rippijuhlatarjoilut, mitä mieltä?
Meillä on kesällä rippijuhlat. Olemme nuoremme kanssa miettineet mitä tarjoaisimme vieraille. Tarkoitus pitää kahvijuhlat iltapäivällä, joten varsinaista ruokaa ei olla ajateltu tarjota.
Ajatuksenamme on ollut seuraavanlainen menu:
Täytekakku
Juustokakku
Suklaapikkuleivät
Hedelmiä sopiviksi paloiksi leikattuna
Makaronisalaatti
Vihersalaatti
Juustosarvet
Kahvi
Tee
Mehu
Kivennäisvesi
Teemme itse nämä kaikki, paitsi täytekakun ehkä tilaan konditoriasta.
Miltä kuulostaisi?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tänne aikaisemmin oman näkemykseni tarjoiluista. Ilmeisesti olen sitten ihan väärässä kun tästä ei pidetty. Ehkä ehdotukset olivat sitten huonoja, mutta ainakin tuo laktoosittomuus on syytä huomioida kun siitä ei todellakaan aiheudu ylimääräistä vaivaa. En esim. itse ole valinnut laktoosittomuuttani tai nirsoilematta turhan takia ruoan vuoksi. Valitettavasti nyt kärsin suolistovaivoista, jotka yleistyvätkin koko ajan. Ilmeisesti joudun vielä ryhtymään gluteenittomallekin. Söisin esim. kovin mielelläni Fazerin sinistä, muuta vastaavaa suklaata , laktoositonta jäätelöä tai Rustica-pakastepizzaa, mutta en vain voi kun seurauksena on hirvittävät suolistovaivat. Saatan joutua vielä gluteenittomallekin. Se on vielä vaiheessa. Monissa ravintoloissa kaikki ruoka tehdään automaattisesti laktoosittomaksi jo ihan perusoletuksena ja käytössä on vain laktoosittomia tuotteita.
Kiitos ajatuksistasi. Laktoosittomina teen kaikki sillä osa sukulaisista on laktoosittomalla ruokavaliolla. Itse syön gluteenitonta ruokaa, joten sekin on hallussa. T.ap
Hyvä, että nämä on huomioitu. Ihmeellistä,kuinka jotkut pitävät tällaista vieläkin turhana nirsoiluna. Nykyään itse asiassa laktoosittomuuden pitäisi olla perusoletus kaikessa. Laktoosittoman ruokavalion noudattaminen on yllättävän helppoa ja tällaisia tuotteita on paljon saatavilla. Eniten itseäni tosiaan harmittaa tuo, että en Fazerin sinistä voi syödä.
Laktoositon ON perusoletus, samoin läheisten ruokavalioiden huomiointi. Alapeukutin sinua siksi kun paasaat itsestäänselvyyksistä.
Mutta miksi tehdä jotain kaakaopipareita (yöks) kun oikea suklaa ei maitoa sisällä? Kyllä meillä tarjotaan edelleen ihan tavallisia choc chip cookieita, jotka ovat laktoosittomia kun käyttää laktoositonta voita.
Valitettavasti tämä ei vain tunnu olevan kaikille perusolemus. Johan tuossa ” huonoimmat tarjoilut”-keskustelussa joku kertoi, että vaikka järjestäjille oli kerrottu laktoosittomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta niin lopputuloksena oli laktoositon kakku gluteiinilla ja gluteiiniton kakku laktoosilla. Kumpaakaan ei siis voinut syödä.
Piimärieska on hyvä vaihtoehto, maukas ja helppo tehdä. Kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ankeampaa ja arkisempaa juhlaruokaa kuin jokin makaronisalaatti? Tämän on oltava jokin pula-ajan suomalaiskeksintö.
Minusta kermaviiliä ja majoneesilla höystetty makaronisalaatti, jossa on mm. omenaa, kinkkua, punasipulia, herneitä, suolakurkkua, juustoa seassa, on aivan juhlavaa ja herkullista tarjottavaa. T.ap
Miksi aina oletetaan että kaikki tykkäävät kermaviilistä, majoneesista, rahkasta, ym. happamasta? Juhlissa on aina jotain voileipäkakkua, rahkapiirakkaa, juustokakkua, tuollaista makaronisalaattia ja aina jää syömättä, kun ei ainkaan omaan suuhuni maistu yhtään. Ja omenan ja happaman sekoitus maistuu omassa suussa oksennukselta. Kerran olen syönyt ananasrahkaa ja maistui justiinsa oksennukselta ja biojätteisiin meni. Olen myös lapsena kylässä joutunut maistamaan paksuhkoa piimää, jossa oli vesimelonia ja tämä meni silloin vessanpönttöön, jopa tältä kaveriltani, jonka äiti sotkun teki. Ihan hirveää.
Siinä mielessä esim. suolainen piirakka, mikä on hyydytetty munamaidolla tai munakermaseoksella (päällä juustoa) on parempi, kun se ei ole hapanta tai juurikin juustosarvet/kinkkusarvet tai vaikkapa munariisi/lihariisi-pasteijat ovat hyviä. Helppo syödä ja ovat sopivasti täyttäviä, kun vielä makeaa tarjottavaa ottaa päälle. Vihersalaatin kanssa tekisin lihapullia tai leikkaisin naudanpaistista siivuja, jos siis ei kasvissyöjiä ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku!! Muuten kuulostaa tosi hyvältä
Ei _aina_ tätä iänikuista voileipäkakkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä ja kelpaisi minulle. Ehkä joku suolainen juttu vielä voisi olla lisänä, piirakka tai suolainen juustokakku? Valmiiksi paloitellut hedelmät juhlapöydässä kuulostaa omaan korvaan vähän erikoiselta. Mahtavatko ne kesähelteillä kovin kauan säilyä freesinä?
Luulisin että esim omenalohkot, vesimeloninpalat, tuoreen ananaksen palat, banaaninpalat kuorineen, viinirypäleet, appelsiinilohkot yms säilyy ihan hyvin isolla tarjoilualustalla, varsinkin jos laitan kylmäalustan alle. luulisin että näitä hedelmiä olisi vieraiden mukava napostella. T.ap
Sotkevat vain käsiä.
Ja mihin vieraat laittaa ne appelsiinin ja banaanin kuoret? Ne ei ap ole lastenkestit.
Mistä ne muut tarjottavat syödään? Lautaselta ehkä? Vois kuvitella, että ne vähät kuoret mahtuu kyllä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmäsalaatti kuulostaisi kivalta noiden paloiteltujen hedelmien sijaan.
Voileipäkakku, makaronisalaatti ja hedelmäsalaatti 🤮
Kyseessä voi olla juhlittavan toivemenu, mutta kokonaisuus on sekava. Kahvin kanssa salaatit ei sovi, ennemmin suolaiset piiraat, voileipäkakku, avoleivät tai cocktailpalat. Jos haluatte tarjota salaatteja yms tehkää niistä suolainen noutopöytä ja erikseen jälkkäriksi kahvit ja makeat.
Ap kertoo järjestävänsä kahvikekkerit. Ei kahvikekkereillä tarjota makaroni- tai vihersalaattia!
Kauempaa tulevat voivat syödä tullessaan tai lähtiessään matkan varrella.
Ei ole olemassa etikettiä, joka määräisi tarjoilemaan ruokaa kauempaa tuleville vieraille.
Tekisin täytekakun itse ja voileipäkakun.
Onkohan menu siis päivänsankarille mieleinen? Tällaisissa tapauksissa tärkeintä olisi kysyä päivänsankarinkin mielipidettä tarjoiluista. Maksaja tietysti asettaa reunaehdot. Mitkään viidet erilaiset kondiittoritasoiset täytekakut tai hummerit tietenkään ole mahdollisia, mutta kohtuuden rajoissa päivänsankari varmaankin osaa budjettiin mahtuvat toiveensa esittää.