Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen älykkyys harvinaisempaa kuin korkea ÄO

Vierailija
25.08.2015 |

Olen törmännyt elämäni aikana hyvin älykkäisiin ihmisiin. Heitä on itse asiassa hyvin paljon ja heitä näkee melkein kaikkialla. Sosiaalista älykkyyttä taas ei meinaa löytää mistään. Korkean ÄO:n omaavat ihmiset ovat yhtä typeriä sosiaalisesti kuin tavalliset ihmiset. Jostain syystä älykötkään ei osaa kuunnella, vaan ovat kiinnostuneita lähinnä omista ajatuksistaan ja sitten kuvittelevat että kaikki ovat yhtä kiinnostuneita heidän nokkeluudestaan kuin itse ovat. Sosiaalisesti älykäs huomaa kyllä milloin hänen jorinansa ei ole oikeasti kiinnostavaa kuunneltaa.

Itse asiassa paras neuvo minkä voi antaa jollekin, joka haluaa olla sosiaalisesti taitavat, on että kannattaa puhumisen sijasta kuunnella. Ihmiset ovat niin kiinnostuneita omista ajatuksistaan, että hyvää kuuntelijaa arvostetaan aina.

Anteeksi että avaudun, mutta törmäsin juuri ihmiseen joka kovasti mainosti arvostavansa älykkyyttä, mutta ei itse tajunnut olla hiljaa, kun sille hiljaisuudelle olisi tarjoutunut sopiva hetki.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sosiaalinen älykkyys on tyhmien huijaus. Mitattava äo kertoo muuten yleisälykkyydestä. Huomaa, että tämän ketjun kirjoittajista suurin osa ei ole kovin älykkäitä." - Olisitko tai olisiko joku niin älykäs, että osaisi kertoa, mitä yleisälykkyys on? Onko sitten olemassa, myös jotain erityisala-älykkyyttä? Miten se eroaa asioiden oppineisuudesta? - Älykkyys on varmaankin jotain muutakin kuin vain hyvä muisti ja kykyä toistaa asioita ulkomuistista? Luovuuden mittaaminen on vaikeasti mitattavissa, onko sekin tyhmien huijausta? Itse varmaankin olen sitten tätä suurempaa osaa, joka ei ole kovinkaan älykäs, kun en tiedä näinkään arkipäiväisiä asioita.

Vierailija
22/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:00"]

Ennen tuota sosiaalista älykkyytä kutsuttiin sydämmen sivistykseksi. Ja pitkälti puhut totta. Sydämmen sivistyksellä (anteekis vanhan nimen käyttäminen) ei ole mitään tekemistä koulutuksella eikä älykkyysosamäärällä. Se vain on niin että joillakin sitä on luonnostaan ja toisilla ei.

Jo pienistä lapsista huomaa sen eron. Kun seuraa lapsia samasta perheestä niin toinen voi olla niin minä, minä ihminen ja toinen on todella huomaavainen ja kohtelias jo pienenä. Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Tietysti sitä voi harjoitella, mutta aika väkinäistä (teenäistä) se sellaiselle on joka on luonteeltaan oikein minä  keskeinen.

Sellaisiin ihmisiin törmää aika-ajoin. Mutta onneksi jokainen pystyy itse valitsemaan kenen kanssa on tekemisissä vapaa-ajallaan. Työelämässä heitä täytyy sietää. Mutta kun tietää, niin sen kestää.

[/quote]

Minusta sinä olet väärillä jäljillä. Ei sosiaalisesti älykkään tarvitse olla mitenkään välttämättä erityisen kohtelias, mukava tai huomioonottava eikä se suinkaan sulje itsekkyyttä tai itsekeskeisyyttä pois. Yhtä hyvin se sosiaalinen älykkyys voi näkyä vaikka taitavana manipulointina tai hyväksikäyttönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten olen huonompi jos en ymärrä eleitä? Vaikka minulla onkin Aspergerin Syndrooma. Minulla on korkea ÄO ja se tekee minusta sosiaalisesti huonomman?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi