Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri vyönkiristysketju; mistä teillä säästetään jatkossa?

Vierailija
23.08.2015 |

Kerro taloustilanteenne edes suurpiirteisesti ja halutessasi esim. perhekoko. Mistä säästätte, kuinka paljon? Kerro myös säästövinkkejäsi halutessasi ja muuta olennaista otsikkoon liittyvää.

Suomen taloustilanne on kuralla. Tämä heijastuu väistämättä kansalaisten elämään mm. ostovoiman heikkenemisenä. Meidän perheessä sairastuminen ja työttömyys ovat pakottaneet olemaan tiukkoja rahankäytössä jo jonkin aikaa, mutta taas kerran rahat loppuivat kesken vaikka teoriassa niiden olisi pitänyt riittää vielä vajaa viikko. Heräsin ajattelemaan raha-asioitamme ihan kunnolla, ja tästä inspiroituneena listasin vihkoon kaiken mahdollisen, josta voimme jatkossa säästää jollain keinolla.

Se on vaan uskottava, ettei raha riitä samaan mitä esim. kaksi-kolme vuotta sitten. Ruoan hinta nousee jatkuvasti, tulevat sähköveron korotukset näkyvät varmasti kotitalouksille jne. Haastan kaikki mammat (ja miksei palstailevat miehetkin) tsekkaamaan oman taloutensa menoerät ja kilpailuttamaan mahdolliset palvelut!

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt Suomen talous paina kun oma talous on tiukilla!

Vierailija
82/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä 2 aikuista + kolme lasta. Olen alkanut jo pari vuotta sitten myydä kaikkea ylimääräistä pois, kaikki mitä hankitaan hankitaan harkitusti ja mieluiten käytettynä. Ensi talvena säästetään lämmityksessä = enemmän puita takkaan, onneksi puut eivät meille maksa euroja. Säästetään sähkössä = valot pois. Vesi ei maksa kun oma kaivo. Mutta pesukone pyörii vain täysillä koneellisilla. 

Pienistä puroista syntyy iso virta, siksi puolitan konetiskitabletit, laitan pyykinpesuainetta vähemmän kuin valmista suosittelee. Korjaan ja paikkaan vaatteita ja kierrätän veljeltä toiselle. Kasvatan osan ruuasta itse ja teen ruokaa itse, leivon ja säilön. Metsästä saa ilmaisia mustikoita.

Vertaan hintoja, käymme halvoilla matkoilla Tallinnassa pari kertaa vuodessa ja sieltä tuodaan ruokakaupoista paljon sellaista mikä on meikäläisten hintatasoa edullisempaa. Samalla tulee "matkustettua". Uusia huonekaluja ei ole tarkoitus hankkia, tiskikone hajosi vähän aikaa sitten mutta mies sai korjattua sen itse. Siitä tuli iso säästö. Sisustan kotia hillitysti, kirpparilöydöillä. Niissä on lisäksi se etu kun myyn pois niin saan yleensä aina saman hinna kun olen itse maksanut, joskus enemmänkin. Kierrän paljon kirppareilla enkä häpeä ostaa halpaa esinettä siinä tarkoituksessa että myyn netissä pois heti koska tiedän että joku maksaa siitä kunnolla rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kampaajalla v.2001 häitteni takia, muuten mies leikkaa pitkät hiukseni. Värjään ne itse. Leffassa kävin 2009 ja baarissa 2010. Viime kesänä kävin miehen kanssa piknikristeilyllä, sen jälkeen en ole syönyt ulkona. Sinne ostin uudet vaatteet vuosi sitten. Olen kotiäiti ja leivon itse leivät, teen itse ruuat ja eväät miehelle töihin. Autona on bensapihi Prius, mies tarvitsee auton töiden takia. Itse kuljen kävellen ja pyöräillen. Tarhamaksuja ei mene, siinä säästyy paljon. Töitä minulla ei olisi ollut muutenkaan.

Vierailija
84/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Asumme kaksikerroksisessa omakotitalossa. Kulutustottumukset ovat joutuneet tiukkaan syyniin pakon edessä.

Sähkön käyttöä ollaan järkeistetty. Luovuin 550-litraisesta akvaariostani ja vaihdoimme saunan sähkökiukaan puukiukaaseen (puut omasta metsästä). Yläkerta lämpiää kokonaan vuolukiviuunilla. Viime vuonna sähkönkulutus jäi alle 17 000 kw/h.

Tänä syksynä ollaan ensimmäistä kertaa sen edessä opiskeluaikojen jälkeen, että ruuasta joudutaan tinkimään. Tehdään viikon ruokalista kerralla ennen kauppaan menoa, tosin siellä pidetään se sovellusvara, että otetaan alennustuotteita, jos löytyy. Listalla on pääruokana jopa kaurapuuro. Tehdään isoja kattilallisia keittoja, joista riittää pariksi päiväksi ja vielä töihin evääksi. Keiton kyytipojaksi on tuoreen leivän sijasta näkkäriä, jos joku kokee tarvivansa leipää.

Leikkeleitä ei enää osteta, juusto on halvinta, mitä löytyy. Jugurtit ja viilit jäävät myös kauppaan.

Sanoin irti lehtitilaukset ja omalta osaltani parit yhdistysten jäsenyydet - säästän jäsenmaksut. Itselle ei ole mahdollista ostaa vaatteita tai muutakaan enkä onneksi nyt tarvitsekaan välttämättä mitään.

Vierailija
85/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On säästetty jo vuosia kaikesta ylimääräisestä ja tulevaisuudessa vielä enemmän, sillä yt-aalto ulottui nyt sitten minuunkin. Miehellä onneksi on vielä töitä. Ostetaan vain välttämätön ja sekin sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Käytetty kelpaa oikein hyvin. Lomat lomaillaan lähinnä mummoloissa. Ulkomaanmatkoista emme enää edes haaveile. Ulkona syödään hyvin harvakseltaan, elokuvissa käydään ainoastaan lahjalipuilla, eli hyvin harvoin. Ruoka tehdään itse ja leivon paljon. Onneksi tykätään halvoista herkuista ja metsät on pullollaan marjoja, kohta pakastinkin. Ruokakaupassa vertailen hintoja ja ostan edullisinta. Ja kyllä, juoksen myös tarjousten perässä. Ei ole tabletteja, ei maksu-tv:tä, kotiin ei tilata lehtiä.

Olemme perhe, jossa kumpikin vanhempi on korkeasti koulutettu. Välillä kieltämättä käy mielessä, että kannattiko. Nuoresta asti meille hoettiin tulevaa työvoimapulaa. Ja me tyhmät uskoimme. Totuushan on, että meidän vanhempiemme ikäpolvi on se, joka sai kaiken.

Vierailija
86/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, miten tavallinen ihminen voi auttaa muka Suomen talouden kohentamisessa? Siis ihan oikeasti. Kun ei ole varaa ostaa kotimaista, eikä varaa käyttää kotimaisia palveluita. Olishan se kivaa ostaa suomalaista ruokaa ja käydä suomalaisessa ravintolassa, mutta kun ei ole varaa. Miksi tästä syyllistetään kansaa, jolla EI OLE VARAA muuhun kuin halpaan ulkomaiseen?

Vierailija
87/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siirryimme miehen kanssa entistä kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Leivän päälle esimerkiksi harvemmin laitetaan enää juustoa tai leikkeleitä vaan ennemmin itse tehtyä paputahnaa tai hummusta. Ostamme elintarvikkeet sesongin mukaan ja teemme mahdollisimman paljon itse (leipää emme tosin juurikaan leivo itse, mutta ostan ne lähes aina 30% alennuksesta ja laitan pakkaseen). Itse tekemällä myös tietää tasan tarkkaan mitä niissä on (teen esimerkiksi myslit itse, salaatin joukkoon tykkäämme laittaa itse marinoituja punasipuleja). Ruuanlaitossa pannassa on kaikki valmiskastikkeet, liemikuutiot yms. Teemme paljon pata- ja laatikkoruokia. Meillä on eväät töissä mukana. Mustikoita on pakkanen täynnä ja puolukoita täytyy vielä käydä keräämässä. Niitä laitetaan sitten puuron, smoothieden ja rahkojen joukkoon ja käytetään leivonnaisissa. Käymme lähes aina kaupassa sellaisessa paikassa, missä on saman katon alla Lidl, S-Market ja K-Market ja vaikka pääsääntöisesti käymme Lidlissä ja S-Marketissa, haen K-Marketista hyväksihavaittuja tuotteita ja tarjoustuotteita. Kaupassa käydessä on aina reput ja kangaskassit mukana, muovipusseja emme osta oikeastaan koskaan. Hävikkiruuan määrän pyrimme pitämään minimissä.

Emme tilaa lehtiä eikä meillä ole maksukanavia. Elokuvissa käymme oikeastaan vain Finnkinon Superpäivinä tai töiden salliessa arkena ennen klo 17. Käymme aika harvoin ulkona syömässä ja silloinkin suosimme edullisempia vaihtoehtoja (kasvisruokapaikka vs pihviravintola) emmekä koskaan laita rahaa pikaruokapaikkoihin. Alkoholin käyttö on vähentynyt, siinä panostamme ennemmin laatuun kuin määrään. Emme tupakoi. Kahvia juomme melko vähän. Virvoitusjuomia harvemmin ostamme.

Pesuaineita yms hankimme tarjouksista, muutama putilo voi olla kaapissa varalta mutta hamstrausta en suosi. Minä en enää värjää hiuksia (allergisen reaktion vuoksi), kampaajalla käyn noin kerran vuodessa (muuten kaveri tasaa latvoja). Kotimaan matkailussa suosimme Onnibussia ja kotikaupungissamme kuljemme jalan, pyörällä tai pidemmät matkat bussilla. Minä käyn treenaamassa melko halvalla kuntonyrkkeilyä, mies saa käydä ilmaiseksi työpaikan kuntosalilla. Vältämme turhan tavaran ostamista, ostettavalle tavaralle tulee olla paikka jo mietittynä ennen ostoa. Synttäri- ja joululahjoja ostan pitkin vuotta.

Koska meillä ei rahasta ole tiukkaa (toki asuntorahasäästö on ajankohtainen ja opiskelijoina emme käy lukukausien aikana säännöllisesti töissä), olen huomannut yhden itseni kohdalla toimivan säästökeinon. Alle 5€:n ostoksen maksan aina setelirahalla ja kaikki kolikot laitan säästöön. Tämä on ainakin itselläni vähentänyt merkittävästi heräteostosten tekemistä. 

Vierailija
88/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tuo leivän teko itse. Onko teillä joku leipäkone? Onko hyviä reseptejä? Säilyykö pitkään? Onko joku laskenut, tuleeko oikeasti kovin paljon halvemmaksi?

Vierailija
89/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käytetä sähköä ollenkaan. Mökki lämmitetään leivinuunilla, hellalla ja kahdella kamiinalla. Polttopuu kerätään omasta metsästä. Vesi kannetaan sangolla omasta kaivosta ja käymälänä on ulkohuussi. Peseytymässä käymme ulkosaunassa 3 kertaa viikossa, pesuvesi kannetaan vieressä olevasta järvestä. Kasvatamme perunaa ja muita juureksia jotka säilömme omaan maakellariin. Marjat mehustamme tai säilömme kuten myös sienet. Läheisestä järvestä saa kalaa jota syömme useamman kerran viikossa ja metsästä sa riistaa. Käymme pankki- ja kauppa-asioilla kerran-pari viikossa linja-autolla, meillä on myös mopo ja traktori jota käytämme metsä- ja maatöissä.

Ja nyt joku on jo saattanut arvatakin että muistelen kotioloja 70-luvun alun maaseudulta. Elämä oli tuolloin karua mutta jotenkin vain pärjättiin.

Vierailija
90/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:13"]Me säästetään siinä, että tilataan kaikki ulkomailta paitsi ruoka. [/quote] Tästä en tykkää! Kai ostatte kaupassa aina sen kotimaisen vaihtoehdon kuitenkin?

[/quote] Ostan periaatteessa halvinta ja yleensä se halvin ei ole suomalainen. Kaikki lomatkin vietetään ulkomailla,joten nekin rahat menee muualle. Mä en elätä noita pakolaisia yhtään enempää kun on pakko.

Vierailija
91/91 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtavia vinkkejä tullut täällä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi