Ettekö opeta lapsillenne, että toisten pihoihin ei saa mennä leikkimään?!?!?
Välillä pihallamme käy leikkimässä jotain ihan ventovieraita lapsia, välillä niitä ei kerkeä huomaamaan, ennen kun ne ovat jo olleet kauan pihassa, tai ne käy kun ei ole ketään kotona! Eilenkin oli lumikasassa käyty pomppimassa, sitä oli levitetty ja pyllymäkeä laskettu ja katkottu puista ja pensaista oksia! Opettakaa lapsillenne ettei muiden pihoille mennä! Ei omakotitalon pihaan, ei rivitalon pihaan eikä edes muiden kerrostalon pihoille saa mennä riehumaan jos ei ole talossa leikkikavereita!
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostalon pihalle saa mennä leikkimään, jos siihen on joku leikkipaikka rakennettu. Itse vien ainakin.
Ehkä joku viettää aikaa sun omakotitalon pihalla, kun olet töissä.
Kerrostalo on ihan toinen juttu. Omistat siitä siis talosta osakkeen ja saat oleskella siinä huoneistossa. Et suinkaan saa omistukseesi itsellesi jotain hallintaoikeutta siitä piha-alueesta. Autopaikankin vuokraat erikseen! Jos olet vuokralla hallinnoit vielä vähemmän. Omakotitalo on aivan eri juttu.
Sinusta en tiedä, mutta meillä taloyhtiön yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiö (eli siis me osakkaat) hallinnoimme yhdessä tonttia, maksamme yhdessä jopa kiinteistöveroa siitä. Ei ole olemassa mitään erityistä As Oy Kannonkulmaa, joka vastaa maa-alueesta yksin, me osakkaat olemme se as oy.
Nämäpä kyttääjät, joita kiinnostaa, ketä pihassa leikkii, ovat niitä samoja, jotka häiriköivät muita osakkaita.
Muille osakkaille ne satunnaiset luvattomat parkkeeraajat ovat paljon pienempi harmi kuin samaan as. oy:n kuuluvat, jotka valittaa hallituksen päätöksistä, suututtavat isännöitsijän, toimivat pihapoliiseina, harmustuvat itkevästä vauvasta ja joiden näkemys siitä, miten taloyhtiön piha-alueistutuksia pitää hoitaa, on se ainoa oikea.
Totta ja itse luulevat olevansa jotenkin tärkeitä taloyhtiölle. Oikeasti kaikki toivoo että muuttaisivat pois mokomat riidankylväjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsillehan nuo leikkipaikat on tarkoitettu, senkus pitävät hauskaa. Enkä minä edes tunne naapureitani, joten ei ole aavistustakaan, ketkä noista pihalla remuavista lapsista asuvat näissä taloissa. En ymmärrä, miten tällaisestakin asiasta saadaan kiukku aikaan.
Sinähän vastaat itse itsellesi: "ketkä noista pihalla REMUAVISTA lapsista".
Katsos, jotkut meistä eivät halua kuunnella sitä remuamista. Minäkin työskentelen kotona. En yhtään pidä siitä, että joku aivoton kiljuu keuhkojaan pihalle ikkunani alla. Joskus voisin vaikka nukkua päiväunet. Sekään ei ole mahdollista, jos joku aivoton kiljuu pihalla.
Ne kiljukaulat saisivat muuttaa jonnekin korpeen tai vaikka autiolle saarelle keskenään huutamaan. Me toisten kotirauhaa kunnoittavat hiljaiset ja rauhalliset voisimme sitten olla omistusasunnoissamme rauhassa.
Tämä nyt kuulostaa enemmän siltä, että et sovi kaupunkielämään. Ainahan kaupungissa on ääntä ja se on ihan normaalia. Helsinki on hiljainen moniin paikkoihin verrattuna.
Tuolla perusteella kuka hyvänsä saa metelöidä miten tahansa. Jos joku tulee sanomaan, että ole hiljaa, niin sitten vaan toteaa, että meteli kuuluu kaupunkiin ja et taida oikein soveltua kaupunkielämään.
Ei se homma näin mene. Kaikenlaista mölyämistä ei tarvitse eikä pidäkään sietää. Mölyäminen ei ole oikeus silloin, kun se häiritsee kotirauhaa, joka taas on oikeus.
Millä voimilla sä estät mölyämästä. Sun pitää maksaa vähintään sata euroa että hiljenen ja meen pois. Mun suu ja näin kapitalismi toimii. Noin muuten sun pitää sitten yrittää hiljentää mut voimatoimin ja siihen olen aina valmis. Halvemmalla selviää kun antaa vaan mölistä aikansa. Ei sitä ikuisesti jaksa.
Toi on taas perussuomalaisten pilleripäisiä hourailuja, ethän sinä uskalla edes pimeällä mennä yksin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostalon pihalle saa mennä leikkimään, jos siihen on joku leikkipaikka rakennettu. Itse vien ainakin.
Ehkä joku viettää aikaa sun omakotitalon pihalla, kun olet töissä.
Kerrostalo on ihan toinen juttu. Omistat siitä siis talosta osakkeen ja saat oleskella siinä huoneistossa. Et suinkaan saa omistukseesi itsellesi jotain hallintaoikeutta siitä piha-alueesta. Autopaikankin vuokraat erikseen! Jos olet vuokralla hallinnoit vielä vähemmän. Omakotitalo on aivan eri juttu.
Sinusta en tiedä, mutta meillä taloyhtiön yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiö (eli siis me osakkaat) hallinnoimme yhdessä tonttia, maksamme yhdessä jopa kiinteistöveroa siitä. Ei ole olemassa mitään erityistä As Oy Kannonkulmaa, joka vastaa maa-alueesta yksin, me osakkaat olemme se as oy.
Nämäpä kyttääjät, joita kiinnostaa, ketä pihassa leikkii, ovat niitä samoja, jotka häiriköivät muita osakkaita.
Muille osakkaille ne satunnaiset luvattomat parkkeeraajat ovat paljon pienempi harmi kuin samaan as. oy:n kuuluvat, jotka valittaa hallituksen päätöksistä, suututtavat isännöitsijän, toimivat pihapoliiseina, harmustuvat itkevästä vauvasta ja joiden näkemys siitä, miten taloyhtiön piha-alueistutuksia pitää hoitaa, on se ainoa oikea.
Juuri näin. Meillä eräs osakas valittaa aina, jos joku parkkeeraa auton vähääkään nurmialueen puolelle. Olisi tahtonut järjestyssääntöihin kirjauksen siitä, mihin korkeuteen KAIKKIEN rivitalomme asukkaiden pensasaidat tulee leikata. Ja halusi ainoana sen "läpikulku kielletty" kyltin pihaamme.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus että v******* kun kakaroita kulkee ja pyörii meidän taloyhtiön pihassa. Mitään hyötyä niistä riiviöistä ei ole, mutta huutoa ja meteliä lähtee järkyttävästi. Muutenkin kaikki turha liikenne on pois rauhasta. Vanhempien pitäisi pitää pershedelmänsä kurissa ja kotipihallaan. Yhden kakarat ei saa olla toisten ongelma. Jos joku kakaroita tekee, niin kärsiköön itse.
Just näin. Itse ainakin yritän pitää omat pois toisten pihoilta. Sitten ku he ovat virallisesti leikkipuistossa, niin naapuritalon asukkaat tuo koiria jatkuvasti lenkille puiston läpi, vaikka selkeästi kielletty. Ois ihan kiva jos lapset sais pitää leikkipaikan omanaan, täys työ muutenkin vahtii että eivät naapurin pihoille juokse ja härnää vaikka niitä koiria tuolla ihan kävelytiellä kulkiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan lapsena, kun oon oikaissut asutus alueen poikki luokkakavereiden kanssa kouluun päin niin opettaja oli antanut huomautuksen meille, että sieltä ei saa kulkea.
Sitten myös lapsena tuli oikaistua yhtä polkua pitkin kauppaan ja vanhemmiltani tuli vihaista palautetta siitä, kun se polku kuuluikin erään tontille. En ollut tajunnut tuota, että se on kotirauhan rikkomista.
Enkä mä lapsena tajunnut ajatella asioita toisten silmin. Jos mä näkisin joidenkin lapsien olevan pihallani niin mä menisin huomauttamaan asiasta lapselle vähän vihaisesti, että tämä on yksityistä aluetta. Negatiiviset asiat opettaa, jos lapsi on tehnyt väärin. Toisten lapsiinhan ei saa kajota, mutta saahan niille huomauttaa asioista ja saahan jokainen tuntea tuntemuksensa, mutta aggressiivinen ei kannata olla lapsille, sillä sitten itse varmasti joutuu hankalaan tilanteeseen.
Kannattaa jättää 10-18v poikaporukat rauhaan. Muuten ne tulee keppostelemaan ja kusemaan yöllä auton päälle yms muuta ikävää aika ajoin. Me poikajengn kanssa terrorisoitiin näitä mulkkuja huomauttelioita. Pojat ei ota ihan keneltä tahansa puhutteluita. Helpommalla pääsee kun antaa oikaista. Ihan kokemuksen sanalla totean tän. Poikien edessä kannattaa vaan nöyrtyä.
Lapsille on helpompi sanoa asioista, mutta nuoret ovat eri juttu. Just tuollaisille porukoille on helkutin vaikea sanoa mitään opettavaisesti, kun hirveä uhoaminen käy. Itselläni on myös kokemusta, kun oon pyytänyt ystävällisesti teineiltä tekemättä jotain niin nämä vaan ovat kuin Psyduck pokemoneja.
Aikuiset ovat pahimpia, ei tehoa puhuminen, ei mitkään kirjalliset ohjeet... Pitäisi aina riehua ja raivota, silloin välillä tehoaa..
Meillä on myös pihassa ollut vähän ongelmia näiden vapaamatkustajien osalta. Piha kun on aidattu (koiria varten) ja näin turvallinen leikkiä niin olihan se vähän hämmentävää huomata ventovieraita omalla pihalla aikaansa kuluttamassa. Homma loppui siihen kun laitettiin lukko porttiin. Pelkkää yksityisalue kylttiä tai tapaa ei moni näemmä ymmärrä ja tämäkin "turisti" selvitti minulle lakia jokamiehenoikeuksista ja kuvasi samalla minua johonkin someen. Vieläkin korpeaa nämä tälläiset minäminä ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä tämä on totinen asia. Meille lentää pihaan jatkuvasti potkupallo, ja sitä vaan aitojen yli hypitään. Isäntä naapurissa sanoi, hän on ammatiltaan sovittelija, että jumalauta anna niitten pelata. Ei siitä ole kyse, mutta ei meidän kasvillisuuden päälle tarvitse pompottaa. Tai se kauhea trampoliini, se vie koko näkyvyydem, ja siellä huudetaan ja soitetaan musiikkia älyttömästi. Istutetaan kasvit meidän rajalle kun vain meillä opn multaa, heillä kallio. Ja se huutotalo, leikkimökki sekin on ihan rajalla.
Tämä kyllä kuulostaa normaalilta lapsiperheen elämältä, kunhan omalla pihalla pysyvät. Metelöinti öiseen aikaan ei tietysti ole soveliasta. Kyllä omakotitaloalueellakin pitää sietää eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Naapurisi varmaan haluavat ok- talossa asua, että muksuilla mahdollista touhuta omalla pihalla..
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut ja sitten tuolla turuilla ja toreilla törmää vanhempiin, jotka ei opeta.
Esim lapsen kerhokaveriin ja tämän äitiin törmättiin päiväkävelyllä. He olivat leikkimäsä yhden omakotitalon pihassa. Äiti pisti vauhtia oikein kunnolla keinuissa ja hauskaa oli. Kutsuivat meidätkin sinne, mutta meillä oli vähän jo kiire takaisin kotiin. Kiitin kutsusta ja sanoin vielä, että laitetaan korvan taakse jos kutsu on myöhemminkin voimassa. Tuo äiti vaan nyökytteli ja totes, että joo, nähdään toiste.
Meni muutama päivä ja taas tehtiin tuo päiväkävely esikoisen kanssa. Takaisin tullessa mietittiin, että meillä olisi aikaa hetkeksi pysähtyä sen kerhokaverin pihaan, jos ovat kotona. Portilla huhuiltiin ja sieltä leikkipihan suunnalta tulikin eri nainen ja kyseli, että mites vois auttaa...
Menin kyllä aika hämilleni ja kerroin tilanteen. Tää nainen hampaiden välistä sihahti, että taasko ne ovat olleet täällä leikkimässä?! Ihan kummaa porukkaa, kun välillä tulee rouva lasten kanssa ja toisinaan mies. Yleensä silloin kun eivät ole kotona olleet, mutta näkeehän sen lumessa jäljistä.. ja naapurit ovat kertoneet. Kesällä jäivät kiinni, kun köllöttelivät heidän uima-altaassaan!
Sen perheen aikuiset ovat sitä mieltä, että jos tuommoisia asioita rakennuttaa, niin pitää olla varautunut, että toisetkin niitä käyttää. Juu, ei todellakaan tulisi mieleen itsellä ja onhan tää aika hämmennystä aiheuttanut muillekin.
Kyllä mä otin puheeksi sen kerhoäidin kanssa vielä nähdessä ja tämä oli myös, että pah. Onhan siellä tilaa, eikä mikään mene rikki. Kyllä pitää sen verran olla lähimmäisen rakkautta, että sallii muidenkin käyttävän pihaansa.
Me ollaan suht uusia tässä naapurustossa, että jäänpä mielenkiinnolla seuraamaan mitä tuleman pitää. Omaan pihaan on tulossa kesällä pari isompaa asiaa lapsille, mutta toivottavasti ei kutsumattomia vieraita.
Jos ovat tuota mieltä, niin käytännössä antavat luvan toisellekin, eli jos omille lapsille sanoo, että sinne vain pelaamaan vaikka mölkkyä kun ei ole uima-allastakaan tiellä, niin tokihan siitä ei seuraisi mitään sanomista. Uskooko joku?
heh taloyhtiö pihalle tuli jotain pentuja leikkimään mentiin ottamaan keinut pois, sanottiin vaan ne lähti huolettavaksi
Olen kyllä omille lapsilleni sanonut, että ei ne toisten perheiden lelut tai pihat leikistä kulu, joten ihan hyvin voi mennä naapuruston talojen pihoille ja leikkiä naapureiden leluilla, etenkin kun naapurit eivät itse ole kotona. Pitäähän heidän opetella jakamaan omastaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä omille lapsilleni sanonut, että ei ne toisten perheiden lelut tai pihat leikistä kulu, joten ihan hyvin voi mennä naapuruston talojen pihoille ja leikkiä naapureiden leluilla, etenkin kun naapurit eivät itse ole kotona. Pitäähän heidän opetella jakamaan omastaan!
Siis anteeksi kuinka??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä muiden pihoille ainakin kaupunki-alueella.
Tuolla logiikalla voisit myös parkkeerata autosi naapuritalon pihaan. Ei taloyhtiöiden pihat kuulu muille kuin asukkaille.
Kaupungeissa parkkeerataan autot katujen varteen. Myös sen naapurin talon kohdille. Hähähää.
Missä ihmeessä asut kun teillä ei ole parkkipaikkoja.
Etkö osaa lukea? Kaupungissa. Ei erillisiä parkkipaikkoja ole kuin lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä muiden pihoille ainakin kaupunki-alueella.
Kerrostalojen pihat on tarkoitettu vain oman talon lapsille. Tämä on päivänselvää.
Suomessa ei ole kolhooseja.
Tässä l*stat kyseessä jos nyt tarkennan. Ei mikään muu ryhmä. Heillä tapana joskus tehdä miten sattuu ainakin itse huomasin tämän. Koira aina vapaana ja oli aika vihainen sekä puri minua kerran.