Lapset häissä
Olemme menossa naimisiin ja pidämme kohtalaisen kokoiset häät (noin 100 henkeä). Lapset on kutsuttu myös ja heitä on tulossa noin parikymmentä ikähaarukalla 15 - 1-vuotiaita.
En ole muistaakseni koskaan ollut häissä joissa on myös lapsia joten kyselisin täältä neuvoja: täytyykö lapsille järjestää jotain eritystä ohjelmaa, viihdykettä, lapsiparkkia tms. vai voinko luottaa siihen että jokainen vanhempi huolehtisi ja viihdyttäisi omiaan? Emme halunneet rajata lapsia ulos, mutta en haluaisi häiden muuttuvan miksikään sirkukseksikan lasten huudosta ja leikeistä. Omasta lapsuudestani muistan, että oltiin aikuisten juhlissa mukana ja ei ollut mitään erityistä ohjelmaa erikseen lapsille vaan ihan keskenämme aina viihdytimme itseämme.
Onko teillä kokemuksia lapsellisista häistä? Miten on toiminut ja onko lapsille ollut omaa ohjelmaa vai juhlittu yhdessä aikuisten kanssa? Miten toimi?
Kommentit (35)
Ollaan oltu häissä, mihin lapset olivat tervetulleita. Oli ongintaa ja joku leikkinurkkaus, leluja, piirustusvälineet. Siinä oli pari tyttöä ongintaa pitämässä. En tiedä, olivatko parin sukulaisia, tuttuja vai ulkopuolisia.
Vaipanvaihto ja imetys oli muistaakseni myös jotenkin huomioitu. Mutta jos teille ei tule alle 1-vuotiaita, ei ole niin kriittistä. Taaperon vaipanvaihdon ja imetyksen kokeneet vanhemmat saavat joka tapauksessa onnistumaan ilman erityisjärjestelyitä.
Ja kannattaa tosiaan varmistaa joltain tutummalta vanhemmalta, että tarjoiluista löytyy lapsillekin sopivaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:17"]
Mahtaisko ne lapset malttaa olla siellä lapsiparkissa. Kiinnostavampaa on juoksennella siellä, missä oikeasti tapahtuu, on ihmisiä ja hääpari. Lapset kirmaavat, huutavat ja vaativat vanhempiensa huomion. Siksi pidin häät kutsumatta lapsia.
[/quote]
No tätä mietin kun en tosiaan ole ollut lapsellisissa häiss niin että muistaisin. Että noinko se nykään menee että vanhemmat ei osaa komentaa lapsiaan enää ollenkaan vaan lasten annetaan vaan huutaa ja melskata. Omasta lapsuudesta muistan, että lasten kesken saatiin huutaa ja kirmata mutta jos joku rupesi ruokapäydässä tai jonkun ohjelman aikana meluamaan, niin vanhemmat kyllä komensi äkkiä hiljaiseksi. Ei puhettakaan että oltaisiin jotenkin varastettu showta toisten juhlissa.
-ap
[/quote]
Anteeksi nyt ap, mutta sinun on mahdotonta arvioida nyt aikuisena, onko sinun tai muiden lasten käytös omassa lapsuudessasi ollut mahdollisesti sellaista, josta itse nyt häiriintyisit. Tuo on maailman isoin harha, kuvittelee itse olleensa lapsena jotenkin paremmin käyttäytyvä kuin nykylapset.
[/quote]
Missäs minä lasten käytöksestä sanoin noin? Kahteen kertaan jo kerroin etten ole ollut lapsellisissa häissä, joten perustan kuvitelmani muiden kertomuksiin (yleensä sanotaan että häät mieluummin ilman lapsia koska niistä kauhea tulee melu). Mietin että onko tosiaan noin että lasten annetaan nykyään huutaa ilman että vanhemmat yrittävätkään rauhoitella. Vanhempien käytöstä siis lähinnä ihmettelin, en lasten.
-ap
[/quote]
Sanoit lasten käytöksestä, että kun sinä olit lapsi, teidän käytöksenne ei ollut häiritsevää. Mistä voit sen tietää? Tästä minä puhuin.
Kivoja ideoita värityskirjoista ja omista pöydistä, kiitos! Varmaan jotain tällaista pientä sitten järkätään :)
-ap
"En ymmärrä miksei muka lapsia voisi kutsua häihin. Siinähän ne menee kuin aikuisetkin. Ei tartte kuin varata hoitaja, mielellään kaksi. Joku ulkopuolinen ettei nakita sukulaista. Oma huone tietty lasten leikeille, ja videotykki. Pelejä ja leikkejä ja ulos joku ohjaamaan ulkopelejä. Olihan juhlatila siis toki sellainen että lapsiturvallinen ulkotilakin löytyy? Lapsille sitten tietty omat ruoat, mutta varataan myös normaaliruokaa jos niitä hotsittaakin syödä oikeaa sapuskaa. Omat astiat tottakai että on lapsiystävälliset. Sitten värikynät, hoitotilat ja omat karkit. Ihan siis siinä menevät kuin aikuisetkin, ihan pikkusieluisuutta jos ei lapsia viitsi kutsua kun niistä ei ole yhtään mitään vaivaa tai haittaa.
T. Mamma"
Hyvä tsekata juhlapaikalta, onko siellä kuinka monta syöttötuolia ja pyytää taaperoiden vanhempia ottamaan tarvittaessa omia mukaan.
Itse en ole huomannut häissä lapsien aiheuttaneen mitenkään erityisemmin melua tai hälinää. Yllättävän rauhallisia ja hyväntuulisia lapsia on ollut mukana juhlimassa. Toki vaativat vanhemmilta huomiota ja vanhemmat eivät voi ihan vapaasti juhlia ja keskustella.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:32"]
Mahtaisko ne lapset malttaa olla siellä lapsiparkissa. Kiinnostavampaa on juoksennella siellä, missä oikeasti tapahtuu, on ihmisiä ja hääpari. Lapset kirmaavat, huutavat ja vaativat vanhempiensa huomion. Siksi pidin häät kutsumatta lapsia.
[/quote]
No tätä mietin kun en tosiaan ole ollut lapsellisissa häiss niin että muistaisin. Että noinko se nykään menee että vanhemmat ei osaa komentaa lapsiaan enää ollenkaan vaan lasten annetaan vaan huutaa ja melskata. Omasta lapsuudesta muistan, että lasten kesken saatiin huutaa ja kirmata mutta jos joku rupesi ruokapäydässä tai jonkun ohjelman aikana meluamaan, niin vanhemmat kyllä komensi äkkiä hiljaiseksi. Ei puhettakaan että oltaisiin jotenkin varastettu showta toisten juhlissa.
-ap
[/quote]
Anteeksi nyt ap, mutta sinun on mahdotonta arvioida nyt aikuisena, onko sinun tai muiden lasten käytös omassa lapsuudessasi ollut mahdollisesti sellaista, josta itse nyt häiriintyisit. Tuo on maailman isoin harha, kuvittelee itse olleensa lapsena jotenkin paremmin käyttäytyvä kuin nykylapset.
[/quote]
Missäs minä lasten käytöksestä sanoin noin? Kahteen kertaan jo kerroin etten ole ollut lapsellisissa häissä, joten perustan kuvitelmani muiden kertomuksiin (yleensä sanotaan että häät mieluummin ilman lapsia koska niistä kauhea tulee melu). Mietin että onko tosiaan noin että lasten annetaan nykyään huutaa ilman että vanhemmat yrittävätkään rauhoitella. Vanhempien käytöstä siis lähinnä ihmettelin, en lasten.
-ap
[/quote]
Sanoit lasten käytöksestä, että kun sinä olit lapsi, teidän käytöksenne ei ollut häiritsevää. Mistä voit sen tietää? Tästä minä puhuin.
[/quote]
Niin missä sanoin? Lasten kesken melskasimme vapaasti ja jos joku lapsi ruokaillessa tms. yritti pistää showta pystyyn niin VANHEMMAT pistivät aisoihin. Eli vanhempien pitämän kurin vuoksi lapsista ei ollut häiriötä, ei suinkaan siksi että olisimme jotenkin sisäänrakennetusti osanneet olla aina kuin pienet enkelit (toki kasvatuksen myötä opittiin olemaan tietyissä tilanteissa hiljaa).
-ap
Oltiin alkukesällä häissä, jossa oli yhdistetty lastenhoitohuone-leikkitila. Siellä oli DVD-filmejä, pelejä, värityskuvia jne. Mutta siellä oli myös 2 äitiä imettämässä ja heidän Mindy-Eleonoransa ja Jassu-Pössynsä halusivat ruokarauhan, joten hus pois lapset sieltä häiritsemästä. Kun oli syöty, lapset tarvitsivat unirauhansa. Siksi noin 15 lapsivierasta ei päässyt leikkihuoneeseen ja koska lasten viihtyminen oli suunniteltu nimenomaan sen leikkihuoneen varaan, oli juhlapuolella melkoista vilskettä. Meillä oli lapsille puuhapussi mukana eli rauhallista tekemistä, mutta oli siellä taas yksi vintuö, joka ehti hääkakulle ennen hääparia ja yksi tarjoilijoista pudotti lautaspinon yrittäessään väistellä lapsia.
Minusta on vähän surullista, jos lapset lähinnä katsovat piirrettyjä häissä. Juhla on juhla lapsellekin. Mutta kaipa aikuiset pääsevät sillä tavalla helpommalla. Itse muistan, miten kivaa oli leikkiä ja tanssia toisten lasten kanssa isoissa sukuhäissä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:34"]
"En ymmärrä miksei muka lapsia voisi kutsua häihin. Siinähän ne menee kuin aikuisetkin. Ei tartte kuin varata hoitaja, mielellään kaksi. Joku ulkopuolinen ettei nakita sukulaista. Oma huone tietty lasten leikeille, ja videotykki. Pelejä ja leikkejä ja ulos joku ohjaamaan ulkopelejä. Olihan juhlatila siis toki sellainen että lapsiturvallinen ulkotilakin löytyy? Lapsille sitten tietty omat ruoat, mutta varataan myös normaaliruokaa jos niitä hotsittaakin syödä oikeaa sapuskaa. Omat astiat tottakai että on lapsiystävälliset. Sitten värikynät, hoitotilat ja omat karkit. Ihan siis siinä menevät kuin aikuisetkin, ihan pikkusieluisuutta jos ei lapsia viitsi kutsua kun niistä ei ole yhtään mitään vaivaa tai haittaa.
T. Mamma"
[/quote]
Ei yhtään mitään haittaa tai vaivaa...
Noihin mainitsemiisi asioihinkin menee kyllä aika paljon rahaa ja kaikkea jos lapsille pitäisi varata kaikki onat ruuista, astioista ja huoneista lähtien...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:32"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
Niin missä sanoin? Lasten kesken melskasimme vapaasti ja jos joku lapsi ruokaillessa tms. yritti pistää showta pystyyn niin VANHEMMAT pistivät aisoihin. Eli vanhempien pitämän kurin vuoksi lapsista ei ollut häiriötä, ei suinkaan siksi että olisimme jotenkin sisäänrakennetusti osanneet olla aina kuin pienet enkelit (toki kasvatuksen myötä opittiin olemaan tietyissä tilanteissa hiljaa).
-ap
[/quote]
Et nyt ymmärrä ollenkaan, mitä yritän sanoa. Sinun kertomuksesi on lapsen muistikuva asiasta. Sen mukaan te tottelitte aikuisia heti, eikä aikuinen tietenkään joutunut sanomaan kahta kertaa tai muistuttamaan mistään. Sen mukaan myöskään teidän juoksemisenne paikasta toiseen oli vain kivaa ajanvietettä. Jos nyt olisit aikuinen paikassa, missä lapset käyttäytyisivät samoin kuin sinä ja muut lapset niissä häissä, joissa itse olit lapsena, saattaisit vaahdota kavereillesi, miten ne ärsyttävät kersat häiritsivät juoksemalla, eivätkä vanhemmat panneet niitä lainkaan kuriin. Kyse on näkökulmasta. Et voi arvioida sitä, millaista käytöksesi oli ja miten sinä ja muut lapset reagoitte esim. aikuisten ohjeisiin/kieltoihin ja häiritsikö juoksentelunne tosiasiassa jotakuta, koska olit lapsi, joka ei pysty sellaisia asioita arvioimaan.
Se, että nykyään vanhemmat eivät muka kiellä lapsiaan, ei pidä paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:40"]
Minusta on vähän surullista, jos lapset lähinnä katsovat piirrettyjä häissä. Juhla on juhla lapsellekin. Mutta kaipa aikuiset pääsevät sillä tavalla helpommalla. Itse muistan, miten kivaa oli leikkiä ja tanssia toisten lasten kanssa isoissa sukuhäissä.
[/quote]
Leikkiä mitä? Vihaan kakaroita, jotka leikkivät juhlissa hippaa tai piilosta pitopöydän alla. Sitä turhankirkumista ei kestä kukaan.
Tosin minä olin niitä lapsia, jotka jaksoivat istua juhlissa paikallaan ihmettelemässä, miten toiset remusivat ja pilasivat muiden juhlat. Kun niillä oli se temperamentti.
Suosittelen jotain helppoa tekemistä lapsille. Lapsia on loppujen lopuksi aika helppo miellyttää.
Muista että jos lapset viihtyy juhlissa, niin silloin aikuisetkin viihtyvät.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:45"]
Et nyt ymmärrä ollenkaan, mitä yritän sanoa. Sinun kertomuksesi on lapsen muistikuva asiasta. Sen mukaan te tottelitte aikuisia heti, eikä aikuinen tietenkään joutunut sanomaan kahta kertaa tai muistuttamaan mistään. Sen mukaan myöskään teidän juoksemisenne paikasta toiseen oli vain kivaa ajanvietettä. Jos nyt olisit aikuinen paikassa, missä lapset käyttäytyisivät samoin kuin sinä ja muut lapset niissä häissä, joissa itse olit lapsena, saattaisit vaahdota kavereillesi, miten ne ärsyttävät kersat häiritsivät juoksemalla, eivätkä vanhemmat panneet niitä lainkaan kuriin. Kyse on näkökulmasta. Et voi arvioida sitä, millaista käytöksesi oli ja miten sinä ja muut lapset reagoitte esim. aikuisten ohjeisiin/kieltoihin ja häiritsikö juoksentelunne tosiasiassa jotakuta, koska olit lapsi, joka ei pysty sellaisia asioita arvioimaan.
[/quote]
Höpöhöpö! Kyllä noita vapaankasvatuksen nimeen vannovia, kaikenlaisen käytöksen sallivia vanhempia on nykyään paljon enemmän kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Höpöhöpö! Kyllä noita vapaankasvatuksen nimeen vannovia, kaikenlaisen käytöksen sallivia vanhempia on nykyään paljon enemmän kuin ennen.
[/quote]
Vapaa kasvatus (summerhillilaisuus) taisi olla 70-luvun muoti-ilmiö, en ole koskaan kuullut, että joku nykyään siitä puhuisi. Nykyäänhän lasten kasvatukseen panostetaan paljon enemmän kuin ennen, esim. minunkin lapsuudessani (olen vm. 1980) lapset saivat olla paljon enemmän keskenään kuin nykyään. Ja tutkimustenkin mukaan suurin osa vanhemmista satsaa enemmän lapsiinsa ja lapsilla on tämän myötä asiat paremmin, mutta syrjäytyneiden syrjäytyneisyys pahenee.
Kyllä mä ymmärrän sen, että aina tuntuu siltä, että "ennen oli asiat paremmin", mutta kun se ei vaan yleensä pidä paikkaansa. Kannattaa miettiä vähän kriittisemmin tätä asiaa, se, että tarkastelee asiaa siitä vinkkelistä, miltä itsestä lapsena tuntui, ei ole kauhean luotettava näkökulma.
Mutta mä lopetan tämän jankkaamisen nyt tähän, koska tämä ei (mielestäni) ole ketjun aihe.
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
-ap