Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tarvitsee käyttörahaa kuukaudessa

Vierailija
24.08.2015 |

18-vuotias opiskelija, joka ei saa mitään tukia, ei saa koululta aterioita (jonkun kahden euron ateriakorvauksen saa), ei maksa asumisestaan, mutta ei myöskään asu vanhempiensa luona. Paljonko tarvitsee?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin itse saada vastaavassa tilanteessa vanhemmiltani 350e/kk jolla pärjäsin niin, että kuukaudessa jäi 100-150e säästöön. Tosin olin alaikäinen eli rahaa ei mennyt esim. Baareihin yhtään.

Vierailija
2/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytäänpä näin että mitä kuluja tuolla henkilöllä on? Esim julkiset liikennevälineet, opiskelukirjat, lääkkeet tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:55"]

Taisin itse saada vastaavassa tilanteessa vanhemmiltani 350e/kk jolla pärjäsin niin, että kuukaudessa jäi 100-150e säästöön. Tosin olin alaikäinen eli rahaa ei mennyt esim. Baareihin yhtään.

[/quote]

milloin tämä oli, meinaan että onko hintataso edelleen sama?

Vierailija
4/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:58"]

Kysytäänpä näin että mitä kuluja tuolla henkilöllä on? Esim julkiset liikennevälineet, opiskelukirjat, lääkkeet tms?

[/quote]

vähän tässä mietinkin sitä, että mitkä kulut ovat sellaisia, mitkä kuuluvat asiaan, ja minkä suuruisia niiden tuon ikäisellä on asiallista olla. Minulla ei välttämättä ole siitä kuvaa, koska olen suht hyvätuloinen nelikymppinen ja voi elää juuri niin kuin huvittaa. Mutta mikä siis olisi normaalia ja keskivertoa ja asiallista? Ei turhaa tiukalle vetämistä, mutta ei pröystäilevää mamma betalar -paapomistakaan?

-ruoka

-hygienia, pyykinpesuaineet yms.

-puhelin ja netti

-Bensakulut ja auton vakuutus (tarvitsee autoa voidakseen käydä työssäoppimisjaksoilla työssä, niille pitää raahata työkaluja ja työpaikat ovat milloin missäkin. Palkkaa niistä ei makseta.)

-bussikorttia ei tarvitse, ellei halua käydä keskustasa vapaa-ajalla, kirjoja ei koulussa käytetä kun on enää vain niitä työssäoppimisjaksoja. Lääkkeet ostan minä.

Vierailija
5/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Comments?

Vierailija
6/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä onko tarkoitus saada rahaa vaan pakollisiin kuluihin vai muuhunkin. Itse olen myös 18v, asun poikaystäväni luona, mutta vanhempani maksavat kaikki muut kuluni. Kuukaudessa kuluu 600-800€. Eniten rahaa kuluu ruokaan ja muita kuluja ovat matkakortti, vaatteet, lukiokirjat, kosmetiikka ja lääkkeet.

Vierailija
7/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€/ viikko

Vierailija
8/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

450 ( jos ei matka töihin ole pariakymmentä kilometriä enempää)

Vierailija
9/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton käytöstä aiheutuvia kuluja en osaa arvioida, mutta niiden lisäks n. 250 kuussa kuulostaa kohtuulliselta (yhteensä ehkä 350-400???). Jos haluaa elää leveemmin, nii voihan se ottaa pikkusen jotain vkl- tai iltatyötä.

Vierailija
10/10 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa asuva tyttöni sanoi, että hänellä kuluu vuokran lisäksi 250-350 eur kuukaudessa. Hän maksaa kaikki menonsa (esim. myös vaatteet) itse. Autoa ei ole.