Kannattaako nyt ottaa lainaa?
On ollut jo hetken aikaa ajatus oman yhteisen kodin ostamisesta, itseltä säästöjä (sis. asp tili) löytyy + rahastoissa ~60k, ei lainoja. Mieheltä löytyy opintolainaa eikä juuri säästöjä. Molemmilla vakityö, itse olen nyt hoitovapaalla. Maailmantilanne on melkoinen mikä saakin pohtimaan kannattaako juuri nyt ottaa lainaa ja velkaantua. Ei vaan enää tekisi mieli säästää säästämisen takia, vaan alkaa pikkuhiljaa muuttamaan noita numeroita joksikin konkreettiseksi.
Itsellä ei aiempaa kokemusta lainanhakemisesta ym koko prosessista, omat vanhemmat jostain syystä eivät halua keskustella tai auttaa ajatusten kanssa (asiasta kuin asiasta tulee ihme naljailua ja sarkasmia, mitään ei koskaan kannata tehdä jne), ihan kuin olisin heidän silmissään edelleen joku pikkulapsi joka toivoo yksisarvisia), harmittaa.
Kommentit (5)
Keskustelkaa pankkinne kanssa lainalupauksesta. Se antaa pohjaa pohtia, riittääkö teillä rahoitus haluamaanne asuntoon. Pohtikaa myös sitä käytättekö sijoituksesi osana rahoitusta vai hyväksyykö pankki ne osana vakuutta. Mistä saatte lisävakuuden, jos sitä tarvitaan, ostatteko sitä, onko käytettävissä esim. jommankumman vanhemmilta kiinteistöön liittyvää vakuutta tai henkilötakaus.
Teillä on nyt varallisuuseroa, ottaako kumpikin oman lainan(itse suosittelisin sitä). Siinä tapauksessa oma varallisuutesi pienentää vakuuden tarvetta sinun lainassasi, ja kiinteistön vakuutta voi käyttää isommassa määrin miehesi lainan vakuutena. Mutta saako miehesi lainaa yksin - onko hänellä omarahoitusosuutta, riittävästi tuloja jne. Niitä on vaikea pohtia näin ja sen takia suosittelen keskustelua pankin kanssa.
Maailmanpoliittinen tilanne on hyvin vaikeasti ennustettava.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa pankkinne kanssa lainalupauksesta. Se antaa pohjaa pohtia, riittääkö teillä rahoitus haluamaanne asuntoon. Pohtikaa myös sitä käytättekö sijoituksesi osana rahoitusta vai hyväksyykö pankki ne osana vakuutta. Mistä saatte lisävakuuden, jos sitä tarvitaan, ostatteko sitä, onko käytettävissä esim. jommankumman vanhemmilta kiinteistöön liittyvää vakuutta tai henkilötakaus.
Teillä on nyt varallisuuseroa, ottaako kumpikin oman lainan(itse suosittelisin sitä). Siinä tapauksessa oma varallisuutesi pienentää vakuuden tarvetta sinun lainassasi, ja kiinteistön vakuutta voi käyttää isommassa määrin miehesi lainan vakuutena. Mutta saako miehesi lainaa yksin - onko hänellä omarahoitusosuutta, riittävästi tuloja jne. Niitä on vaikea pohtia näin ja sen takia suosittelen keskustelua pankin kanssa.
Maailmanpoliittinen tilanne on hyvin vaikeasti ennustettava.
Kiitos vastauksesta. Itseltä löytyy osuuksia useampaan (asuttuun) asuntoon, joista en ole itse kiinnostunut eli olisin näissä mieluusti myymässä omaa osuuttani muille, että saisin elämää oman näköiseksi. Tosin luulen, että tästä saataisiin vain jonkin sortin sukuriita aikaiseksi (= muilla ei varaa/mielenkiintoa ostaa minua ulos ja suututaan taas pelkästä ajatuksesta). Miehen kanssa emme ole naimisissa, onko tällä vaikutusta suuntaan - toiseen?
Joskus kannattaa päätös tehdä. Itsellä talo just maksettu. Koko aika tosi pienillä koroilla.