Suuri vyönkiristysketju; mistä teillä säästetään jatkossa?
Kerro taloustilanteenne edes suurpiirteisesti ja halutessasi esim. perhekoko. Mistä säästätte, kuinka paljon? Kerro myös säästövinkkejäsi halutessasi ja muuta olennaista otsikkoon liittyvää.
Suomen taloustilanne on kuralla. Tämä heijastuu väistämättä kansalaisten elämään mm. ostovoiman heikkenemisenä. Meidän perheessä sairastuminen ja työttömyys ovat pakottaneet olemaan tiukkoja rahankäytössä jo jonkin aikaa, mutta taas kerran rahat loppuivat kesken vaikka teoriassa niiden olisi pitänyt riittää vielä vajaa viikko. Heräsin ajattelemaan raha-asioitamme ihan kunnolla, ja tästä inspiroituneena listasin vihkoon kaiken mahdollisen, josta voimme jatkossa säästää jollain keinolla.
Se on vaan uskottava, ettei raha riitä samaan mitä esim. kaksi-kolme vuotta sitten. Ruoan hinta nousee jatkuvasti, tulevat sähköveron korotukset näkyvät varmasti kotitalouksille jne. Haastan kaikki mammat (ja miksei palstailevat miehetkin) tsekkaamaan oman taloutensa menoerät ja kilpailuttamaan mahdolliset palvelut!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:28"]
Meidän ei onneksi ole pakko kiristää vyötä. Päin vastoin, lopetamme säästämisen ja laitamme kaiken ansaitsemamme rahan kiertoon. Olkoon se meidän talkoopanos tähän taloustilanteeseen. Jään loppuvuodesta äitiyslomalle ja silloinkin voimme vielä kuluttaa mielemme mukaan, mutta hoitovapaa pakottaa sitten säästölinjalle. Toivottavasti talousnäkymät ovat silloin jo edes hieman valoisammat.
[/quote]
Kannattaisiko miettiä vähän aikaisemmin tuota säästöbudjettia, niin ei tarvitsisi sitten hoitovapaalla niin kituuttaa? Näin me ihmiset ajatellaan eri tavoin...
Meitä on kaksi henkeä. Säästetään ostamalla ruoat Lidlistä, vaatteet kirpparilta, pyöräilemällä niin paljon kuin vaan säät sallii ettei tarvitsisi ottaa matkakorttia... Emme syö lihaa ja yritämme tehdä ruokia mahdollisimman paljon itse, vältämme kalliita eineksiä. Nyt olisi tarkoitus mennä vielä urakoimaan marja- ja sienimetsään, että saa pakastimen täyteen eikä tarvitsisi ostaa kalliita pakastemarjoja. Hankintoja tehdään vain tarpeeseen, ei heräteostoksia. Alkoholin käyttöäkin ollaan vähennetty, osittain tietoisesti ja osittain siksi ettei vaan enää jaksa käydä ulkona niin usein kuin nuorempana :) Leffassa ei olla käyty varmaan kuin kerran tänä vuonna..
Houkuttelee tuo 39:n rahansäästökeino eli ulkomaille muutto. Saako kysyä missä maassa asutte?
Olen 22v. amk-opiskelija, teen opintojen ohella sijaisuuksia opiskelijan -10% palkalla. Tukia saan pari satkua kuussa. Avokki on jo valmistunut ja saa hyvää palkkaa.
Säästämme kulkemalla kouluun/töihin julkisilla. Kaupat on sen verran kaukana, että niissä käymme autolla. Autoillessa pyrimme hoitamaan kaikki asioinnit yhdellä kertaa.
Kämpän lämpötilaksi riittää 18-20 astetta, villasukat ja -paidat päälle jos paleltaa. Pahimmilla pakkasilla laitamme varaavaan takkaan tulen, se lämmittää koko kolmen huoneen asunnomme pariksi päivää.
Suosimme suomalaisen ruuan ja palveluiden tukemista. Vaikka esim Lidlistä saa kaikkea halvemmalla, en halua syytää vähäisiä varojani ulkomaalaiseen tehotuotantoon. Syömme pääosin kasvisruokaa, sesonkivihannekset ovat tosi halpoja ja maukkaita!
En mieheni kanssa pyri siis niinkään vähentämään rahan kulutusta, vaan koitamme kuluttaa sitä järkevästi suomalaisten yritysten ylläpitämiseksi.
Olen luopunut kampaajakäynneistä. Ei ole varaa leikkauttaa ja värjätä ammattilaisella. Tilaan netistä ulkomailta esim kosmetiikkaa ja vaatteita. Siitä tulee säästöä. Olen myös vähentänyt kahvilla käymistä ja ulkonasyömistä. Baarissa en ole käynyt yli vuoteen. Eikä perheellisenä tulisi varmaan käytyä muutenkaan...
Kirjat lainaan kirjastosta, en osta niitä omaksi. En juokse sisustustrendien perässä, vaan asunnossa vanhat kalusteet yms.
Vaikka elän nuukasti, silti tuntuu että rahat tosi tiukilla. Onneksi hoitovapaa päättyy pian ja palaan töihin :)
Näin opiskelijana aion jättää pikaruuan ja juomisen vähemmälle, mikä ei sinällään haittaa. Aion myös normiruokavaliostani hieman tinkiä ja pyrkiä saamaan rahaa säästöön, ettei tarvitse opintolainaa ottaa, jos esim. puhelin hajoaa.
Eo mitenkään. Talouden nettotulot 9000 e/kk.
Perheessä 2 aikuista, teini ja kouluikäinen. Meillä on hyvä rahatilanne ja molemmilla töitä, mutta koska tulevasta ei tiedä kukaan, niin olemme olleet varuillamme jo pitkään. Toinen auto on myyty pois, pyöräilemme työmatkat vuorotellen (julkiset ei kulje). Lehtiä ei tilata, teinille kummi tilaa Aku Ankan ja täti Roopen. Pienempi käyttää paljon kirjastoa. Harrastusvälineet kierrätetään, torissa myydään vanhat ja ostetaan uudet, oikeankokoiset tilalle. Ruokaa omasta maasta, vesistä ja metsistä. Itse tehden.
Lapset saavat harrastaa maksullisia harrastuksia, aikuiset keksivät tekemistä muutenkin (lenkkeily, puutarha, metsästys, kalastus, marjastus, kirjasto). Alkoholia emme juuri käytä, emmekä luonnollisestikaan polta. Voi kuulostaa ankealta, mutta olemme itse tyytyväisiä. Toisinaan matkustelemme, viimeiset pari vuotta kotimaassa.
Pankki menee vaihtoon pian, palvelu ei miellytä. Vakuutukset laitoimme juuri toiseen yhtiöön, osin hinnan, osin palvelun vuoksi. Olisihan noita muitakin vielä, mutta jätän muillekin tilaa :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:35"]Meitä on kaksi henkeä. Säästetään ostamalla ruoat Lidlistä, vaatteet kirpparilta, pyöräilemällä niin paljon kuin vaan säät sallii ettei tarvitsisi ottaa matkakorttia... Emme syö lihaa ja yritämme tehdä ruokia mahdollisimman paljon itse, vältämme kalliita eineksiä. Nyt olisi tarkoitus mennä vielä urakoimaan marja- ja sienimetsään, että saa pakastimen täyteen eikä tarvitsisi ostaa kalliita pakastemarjoja. Hankintoja tehdään vain tarpeeseen, ei heräteostoksia. Alkoholin käyttöäkin ollaan vähennetty, osittain tietoisesti ja osittain siksi ettei vaan enää jaksa käydä ulkona niin usein kuin nuorempana :) Leffassa ei olla käyty varmaan kuin kerran tänä vuonna..
Houkuttelee tuo 39:n rahansäästökeino eli ulkomaille muutto. Saako kysyä missä maassa asutte?
[/quote]
Asumme mieheni kotimaassa Alankomaissa. Ei tämä ole mikään maailman halvin maa asua verojen tai asuinkulujen puolesta, mutta elämänlaadultaan ehdottomasti erinomainen! Lähes kaikista palveluista löytyy korkean, keskiluokan sekä matalan hintatason vaihtoehdot, esimerkiksi supermarketeissa, vaatteista ja palveluista. Esimerkiksi, maksan kalliiksi mielletystä harrastuksestani eli ratsastuksesta kymmenen euroa tunti, ja leikkautan hiukseni 15 eurolla vakiokampaajallani. Vähätuulisella on oikeasti hyviä vuokra-asuntoja joista vuokrat ovat 250-600 euron välillä. Itsekin asumme olosuhteiden johdossa tuommoisessa, kun emme ole vielä oikeassa työelämässä (valmistuvat opiskelijat). Pienistä puroista kertyy oikeasti hirveän suuri summa!
Lentolippuni maksoi 65 euroa mutta olen säästänyt saman summan satakertaisesti muuttoni jälkeen.
Mistähän sitä enää säästäisi? En juo, tupakoi, käy oikeastaan missään (siis ravintolat/elokuvat/harrastukset) - kaikki mitä kulutan menee ruokaan ja lasten juttuihin. Ruoasta en vielä halua nipistää, koska se on terveyden perusta. Kampaajalla käyn 2x vuodessa, vaatteita osta ani harvoin. Auto on pakollinen työmatkan takia, se on toki kallis. täältä ei vaan pääse minnekään ilman autoa. Hmmmm....
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:22"]Meillä rahatilanne parempi kuin vuosiin. Enää yhdet hoitomaksut, nekin eskarilaisesta puolikkaana. Lisäksi molemmat vakityössä. Toisesta autosta luovuttiin viime vuonna, iso säästö. Säästän käymällä ruokakaupassa kerran kuussa ja nostan tilipäivänä ruokarahan automaatista. Eli maksan ruoan käteisellä. Näin pysyn budjetissa ja tiedän aina paljonko menee kuussa. Säästöön menee kuussa vaihdellen 300-1000 euroa ja sillä matkustetaan pari kertaa vuodessa ulkomailla koko perhe. Talo lämpiää puulla ja puut tulee omasta metsästä, tämäkin vuositasolla valtava säästö. [/quote] Siis ruokakaupassa kerran viikossa:D
[/quote]
mä jo mietin :)
Lopetin hiusten värjäämisen kokonaan ja annan kasvaa luomuna. En omista autoa ja käytän julkisia sekä polkupyörää. En omista tietokonetta ja puhelinlasku on pieni. Ostan vaatteita kirpputorilta. Teen itse ruuat ja eväät töihin. Kaupassa katson hintoja. Asun pienessä yksiössä ja asumiskustannukset ovat pienet. Niin ja minulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:35"]Olen 22v. amk-opiskelija, teen opintojen ohella sijaisuuksia opiskelijan -10% palkalla. Tukia saan pari satkua kuussa. Avokki on jo valmistunut ja saa hyvää palkkaa.
Säästämme kulkemalla kouluun/töihin julkisilla. Kaupat on sen verran kaukana, että niissä käymme autolla. Autoillessa pyrimme hoitamaan kaikki asioinnit yhdellä kertaa.
Kämpän lämpötilaksi riittää 18-20 astetta, villasukat ja -paidat päälle jos paleltaa. Pahimmilla pakkasilla laitamme varaavaan takkaan tulen, se lämmittää koko kolmen huoneen asunnomme pariksi päivää.
Suosimme suomalaisen ruuan ja palveluiden tukemista. Vaikka esim Lidlistä saa kaikkea halvemmalla, en halua syytää vähäisiä varojani ulkomaalaiseen tehotuotantoon. Syömme pääosin kasvisruokaa, sesonkivihannekset ovat tosi halpoja ja maukkaita!
En mieheni kanssa pyri siis niinkään vähentämään rahan kulutusta, vaan koitamme kuluttaa sitä järkevästi suomalaisten yritysten ylläpitämiseksi.
[/quote]
Miksi takka vain pahimmilla pakkasilla? Jos puuta on, niin lämmitä ennemmin säännöllisesti.
Tähän ketjuun vastaa vaan ns elämäntapasäästäväiset - ne joiden kannattaisi oikeasti mietiiä asiaa ei ketjua avaa.
ohis
Meillä on 2 teiniä. Melko hyvät tulot ja pienet pakolliset kulut. Asunto ym lainaa alle 20t. Rahaa kertyy. Sillä vaihdetaan autot ja matkustellaan melko paljon. Lapsilla kalliit harrastukset. Ruokaan n 800 kk. Lapsille ostetaan hyvät vaatteet. Pääsevät harrastusmatkoille ym. Viimeksi investoitiin 5000 pihan laittoon.
Nyt näyttää, että mies jää työttömäksi. Alettiin heti kerätä rahaa. Tuntuu, että köyhyys on kohta ovella. Vaikka minulla on yhtä hyvä palkka.
Kulutustottumuksia on vaikea laskea. Nyt ainakin matkat jäihin. Kerätään vararahastoa. Vaikka tulossa on vuoden eropaketti ja ansiosidonnaiset... Tuntuu että köyhyys on ovella
Uima-altaan lämpötilaa muuten kannattaa alentaa. Siinä säästyy ihan mahdottomasti rahaa. Kolmella asteella laskettiin ja säästöä tulee 200 euron luokkaa kuussa.
Minä aloitin vyönkiristyksen inventaariosta.
Kaivoin kaikki kaapit, kassit, laatikot, hyllyt, tilpehöörikipot jne ja lajittelin kaikki samat tavarat kasoihin. Eli huulirasvat, käsirasvat, nenäliinapaketit, liimat, teipit, kynät, pesuaineet... Näistä katsoin käyttökelpoiset käyttöön ja vanhat roskiin. Periaatepäätös, että uutta ei osteta, ennen kuin nämä on käytetty loppuun. Kun loppuu, ostetaan uutta harkiten ja mahdollisimman halpaa.
On vaikeaa kuluttaa kuten ennenkin, kun työnantaja leikkaa työtunneista ja mahdolliset ylityöt pitää ottaa vapaana. Eli on vähemmän rahaa mitä kuluttaa!
Nestemäiset saippuat kannattaa ostaa isoina, kolmen litran kanistereina. Siitä sitten vaan täyttää vessan, keittiön ym. pumppupullot aina kun tarvetta. Koko kanisteri maksaa ehkä kaksi euroa ja kestää jopa vuosia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:02"]Uima-altaan lämpötilaa muuten kannattaa alentaa. Siinä säästyy ihan mahdottomasti rahaa. Kolmella asteella laskettiin ja säästöä tulee 200 euron luokkaa kuussa.
[/quote]
Tämä on hyvä vinkki. Täytyy kokeilla. Onko teillä allas sisällä vai ulkona.
Monilla on sisällä vain 20 astetta ja se on kyllä viileä
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:01"]Meillä on 2 teiniä. Melko hyvät tulot ja pienet pakolliset kulut. Asunto ym lainaa alle 20t. Rahaa kertyy. Sillä vaihdetaan autot ja matkustellaan melko paljon. Lapsilla kalliit harrastukset. Ruokaan n 800 kk. Lapsille ostetaan hyvät vaatteet. Pääsevät harrastusmatkoille ym. Viimeksi investoitiin 5000 pihan laittoon.
Nyt näyttää, että mies jää työttömäksi. Alettiin heti kerätä rahaa. Tuntuu, että köyhyys on kohta ovella. Vaikka minulla on yhtä hyvä palkka.
Kulutustottumuksia on vaikea laskea. Nyt ainakin matkat jäihin. Kerätään vararahastoa. Vaikka tulossa on vuoden eropaketti ja ansiosidonnaiset... Tuntuu että köyhyys on ovella
[/quote]
Mikä vika tässä on? Olen oikeasti huolissani
Meidän ei onneksi ole pakko kiristää vyötä. Päin vastoin, lopetamme säästämisen ja laitamme kaiken ansaitsemamme rahan kiertoon. Olkoon se meidän talkoopanos tähän taloustilanteeseen. Jään loppuvuodesta äitiyslomalle ja silloinkin voimme vielä kuluttaa mielemme mukaan, mutta hoitovapaa pakottaa sitten säästölinjalle. Toivottavasti talousnäkymät ovat silloin jo edes hieman valoisammat.