Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kirjakaupassa esim. Akateemisessa lukea kirjoja?

Vierailija
23.08.2015 |

Siinäpä se kysymys.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, jos se, että kirjoista tulee "käytetyn" näköisiä, kun niitä selaillaan, olisi kustantajille ja kirjakauppiaille ongelma, ne pakattaisiin nykyistä useammin sellofaaniin. Niinhän nykyään tehdään isojen valokuvateosten ja tiettyjen tietokirjojen kohdalla. Näistä on suurivolyymisissa kirjakaupoissa näytekappale, joka myydään ehkä sitten erikoishintaan. Suomessa tällaisia suurivolyymisia kirjakauppoja on kyllä todella vähän, koska meillä on niin hyvä kirjastolaitos. Kirjoja ostetaan lähinnä lahjaksi, tai sitten pokkaripainoksina kioskeilta jne. Ihan tutkimustietoakin on siitä, että vaikka suomalaiset lukevat keskimäärin kansainvälisesti paljon, ostamme kirjoja vähän.

Vierailija
2/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:15"]

. Ja ulkomailla esim briteissä kyllä siellä ihmiset ihan surutta lukevat kirjakaupoissa. Ei nyt mitään romaaneja mutta matkaoppaita ja sensellaisia. Minä ainakin luen aina kirjakaupoissa eikä ole kukaan koskaan mitään sanonut asiasta.

[/quote]

Jos briteissä menet kirjakauppaan lukemaan, aika nopeasti myyjä tulee kysymään "Do you like it? Is it good?" "Is there anything else you might be interested in?" 

Kyllä kirjoista saa ne perustiedot katsoa, mutta ei niitä aleta syvemmin lukemaan ennen kuin ne on ostettu.
[/quote]

No kuten sanoin minulle ei ole näin käynyt koskaan ja olen sentään hiljattain asunut vuosia kyseisessä saarivaltakunnassa. Varmaan riippuu sitten siitäkin mihin kauppaan menee niitä kirjoja töllistelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:15"] . Ja ulkomailla esim briteissä kyllä siellä ihmiset ihan surutta lukevat kirjakaupoissa. Ei nyt mitään romaaneja mutta matkaoppaita ja sensellaisia. Minä ainakin luen aina kirjakaupoissa eikä ole kukaan koskaan mitään sanonut asiasta. [/quote] Jos briteissä menet kirjakauppaan lukemaan, aika nopeasti myyjä tulee kysymään "Do you like it? Is it good?" "Is there anything else you might be interested in?"  Kyllä kirjoista saa ne perustiedot katsoa, mutta ei niitä aleta syvemmin lukemaan ennen kuin ne on ostettu. [/quote] No kuten sanoin minulle ei ole näin käynyt koskaan ja olen sentään hiljattain asunut vuosia kyseisessä saarivaltakunnassa. Varmaan riippuu sitten siitäkin mihin kauppaan menee niitä kirjoja töllistelemään.

[/quote]

Ihan varmasti vaikuttaa. Jos jossain halpiskirjakaupassa asioit, ei myyjät välttämättä ehdi. Mm. Cambridgessä kirjakaupoissa olen saanut hyvin nopeasti palvelua ja päässyt lukemaankin ostamiani kirjoja kahvilassa. 

Vierailija
4/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:15"]

. Ja ulkomailla esim briteissä kyllä siellä ihmiset ihan surutta lukevat kirjakaupoissa. Ei nyt mitään romaaneja mutta matkaoppaita ja sensellaisia. Minä ainakin luen aina kirjakaupoissa eikä ole kukaan koskaan mitään sanonut asiasta.

[/quote]

Jos briteissä menet kirjakauppaan lukemaan, aika nopeasti myyjä tulee kysymään "Do you like it? Is it good?" "Is there anything else you might be interested in?" 

Kyllä kirjoista saa ne perustiedot katsoa, mutta ei niitä aleta syvemmin lukemaan ennen kuin ne on ostettu.

[/quote]

No, enpa ole tahan tormannyt kertaakaan taalla asuessani... Ihmiset selailevat ja lueskelevat kirjoja ja lehtia kaupoissa ihan rauhassa.

Vierailija
5/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:01"]

Ei kirjakauppa ole mikään kirjasto, eli ei.

[/quote]

Jenkeissä esim. Borders-kirjakauppaketjun kaupoissa on varattu lukunurkkaukset, joissa saa lukea ostamattomia kirjoja mielin määrin. Kahviakin siellä saa lipittää. En sitten tiedä, miten tuo on liiketoiminnallisesti kannattavaa, mutta noin se homma siellä suunnalla toimii.

[/quote]

Jenkeissä Borders kirjakauppaketjun konsepti ei toiminut, joten saat etsiä hetken heidän kirjakauppaansa.

http://business.time.com/2011/07/19/5-reasons-borders-went-out-of-business-and-what-will-take-its-place/

Vierailija
6/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:37"]

No, enpa ole tahan tormannyt kertaakaan taalla asuessani... Ihmiset selailevat ja lueskelevat kirjoja ja lehtia kaupoissa ihan rauhassa.

[/quote]

Missä kaupoissa, missäpäin? Kirjakaupoissa oli ne yksityisiä tai isomman ketjun kauppoja katsotaan kirjan perustiedot ja vähän aikaa voidaan katsella, mitä pitää sisällään. En osaa kuvitellakaan, että brittiyrittäjä ei yrittäisi tehdä kauppaa. 

Vierailija
7/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap Nykiin. Siellä on ihana vaeltaa keskiyöllä tutkimassa kirjakauppojen hyllyjä. Kiva kulttuuri. Ja kirjoja tulee roudattua matkalaukussakin Suomeen, jopa painavia tiiliskiviä.

Vierailija
8/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:45"]

[/quote]

Missä kaupoissa, missäpäin? Kirjakaupoissa oli ne yksityisiä tai isomman ketjun kauppoja katsotaan kirjan perustiedot ja vähän aikaa voidaan katsella, mitä pitää sisällään. En osaa kuvitellakaan, että brittiyrittäjä ei yrittäisi tehdä kauppaa. 

[/quote]

No, mm. Lontoossa, lansi-Englannissa pienemmissa kaupungeissa... Olen saanut hyvaa palvelua henkilokunnalta, mutta olen myos nahnyt TODELLA monien lukevan ja selailevan opuksia ja itsekin olen nain tehnyt. Joskus olen ostanut, joskus en. Kirjakaupat ovat vaihdelleet ketjuista (esim. Waterstone's, mutta siella on minimaalinen maara henkilokuntaa muutenkin ja Blackwell's) pienempiin kauppoihin.

Ja hyvalla palvelulla tarkoitin sita, etta henkilokunta on ollut jossain lahettyvilla ja olen voinut kysaista, jos tarvitsin apua tms. Tai henkilokunta on voinut kysya minulta, jos tarvitsen apua. Siinapa se. Koskaan ei ole tullut kukaan "ahdistelemaan" ja kyselemaan "do you like it?"

Vierailija
9/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan ja Portugalin Fnac-liikkeissä saa lukea. On penkkejä ja sohviakin sitä varten ja kyllä porukka niitä kuluttaa kirjat käsissään. Muutenkin on sen verran isoja liikkeitä, ettei siellä kytätä jokaisen perään, sen verran ehkä kuitenkin, ettei kahvilaan mennä opusten kanssa. Muuten saa lukea rauhassa.

Vierailija
10/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:15"]

[/quote]

[/quote]

Ei ainakaan muutama vuosi sitten Lontoossa, Queensborough Terracen päässä (tai ihan pään vieressä, ei se Hyde parkin puoleinen pää vaan se toinen) olevassa kauppakeskuksessa olleessa kirjakaupassa sai ihan luvan kanssa lueskella kirjoja. Jep, luin kokonaisen sarjakuvakirjan loppuun, ja ostin sen kun tykkäsin siitä. Sama juttu tänä kesänä Oxfordissa parissakin kirjakaupassa. Moni näkyi lukevan ekan luvun, ja jos tykkäsivät, ostivat kirjan, mutta olisi saanut koko kirjan lukeakin, kysyin myyjältä.

Vierailija
11/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:45"]

[/quote]

[/quote]

No, mm. Lontoossa, lansi-Englannissa pienemmissa kaupungeissa... Olen saanut hyvaa palvelua henkilokunnalta, mutta olen myos nahnyt TODELLA monien lukevan ja selailevan opuksia ja itsekin olen nain tehnyt. Joskus olen ostanut, joskus en. Kirjakaupat ovat vaihdelleet ketjuista (esim. Waterstone's, mutta siella on minimaalinen maara henkilokuntaa muutenkin ja Blackwell's) pienempiin kauppoihin.

Ja hyvalla palvelulla tarkoitin sita, etta henkilokunta on ollut jossain lahettyvilla ja olen voinut kysaista, jos tarvitsin apua tms. Tai henkilokunta on voinut kysya minulta, jos tarvitsen apua. Siinapa se. Koskaan ei ole tullut kukaan "ahdistelemaan" ja kyselemaan "do you like it?"

[/quote]

22 kommentoi: Oxfordissa juuri Waterstonessa (kuitista löytyi osoite, Broad Street) kysyin myyjältä saako lukea (käsissäni sillä hetkellä nk true crime -aiheinen kirja). Sanoi, että voi lukea kokonaankin, jos haluaa, mutta meillä oli aikaa sen verran vähän että luin osan ekaa lukua, ja sen perusteella ostin kirjan.

Vierailija
12/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjakauppa ole mikään kirjasto, eli ei.

Vierailija
13/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeissa kirjakaupoissa saa oleskella ja lueskella kirjoja, jos et häiritse muita asiakkaita ja henkilökuntaa. Eri juttu, jos otat eväät esille tai tyyliin käyt lukemassa siellä tenttiin. 

Vierailija
14/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan myytäviä kirjoja. Kuka niitä muuten ostaisi?

Vierailija
15/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, koska olen nähnyt ihmisten tekevän tätä usein. Mutta jos on kiellettyä, niin en toki tee sitä. ap

Vierailija
16/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on joidenkin kirjakauppojen yhteydessä kahvila, jossa saa viettää aikaa lukemalla ostamiaan kirjoja. Jos ei halua ostaa kirjoja, niin suosittelen kirjastoja.

Vierailija
17/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kirjakauppiaalta. Luulen, että painotuoreiden kirjojen kaupan asiakkaisiin ei vetoa jo käytetyt, antikvariaatin parhaisiin lukeutuvat kirjat ja siltä pohjalta kirjakauppias mieluummin tekee liiketoimintaa. Ainakin se on paljon tuottavampaa kauppiaalle, kun ostat kirjan sen sijaan, että vain luet hänen ostamaansa kirjaa. Jollain hänenkin on saatava voita leivän päälle.

Vierailija
18/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä vähän eri mieltä. Luulen vahvasti että osa esim valokuvakirjoista ja luontokirjoista on kaupoissa jotta niitä voi selata. Kuka muka sellaisia järkäleitä kotiin veisi. Siellä haahuillessa ja selatessa sitten yleensä tarttuu mukaan jotain ostettavaakin. Ja ulkomailla esim briteissä kyllä siellä ihmiset ihan surutta lukevat kirjakaupoissa. Ei nyt mitään romaaneja mutta matkaoppaita ja sensellaisia. Minä ainakin luen aina kirjakaupoissa eikä ole kukaan koskaan mitään sanonut asiasta.

Vierailija
19/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Tiesitkö muuten, että 5 % Suomen vangeista on joutunut sinne, koska luki kirjakaupassa kirjaa.

Vierailija
20/22 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt siitä, mitä pidät lukemisena. Totta kai niihin kirjoihin saa "tutustua" ennen ostamista, maailmalla hyvissä kirjakaupoissa ja Helsingin Akateemisessa on tätä varten jopa istumapaikat. Vähän pakkokin näin on nykyään olla, koska e-kirjakaupoissa annetaan ilmaiset näytekappaleet kaikista kirjoista, ja monissa maissa e-kirjoja myydään jo enemmän kuin perinteisiä kirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi