Suomi on liian autokeskeinen maa
Jos autotiet olisi tänä talvena olleet yhtä hoitamatta kuin kevyen liikenteen väylät, niin ihmiset olisivat aivan pöyristyneitä ja suunnilleen barrikaideille nousemassa. Ne kävelyteillä liukastelevat mummot taas eivät osaa edes miettiä, että tässä tilanteessa on jotakin väärää.
Itse työmatkapyöräilijänä jouduin tänä talvena ostamaan bussilipun. Liian monta kertaa jouduin siirtämään ajoradalle hoitamattoman pyörätien vuoksi ja silloin meinasin useampaan otteeseen menettää henkeni, kun joku autoilija yritti kiilata minut kumoon.
Mutta mitä jos minulla ei olisi ollut varaa bussilippuun? Onko vain hyvätuloisella oikeus liikkua töihin tai sinne, minne pitää omassa elämässä liikkua? Miksei ketään kiinnosta?
Kommentit (32)
Läskit täällä vikisee kun ei jakseta edes polkupyörällä ajaa. Meidän sairaalassa lääkärit polkee töihin kalliilla kilpapyöräillään ja satakiloisen lähihoitajalehmät ajelee autollaan oven eteen jostakin maaseutumurjustaan paskaisella skodallaan kun ei ole varaa asua lähempänä työpaikkoja kun pankki ei myönnä enempää lainaa 2k bruttotuloilla ja lapsia on jo 4! Niin kuka tässä elättää ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän talven sääongelmat ovat olleet poikkeuksellisia. Toki kadut voisi jalkakäytävien osalta pitää 24/7 hyvässä kunnossa mutta se maksaisi julmetusti rahaa. Mistä kohdasta kunnan tai kaupungin budjettia ajattelit leikata menoja vai haluatko nostaa kuntaveroa?
Täälläpäin autokaistat kaduilla ovat olleet täyttä kynnöspeltoa koko talven ajan ja ajaminen varsin ikävää sekä autolle vaurioita tuottavaa. Lätäköiden pohjilla on näkymättömissä yllärinä 20 cm syviä kuoppia asvaltissa. Vasta nyt jään alkaessa sulaa on tilanne helpottumaan päin aurinkoisilla osuuksilla. Kun siis ei ole rahaa laittaa katujen kunnossapitoon.
Tänä talvena on ollut lunta. Välillä on ollut pakkasta ja välillä plussalla. Kuulostaapa todella poikkeukselliselta tai ehkä missan jotakin? Talvi yllätti kaupungit?
No onhan se poikkeuksellista ollut viime vuosina että talvella on lunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn aivot eivät käsitä että ihmisiä asuu muuallakin kuin pyöräteiden varsilla ja 500 kerroksisissa paskaluukuissa.
Sinä saat autoilla. Miksen minä saa kävellä tai pyöräillä turvallisesti? Miksi vastustat sitä?
Ap
Enhän minä vastustakaan. Minua ei kiinnosta että sinä ja pyöräsi ovat olemassa jossain vi tun kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos en pääse autoilemaan niin en pääse myöskään 30 kilometrin päässä sijaitsevaan työpaikkaani hankkimaan verotuloja luuserien elättämiseen.
Olen melko varma, että ainakaan minua sinä et elätä.
Mutta sinusta kertoo kyllä ihan kaiken se, että mielestäsi kevyen liikenteen väyliä ei pitäisi hoitaa, koska siellä liikkuu vain luusereita, mukaan lukien lapset. Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia.
Ap
No meilläpäin tiet on niin täynnä "kevät" vaurioita että kohta pitää vissiin ruveta kävelmään. Kuoppaa, kohoamaa, laskeumaa, halkeamaa ja monttua tiet täynnä. No näinhän se yksityisautoilusta luopumiseen pakottaminen käy kätevästi kun tiet on siinä kunnossa että niillä ei uskalla ajaa.
Autoilijoilta kerätään yli kahdeksan miljardia euroa joka vuosi. Teiden kunnossapitoon siitä käytetään n. 1,6 miljardia.
Laitetaan samanlainen verotus pyöräilijöille, niin ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olettaa, että asumme kaikki pyöräilymatkan päässä työpaikasta. Tai julkisten äärellä.
Hohhoijaa, enpä jaksa edes alkaa.
Terv. 550km/vko työn takia autolla. - ja ei, kaupunkiin muutto ei ole vaihtoehto. Kuolisin tylsyyteen, eikä siellä olisi edes töitä.Mitenkäs kevyen liikenteen talvikunnossapito nyt on millään tavalla autoilijoiden syrjintää? Ei minua kiinnosta sinun elämäsi tai autoilusi. Taisit juuri todistaa pointtini.
Ap
Niin, ei sinua kiinnosta muu kuin oma napa, näin myös muilla. Deal with it.
Mä tämä. Ne peltilehmät on olevinaan ainoa liikkumismuoto, jolla on mitään väliä.
Autoilijat maksavat noiden teiden ylläpidosta erilaisina veroina n. 8 miljardia euroa vuodessa. Paljonko pyöräilijät maksavat?
Suomalaiset on samanlainen vanha hevos-kansa kuin romanit, se näkyy yhä mm. auton keskeisessä asemassa ihmisten elämässä.
Pitäis muuttaa lähemmäs palveluja, mutta tykkään liikaa luonnosta ja kallistakin on keskustassa asua. Keskustan läheisissä lähiöissä on ankeaa, eikä sielläkään ole halpoja marketteja. Autottomalla ei ole hyviä vaihtoehtoja. En haluaisi valita asuinseutuani sillä perusteella, että missä on Prisma.
Oulussa on saatu raha riittämään. Tietääkseni kuntavero ei ole siellä edes erityisen korkea. Ja turha selittää kenenkään elättämisestä, työmatkapyöräilyä harrastavat usein fiksut ja koulutetut ihmiset kuten urheilua ja itsestään huoltapitämistä ylipäätään..