Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osaatte kirjoittaa työhakemuksia?

Vierailija
25.08.2015 |

Pari tuntia tässä taistellut, että saisin edes jotain tekstiä aikaan. Ei tule ulos mitään muuta kuin töksähteleviä kökkölauseita, joita ei kehtaa jättää näkyviin. Valmis hakemusmallikin on olemassa, omat tietoni sain siihen muutettua ja sitten alkoi tökkiä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jolle tämä on näin hankalaa? Kerrankin kiinnostava työpaikka tarjolla, ja tekisi mieli paiskata kone seinään kun tästä ei vittu tule yhtään mitään.

Vierailija
2/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan loistavan kirjoittamisen taidon, torstaina laitoin 3 työhakemusta menemään, eilen jo yhdestä soitettiin. Happy olen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ylikriittinen, ap. Kirjoita ensin kökkö ja rupea sitten parantelemaan. ;) Tällä tavalla saat haluamasi sisällän paperille.

Pidä huoli jaksotuksesta (kappalejako). Vältä ylipitkiä virkkeitä. 

Äikänmaikka

Vierailija
4/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä hyötyä osaamisestasi on juuri kyseiseen firmaan, älä mene ihan sillä peruspohjallasi "Olen Lissu, 30-vuotias perheenäiti Turusta." ei kerro mitään oleellista siitä, miksi sinut pitäisi palkata.

Vierailija
5/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:41"]

Omaan loistavan kirjoittamisen taidon, torstaina laitoin 3 työhakemusta menemään, eilen jo yhdestä soitettiin. Happy olen!

[/quote]

Miten teet sen? Olen hyvä kirjoittaja, mutta tämä kirjoittamisen laji ei vain suju, ei mitenkään.

ap

Vierailija
6/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonlahjakkuus olen, niin osaan ilman ponnisteluja.

Vierailija
7/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ylikriittinen, ap. Kirjoita ensin kökkö ja rupea sitten parantelemaan. ;) Tällä tavalla saat haluamasi sisällän paperille.

Äikänmaikka

Vierailija
8/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:44"]

Äikänmaikka

[/quote]

Ei auta, kun en tiedä mitä haluaisin paperille. Kökkötekstin muokkaus on helppoa, mutta kun ei oikei synny sitä muokkauskelpoista kökkötekstiäkään.

ap

Vierailija
9/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti pointteja miksi sinä olisit heille hyvä? Miten toimisit työssä? Perustelet kaikki hyvin miten itseäsi kehut.

Vierailija
10/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:48"]

Mieti, mitä hyötyä osaamisestasi on juuri kyseiseen firmaan, älä mene ihan sillä peruspohjallasi "Olen Lissu, 30-vuotias perheenäiti Turusta." ei kerro mitään oleellista siitä, miksi sinut pitäisi palkata.

[/quote]

Olen (ehkä) saanut aikaan yhden siedettävän kappaleen keskelle hakemusta. Mutta miten aloittaa ja herättää lukijan mielenkiinto, miten lopettaa?

ap

Vierailija
11/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:51"]

Mieti pointteja miksi sinä olisit heille hyvä? Miten toimisit työssä? Perustelet kaikki hyvin miten itseäsi kehut.

[/quote]

Ehkä tämä on se ongelma. En osaa kertoa itsestäni, saati kehua.

Ääh, miksei pelkkä CV riitä?

ap

Vierailija
12/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä tätä hommaa. Jos olet haettuun tehtävään pätevä/sopiva, niin kyllä sun pitäisi olla sen verran pätevä, että sopivan hakemuksen osaat kirjoittaa. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
13/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:56"]

Mä en oikein ymmärrä tätä hommaa. Jos olet haettuun tehtävään pätevä/sopiva, niin kyllä sun pitäisi olla sen verran pätevä, että sopivan hakemuksen osaat kirjoittaa. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

[/quote]

Kiitos avusta. Itsensä ilmaiseminen voi joskus olla aika hankalaa. Varsinkin kun en tiedä ihan tarkalleen mitä kaikkea työhön sisältyy.

ap

Vierailija
14/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työhakemukset on yleensä neljä kappaletta ja max. yksi a4. Jokaisessa kappaleessa on yksi pääpointti, suunnilleen näin:

-olen se ja se ja olen opiskellut tätä. Viime vuodet olen ollut näissä ja näissä töissä
-minulla on tälläinen taito/taitoja, jonka sain tästä ja tästä työstä. Tässä hakemassani työssä se taito olisi tarpeen koska...
-mahdollisesti saman tyylinen kappale jostain toisesta taidosta. Jos aiemmat työt on ollset jollain tapaa erityylisiä (samalta alalta kuitenkin) kirjoitan myös, että "olen tehnyt tämmöistä ja tämmöistä työtä mutta tulevaisuudessa haluan syventää osaamistani/keskittyä tämmöseen, koska siinä voin käyttää luovuuttani/koen sen mielekkäämmäksi tms. Siksi haen teidän firmaanne"
-Työntekijänä olen semmonen ja tämmönen, työkaverina olen tuommonen ja työyhteisöön tuon tätä.

Vierailija
15/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vältät fraaseja "tulen kaikkien kans toimeen" yms. Ole iskevä ekassa kappaleessa, lopuissa ytimekäs.

Vierailija
16/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vältät fraaseja "tulen kaikkien kans toimeen" yms. Ole iskevä ekassa kappaleessa, lopuissa ytimekäs.

Vierailija
17/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen xxxxx.... (nimi, ikä, koulutus - ei lasten lukumäärää eikä huomioita lemmikeistä)

Löysin ilmoituksenne / ilmoituksenne kiinnitti huomioni.... koska xxxx -asiat ovat olleet lähellä sydäntäni / mielenkiinnon kohteenani jo varhain ja sen takia hakeuduin opiskelemaan alaa / harrastukseni on valikoitunut sen mukaan.

Liitteenä on ansioluetteloni. Haluan kuitenkin nostaa sieltä esille X, jossa sain kokemusta.... ja Y, jossa perehdyin syvällisemmin...

Odotan kuulevani teistä mitä pikimmin ja tulen mielelläni kertomaan lisää itsestäni ja kuulemaan tarkemmin tarjoamastanne paikasta.

(palkkatoive)

Oma nimi ja yhteystiedot.

Vierailija
18/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan osittain ap:n tuskan. On hirveän hankala kirjoittaa oikeastaan yhtään mitään ilman että se kuulostaisi typerältä. Kaikkihan ovat hyviä ja mahtavia työhakemuksissa, miten siis ilmaista omaa mahtavuuttaan muita mahtavammin? Itse olen luovuttanut ja kirjoittanut vaan sitä kliseistä kökköä ja ihan on hyvin tullut töitä niilläkin, mutta mielessäni säälin niitä jotka tuollaista kuraa joutuvat lukemaan.

Mutta jos nyt jotain apua osaisin antaa niin mikset vaikka aloittaisi vain lakonisesti toteamalla olevasi paras hakija? Siitä sitten alat purkamaan syitä sille miksi todellakin näin on päässyt käymään. Tällä tavalla olet ehkä etäisesti kiinnostava ja luot luonnolisen rakenteen kirjoituksellesi, jonka avulla voit korostaa erityisiä vahvuuksiasi?

Vierailija
19/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:48"]

[/quote]

Olen (ehkä) saanut aikaan yhden siedettävän kappaleen keskelle hakemusta. Mutta miten aloittaa ja herättää lukijan mielenkiinto, miten lopettaa?

ap

[/quote]

No miten olisi joku: "tässä teille yhteistyökykyinen, motivoitunut ja urasuuntautunut moniosaaja." alkuun. Lisää siihen soveltuvia adjektiivejä, jotka kuvaavat sua.

Sitten kerrot, millaisia taitoja olet kerryttänyt työelämässä. CV:ssäsi kerrotaan jo koulutus ja tarkemmat tiedot työpaikoista, joten älä kertaa niitä. CV:ssä voisi olla myös valmiiksi aukaistu työnkuva muutamalla lauseella, niin niitä ei tarvitse listata hakemukseen. Kerro mistä taidoistasi on hyötyä juuri hakemassasi työssä. Kerro myös miksi olet kiinnostunut juuri tästä työstä tai työyhteisöstä.

Sitten toisessa kappaleessa voit valottaa enemmän millainen olet alaisena tai työkaverina, oletko tottunut työskentelemään erilaisissa työryhmissä, erilaisten ihmisten kanssa, erilaisten asiakkaiden kanssa.

Valota myös persoonaasi, jos sinulla on jotain (työn kannalta jopa) mielenkiintoisia harrastuksia.

Lopuksi joku "toivottavasti tapaamme haastattelun merkeissä"

Vierailija
20/22 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkö? Olen hyvä kirjoittamaan, tunnen tekstilajin ja olen kirjoittanut useita hakemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi