itsepalvelupesulassa. Riippuu matosta muija hyvä.
Onko tämä av-palsta joku uusavuttomien tumpeloiden kokoontumispaikka.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:50"]Jos materiaali kestää niin liota ensin saavissa, jossa vettä ja bio luvilia. Sitten mielellään vinolle alustalle, että vesi valuu pois. Huuhtele. Sen jälkeen bio luvilia ja juuriharjailet huolellisesti. Sitten huuhtelu ja kuivaus [/quote] Ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaisesta matonpesutavasta :D. Miksei tuokin toimi, mutta pitäisi olla nestemäistä Bio luvilia, pulveri liukenee huonosti tuossa harjausvaiheessa. [/quote] Tämä on hyvä tapa. Itse liotan aina mattoja pari päivää ennen pesua pesuainevedessä ja pesen kaltevalla alustalla. Varsinaiseen pesuun käytn kylläkin mäntysuopaa. [/quote] itse pesen näin ja hoidan huuhtelut painepesurilla. Bio luvil on parempi kuin mäntysuopa
[/quote]
Käytän mäntysuopaa sen tuoksun takia. Mutta mattoahan ei enää tarvi paljoa hinkatakaan sen jälkeen, kun sitä on ensin pesuainevedessä liottanut. Oikein hyvä tapa, todellakin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:28"]
Onko tämä av-palsta joku uusavuttomien tumpeloiden kokoontumispaikka.
[/quote]
En oikein ymmärrä tätä ainaista "uusavuton" kommentointia. Kyllä, asioissa jotka ovat ns. itsestäänselviä voi olla uusavuton, tai asioissa jotka on helppo selvittää/järkeillä itse. Mutta eihän nyt matonpesua mistään koulusta opi tai muutenkaan saa pakosti tietää.
Vähän tuntuu siltä että nämä kaikki uusavuttomiksi haukkujat ovat vain sattuneet elämänsä aikana tekemään asian ja se oli heistä helppoa, ja siksi on kiva haukkua muita uusavuttomiksi, kun omasta mielestä se on niin helppo juttu.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:47"]Onko asuinpaikkakunnallasi ns. mattolaituria? Osta mäntysuopaa ja matonpesuharja ja mene sinne. Kyllä joku matonpesijä siellä neuvoo alkuun. Mäntysaippuan tai esim. marseille-saippuan ja harjan avulla maton voi pestä myös vaikka kylppärin lattialla. Kastele matto ensin suihkulla tai upottamalla veteen. Hiero tai ruiskuta siihen saippuaa ja hankaa harjalla. Kevyehkö hankaus riittää, ellei matto ole kovin likainen. Lopuksi huuhtelet maton runsaalla vedellä ja viet kuivumaan, mieluiten ulos. Pienen ja tiivisrakenteisen räsymaton voi pestä myös pyykkikoneessa tavallisella pyykinpesuaineella. [/quote] Lisäyksenä tähän että ei kannata laittaa mäntysuopaa laimentamattomana (suoraan purkista) matolla. Mulle jäi luonnonvalkoiseen mattoon kirkkaan valkoiset roiskejäljet kun ajattelin että ei kai mäntysuopaa ole pakko laimentaa.[/quote]
Se nestemäinen vihreä mäntysuopa suoraan pyöreästä purkista matolle ruiskittuna on vähän vaarallinen, sen kanssa voi käydä juuri noin kuin edellä oleva kirjoittaa.
Olen nähnyt maton jossa näkyy selvästi sellaiset hieman vihertävät kaarevat jäljet kohdista mihin se mäntysuopasuihku on osunut mattoon. Maton omistaja oli ymmärettävästi myrtsinä. :) Ei kuulemma lähtenyt jäljet toisessakaan pesussa irtii
Millainen matto? Se vaikuttaa pesutapaan.
Jos vaalea niin älä käytä mäntysuopaa vaan esim poresaippuaa tai jotain tavallista nestemäistä pesuainetta.
Älä liota mitään nukkamattoa, menee pilalle. Jos liotat niin älä nyt kahta päivää ainakaan, siinä varmasti saa maton kuin maton pilattua.
Voiko noita karvalankamattoja pestä itse?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:50"]Jos materiaali kestää niin liota ensin saavissa, jossa vettä ja bio luvilia. Sitten mielellään vinolle alustalle, että vesi valuu pois. Huuhtele. Sen jälkeen bio luvilia ja juuriharjailet huolellisesti. Sitten huuhtelu ja kuivaus [/quote] Ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaisesta matonpesutavasta :D. Miksei tuokin toimi, mutta pitäisi olla nestemäistä Bio luvilia, pulveri liukenee huonosti tuossa harjausvaiheessa.
[/quote]
Tämä on hyvä tapa. Itse liotan aina mattoja pari päivää ennen pesua pesuainevedessä ja pesen kaltevalla alustalla. Varsinaiseen pesuun käytn kylläkin mäntysuopaa.
[/quote] itse pesen näin ja hoidan huuhtelut painepesurilla. Bio luvil on parempi kuin mäntysuopa