Kuinka halvalla opiskelija voi syödä/kk ?
Siinäpä se kysymys tulikin: jos ei käytä alkoholia eikä herkkuja niin paljollako pitäisi tulla toimeen per kk jos kuitenkin haluaa syödä terveellisesti eikä vain nuudeleita ja tonnikalaa? Opiskelijaravintolassa aterian hinta 2,5
Kommentit (22)
50-70e/kk ja saa kunnon kotiruokaa!
Hätätapauksessa suunnittelulla voi selvitä esim. 50e/kk hernekeitto, puuro ja kaalikeittolinjalla. Jos taas haluaa elää syöden esim. paljon hedelmiä, kasviksia, leipää lisukkeineen, monipuolista ruokaa, lihaa yms. niin jollain 100e pärjää kyllä.
Itsellä menee noin 5€/pvä eli 150€ per kuukausi, ja tällä saan todella monipuolista "luksusruokaa". Tosin syön kyllä vain 1-2krt päivässä. Uskon että pienemmälläkin rahamäärällä pärjäisin.
Oulussa opiskelijalounas Amican ravintolassa on halvimmillaan 88 snt. Ei paljon passaa valittaa.
Minulla menee n. 100e/kk, josta se n. 50e/kk opiskelijaruokalaan.
Enemmän menisi, jos en tykkäisi kalastuksesta kaikissa muodoissaan. Nytkin on pari kiloa kuhaa ja saman verran ahventa pakastimessa alkavaa lukukautta varten. Eli se toinen 50e menee lähinnä kasviksiin, jauhoihin, muniin ym. Sieniä ja marjoja olen kerännyt myös itse. Jos ei tässä solussa olisi pakastinta, niin tulisi paljon kalliimmaksi tai yksipuolisemmaksi syöminen.
Täytyypi vissiin suunnitella ruokansa etukäteen. Olisi kyllä hyvä jos 100 e riittäisi.
Tällainen tuli vastaan viime viikolla:
http://www.haataja.eu/2014/07/22/todella-edullinen-ja-terveellinen-ruokavaliopohja
Mulla menee 220€/kk ruokaan ja olen opiskelija. En käytä alkoholia enkä syö herkkuja ja syön monipuolisesti ja todella terveellisesti. En ymmärrä, miksi pitäisi kituuttaa pelkällä hernekeitolla ja nuudeleilla.
Jos haluaa syödä terveellisesti niin varmastikkin kannattaa syödä joka päivä se opiskelijaruoka, myös viikonloppuisin. Kun otat sille aterialle sen puoli kiloa vihanneksia niin muilla aterioilla ei enää vihanneksia tarvi vaan voit loppupäivän elää sitten pavuilla/soijarouheella ja makaroonilla/itsetehdyllä leivällä.
Opiskelijaruokaan menisi siis 75e/kk ja muihin ruokiiin ehkä 15e/kk.
Jos taasoot valmis tinkimään terveellisyydestä tuoreiden vihannesten osalta niin sitten kannattaa jätttää tuo opiskelijaruoka kokonaan pois ja elää pavuilla, herneillä, soijarouheelka, öljyllä, tomaattimurskalla ja pastalla/perunalla/ itsetehdyllä leivällä jolloin pärjää ehkä 30e/kk
Tässä yhden viikon!:
Kaurapuuroa 1pkt n.1€
Maitoa/piimää 3prk n.3€
kasviksia 2kg n.3€
turkkilaista jugurttia 1kg n.2€
Perunoita 1kg. N.1€
Ruisleipää isopussi n.2€
Voi paketti n.2€
Kanapaketti n.3€ -riittää pariksu muuksikki päiväksi.
Tummaa riisiä n.3€
Jauhelihapaketti n.2€
Tummaasuklaata n.2€
Pähkinöitä n.2€
Banaaneja n.1€
Omenoita n.1€
Appelsiineja n.1€
Yht.n.30€ viikossa minulla meni ruokaan eli kuukaudessa 120€ ja joskus tietysti vähemmän.
Minä elän kahdellakympillä kuussa. Pelkkää makaronia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:41"]
Siinäpä se kysymys tulikin: jos ei käytä alkoholia eikä herkkuja niin paljollako pitäisi tulla toimeen per kk jos kuitenkin haluaa syödä terveellisesti eikä vain nuudeleita ja tonnikalaa? Opiskelijaravintolassa aterian hinta 2,5
[/quote]
Teen itse ruokani, en syö opiskelijaruokalassa. Harrastan kyllä kokkausta, joten tulee valikoitua hyviä raaka-aineita, luomuakin joskus. En käytä rahaa oikeastaan mihinkään muuhun kuin ruokaan, jotta on varaa syödä paremmin. Ruokaan menee n. 45-60 e kuukaudessa. Edullisimmillaan ehkä n. 40 e. Ei kannata käyttää eineksiä, koska se tulee kalliimmaksi. Kannattaa hyödyntää tarjouksia ja suunnitella ruoanlaittoa myös niiden mukaan. Itse käytän useampia kauppoja ja ostan tietyt elintarvikkeet aina sieltä, missä hinta on edullisin tai on hyvällä tarjouksella. Kauppareissulla käyn vähintään kahdessa eri kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:58"]Tällainen tuli vastaan viime viikolla:
http://www.haataja.eu/2014/07/22/todella-edullinen-ja-terveellinen-ruokavaliopohja
[/quote]
Jos on rahat tiukilla niin liha ja maitotuotteet kannattaa jättää ihan ensimmäiseksi ostamatta ja korvata ne kasvisperäisellä proteiinilla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:41"]
[/quote]
Teen itse ruokani, en syö opiskelijaruokalassa. Harrastan kyllä kokkausta, joten tulee valikoitua hyviä raaka-aineita, luomuakin joskus. En käytä rahaa oikeastaan mihinkään muuhun kuin ruokaan, jotta on varaa syödä paremmin. Ruokaan menee n. 45-60 e kuukaudessa. Edullisimmillaan ehkä n. 40 e. Ei kannata käyttää eineksiä, koska se tulee kalliimmaksi. Kannattaa hyödyntää tarjouksia ja suunnitella ruoanlaittoa myös niiden mukaan. Itse käytän useampia kauppoja ja ostan tietyt elintarvikkeet aina sieltä, missä hinta on edullisin tai on hyvällä tarjouksella. Kauppareissulla käyn vähintään kahdessa eri kaupassa.
[/quote]
Korjaan: Siis 45-60e viikossa ja edullisimmillaan 40 e viikossa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:06"]Tässä yhden viikon!:
Kaurapuuroa 1pkt n.1€
Maitoa/piimää 3prk n.3€
kasviksia 2kg n.3€
turkkilaista jugurttia 1kg n.2€
Perunoita 1kg. N.1€
Ruisleipää isopussi n.2€
Voi paketti n.2€
Kanapaketti n.3€ -riittää pariksu muuksikki päiväksi.
Tummaa riisiä n.3€
Jauhelihapaketti n.2€
Tummaasuklaata n.2€
Pähkinöitä n.2€
Banaaneja n.1€
Omenoita n.1€
Appelsiineja n.1€
Yht.n.30€ viikossa minulla meni ruokaan eli kuukaudessa 120€ ja joskus tietysti vähemmän.
[/quote]
Siis syönkö jotenkin paljon mutta ei mulle riittäisi tämmöinen viikoksi??:( mulla menee muutamassa päivässä toi 30€ ruokaan ja juotaviin, tosin en ole vielä aloittanut opiskeluja, joten tulee osteltua kalliita marjoja tms. Pulassa tuun olemaan! :S
Et syö. Ei mullekaan riittäisi nuo, kun on niin kuluttava työ ja tulee urheiltua paljon.
Eikö ne voisi sieltä opiskelijaruokalasta antaa päivän päätteeksi joko ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi jämät? Tätähän nykyään harrastetaan enenevässä määrin.
siis kuka luulee , että tonnikala on halpaa?? :D lohi on paljon paljon halvempaa.
riisi ja papu yhdistelmä on halvin. lisää vähän kasviksia niin on jopa hyvää. muista hommata b12 vitamiinia vaikka maidosta.
Kirkolta saa ruoka-apua ja monessa kaupungissa jaetaan ruokasäkkejä vähävaraisille. Muistaakseni joissakin seurakunnilla saa myös ilmaisen lounaan!
80-100e on jo aika vähän mutta vielä ihan mahdollinen ellei ole ilmaista koululounasta.