Miten ja missä pestä mattoja pk-seudulla?
Asun ensimmäistä kertaa yksin, ja mattojen pesu tulee pian ajankohtaiseksi, ovat ne tuossa vuoden jo olleet tallattavina ja joskus ruoka-alustana. (Tahattomasti, tosin.)
Missä ja miten kannattaisi mattoja pestä? Pesulassa on varmaankin kallista? Onko ilmaisia mattolaitureita? Ja missä matot voi kuivattaa, jos ei oikein kylpyhuoneeseen mahdu?
Kommentit (12)
Apua nyt saatana mun matot mätäneeee aaaaaarggghhh!!!
:D
Vantaalla Simonkylässä on ainakin yksi matonpesupaikka, on useampiakin mutta en muista missä kun käyn aina tuolla..
Pukinmäessä on tosi hyvä kuivanmaan matonpesupaikka. Matot voi jättää sinne kuivumaan telineisiin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:42"]
Pukinmäessä on tosi hyvä kuivanmaan matonpesupaikka. Matot voi jättää sinne kuivumaan telineisiin.
[/quote]
Ookoo. Onko ne siellä vielä kun menee hakemaan?
Ikävä kyllä mattoja on varastettu noilta kuivaustelineiltä. Mutta jos se on joku räsymatto, niin mitä väliä? Toisaalta ottaisi kyllä päähän, jos on rystyset verillä niitä ensin pessyt ja sitten joku varastaisi puhtaan maton.
On olemassa myös itsepalveluperiaatteella toimivia mattopesuloita. Minä kääntyisin sellaisen puoleen.Matto lykätään siis jättikokoiseen pesukoneeseen ja kone pesee. Kuivauksesta en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:42"]
[/quote]
Ookoo. Onko ne siellä vielä kun menee hakemaan?
[/quote]
On ainakin mulla ollut. Surutta oon jättänyt 200€ villamatot sinne kuivumaan. Se on tosi rauhallisella sijainnilla.
No esim. Laajasalossa (Hevossalmi) on meren rannalla pesupaikka mutta siihen ei tule juoksevaa vettä. Eli ämpärillä otetaan vedet suoraan merestä. Tykkäsin kyllä siellä pestä! Pahimmat vedet valutettiin siellä pois ja kotipihalle asenneltiin kuivumaan yöksi matot.
Espoossakin on useita matonpesupaikkoja, tiedot löytyy kaupungin nettisivuilta: http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Asuminen/Asukkaan_tietopankki/Matonpesupaikat
Eikö sulla ole taloyhtiön pesutupaa? Itse pesen sellaisessa ja kuivatan pihalla tamppaustelineessä.
Tuossa Helsingin mattolaiturit:
http://www.stadissa.fi/paikat/856/helsingin-mattolaiturit-ja-matonpesupaikat
Nyt alkaa olemaan aika kosteat kelit, oo ajoissa liikkeellä että ne ehtii kuivaakin pesun jälkeen.
Apuja! Plis!