Suuri vyönkiristysketju; mistä teillä säästetään jatkossa?
Kerro taloustilanteenne edes suurpiirteisesti ja halutessasi esim. perhekoko. Mistä säästätte, kuinka paljon? Kerro myös säästövinkkejäsi halutessasi ja muuta olennaista otsikkoon liittyvää.
Suomen taloustilanne on kuralla. Tämä heijastuu väistämättä kansalaisten elämään mm. ostovoiman heikkenemisenä. Meidän perheessä sairastuminen ja työttömyys ovat pakottaneet olemaan tiukkoja rahankäytössä jo jonkin aikaa, mutta taas kerran rahat loppuivat kesken vaikka teoriassa niiden olisi pitänyt riittää vielä vajaa viikko. Heräsin ajattelemaan raha-asioitamme ihan kunnolla, ja tästä inspiroituneena listasin vihkoon kaiken mahdollisen, josta voimme jatkossa säästää jollain keinolla.
Se on vaan uskottava, ettei raha riitä samaan mitä esim. kaksi-kolme vuotta sitten. Ruoan hinta nousee jatkuvasti, tulevat sähköveron korotukset näkyvät varmasti kotitalouksille jne. Haastan kaikki mammat (ja miksei palstailevat miehetkin) tsekkaamaan oman taloutensa menoerät ja kilpailuttamaan mahdolliset palvelut!
Kommentit (91)
Meillä on kaksi aikuista ja yksi taapero. Olen töissä, mies on työtön. Omakotitalolainaa maksamme vielä 18 vuotta. Talo ei ole aivan valmis, vielä on terassia ja piharakennusta sun muuta tekemättä. Itse alusta asti on rakennettu ja mies nyt työttömänä ollessaankin rakentaa.
Vesimaksu meillä korotettiin juuri, taapero vie vettä yllättävän paljon. Sähkölasku on jo nyt ikävän suuri, vaikka on kilpailutettu ja vaikka olemme tarkkoja sähkönkäytön kanssa. Jos/kun siihen tulee korotus, se tuntuu kyllä kukkarossa. Ruoka ei minusta maksa Suomessa liikaa, sen hinnassa on nousuvaraa kyllä.
Meillä kiristetään vyötä rakentamisen vauhdissa. Joka kuukausi ei ole varaa ostaa sepeliä, lautaa tai laattoja, silloin rakentamistyö seisoo. Harrastukset on pakko laittaa maksuttomiksi, emme enää harrasta esim. maksullista liikuntaa tai kansalaisopiston kurssejakaan. Lenkkeilemme, käymme kirjastossa jne. Lapsen koetan kuitenkin saada muskariryhmään, jos vain mahtuu.
Emme käy ravintolassa enää ollenkaan - ellei ehkä hääpäivänä, jos rahatilanne suo. Emme osta uusia vaatteita ja kenkiä, ennen kuin on ihan pakko. Hillitsemme autolla ajamista, vaikka täällä maaseutukunnassa auto onkin välttämätön, jotta pääsisi palveluiden äärelle ja kauppaan ja töihin. Lomamatkat on unohdettu jo pari vuotta sitten, ties koska pääsen seuraavan kerran naapurimaakunnan puolelle, saati sitä kauemmas.
Minusta ajoneuvoveron poistaminen uusilta vähäpäästöisiltä autoilta on kädenojennus rikkaille. Mielelläni minäkin ajaisin verotonta biokaasuautoa, mutta ei ole toivoakaan, että pystyisin sellaisen ostamaan. Keski- ja pienituloisen perheellisen asuntolainamaksajan on turha haaveilla uusista autoista varsinkin, kun sähkövero ja kiinteistövero ja ties mitkä kaikki verot nousevat.
Onneksi päivä paistaa köyhemmällekin. Omassa pihassa on mukava lekotella ja leikkiä lapsen kanssa hiekkalaatikolla ja käydä välillä nappimassa vadelmia ja herukoita.
Me säästetään siinä, että tilataan kaikki ulkomailta paitsi ruoka.
Juu, sähkön kallistuminen ja ostovoiman pieneneminen huolettaa tällä hetkellä eniten. Kaksi aikuista, leikki-ikäinen ja vauva tuloillaan.
Ruokapolitiikkaa olen alkanut järkevöittämään, pakastettavaksi sopivia ruokia tehdään isompi satsi, ei tarvitse sitten tilata noutoruokaa kun on kiire. Yritän myös reipastua taas eilisten jämien hyväksikäytössä päivän ruokia tehdessäni. Herkuista ja ulkonasyömisistä tietenkin tingitään, viimestään sitten kun on pakko.
Sähkönkäyttöä olen valvonut muutenkin. Nyt yritän jaksaa useammin pyykkituvalle. Kiire hellittää toki kun jään kotiin vauvan kanssa, sitten onkin aikaa tehdä edullisempia valintoja arjessa.
Mies töissä, mä kotona. 3 teiniä. 2 yläasteella, 1 lukiossa.
Mä olen lopettanut melkein kaikkien lehtien tilaukset. Ei käydä ravintolassa syömässä, max. Hesessä.
Aikuisille ostetaan harvoin vaatteita ja tavaraa.
Ostan paljon halpamerkkejä ruokakaupassa ja käytän aina hyväkseni laputetut ruuat.
Kesällä ei käyty Lintsillä yms. Eikä oikein missään muuallakaan.
Lapsille ostetaan alennuksesta kirjoja, esim. Cdon. Lukiokirjat Jamerasta.
Harrastukset minimissään.
Ei pidetä juhlia, ei käydä tanssiravintoloissa, ei yövytä hotelleissa.
Me stopataan Suomen talous, ei osteta mitään.
Minä kotona vauvan kanssa, mies töissä, 2 koululaista. Ei tarvitse oikeastaan säästää mistään.
Paljon samoja kuin edellisillä.
Etätöitä teen paljon niin ei mene rahaa töissä kulkemiseen. Auto hävitettiin pois joten kaupassa käydään pyörällä. Netti, puhelin ja tietokone on firman, ei tarvitse niihin laittaa rahaa. Ei polteta eikä käytetä alkoholijuomia.
Vaatteita ostetaan vain alesta ja nekin vain tarpeeseen. Etätöissä kelpaa mitkä tahansa vanhat rytkyt.
DINK-pari ~30v. Ei oikeastaan säästetä mistään, mutta ollaan kyllä perusluonteiltamme jo valmiiksi säästäväisiä. Esim. kaupassa katsotaan kyllä kilohinnat, ja samantasoisista tuotteista ostetaan halvempaa (esim. rahka, kauraryynit, jne). Ei harrasteta kumpikaan mitään kovin kallista, oma kuntosalikortti maksaa noin 30e/kk ja mies lenkkeilee. Työmatkat ajetaan pyörillä, ei tilata mitään maksullisia kanavia tms eikä muutenkaan tuhlata asioihin joihin monilla tuntuu menevän satoja euroja kuussa "ihan tuosta noin vaan". Esim. mun kännykkä on 4 vuotta vanha, enkä uutta osta ennen kuin tuo menee rikki.....
Toisaalta molemmat voi ostaa järjellisyyden määrässä "mitä haluaa", esim. itse päivitin juuri vaatekaappia noin 400 eurolla (tänä vuonna mennyt paljon vaatteita rikki / kulunut käyttökelvottomaksi). Ostan kylläkin lähes kaiken mitä voi ulkomailta, ihan siksi että samat tuotteet on 25-75% halvempia. Ei kuitenkaan niin rikkaita olla, että viitsisi samoista asioista maksaa turhaan liikaa. Esim. kosmetiikkaa (kosteusvoidetta, puhdistusainetta jne, ei siis mitään turhaa) ostin nyt juuri englannista 80 eurolla, ja täsmälleen samat purnutkat olisi täällä maksaneet 120e... 40 euroa siis ihan suoraa säästöä - sori paikallinen apteekki, mutta en halua tukea teitä 40 eurolla. Mieluummin käyn kerran silläkin rahalla ulkona syömässä.
Ei siis onneksi kaikilla mene niin kurjasti kuin useimmilla tähän ketjuun kirjoittaneilla. Meillä jää rahaa säästöön noin 2000e säästämättäkin, joten ei ole tarvetta tinkiä mistään erityisemmin. Elämäni ekat noin 25 vuotta olin oikeasti köyhä (välillä siihen pisteeseen, että ruokaan oli päivässä luokkaa 2 euroa), joten todellakin nyt nautin tästä tilanteesta!
Jätin maksulliset naiset pois ja panen vain omaa vaimoa. Säästö n. 400 euroa kuussa. Onhan se vähän yksitoikkoista, mutta minkäs teet kun raha on tiukalla.
Säästimme siinä, että muutimme ulkomaille. Kaikki halvempaa, erinomaiset palkat ja ei puhettakaan mistää yhteiskuntasopimuksista. Ei tarvitse edes kaupassa tarjouksia kuikuilla; ostetaan mitä tarvitaan.
En kyllä pahemmin rahoja laita mihinkään voiteisiin ja leikkeihin, kampaamoihin ja tukkatuotteisiin. Ripsiväri on ainoa jota käytän. Tukankin leikkaa sisko. Kotona on oikeasti sama miltä näyttää.
T 9
No. En käy nykyisin enääniin usein kampaajalla enkä kosmetologilla kuin vielä joskus. Itselleni osran tosi harvoin uusia vaatteita, teinille enemmän. Ajan vanhalla autolla jotamiesystävä korjaa. En harrasta mitään kallista. Siideriä juon mutta alan hakea senkin virosta. Lihaa en juurikaan osta, vain kasvisruokaa enimmäkseen.
Minä 27v ja 1eskarilainen. Vaatteita en osta lapselle kuin tarpeeseen,leluja seuraavan kerran jouluna. Itse väriään tukkani ja annan kasvaa pituutta,on halvempi pitää pitkää. Nyt syksyllä en osta yhtään uutta vaatetta,rintaliivit tarvitsen uudet. Ravintolassa käyn välillä,mutta saa mennä max 20e. En juo alkoholia,en polta.laihdutan niin ruokaa näyttää menevän vähemmän.
Luultavasti kämpän lämpötilaa täytyy laskea jonnekin 10 asteen tuntumaan ja pukeutua pilkkihaalariin kotona. Mitähän tuota muuta keksisi. Varmaan pitää kävellä kauppaan, voi tietysti olla tekemistä siinä 5 paastopäivän jälkeen
t. asuntolainaa maksava sähkölämmittävä takuueläkeläinen, joka on saanut sitä ylisuurta asumistukea vielä sen noin 8 kymppiä
En osta mitään uutena.
En käytä palveluja.
Emme käy ravintolassa vaan teemme itse parempaa ruokaa kun haluamme herkutella.
Käymme ilmaisissa tapahtumissa ja ulkoilemme.
Emme tee toista lasta!!!
Poimimme marjoja.
Kasvatan pitkän tukan ja lapsen tukan leikkaan itse.
En osta suomesta mitään muuta paitsi ruokaa,Varastan enemmän,Kierrän veroja ja kusetan sossusta rahaa.
Vielä lisää:
Alan kuljettaa kahvia termarissa ostamisen sijaan.
En käy turhaan kaupassa.
Teemme kotiviiniä.
Meitä on kaksi aikuista ja yksi taapero. Ruokaan, vaippoihin ym. päivittäismenoihin on tähän mennessä käytetty noin 500€/kk, mutta jatkossa summa pienenee reilulla satasella. Vaikka nykysummakaan ei ole ollut suurensuuri, uskon että saamme tehtyä ihan yhtä hyvälaatuiset sapuskat vähemmälläkin rahalla; täytyy vaan olla entistä tarkempi tarjousten kanssa, ja suunnitella selkeä ruokalista. Lakkaamme ostamasta tiettyjä "luksus"juttuja, esim. olemme suosineet kallista riisilajiketta ja ostaneet kaupan leipää. Jatkossa leipä on itse leivottua, ja kaapista löytyy halpamerkin riisiä. Yksi puuropäivä per viikko jatkossa myös, lisäksi opetellaan käyttämään kaaleja ym. halpoja kasviksia kunnolla, muutenkin kuin lisukkeeksi.
Minulla ja miehelläni on ollut joitakin kymppejä omiin menoihin ja ostoksiin varattuna, nyt tuo summa puolitetaan molempien osalta ja sillä on sitten pärjättävä. Kahvilassa riittänee jatkossa pelkkä kahvi tai tee, pullat voi leipoa itse kotonakin.
Olen jo pitkään värjännyt itse tukkani kotona kaupan halvimmalla hiusvärillä joka kolmas kuukausi, nyt mies ajeli itselleen kaljun joka ei vaadi kuin ylläpito-sheivauksen pari kertaa viikossa.
Nykyinen pankkini veloittaa kahdeksan euroa kuussa palvelumaksuja. Mitään "palvelua" en tuolla rahalla käytännössä saa, kortti uusitaan n. kerran parissa-kolmessa vuodessa ehkä, edes konttoria ei löydy meidän paikkakunnalta enää. Pankki vaihtuu nyt sellaiseen, jossa on ilmaiset peruspalvelut.
t. Aloittaja