Miksi ihmiset eivät petaa sankyjään?
Todella kuvottavaa, sitten sängyssä lekotellaan arkivaatteissa ja lakanoiden annetaan kerätä pölyä ja paskaa koko päivä. Hyi yök. Mikä siinä on niin vaikeaa ostaa kiva päiväpeitto ja pedata sänky, sen jälkeen siinä voi vaikka tehdä päivän treenin jos huvittaa.
Kommentit (58)
Olen reilu parikymppinen nainen (en siis tuo povattu vanhus...) ja petaan sängyn joka päivä siinä välissä kun huvittaa. Asia vie noin minuutin. Kaikilta irtoaa yön aikana hiuksia sänkyyn ja esim. jalkapohjien kautta voi sänkyyn kulkeutua mahdollisia lattialla olevia murusia. Musta on myös kiva että lakanat eivät ole ihan kurtussa selän alla ja tyyny linttaan painautuneena. Sillä ei ole kyllä mulle mitään väliä miten muut tekevät, itse vain haluan maata niin kuin petaan :)
En voi petata, kun koirat on aamulla ehtineet käydä nukkumaan päät tyynyillemme, ei niitä raski häätää siitä pois, ja illalla ei enää kehtaa, kun kohta mennään taas nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:49"]Todella kuvottavaa, sitten sängyssä lekotellaan arkivaatteissa ja lakanoiden annetaan kerätä pölyä ja paskaa koko päivä. Hyi yök. Mikä siinä on niin vaikeaa ostaa kiva päiväpeitto ja pedata sänky, sen jälkeen siinä voi vaikka tehdä päivän treenin jos huvittaa.
[/quote]
Ai että päivän treenikin vielä...
Sä olet kyllä ahdistava ihminen.
Sänky ehtii hyvin tuulettua, kun siirtää peitot syrjään siksi aikaa, kun suorittaa normaalit aamutoimet. Sen jälkeen voi petata. Jos ei viitsi päiväpeittoa laittaa, niin voi edes oikoa täkin siististi vuoteelle. Päiväpeitonhan on nimenomaan tarkoitus suojata petivaatteita likaantumiselta esim. silloin, jos päivävaatteet päällä menee istumaan tai loikoilemaan sängylle.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:04"]
Sänky ehtii hyvin tuulettua, kun siirtää peitot syrjään siksi aikaa, kun suorittaa normaalit aamutoimet. Sen jälkeen voi petata. Jos ei viitsi päiväpeittoa laittaa, niin voi edes oikoa täkin siististi vuoteelle. Päiväpeitonhan on nimenomaan tarkoitus suojata petivaatteita likaantumiselta esim. silloin, jos päivävaatteet päällä menee istumaan tai loikoilemaan sängylle.
[/quote]
Kerkii se tuulettua, mutta ei kuivua.
Petaan päivittäin. Minusta on ihana mennä nukkumaan, kun sänky on pedattu ja saan ujuttautua peiton alle. Inhoan ruttuisia lakanoita ja sänkyä pedatessa siistin lakanat ja taittelen mahdolliset repsottavat kulmat. Pedattu sänky on myös siistimmän näköinen, eikä tulisi mieleenkään jättää sänkyä petaamatta vaikkei makuuhuoneessa muita minun ja mieheni lisäksi käykään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:46"]
Olen reilu parikymppinen nainen (en siis tuo povattu vanhus...) ja petaan sängyn joka päivä siinä välissä kun huvittaa. Asia vie noin minuutin. Kaikilta irtoaa yön aikana hiuksia sänkyyn ja esim. jalkapohjien kautta voi sänkyyn kulkeutua mahdollisia lattialla olevia murusia. Musta on myös kiva että lakanat eivät ole ihan kurtussa selän alla ja tyyny linttaan painautuneena. Sillä ei ole kyllä mulle mitään väliä miten muut tekevät, itse vain haluan maata niin kuin petaan :)
[/quote]
Miten se petaaminen estää hiusten irtoamisen sänkyyn yön aikana vai poistaako petaaminen ylimääräiset hiukset vuoteesta?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:04"]
[/quote]
No entäs sitten jos se päivävaatteissa sängyllä makoilu ei kuulu talon tapoihin? Ja miksi/miten ne päivävaatteet olisivat ehtineet likastua jos ne on aamulla ottanut kaapista puhtaina ja tekee siistiä sisätyötä? Bakteerikammoiset äidit, te olette vastuussa Suomen nuorison astma-ja allergiaepidemiasta ylihygieenisyytenne takia. Btw, pölypunkit ovat katoamassa just "petauspakon" loppumisen takia.
SillOin petasin aina, kun oli pienempi asunto, makkariin käynti eteisestä ja työpöytäkin makkarissa - oli viihtyisämpää. Nykyisin meillä on iso talo, makkarit eristettynä yläkerrassa ja erilliset työhuoneet. Kun makkarista aamulla lähtee, niin voi olla että sinne palaa seuraavan kerran illalla nukkumaan mennessä. Olen todennut, että ihan turha pedata sänkyä, kun ei se petaamattomuus minnekään näy eikä ketään haittaa. Silloin pedataan jos on tulossa vieraita jotka saattavat vilkaista makkareihin, mutta harvoin meillä vieraankaan yläkertaan menee. Se petaamisaika kuluu kyllä moninverroin ison talon siivoukseen :-)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:49"] Todella kuvottavaa, sitten sängyssä lekotellaan arkivaatteissa ja lakanoiden annetaan kerätä pölyä ja paskaa koko päivä. Hyi yök. Mikä siinä on niin vaikeaa ostaa kiva päiväpeitto ja pedata sänky, sen jälkeen siinä voi vaikka tehdä päivän treenin jos huvittaa. [/quote] Hanki elämä? Makuuhuone on vain nukkumista varten ja sängyn pitää antaa kuivahtaa yön jälkeen. Lakanatkin vo pestä koneessa, voitko kuvitella? Älä enää käy sellaisten tuttavien luona jotka eivät petaa sänkyjään niin sinulla on olo että olet paremman väen kanssa tekemisissä, Hyacinth. Saat tämän viikon mielensäpahoittaja-palkinnon. [/quote] Se palkinto taitaa kyllä kuulua sinulle, kun niin näköjään pahoitit mielesi Ap:n viestistä... :D
[/quote]
Katsos kun minä en mitenkään ymmärrä ihmisiä jotka pahastuvat tällaisista asioista (petaamatta jättäminen) niin hirveästi että tekevät aloituksen AV-palstalla. Minä en pahoittanut mieltäni vaan sain päivän naurut siitä että aloittajaa vaivaa moinen asia. Ilmeisesti isompia ongelmia hänellä ei liene kun on aikaa vaahdota moisesta.:)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:49"]Todella kuvottavaa, sitten sängyssä lekotellaan arkivaatteissa ja lakanoiden annetaan kerätä pölyä ja paskaa koko päivä. Hyi yök. Mikä siinä on niin vaikeaa ostaa kiva päiväpeitto ja pedata sänky, sen jälkeen siinä voi vaikka tehdä päivän treenin jos huvittaa.
[/quote] Etkö tiedä, että sänky täytyy jättää petaamatta aamuisin muutamaksi tunniksi. Kuinka kuvittelet hikesi yms. eritteesi haihtuvan paksun päiväpeiton alla? Ota selvää asioista, ennenkuin tulet "asiantuntijana" palstalle melskaamaan.
Aamulla ei ola aikaa pedata. En oleskele makkarissa. Siellä nukutaan.
Todellakin petaan sängyt aamulla. Annan niiden ensin tuulettua sen aikaa kun teen muut aamutoimet ja syön aamiaisen. Tasoitan lakanat, pöyhin tyynyt ja peitot samalla. Illalla on mukava mennä nukkumaan kun sänky on siisti eikä valmiiksi myllätty. :)
Meillä ei myöskään mennä petivaatteiden sekaan päivävaatteilla..ja täten siis koirat ja muut elikot pysykööt kaukana koko makkarista.
Mitään ei myöskään syödä sängyllä..inhoan sitä tunnetta että on murusia tai hiekkaa lakanoissa.
Ja tää meidän käytäntö on ihan normaalia mun lähipiirissä..kotoa opittu tapa.
Minä petaam joka päivä. Makuuhuone näyttää muuten niin sotkuiselta. Samoin lapset petaavat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:49"]Todella kuvottavaa, sitten sängyssä lekotellaan arkivaatteissa ja lakanoiden annetaan kerätä pölyä ja paskaa koko päivä. Hyi yök. Mikä siinä on niin vaikeaa ostaa kiva päiväpeitto ja pedata sänky, sen jälkeen siinä voi vaikka tehdä päivän treenin jos huvittaa. [/quote] Etkö tiedä, että sänky täytyy jättää petaamatta aamuisin muutamaksi tunniksi. Kuinka kuvittelet hikesi yms. eritteesi haihtuvan paksun päiväpeiton alla? Ota selvää asioista, ennenkuin tulet "asiantuntijana" palstalle melskaamaan.
[/quote]
Ei sitä montaa tuntia tarvitse kuivatella, aamutoimien ajan tuuletus riittää hyvin.
Muta toki, minusta kukin saa toimis ihan miten huvittaa. Jos makuuhuoneet ovat vaikkapa yläkerrassa, eikä huoneissa olla päiväaikaan, niin ketäpä ne petaamattomat sängyt haittaavat, eivät ketään.
56
Mä harvoin käyn makkarissa oäivällä. Korkeintaan käyn vaihtamassa vaatteet. Oleskellaan ajlakerrassa, makkarit ylhääl.
Viestin 49 kirjoittaja, kyllä pedatessa poistan juurikin ne hiukset sieltä vuoteesta :) Nehän saa helposti pois käsin tai vaikkapa teippiharjalla muun petauksen ohessa. Eipä tästä aiheesta kannata ottaa aggressioita kun sängyn petauksen merkittävyys on verrattavissa vaikkapa ikkunan pesuun; ihmisen terveydelle ja vaikka siten yhteiskunnalle on ihan sama petaako oman sänkynsä tai peseekö omat ikkunansa. Homma tulee vain vaakakupittaa itse kumman puolelle oma fiilis kallistuu ja minkä tuntee parhaaksi :) T: 43
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:59"] Todellakin pitää petata aina, mikään ei oo oksettavampaa kuin petaamaton sänky! [/quote] Mielenkiintoisia oireita tulee sulle petaamattomasta sängystä, konsultaation paikka?Lapsuudentraumojako? [/quote] Miksi sua harmittaa ihmiset, jotka saavat aamuisin paljon aikaan ja petaavat sängyn muunmuassa?
[/quote]
Se sängyn petaaminen ei ole sitä, että saa paljon aikaan, vaan tyhmyyttä. Tässä ketjussa on jo selitetty, miksi.