Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka valmistuneet aikuislukiosta vasta +30v:nä?

Vierailija
26.07.2026 |

Minä suoritin koko oppimäärän hyvin tiukalla pänttäysaikataululla (88op) noin 2 vuodessa. Ja sitä kautta lääkikseen todistusvalinnalla (siitä huolimatta että lyhyt matematiikka)!

Ennen tätä ei ollut mitään muuta koulutusta kuin merkonomi. Elämän suunta pänni ja halusin yleisestikin totaalista muutosta.

Stressaavinta oli koetilaisuudet jossa valtaosa oli max. parikymppisiä nuoria, mutta eipä keltään tullut kuittailua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, mutta mietityttää että osa kursseista/opintopisteistä maksullisia.

Vierailija
2/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vasta edessä kun en pääse AMK :hon ammatillisilla papereilla niin pakko hakea lukiosta hyvät yo paperit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta meni 4 vuotta koska höntsäilin sen läpi. Väitän että jos kognitiviiset kyvyt ovat suht normaalit, on paljon paremmat edellytykset kirjoittaa täysi rivi laudatureja ja eximioita kolmekymppisenä, kuin hormoneilla ryyditettynä 19v:nä jolla vertaispainetta bilettämiseen ym.

Itse tosiaan kävin ammattikoulun läpi. Siinä 28v:nä alkoi kaduttamaan ja käytin tuon reitin hyväksi. En olisi päässyt haluamilleni aloilla pelkän pääsykokeen kautta.

Vierailija
4/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vasta edessä kun en pääse AMK :hon ammatillisilla papereilla niin pakko hakea lukiosta hyvät yo paperit.

Sama. Vaikka todistusvalintaa aikoinaan kritisoitiin niin se on kyllä luojan lykky ns. ensikertalaiselle iäkkäämmälle hakijalle. Jos viitsii edes vähän panostaa lukiotason opintoihin, voi päästä sisälle lähes mille tahansa alalle todistusvalinnalla. Mutta sitä opiskelua pitää kohdella kuin työtä eikä perseillä.

Vierailija
5/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harvempi valmistuukaan -30v yhtään mistään.

Vierailija
6/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mutta mielestäni vain hienoa että taustalla pyörii jatkuvat meritokratian mahdollistavat rakenteet, joilla voi kyllä ponnistaa vaikka ns. yhteiskunnan huipulle vaikka nuoruus olisi mennyt metsään.

Vierailija
7/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 vuotta työttömänä kunnes aloin opiskelee.

Nyt 9 vuotta mennyt 3 ammattitutkintoa lisää mutta ei töitä.

Täytyy mennä seuraavaksi lukioon jotta pääsen AMK tai yliopistoon. Ennemmin seuraavat 10 vuotta lukiossa kuin enää yhtäkään näyttöä naama kertoimella amiksessa.

Vierailija
8/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harvempi valmistuukaan -30v yhtään mistään.

Itse olin seppä (YAMK) jo syntyessäni. 😑

Vierailija
9/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy mennä seuraavaksi lukioon jotta pääsen AMK tai yliopistoon. Ennemmin seuraavat 10 vuotta lukiossa kuin enää yhtäkään näyttöä naama kertoimella amiksessa.

Melkein sama elämänpolku mutta sentään sain jossain vaiheessa palkatonta harjoittelutason työtä.

Näköjään jos tässä maassa varmaan työpaikkaan haluaa pitää opiskella jotain lakia tai lääketiedettä. Kaikki muu on hakuammuntaa ja toivomista.

Vierailija
10/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ihan naamaltaan sulanut pallo niin ei se 31v niin paljoa eroa jostain 21v:stä siellä koetilaisuudessa. Yritäpä mennä sinne 50-vuotiaana kuten minä menin :D

Vierailija
11/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti osaat valmistuttuasi ilmoittaa 30+.

Vierailija
12/12 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein sama elämänpolku mutta sentään sain jossain vaiheessa palkatonta harjoittelutason työtä.

Näköjään jos tässä maassa varmaan työpaikkaan haluaa pitää opiskella jotain lakia tai lääketiedettä. Kaikki muu on hakuammuntaa ja toivomista.

Joo olen mäkin tehnyt palkatonta työtä about kaiken kaikkiaan 2 vuotta opintojen yhteydessä. Varsinaista palkallista työtä olen tehnyt 6kk elämäni aikana.
Ja kyllä oikikseen tähtään toinen on kansainvälinen kauppa.
-sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän