Ettekö opeta lapsillenne, että toisten pihoihin ei saa mennä leikkimään?!?!?
Välillä pihallamme käy leikkimässä jotain ihan ventovieraita lapsia, välillä niitä ei kerkeä huomaamaan, ennen kun ne ovat jo olleet kauan pihassa, tai ne käy kun ei ole ketään kotona! Eilenkin oli lumikasassa käyty pomppimassa, sitä oli levitetty ja pyllymäkeä laskettu ja katkottu puista ja pensaista oksia! Opettakaa lapsillenne ettei muiden pihoille mennä! Ei omakotitalon pihaan, ei rivitalon pihaan eikä edes muiden kerrostalon pihoille saa mennä riehumaan jos ei ole talossa leikkikavereita!
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Osakas kirjoitti:
No ei ole. Tule kokeilemaan, niin muistat.
Käyppäs käsiksi kakaraan niin saat sellaiset sakot niskaan että muistat. Hyvällä tuurilla toinen kakara vielä kuvaa koko tapahtuman.
Ja käynhän minä jos penskasi pihalleni tulee. Se on aivan varma asia. Penskasi saa sellaišet lähdöt että taatusti muistaa lopun elämäänsä. Minä olen tonttiin maksanut ja sinun penikallasi ei ole sinne mitään asiaa. Teidät köyhät pitäisi erottaa aidalla meistä paremmista ihmisistä.
Kyllä kerrostalon pihalle saa mennä leikkimään, jos siihen on joku leikkipaikka rakennettu. Itse vien ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus että v******* kun kakaroita kulkee ja pyörii meidän taloyhtiön pihassa. Mitään hyötyä niistä riiviöistä ei ole, mutta huutoa ja meteliä lähtee järkyttävästi. Muutenkin kaikki turha liikenne on pois rauhasta. Vanhempien pitäisi pitää pershedelmänsä kurissa ja kotipihallaan. Yhden kakarat ei saa olla toisten ongelma. Jos joku kakaroita tekee, niin kärsiköön itse.
Mutta tuleehan siellä kerrostalon pihalla luultavasti olemaan talon asukkaiden lapsia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostalon pihalle saa mennä leikkimään, jos siihen on joku leikkipaikka rakennettu. Itse vien ainakin.
Ei saa jos et asu talossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun harkitsee asunnon hankkimista, niin kannattaa selvittää huolella, ettei ympäristössä vaan asu eikä ole tulossakaan lapsiperheitä. Siinä on aika paha tilanne, jos hankkii asunnon, muuttaaa siihen, ja pian paljastuu, ettei kotirauhaa ole kiljuvien pentujen takia.
Miten sen voi selvittää, ettei johonkin ole muuttamassa lapsiperheitä?
Ei varmuudella voikaan. Se onkin hankala homma. Rivitalo-osake on iso riski muun muassa siitä syystä. Ensin ostat osakkeen hiljaisesta rivarista. Kaikki on hienosti. Vuoden päästä naapuriin tulee lapsiperhe. Sen jälkeen ei rauhaa ole takapihalla eikä sisällä. Saattaapi alkaa harmittaa melko lailla.
Eikö kannata ennemmin etsiä joku omakotitalo haja-asutusalueelta?
Tietysti, jos se on mahdollista. Aina ja kaikille ei ole. Rivari on halvempi. Välttämättä omakotitaloa ei löydy sellaista ja sieltä, mistä haluaisi. Sen takia syyttömät ja viattomat joutuvat usein lapsiperheiden häiriköinnin uhreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa miksi ei saa mennä? Ok-talon pihan ymmärrän, mut rivari ja kerrostalo vähän eri asia. Täällä Suomessa kun saa ihan laillisesti mennä toisten maille jos haluaa, jollei nyt jatkuvaa läpikulkua harjoita tai leiriydy toisen pihamaalle. En aio jatkossakaan kieltää omia tai muiden lapsia leikkimästä toisten pihoilla. Poikkeuksena tosiaan ok-talot ja paikat, joissa oleskelu kyltein kielletty.
Esimerkiksi siksi ei saa mennä, että taloyhtiöiden pihoilla voi olla kylttejä kuten "yksityisalue" ja "läpikulku kielletty" tai muuta sellaista. Taloyhtiön piha kuuluu kotirauhan piiriin. Sinne ei todellakaan saa mennä. Juridisesti katsoen kyseessä olisi tunkeutumisrikos.
Vierailija kirjoitti:
Kyltti jossa iso koira ja täällä vartioin minä. Nauhuriin vaikka varalle koiran haukuntaa jota voi soittaa tehosteeksi kotona ollessaan jos näkee tontilla liikettä!
Ei tämäkään toimi. Minulla oli kyltit ja koira oikeastikin. Silti lapset tulivat härnäämään koiraa aitauksen takaa. Sitten kun koira heille rähisi niin olikin vanhempien mielestä vaarallinen ja häiriöksi muille. Ei ihme ettei tuo koira enää koskaan oikein sietänyt lapsia. Toki pidin sen kurissa ei koskaan sattunut mitään vahinkoa, mutta lasten kanssa piti olla tarkkana jatkossa. Ikävä juttu koska koira muuten kiltti ja ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun harkitsee asunnon hankkimista, niin kannattaa selvittää huolella, ettei ympäristössä vaan asu eikä ole tulossakaan lapsiperheitä. Siinä on aika paha tilanne, jos hankkii asunnon, muuttaaa siihen, ja pian paljastuu, ettei kotirauhaa ole kiljuvien pentujen takia.
Miten sen voi selvittää, ettei johonkin ole muuttamassa lapsiperheitä?
Ei varmuudella voikaan. Se onkin hankala homma. Rivitalo-osake on iso riski muun muassa siitä syystä. Ensin ostat osakkeen hiljaisesta rivarista. Kaikki on hienosti. Vuoden päästä naapuriin tulee lapsiperhe. Sen jälkeen ei rauhaa ole takapihalla eikä sisällä. Saattaapi alkaa harmittaa melko lailla.
Eikö kannata ennemmin etsiä joku omakotitalo haja-asutusalueelta?
Tietysti, jos se on mahdollista. Aina ja kaikille ei ole. Rivari on halvempi. Välttämättä omakotitaloa ei löydy sellaista ja sieltä, mistä haluaisi. Sen takia syyttömät ja viattomat joutuvat usein lapsiperheiden häiriköinnin uhreiksi.
No jos budjetti on sellainen, että omakotitalo haja-asutusalueella on kalliimpi kuin rivariasunto, mä yritän nyt sieluni silmin kuvitella sellaisen rivarikohteen, jossa todennäköisesti ei ole lapsiperheitä. En kuitenkaan pysty sellaista kuvittelemaan. Voitko kuvailla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä Torppiksessa päiväkodin opettajat opettivat lapsille, että toisten pihoilla leikkiminen on ok ja asiasta valittavat ovat ikäviä nipoja ja tyhmiä tätejä. Toivat siis viime talvena ison ryhmän lapsia rakentelemaan lumiukkoja meidän rivariyhtiön piha-alueelle - osin keskelle pelastustietä. Kun ystävällisesti sanoin, että meidän taloyhtiön piha ei ehkä ole oikea leikkipaikka päiväkotiryhmälle, eikä pelastustielle oikein sopisi rakentaa lumiukkoja, sain todella epäystävällisellä äänellä esitettyjä kysymyksiä, miten tämä muka häiritsee ja miksei muka saa ja onko asia jotenkin minulta pois. Kun vielä totesin, että tuskin he omakotitalojenkaan pihoille menisivät leikkimään, eivätkä varmaan omalle pihalleen muiden lapsia haluaisi leikkimään, sain osakseni vihaista mulkoilua ja tuhahtelua, kunnes lopulta joku opeista sitten totesi lapsille, että meidän pitää nyt lähteä, kun tuo täti ei halua, että me leikimme tässä. Että näin Helsingissä...
No onhan tuo tiukkapipoista. Onko se sinulta pois, jos ryhmä lapsia leikkii pihalla aikuisten valvonnan alla tunnin?? Ei häiritse mua jos yhteiselle pihalle tulee täysin ventovieraita lapsia leikkimään. Leikkimisellä ja rikkomisella on ero, eikä aloittaja tunnu ymmärtävän tätä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tuollaista ehdotonta kieltoa. Kun asuimme ok- talossa niin oli enemmän kuin tervetullutta kun tuli kavereita leikkimään pihaamme.
Ei ihme jos lapset eivät leiki eivätkä opi normaalia sosiaalista kanssakäymistä kun/ jos on vaan kieltoja ja kieltoja. Siinä ajetaan lapset kännykän ja netin piiriin...Niinpä, kavereita! Mutta teidän pihaan saa siis tulla kaikki ohikulkijat ja muut ventovieraat leikkimään, riehumaan ja huutamaan ihan itsekseen ja keskenään?
Tuo kaverihomma johtaa vaan hankaluuksiin. Kun pihaan päästää kavereita, niin hetken päästä siellä pyörii kaverien kavereita. Ja kun ne syöpäläiset oppivat sinne pihaan änkeämään, niin ei niistä meinaa päästä millään eroon.
Ehdoton toppi vaan alusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Lapsivihaajat
Ei, vaan kotirauhan rakastajat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kyllä leikkiä kerrostalojen pihoilla. Sehän siinä juuri lapsena oli parasta kun oli paljon kavereita. Ei ihme että lapset ei ulkoile, kun niuhot aikuiset kyttää tällaisia turhanpäiväisiä juttuja kuin kuka keinuu keinussa. 🙄 ootte kyllä niin sekaisin.
Kyllä tuli joskus niuhotettua, kun omat lapset eivät olisi päässeet lainkaan keinumaan, kun isommat kouluikäiset lapset, jotka eivät asuneet täällä, tulivat valtaamaan ne keinut itselleen. Yksi niistä lapsista asui aikaisemmin täällä, mutta raahasi sitten koulukavereitaan tänne pihalle leikkimään ja valtaamaan paikat. Virallinen leikkipuistokin olisi ollut koulumatkan varrella, n. 300 m päässä täältä. Omassa uudessa talossaan ei tuollaisia leikkipaikkoja löytynyt, taitaa siellä olla se pakollinen hiekkalaatikko jossain. Meidän lapset oli paljon pienempiä ja joutui välillä ärjäisemään, että nyt loppuu riehuminen, kun olivat tyrkkimässä toisiaan hiekkalaatikolla leikkivien päälle.
Taloyhtiöidenkin piha-alueet on yksityisiä alueita kuten omakotitaloissa. Leikkivälineet on taloyhtiön maksamia, ei kaupungin leikkipuistoja. Röyhkeitä ihmisiä on.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillehan nuo leikkipaikat on tarkoitettu, senkus pitävät hauskaa. Enkä minä edes tunne naapureitani, joten ei ole aavistustakaan, ketkä noista pihalla remuavista lapsista asuvat näissä taloissa. En ymmärrä, miten tällaisestakin asiasta saadaan kiukku aikaan.
Sinähän vastaat itse itsellesi: "ketkä noista pihalla REMUAVISTA lapsista".
Katsos, jotkut meistä eivät halua kuunnella sitä remuamista. Minäkin työskentelen kotona. En yhtään pidä siitä, että joku aivoton kiljuu keuhkojaan pihalle ikkunani alla. Joskus voisin vaikka nukkua päiväunet. Sekään ei ole mahdollista, jos joku aivoton kiljuu pihalla.
Ne kiljukaulat saisivat muuttaa jonnekin korpeen tai vaikka autiolle saarelle keskenään huutamaan. Me toisten kotirauhaa kunnoittavat hiljaiset ja rauhalliset voisimme sitten olla omistusasunnoissamme rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä Torppiksessa päiväkodin opettajat opettivat lapsille, että toisten pihoilla leikkiminen on ok ja asiasta valittavat ovat ikäviä nipoja ja tyhmiä tätejä. Toivat siis viime talvena ison ryhmän lapsia rakentelemaan lumiukkoja meidän rivariyhtiön piha-alueelle - osin keskelle pelastustietä. Kun ystävällisesti sanoin, että meidän taloyhtiön piha ei ehkä ole oikea leikkipaikka päiväkotiryhmälle, eikä pelastustielle oikein sopisi rakentaa lumiukkoja, sain todella epäystävällisellä äänellä esitettyjä kysymyksiä, miten tämä muka häiritsee ja miksei muka saa ja onko asia jotenkin minulta pois. Kun vielä totesin, että tuskin he omakotitalojenkaan pihoille menisivät leikkimään, eivätkä varmaan omalle pihalleen muiden lapsia haluaisi leikkimään, sain osakseni vihaista mulkoilua ja tuhahtelua, kunnes lopulta joku opeista sitten totesi lapsille, että meidän pitää nyt lähteä, kun tuo täti ei halua, että me leikimme tässä. Että näin Helsingissä...
No onhan tuo tiukkapipoista. Onko se sinulta pois, jos ryhmä lapsia leikkii pihalla aikuisten valvonnan alla tunnin?? Ei häiritse mua jos yhteiselle pihalle tulee täysin ventovieraita lapsia leikkimään. Leikkimisellä ja rikkomisella on ero, eikä aloittaja tunnu ymmärtävän tätä eroa.
Oikeastaan se leikkiminen itsessään ei ole ongelma. Mutta metelöiminen ja kiljuminen on, paikkojen tahallisesta tai tahattomasta tärvelemisestä puhumattakaan.
Ihan kuin sinä et ymmärtäisi kotirauhan käsitettä ollenkaan. Kotirauha häiriintyy, jos kodin piiriin tulee ylimääräisiä, kutsumattomia ja sinne kuulumattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsillehan nuo leikkipaikat on tarkoitettu, senkus pitävät hauskaa. Enkä minä edes tunne naapureitani, joten ei ole aavistustakaan, ketkä noista pihalla remuavista lapsista asuvat näissä taloissa. En ymmärrä, miten tällaisestakin asiasta saadaan kiukku aikaan.
Sinähän vastaat itse itsellesi: "ketkä noista pihalla REMUAVISTA lapsista".
Katsos, jotkut meistä eivät halua kuunnella sitä remuamista. Minäkin työskentelen kotona. En yhtään pidä siitä, että joku aivoton kiljuu keuhkojaan pihalle ikkunani alla. Joskus voisin vaikka nukkua päiväunet. Sekään ei ole mahdollista, jos joku aivoton kiljuu pihalla.
Ne kiljukaulat saisivat muuttaa jonnekin korpeen tai vaikka autiolle saarelle keskenään huutamaan. Me toisten kotirauhaa kunnoittavat hiljaiset ja rauhalliset voisimme sitten olla omistusasunnoissamme rauhassa.
Tämä nyt kuulostaa enemmän siltä, että et sovi kaupunkielämään. Ainahan kaupungissa on ääntä ja se on ihan normaalia. Helsinki on hiljainen moniin paikkoihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä muiden pihoille ainakin kaupunki-alueella.
Tuolla logiikalla voisit myös parkkeerata autosi naapuritalon pihaan. Ei taloyhtiöiden pihat kuulu muille kuin asukkaille.
Jos tilanne vaatii niin kävelen pihojen poikki ja hypin aitojen yli kiireessä ja parkeerasn auton omakotitalon pihaan jokamiehen oikeuksilla jos tilanne vaatii. Se maa millä minä seison on mun maata. Tappelen ja osaan tapella maani puolesta hyvin. Jos se maa millä minä seison tai leikin ei ole mun maata, niin miksen putoa tyhjyyteen? Sille on hyvät syyt jos tulen muiden pihaan tai oikasen omakotitalon pihan ohi kiireessä bussipysäkille. Se on sillä hetkellä MINUN maata ja sodin siitä tarvittaessa. Kannattaa vain antaa mun mennä ohi, niin rauha säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku viettää aikaa sun omakotitalon pihalla, kun olet töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku viettää aikaa sun omakotitalon pihalla, kun olet töissä.
Käy syömässä omenat ja marjat
Ei saakeli, joku uittaa kakaroitaan vieraiden ihmisten uima-altaassa ilman lupaa :D