Muita jotka haluaisivat irti yhteiskunnasta?
Unelmani olisi muuttaa johonkin mökkiin, kasvattaa ja metsästää oma ruoka ja pysyä mahdollisimman kaukana rahasta ja muustä höpöhöpöstä. En oikein pidä ajatuksesta, että ihmiset tekevät niin paljon töitä saadakseen ostettua ruokaa, maksettua laskut jne. Ei eläintenkään tarvitse rehkiä koko päivää, ne syö, nukkuu ja välttävät syödyksi tulemista jos ovat ravintoketjun heikommasta päästä. Joku karhu mättää sapuskaa naamaan ja nukkuu koko talven. En usko, että ihmistä on alun alkaen tarkoitettu raatamaan niska limassa, jos olisi niin tuskin ihmiset palaisivat loppuun. Harmi vaan, että aika vaikea on ilman rahaa toteuttaa tuotakaan unelmaa.
-Eräjorma
Kommentit (174)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:05"]
Ei pidä paikkaansa. Hyvin vähäisillä voimavaroillakin viljely onnistuu ja kastelu kannattaa järjestää automaattiseksi. Jos ei itse osaa tehdä itsensä eteen asioita järkevästi, niin vika on omassa päässä.
Lisäksi ainakin viljelypalstoilla olen huomannut, että nämä jotka siellä joka päivä viihtyvät ovat pikkutarkkoja ja heillä pitää omasta mielestään olla kaikkein suurimmat kasvikset, sekä kaikki rivit ojennuksessa, eikä yhtäkään rikkaruohoa saa olla missään.
Minullekin vanhempani aikoinaan sanoivat, etteivät nuo kasva, mutta hyvin kasvoivat. Sipulit olivat vain hitusen pienempiä kuin vanhemmillani ja mistään jättiperunoista en edes tykkää. Yrtit kasvoivat huonommin kun niitä olisi pitänyt hoitaa koko ajan. Minulla oli matkaa vanhempieni pellolle yli 30 km, joten harvoin tuli käytyä. Persiljaa tuli yrteistäkin, mutta jotkut olisivat vaatineet erilaisen maaperän tai sitten jatkuvaa huoltamista. Muuten sain kaikki talven viljelykset tehtyä, vaikka en välillä ollutkaan moneen viikkoon siellä käymässä.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta, miten järjestäisit automaattisen kastelun ilman sähköä ja vesijohtoa?
Mitä hitusen pienempiin kasviksiin tulee, niin halkaisijaltaan nelisenttisen pallon ("perunan") tilavuus on noin puolet halkaisijaltaan viisisenttisen pallon tilavuudesta eli silmämääräisesti pienikin kokoero saattaa tarkoittaa merkittävästi pienempää satoa.
[/quote]
heh .. sitten niitä laitetaan enemmän kasvamaan. Hih .. Kastelu järjestetään letkulla vesipöntöistä ja toinen vaihtoehto olisi käyttää pumppua. Miksi ihmeessä sähköä ei olisi? Aurinkopaneeli lataisi tietenkin akkua..
Aikanaan käytettiin myös kanavakastelua, sekä esim. niilillä tulvavesiä, mutta tosiaan muitakin mahdollisuuksia on. Pöntöistä vedetään letkut maahan ja niin, että niistä tihkuu vettä ulos esim. viikon välein sitten pöntöt täytetään. Laitetaan pumppu käyttöön.
Lisäksi agrekaatti on keksitty ja kaikkea muitakin vaihtoehtoja. Eihän se sitä tarkoita, että eläisi omavaraisesti, että siirtyisi kivikaudelle.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:32"]
Aikanaan käytettiin myös kanavakastelua, sekä esim. niilillä tulvavesiä, mutta tosiaan muitakin mahdollisuuksia on. Pöntöistä vedetään letkut maahan ja niin, että niistä tihkuu vettä ulos esim. viikon välein sitten pöntöt täytetään. Laitetaan pumppu käyttöön.
Lisäksi agrekaatti on keksitty ja kaikkea muitakin vaihtoehtoja. Eihän se sitä tarkoita, että eläisi omavaraisesti, että siirtyisi kivikaudelle.
[/quote]
No se ei ole kovin omavaraista jos elämäntavan mahdollistaa ylikansallisten öljy-yritysten tuotteet, joiden ostamiseen tarvittaisiin taas sitä rahaa..
Sähköä saa myös turbiinilla ja laitetaan tulet alle. Etkö tätä tiennyt? Turbiinin voi rakentaa myös itse, kuten tuulimyllyjäkin on ollut jo 1800 luvulla ..
Lisäksi sähköä saa perämoottorista, autosta. Alkoholilla käyvällä moottorilla voi nostaa myös vettä. Sekä bensiinillä. Jäljelle jää vielä haihdutus ja aamukasteen kerääminen (vesisateet tietenkin myöskin). Esim. katoilta sadevetet päniköihin. Luettelenko lisää? Toiset nyt vain ovat fiksumpia, kuin toiset. Lisäksi olen insinööri.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:39"]
Sähköä saa myös turbiinilla ja laitetaan tulet alle. Etkö tätä tiennyt? Turbiinin voi rakentaa myös itse, kuten tuulimyllyjäkin on ollut jo 1800 luvulla ..
Lisäksi sähköä saa perämoottorista, autosta. Alkoholilla käyvällä moottorilla voi nostaa myös vettä. Sekä bensiinillä. Jäljelle jää vielä haihdutus ja aamukasteen kerääminen (vesisateet tietenkin myöskin). Esim. katoilta sadevetet päniköihin. Luettelenko lisää? Toiset nyt vain ovat fiksumpia, kuin toiset. Lisäksi olen insinööri.
[/quote]
Alkoholit keitetään luonnollisesti itse perunoista käyttämällä.
Haihdutuksessa se vesi nousee kattoon, jossa käytetään sitten jotain pressua yms. ja se johtuu sitä myötä eteenpäin josta se kerätään talteen. Tekniikkaa käyttivät esim. myytinmurtajissa.
Arkkimedeksen ruuvi keksittiin jo muutama tuhat vuotta sitten ja kaikenlaisia bambua pitkin kulkevia vesijärjestelmiä myöskin. Roomassa oli akveduutit jo aikoja aikoja sitten. Samoin inkoilla. Sitten joku väittää, että kastelu on mahdotonta kaiken tämän tiedon valossa .. outoa.
Nämä "ennen kaikki oli paremmin" hörhöt ovat aina hupaisia. Ennen oli käytännössä kaikki perseestä. Ihminen ei ole koskaan ollut vapaampi ja hyvinvoivempi kuin nykyään. Ei tarvi mennä kuin alle vuosisata taaksepäin kun kuolleisuus huiteli taivaissa, ravitsemus oli pakon edessä yksipuolista, elinikä lyhyempi eikä puhettakaan mistään valinnanvapaudesta mitä elämälläsi teet, vaan se mihin yhteiskuntaluokkaan synnyit määritti käytännössä elämäsi. Siinä missä esim nykysuomalainen nainen voi muuttaa minne vain, opiskella miksi vain ja vaikka vaihtaa uraa, päättää noudattaa millaista erikoisruokavaliota tykkää, harrastaa mitä lystää ja naida tai olla naimatta miten haluaa oli hänen isoisoäitinsä käytännössä koko elämänsä siinä kylässä missä syntyi, korkeintaan muutti ehkä naapurikylään, ja päätyi itsestäänselväksi emännäksi jollekin maatalon isännälle ja synnytti sitten lapsia saunassa henkensä kaupalla halusi tai ei. Jos hyvä tuuri kävi niin saatoi ennen naimisiinmenoa ehtiä kouluttautua jonkun verran, mutta paljoa valinnanvaraa elämänuran suhteen ei tavallisen työläisluokan tai maanviljelijän tyttärellä ollut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:32"]
[/quote]
No se ei ole kovin omavaraista jos elämäntavan mahdollistaa ylikansallisten öljy-yritysten tuotteet, joiden ostamiseen tarvittaisiin taas sitä rahaa..
[/quote]
Eikö tuossa nyt lueteltu aika monta vaihtoehtoa? Oletko jälkeenjäänyt?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:00"]
Nämä "ennen kaikki oli paremmin" hörhöt ovat aina hupaisia. Ennen oli käytännössä kaikki perseestä. Ihminen ei ole koskaan ollut vapaampi ja hyvinvoivempi kuin nykyään. Ei tarvi mennä kuin alle vuosisata taaksepäin kun kuolleisuus huiteli taivaissa, ravitsemus oli pakon edessä yksipuolista, elinikä lyhyempi eikä puhettakaan mistään valinnanvapaudesta mitä elämälläsi teet, vaan se mihin yhteiskuntaluokkaan synnyit määritti käytännössä elämäsi. Siinä missä esim nykysuomalainen nainen voi muuttaa minne vain, opiskella miksi vain ja vaikka vaihtaa uraa, päättää noudattaa millaista erikoisruokavaliota tykkää, harrastaa mitä lystää ja naida tai olla naimatta miten haluaa oli hänen isoisoäitinsä käytännössä koko elämänsä siinä kylässä missä syntyi, korkeintaan muutti ehkä naapurikylään, ja päätyi itsestäänselväksi emännäksi jollekin maatalon isännälle ja synnytti sitten lapsia saunassa henkensä kaupalla halusi tai ei. Jos hyvä tuuri kävi niin saatoi ennen naimisiinmenoa ehtiä kouluttautua jonkun verran, mutta paljoa valinnanvaraa elämänuran suhteen ei tavallisen työläisluokan tai maanviljelijän tyttärellä ollut.
[/quote]
So what?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:03"]
Unelmani olisi muuttaa johonkin mökkiin, kasvattaa ja metsästää oma ruoka ja pysyä mahdollisimman kaukana rahasta ja muustä höpöhöpöstä. En oikein pidä ajatuksesta, että ihmiset tekevät niin paljon töitä saadakseen ostettua ruokaa, maksettua laskut jne. Ei eläintenkään tarvitse rehkiä koko päivää, ne syö, nukkuu ja välttävät syödyksi tulemista jos ovat ravintoketjun heikommasta päästä. Joku karhu mättää sapuskaa naamaan ja nukkuu koko talven. En usko, että ihmistä on alun alkaen tarkoitettu raatamaan niska limassa, jos olisi niin tuskin ihmiset palaisivat loppuun. Harmi vaan, että aika vaikea on ilman rahaa toteuttaa tuotakaan unelmaa.
-Eräjorma
[/quote]
Omana tavoitteenani on, että käyn 15 vuotta töissä. Sen jälkeen hankin tuollaisen pienen tuvan ja vetäydyn elämään sinne hiljennettyä elämää.
Tavallaan pidän myös työnteosta, mutta stressaava työ tekee hallaa mielelleni ja ruumiilleni. Onnellisimmillani olen ollut työttömänä. Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin.
Mä haluaisin asua kommuunissa suomessa, jossa kaikki tehdään itse ja eletään vapaana luonnon keskellä omavaraistaloudessa. Ainut mitä oikeastaan tarvittaisiin nykytekniikasta on tietokone ja internetyhteys. Olisi mahtavaa asua tällaisessa kommuunissa, jossa kaikki olisivat samanarvoisia ja työt jaettaisiin :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:53"]
Mä haluaisin asua kommuunissa suomessa, jossa kaikki tehdään itse ja eletään vapaana luonnon keskellä omavaraistaloudessa. Ainut mitä oikeastaan tarvittaisiin nykytekniikasta on tietokone ja internetyhteys. Olisi mahtavaa asua tällaisessa kommuunissa, jossa kaikki olisivat samanarvoisia ja työt jaettaisiin :)
[/quote]
Ja lisättäköön vielä että tämäkin helvetin hieno visio kaatu siihen, koska siihenkin on varmaan niin monta kieltopykälää ja sääntöä, ettei varmasti tule onnistumaan... Olemme kaikki yhteiskunnan orjia. Jos olet erilainen, et ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:54"]
[/quote]
Ja lisättäköön vielä että tämäkin helvetin hieno visio kaatu siihen, koska siihenkin on varmaan niin monta kieltopykälää ja sääntöä, ettei varmasti tule onnistumaan... Olemme kaikki yhteiskunnan orjia. Jos olet erilainen, et ole olemassa.
[/quote]
Itselläni kommuunit ovat sama kuin saunan takana lopetus. Itse eläisin omavaraista elämää omillani vailla kaikkia tyhjäpäitä, jotka ovat mielestäni hyödyttömiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:57"]
[/quote]
[/quote]
Itselläni kommuunit ovat sama kuin saunan takana lopetus. Itse eläisin omavaraista elämää omillani vailla kaikkia tyhjäpäitä, jotka ovat mielestäni hyödyttömiä.
[/quote]
Ihminen ei ole mitään erakkona. Et säkään miltään liian välkyltä kuulosta. Pillu jäänyt saamatta kauankin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihminen ei ole mitään erakkona. Et säkään miltään liian välkyltä kuulosta. Pillu jäänyt saamatta kauankin?
[/quote]
Ihminen on aivan sama ihminen, eikä se siitä muuksi muutu oli seuraa vaikka miljoona. Ei mitään eroa. Yleensä kovin välkkyjä eivät ole ihmiset, jotka haukkuvat toisten älyä.
Hyvän pillun voisi kyllä ottaa matkalle mukaan, mutta esim. mitään työ "kavereita" en kyllä tarvitse yhtään mihinkään. Jotkut vain pärjäävät omillaan ilman kommuuneja, joissa säännötkin ovat vääriä itselleen.
[/quote] Jep. Mun unelmakommuuni olisi luostarimainen laitos (ja olen siis itse ei-uskonnollinen pakana), ilman ideologian tuputusta. Mut siis hiljainen paikka, jossa ei turhia länkytettäisi. Tekisin puutarhatöitä, keittiöhommia, käsitöitä, puutöitä, koneiden korjauksia, etätyötä koneella, palkasta antaisin osan kommuunille ja kommuunin hyväksi tehty työ olisi tietenkin palkatonta. Halutessaan voisi olla toisten seurassa tai sitten yksin. Yhteisiä aamujoogahetkiä tai taiji'ta puutarhassa. Kuorolaulantaa ja jalkapalloa. Ei röykkiöittäin tavaraa, muutama koti- ja lemmikkieläin, vain aikuisia. Oma pieni kammio - ja se nettiyhteys. DDD Kyl mä voisin sopeutua ihan hyvin.
Meinaat että yhdestä jäniksestä riittää moneksikin päiväksi ruokaa kun teet vielä fyysistä työtäkin. Tulet ainakin pysymään hoikkana!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 05:00"]
Tietenkin siitä tulee synergia etuja mutta miksi ei voisi vaihtaa munia maitoon? Tai vaikka kalastajan kanssa kalaan?
[/quote]
Ap halusi jättäytyä kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle, tuottaa ruokansa täysin itse ja välttää ihmiskontakteja.