Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen älykkyys harvinaisempaa kuin korkea ÄO

Vierailija
25.08.2015 |

Olen törmännyt elämäni aikana hyvin älykkäisiin ihmisiin. Heitä on itse asiassa hyvin paljon ja heitä näkee melkein kaikkialla. Sosiaalista älykkyyttä taas ei meinaa löytää mistään. Korkean ÄO:n omaavat ihmiset ovat yhtä typeriä sosiaalisesti kuin tavalliset ihmiset. Jostain syystä älykötkään ei osaa kuunnella, vaan ovat kiinnostuneita lähinnä omista ajatuksistaan ja sitten kuvittelevat että kaikki ovat yhtä kiinnostuneita heidän nokkeluudestaan kuin itse ovat. Sosiaalisesti älykäs huomaa kyllä milloin hänen jorinansa ei ole oikeasti kiinnostavaa kuunneltaa.

Itse asiassa paras neuvo minkä voi antaa jollekin, joka haluaa olla sosiaalisesti taitavat, on että kannattaa puhumisen sijasta kuunnella. Ihmiset ovat niin kiinnostuneita omista ajatuksistaan, että hyvää kuuntelijaa arvostetaan aina.

Anteeksi että avaudun, mutta törmäsin juuri ihmiseen joka kovasti mainosti arvostavansa älykkyyttä, mutta ei itse tajunnut olla hiljaa, kun sille hiljaisuudelle olisi tarjoutunut sopiva hetki.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain varmasti totta. Ihmisillä on usein hirveä pätemisen tarve vaikka älykkyys on tosiasiassa havaintojen tekemistä maailmasta. Miten voi tehdä havaintoja jos ei aktiivisesti kuuntele ja pohdi, mitä tuo toinen oikeasti juuri nyt minulle kertoo. Kuuntelemisen prosessi on oikeasti todella monimutkainen. 

Vierailija
2/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei ole ollenkaan harvinaista, ja on paljon yleisempää kuin ÄO:lla mitattava älykkyys. Mutta totta on se, että korkea ÄO ei todellakaan takaa että henkilö olisi sosiaalisesti älykäs. 

Mutta kyllä minun tuttavapiirissäni ainakin useimmat on ihan sosiaalisesti älykkäitä. Ja sitten on toki joitain vähemmän sosiaalisesti päteviä, ja näitä löytyy äo-jakauman molemmista päistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun molempien mittaamiseen hyvin kriittisesti. Ja vielä kriittisemmin suhtaudun jos jonkun on erityisestialleviivattava sitä, kuinka hän on ni-in älykäs ÄO:ltaan tai sosiaalisilta taidoiltaan, että me muut vain emme ymmärrä hänen älykkyyttään kun olemme kaikki muut älyttömiä typeryksiä ja keskinkertaisuuksia. - On siinä älykkäillä meidän kanssa kestämistä

Vierailija
4/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuota sosiaalista älykkyytä kutsuttiin sydämmen sivistykseksi. Ja pitkälti puhut totta. Sydämmen sivistyksellä (anteekis vanhan nimen käyttäminen) ei ole mitään tekemistä koulutuksella eikä älykkyysosamäärällä. Se vain on niin että joillakin sitä on luonnostaan ja toisilla ei.

Jo pienistä lapsista huomaa sen eron. Kun seuraa lapsia samasta perheestä niin toinen voi olla niin minä, minä ihminen ja toinen on todella huomaavainen ja kohtelias jo pienenä. Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Tietysti sitä voi harjoitella, mutta aika väkinäistä (teenäistä) se sellaiselle on joka on luonteeltaan oikein minä  keskeinen.

Sellaisiin ihmisiin törmää aika-ajoin. Mutta onneksi jokainen pystyy itse valitsemaan kenen kanssa on tekemisissä vapaa-ajallaan. Työelämässä heitä täytyy sietää. Mutta kun tietää, niin sen kestää.

Vierailija
5/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:22"]

Minusta se ei ole ollenkaan harvinaista, ja on paljon yleisempää kuin ÄO:lla mitattava älykkyys. Mutta totta on se, että korkea ÄO ei todellakaan takaa että henkilö olisi sosiaalisesti älykäs. 

Mutta kyllä minun tuttavapiirissäni ainakin useimmat on ihan sosiaalisesti älykkäitä. Ja sitten on toki joitain vähemmän sosiaalisesti päteviä, ja näitä löytyy äo-jakauman molemmista päistä.

[/quote]

Minusta taas sosiaalinen älykkyys on yllättävän harvinaista. Toki suurimmalla osalla ihmisistä on hyvät käytöstavat mutta sehän on oikeastaan vain ulkokultaista. Itse miellän sosiaalisen älykkyyden todella laajasti, koska sisällytän siihen korkean moraalin. Sosiaalinen älykkyys on perimmältään ihmisyyden tutkimista, sitä miksi ja millainen kukin on mutta yhtälailla myös laajasti ihmisyyden ymmärtämistä eri konteksteissa sekä oman itsensä havainnoimista. T. 2

Vierailija
6/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalista älykkyyttä ei ole olemassakaan. Ap puhuu nyt varmaankin luonteenpiirteistä, kuten empaattisuus, ystävällisyys, epäitsekkyys, hyvät käytöstavat jne. Eivät liity älykkyyteen tai sen puutteeseen juuri mitenkään. Korkean äo:n omasva on tosin tutkimuksen mukaan yleensäkin kaikilla tavoin todennäköisemmin älykkäämpi. Mutta mitään "sosiaalista älykkyyttä" ei todellakaan ole virallisesti olemassa!

Vierailija
7/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^korjaan: tutkimusten, ei tutkimuksen.

Vierailija
8/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:12"]

Itse asiassa paras neuvo minkä voi antaa jollekin, joka haluaa olla sosiaalisesti taitavat, on että kannattaa puhumisen sijasta kuunnella. Ihmiset ovat niin kiinnostuneita omista ajatuksistaan, että hyvää kuuntelijaa arvostetaan aina.

[/quote]

Tässä se totuus on pähkinänkuoressa.

Hyvät kuuntelijat ovat todella harvinaisia.

Vierailija
9/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:22"]

[/quote]

Minusta taas sosiaalinen älykkyys on yllättävän harvinaista. Toki suurimmalla osalla ihmisistä on hyvät käytöstavat mutta sehän on oikeastaan vain ulkokultaista. Itse miellän sosiaalisen älykkyyden todella laajasti, koska sisällytän siihen korkean moraalin. Sosiaalinen älykkyys on perimmältään ihmisyyden tutkimista, sitä miksi ja millainen kukin on mutta yhtälailla myös laajasti ihmisyyden ymmärtämistä eri konteksteissa sekä oman itsensä havainnoimista. T. 2
[/quote]

Korkean äo:n omaavilla on tutkimusten mukaan myös korkeampi moraali. Allekirjoitan täysin.

Vierailija
10/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:08"]

Sosiaalista älykkyyttä ei ole olemassakaan. Ap puhuu nyt varmaankin luonteenpiirteistä, kuten empaattisuus, ystävällisyys, epäitsekkyys, hyvät käytöstavat jne. Eivät liity älykkyyteen tai sen puutteeseen juuri mitenkään. Korkean äo:n omasva on tosin tutkimuksen mukaan yleensäkin kaikilla tavoin todennäköisemmin älykkäämpi. Mutta mitään "sosiaalista älykkyyttä" ei todellakaan ole virallisesti olemassa!

[/quote]

Tavallaan ei, tavallaan joo. Kaikki nuo mainitsemasi + varsinkin tuo jne. ovat kyllä aika hyvät älykkään ihmisen tuntomerkit, vaikka niitä ei virallisesti mitatakaan.

Vierailija
11/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, lisäksi monesti sosiaalisesti älykäs on mieluummin hiljaa kuin hölöttää turhanpäiväisyyksiä. Hiljaisuus saatetaankin sitten tulkita välinpitämättömyytenä, ylpeytenä tai tyhmyytenä. 

Vierailija
12/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ÄO on vain yksi osa älykkyyttä. Luultavasti se ainoa osa jota voidaan jossain määrin mitata. Kyllä sosiaalista älyykkyyttä on olemassa. Osa ihmisistä on esim empaattisempia kuin toiset. Empaattinen ihminen kykenee asettumaan toisen asemaan helpommin ja siten ymmärtää toista ihmistä paremmin. Äly on sitä kun aivot toimivat kunnolla. Ihminen, joka ei ymmärrä toisia ihmisiä, heidän elekieltään jne, ei aivot toimi kunnolla. Ihminen voi olla esim matemaattisesti lahjakas, mutta aivot eivät rekisteröi sosiaalisissa tilanteissa niitä pieniä vivahteita, joita vaaditaan toisten ja samalla itsensä ymmärtämiseen.

Älykkyyttä on niin montaa eri sorttia, mutta niitä kaikkia on vaikea mitata.

Vierailija
13/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:27"]

[/quote]

ÄO on vain yksi osa älykkyyttä. Luultavasti se ainoa osa jota voidaan jossain määrin mitata. Kyllä sosiaalista älyykkyyttä on olemassa. Osa ihmisistä on esim empaattisempia kuin toiset. Empaattinen ihminen kykenee asettumaan toisen asemaan helpommin ja siten ymmärtää toista ihmistä paremmin. Äly on sitä kun aivot toimivat kunnolla. Ihminen, joka ei ymmärrä toisia ihmisiä, heidän elekieltään jne, ei aivot toimi kunnolla. Ihminen voi olla esim matemaattisesti lahjakas, mutta aivot eivät rekisteröi sosiaalisissa tilanteissa niitä pieniä vivahteita, joita vaaditaan toisten ja samalla itsensä ymmärtämiseen.

Älykkyyttä on niin montaa eri sorttia, mutta niitä kaikkia on vaikea mitata.

[/quote]Näin on, luulisin että ne jotka väittävät, ettei sosiaalista älykkyyttä ole olemassa, ovat itse vailla tätä ominaisuutta, joten eivät luonnollisestikaan ymmärrä mistä on kyse. 

Vierailija
14/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:54"]

Suhtaudun molempien mittaamiseen hyvin kriittisesti. Ja vielä kriittisemmin suhtaudun jos jonkun on erityisestialleviivattava sitä, kuinka hän on ni-in älykäs ÄO:ltaan tai sosiaalisilta taidoiltaan, että me muut vain emme ymmärrä hänen älykkyyttään kun olemme kaikki muut älyttömiä typeryksiä ja keskinkertaisuuksia. - On siinä älykkäillä meidän kanssa kestämistä

[/quote]

Älykäs ihminen on yleensä oppinut piilottelemaan älykkyyttään, joten tavallisessa kanssakäymisessä ei voi helposti huomata kuka on älykäs ja kuka ei. Mieluiten useimmat puhuvat juttuja, jotka muutkin ymmärtää. Älykkyyden huomaa silloin kun eksyy seuraan, missä on useampi huippuälykäs ja huomaa olevansa jutuista ja huumorista ihan ulkona. Sellainen, joka tuo älykkyyttään esille ei luultavasti olekaan älykkäimmästä päästä, enintään vähän keskiarvon yli.

Vierailija
15/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelevuus on mielestäni enemmän vahvaa itsetuntoa kuin älykkyyttä. Ettei tarvitse korostaa itseä toisten kustannuksella. Itsekkäimpiä ovat masentuneet ja muut henkisesti rikki olevat. Monet päätyvät kylläkin kuuntelijoiksi vain siksi, koska ovat ujoja.

Vierailija
16/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on läheinen ihminen joka on sosiaalisesti erittäin lahjakas. Todellinen herrasmies. Hänen seurassaan on ilo olla. Mutta hän osaa olla myös aika inhottava, vähättelevä ja loukkaava ihmisiä kohtaan heidän selkänsä takana. Onko hän sosiaalisesti lahjakas vai ei?

Vierailija
17/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:55"]

Minulla on läheinen ihminen joka on sosiaalisesti erittäin lahjakas. Todellinen herrasmies. Hänen seurassaan on ilo olla. Mutta hän osaa olla myös aika inhottava, vähättelevä ja loukkaava ihmisiä kohtaan heidän selkänsä takana. Onko hän sosiaalisesti lahjakas vai ei?

[/quote]Saattaa olla, mutta on melkoinen kusipää kun käyttää älykkyyttään tuolla tavalla.

Vierailija
18/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:55"]

[/quote]

Edessäpäin esittää olevan, mutta sitten ei kuitenkaan ole. Ihan tavallinen takarivin selkäänpuukottaja taavi.

Vierailija
19/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen älykkyys on tyhmien huijaus. Mitattava äo kertoo muuten yleisälykkyydestä. Huomaa, että tämän ketjun kirjoittajista suurin osa ei ole kovin älykkäitä.

Vierailija
20/23 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:19"]

Sosiaalinen älykkyys on tyhmien huijaus. Mitattava äo kertoo muuten yleisälykkyydestä. Huomaa, että tämän ketjun kirjoittajista suurin osa ei ole kovin älykkäitä.

[/quote]

Olen osittain tässä samaa mieltä. Yleensä kun keskustellaan täälläkin palstalla esimerkiksi siitä, miten jollakin on mitattu korkea ÄO, niin johan tullaan kommentoimaan juuri tuota että älykkyystestit eivät mittaa "kuin yhtä älykkyyttä". Yleensä juuri heikomman tuloksen älykkyystestissä saanut henkilö kehuskelee sillä, miten itse on sosiaalisesti älykäs jne. Ihan kuin nämä asiat olisivat toisensa poissulkevia. Halutaan vain korostaa sitä omaa älykkyyttään jollain toisella, tietenkin ei-mitattavissa olevalla, mittarilla. 

Vaikka ns. sosiaalinen "kömpelyys" olisikin yleisempää korkeamman ÄO:n omaavilla henkilöillä, esim. autisteilla, niin se kyllä koskettaa vain pientä osaa älykkäistä eikä suinkaan tarkoita sitä, että älykkäät ihmiset olisivat keskimäärin sosiaalisilta taidoiltaan heikompia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi