Miten teillä lausutaan- peukutusketju
Listataan asioita, jotka voi lausua kahdella eri tavalla. Peukuta sitten ylös, jos käytät ensimmäistä sanamuotoa ja peukuta alas, jos jälkimmäistä.
Syödäänkö teillä:
Omenia vai omenoita?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:25"]
yves rokker , iivs rochäär
[/quote]
Iiv, ei iivs.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:09"]
Käytkö kakalla vai istunnolla?
[/quote]En kummallakaan, vaan kakkalla.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:09"]
Käytkö kakalla vai istunnolla?
[/quote]
Täällä kyllä käydään ihan paskalla
Kun sinulla on asiaa vessaan, sanotko:
"Mä meen käymään pissalla" vai "mä meen käymään vessassa" ?
Eihän noi esimerkit ole lausumista. Ne on ihan eri sanoja tai taivutuksia. Luulin että tässä kysytään kuinka sama sana voidaan lausua eri tavoilla, esim. hernekeitto - hernekkeitto.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 11:19"]
Eihän noi esimerkit ole lausumista. Ne on ihan eri sanoja tai taivutuksia. Luulin että tässä kysytään kuinka sama sana voidaan lausua eri tavoilla, esim. hernekeitto - hernekkeitto.
[/quote]
Juuri näin, on kyse ihan eri asiasta kuin siitä, onko eräs ruoka punsaa vai silettä. Mutta ruokiakin voi ääntää eri tavalla. Kun aikoinaan muutin Varsinais-Suomen maaseudulta Turkuun, minun piti lakata sanomasta "perunii" ja opetella sanomaan "peruni", niin että u-kirjaimen kohdalla on pidennys ja kiekaisu.
Joitakin englanninkielisiä nimiä ei ole tapana ääntää sinne päinkään oikein vaan ihan reilulla junttisuomella. Jos esim. äännän oikein Fairy ja Tupperware, saan pilkkanaurut päälleni. Ihmettelen myös, miksi teinitkin ääntävät juoman nimessä olevan zeron tsero, vaikka osaisivat sen oikeinkin ääntää.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:52"]
Vaari vai pappa?
[/quote]
Taata.