Olen diagnosoitu psykopaatti. Kysyttävää?
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:09"]Jos voisit edistää esim. omaa uraasi vahingoittamalla jotakuta ollen varma, että et jäisi kiinni, niin tekisitkö sen?
[/quote]
Kysymys on hypoteettinen, sillä eihän siitä koskaan voi olla varma. Ja tiedän kyllä, ettei toisia kuulu vahingoittaa. Hyvin olen urallani pärjännyt ilman kenenkään vahingoittamista.
[/quote]
Tunnen henkilön, joka vastaisi ihan kuin sinä (ei siis ajattele niinkään moraalista puolta, vaan ratkoo tällaiset kysymykset sääntöjen, kannattavuuden ja järjen perusteella). Ja huomautettakoon, että vastauksesi on minusta ihan hyvä, vaikka itse vastaisinnin toisin.
[/quote]
Kuten totesinkin, niin muutkin asiat voivat saada toimimaan sääntöjen mukaan kuin tunteet. Ei tunteettomuus ole sama asia kuin pakottava tarve tappaa, kiduttaa yms.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:26"]
"Antisocial personality disorder is often referred to as psychopathy or sociopathy in popular culture. However, neither psychopathy nor sociopathy are recognized professional labels used for diagnosis." Eli psykopaatiksi ei edes voida diagnosoida ketään.
[/quote]Tiesitkö, että diagnoosit (aivan kuten esim. lainsäädäntö tai rikoksen määritelmät) eivät ole universaaleja vaan maakohtaisia/kulttuurisidoksisia?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:27"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:22"]
Kuulkas nyt, ei ole 99% psykopateista mitään rikollisia, ei todellakaan!
Lukekaapa alkajaisiksi vaikkapa Robert D. Haren kirja "Ilman Omaatuntoa". Siinä avataan psykopatiaa varsin selvän kansantajuisesti, ilman ammattiterminologiaa, ja kirjoittaja on silti alansa asiantuntija.
Lainaus kirjan esittelytekstistä:
"He ovat - rakkauden hyväksikäyttäjiä - kotityranneja, jotka syyllistävät perheenjäseniään - työpaikan hämmentäjiä, joita vihataan tai rakastetaan - yhteiskunnan petoja, jotka pysyvät piilossa arvostetuissa asemissaan ja ammateissaan. He ovat psykopaatteja! He ottavat tarvitsemansa piittaamatta muitten tunteista, tarpeista tai yhteisistä säännöistä. Heillä on omat lakinsa. Syyllisyys, häpeä tai katumus eivät heitä vaivaa. Heitä on 2 % joukossamme! He huijaavat, pettävät lupauksensa ja ovat mukana hämärissä puuhissa. Sen he tekevät terveen naamionsa takana jäämättä kiinni ja saamatta rangaistusta. Silti he seisovat yhteiskunnan korokkeilla. Tämä kirja kertoo, miten tunnistat psykopaatin ja selviät hänestä, sillä psykopaatit eivät opi kokemastaan eivätkä paranna tapojaan."
[/quote]Onko tämä herra Hare suomalainen kun kerran hänen kirjansa käsittelee suomalaista diagnostiikkaa? Jenkeissä kun on hieman eri määritelmät käytössä.
[/quote]
Ei jenkeissäkään psykopatia ole virallisessa tautiluokituksessa.
http://psychcentral.com/disorders/antisocial-personality-disorder-symptoms/
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:26"]
"Antisocial personality disorder is often referred to as psychopathy or sociopathy in popular culture. However, neither psychopathy nor sociopathy are recognized professional labels used for diagnosis." Eli psykopaatiksi ei edes voida diagnosoida ketään.
[/quote]Tiesitkö, että diagnoosit (aivan kuten esim. lainsäädäntö tai rikoksen määritelmät) eivät ole universaaleja vaan maakohtaisia/kulttuurisidoksisia?
[/quote]
Kyllä DSM-IV on käytössä Suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:16"]Hyvä Ap,
- Tunnetko tunteita? Mitään tunteita? Entä myönteisiä?
- Osaatko rakastaa? Onko sinua koskaan rakastettu?
- Miten suhtaudut muiden ihmisten inhimillisyyteen? Siihen että ihmiset tekevät virheitä? Entä ihmisten heikkouteen?
- Uskotko, että voisit parantua?
Kiitos vastauksistasi!
[/quote]
Tunteiden tunteminen on subjektiivinen kokemus, joten kysymykseesi on aika vaikeaa vastata tyhjentävästi. Koen tuntevani mielihyvää esimerkiksi menestymisen kokemuksista. Samoin turhautumista, jos asiat eivät suju. Rakkauden konseptia en kokemuksen tasolla oikein ymmärrä. En varmaankaan osaa rakastaa, ihmiset ovat minulle lähinnä yhdentekeviä, eivätkä heidän elämänsä liikuta minua. Tuskin minuakaan on rakastettu, koska jos olisi, niin varmaan tietäisin, mitä se tarkoittaa. Suhtautumiseni muihin ihmisiin on varsin välinpitämätöntä. Suurta osaa normina pidetystä ihmisten käyttäytymisestä ja "ihmisyydestä" on minun vaikea ymmärtää. Tuskin tulen tästä mihinkään muuttumaan, enkä oikein näe dille tarvettakaan.
[/quote] Oletko kokenut yhteenkuuluvuuden tunnetta kenenkään kanssa? En oikeasti usko, että kirjoitan psykopaatin kanssa.
Vänkää ! Kohta haen pop cornit :) Ei vissiin viitsinyt psyko vastata mun kyssäri suumaan :(
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:02"]
Turha kysyö tältä provolta mitään. Kyseessä ei ole oikea psykopaatti.
[/quote]
Joo liian laimee.
Mistä provosoidut? Provosoidutko ikinä? Oletko provosoitunut tämän ketjun aikana kertaakaan?
Hare ei ole suomalainen ei.
Mutta Helinä Häkkänen-Nyholm sen sijaan on, eikä Helinä kyseenalaista Haren oppeja. Helinä lienee Suomessa se ainut, joka näitä psykopaatti-diagnooseja on oikeasti poliisin murhatutkijan sekä psykoterapeutin ammatissaan Suomessa antanut, ellen ole ihan väärässä. Tunnen nimittäin Helinän.
Lukaiskaapa vaikka tämä artikkeli:
http://www.kauneusjaterveys.fi/seksi-suhteet/suhteet/sina-mina-psykopaatti
Tässä lyhyt lainaus tekstistä: "Toisaalta oikeat valkokauluspsykopaatit ovat loistavia työhaastatteluissa. He ottavat tiiviin katsekontaktin, tarkkailevat työhaastattelijan eleitä ja saavat tämän tuntemaan olonsa erityisen arvostetuksi, miellyttäväksi ja älykkääksi. He puhuvat paljon ja sujuvasti eivätkä jännitä lainkaan."
T. Robert D. Haren kirjan "Ilman Omaatuntoa" esittelytekstiä aiemmin siteerannut
DSM-IV-tautiluokituksessa ei ole psykopatia-diagnoosia, eikä näin ollen ketään voida paykopaatiksi diagnosoida.
Tämä kyseinen psykopaatti kenet tunsin eli kahdessa eri maailmassa, toisessa väkivaltaisesti pahoinpiteli muita ihmisiä, huijasi rahaa, sekoitti naitinnollisesti ihmissuhteita ja psyykkasi mielentilaltasn ihmisiä huonoon kuntoon, pelottelu ja käyttäytyi sadistisesti, nautti siis ihmisten pelottelusta ja käyttäytyi näiden tilanteiden jälkeen täysin normaalisti kuin mitään ei olisi tapahtunut. Piti yllä tiettyä kuvaa itsestä, ja ei mitään omaa tuntoa. Ja tuhoaminen kuvas hyvin psykopaatin maailmankuvaa - ihmisarvolla ei ole merkitystä. Psykopaatit on alinta pohjasakkaa mitä tiedän. Ihmisyyteen kuuluu toisen ihmisen arvostaminen, mikä psykopaatilta puuttuu. Ollaan herkkiä aistimaan pelkoa ja käytetään sitä hyväksi. Sairasta se on.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:38"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:02"]
[/quote]
Joo liian laimee.
[/quote]
Hannibal Lecter, Ted Bundy yms. eivät ole mitään "psykon" prototyyppejä. Suurin osa on juuri näin laimeita.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:16"]Hyvä Ap,
- Miten suhtaudut muiden ihmisten inhimillisyyteen? Siihen että ihmiset tekevät virheitä? Entä ihmisten heikkouteen?
Kiitos vastauksistasi!
[/quote]
Tunteiden tunteminen on subjektiivinen kokemus, joten kysymykseesi on aika vaikeaa vastata tyhjentävästi. Koen tuntevani mielihyvää esimerkiksi menestymisen kokemuksista. Samoin turhautumista, jos asiat eivät suju. Rakkauden konseptia en kokemuksen tasolla oikein ymmärrä. En varmaankaan osaa rakastaa, ihmiset ovat minulle lähinnä yhdentekeviä, eivätkä heidän elämänsä liikuta minua. Tuskin minuakaan on rakastettu, koska jos olisi, niin varmaan tietäisin, mitä se tarkoittaa. Suhtautumiseni muihin ihmisiin on varsin välinpitämätöntä. Suurta osaa normina pidetystä ihmisten käyttäytymisestä ja "ihmisyydestä" on minun vaikea ymmärtää. Tuskin tulen tästä mihinkään muuttumaan, enkä oikein näe dille tarvettakaan.
[/quote] Oletko kokenut yhteenkuuluvuuden tunnetta kenenkään kanssa? En oikeasti usko, että kirjoitan psykopaatin kanssa.
[/quote]
Et uskoisi, vaikka tapaisit minut.
Lyön vetoa että tää on jonkun aspergerin kyhäilemä tylsä provo. Vastaukset on niin perus purilaisen kyhäämiä että..
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:47"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:16"]Hyvä Ap,
Kiitos vastauksistasi!
[/quote]
[/quote]
[/quote] Niinkö luulet?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:47"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:16"]Hyvä Ap,
Kiitos vastauksistasi!
[/quote]
[/quote]
[/quote] Niinkö luulet?
[/quote] Muista se ruma taulu siellä seinällä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:38"]Mistä provosoidut? Provosoidutko ikinä? Oletko provosoitunut tämän ketjun aikana kertaakaan?
[/quote]
Vastoinkäymisistä, mutta tämän ketjun aikana olen jopa vähän hymistellyt joidenkin kysymyksille ja sille olettamukselle, että olen joku sarjamurhaaja ja kiduttaja.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:38"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:02"]
[/quote]
Joo liian laimee.
[/quote]
Hannibal Lecter, Ted Bundy yms. eivät ole mitään "psykon" prototyyppejä. Suurin osa on juuri näin laimeita.
[/quote]
Lähdettä?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:47"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:34"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:16"]Hyvä Ap,
Kiitos vastauksistasi!
[/quote]
[/quote]
[/quote] Niinkö luulet?
[/quote] Muista se ruma taulu siellä seinällä.
[/quote] Kuten sanottu psykopaatti on loinen, ja vaihtaa myös värejä. Katse kertoo ja myös tavat paljon ihmisistä. Kuinka se käyttäytyy on monia piirteitä mitkä voivat paljastaa psykopatian, vaatii vain tarkkaa silmää.
Kuulostat Ap pelottavasti ex-mieheltäni.
Järkevän kylmältä analyytikolta, joka totesi voivansa tappaa minut halutessaan, muttei tee niin, koska voisi hypoteettisesti ajatellen jäädä kiinni, vaikka onkin sen verran fiksu, ettei jäisi kiinni.
Sama mies neuvoi, miten teen itsemurhan varmimmin. Totesi, että "Tee ihan mitä haluat, siitä vaan tapa itsesi, kunhan lakkaat puhumasta mulle, oon väsynyt."
Tunteitakin ko. miehellä kuulemma oli ja paljon. Mutta ei samanlaisia, kuin meillä muilla, vaan paljon rikkaampia, hienompia ja parempia. Tietysti.
- Kerro minulle jotakin Ap, mitä mieheni ei osannut kertoa! Odotan.