Onko Luka/Lukas nykyään wt-nimi?
Onko Luka/Lukas nykyään wt-nimi? Eli kehtaanko antaa omalle lapselle?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:23"]
Minun mielleyhtymäni nimistä:
Lukas, Luukas - raamatullinen nimi, pohtisin ovatko vanhemmat kovinkin uskovaisia ja oma veikkaukseni olisi että ovat
Luka, Luca - pieni epäilys wt-perheestä (nimi vähän samaa sarjaa Ricon ja Jimin kanssa), haluttu ulkomaalaisuuteen viittaava nimi, miettisin onko toinen vanhemmista italialainen
Ihan oikeasti, mietitkö tuntemattomien ihmisten lasten nimiä ja teet niistä johtopäätöksiä vanhemmista?
Miten nuo Luka ja Luukas muuten sujuvimmin taipuvat? Lukasin, Lukasta, Luukkaan/ Luukaksen?
13, Suzanne Vega laulaa "My name is Luka, I live on the second floor ..." Mä olen ymmärtänyt että laulu kertoo pedofilian tai insestin uhrista, joka on tyttö. Luca on ihan tavallinen italialainen pojannimi, mutta ehkä Vegan äänen tähden liitän nimen tyttöön. En ole koskaan lukenut tekstiä, että käykö lapsen sukupuoli siitä ilmi. Uhri hän joka tapauksessa on.
11
Ainoastaan s-loppuisilla etunimillä kuten Luukas on Suomessa kaksi taivutusmuotoa Luukkaan tai Luukaksen, henkilö voi itse määrätä kumpaa käytetään, eli tämä hieman hankaloittaa kun genetiiviä ei voi mitenkään päätellä nimestä, molemmat muodot ovat kielellisesti oikein. Vastaavia nimiä ovat mm. Tuomas ja Elias. Lukan genetiivi on juuri Lukan, kuten kaikkien muidenkin nimien -n vaan perään.
Kyllä on.varsinkin c:llä .Anna Luukas.
Vierailija kirjoitti:
Luka on koiran nimi :D
Niinpä. Ollut jo pitkään suosikkinimi koirilla. Niin Luka kuin Lucakin.
Luukas= luukasa?
Tunnen äidin jolla on Luca ja Rico, siinä oikein kunnon punaniska wt.
No on todellakin. Samaten Nuutti, Niilo, Nooa ja Noel. Uudet Nikot/Nicot.