Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

rippijuhlatarjoilut, mitä mieltä?

Vierailija
16.03.2022 |

Meillä on kesällä rippijuhlat. Olemme nuoremme kanssa miettineet mitä tarjoaisimme vieraille. Tarkoitus pitää kahvijuhlat iltapäivällä, joten varsinaista ruokaa ei olla ajateltu tarjota.
Ajatuksenamme on ollut seuraavanlainen menu:

Täytekakku
Juustokakku
Suklaapikkuleivät
Hedelmiä sopiviksi paloiksi leikattuna
Makaronisalaatti
Vihersalaatti
Juustosarvet
Kahvi
Tee
Mehu
Kivennäisvesi

Teemme itse nämä kaikki, paitsi täytekakun ehkä tilaan konditoriasta.

Miltä kuulostaisi?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsalaatti kuulostaisi kivalta noiden paloiteltujen hedelmien sijaan.

Vierailija
42/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suolaista puolta tuohon tarjoiluun voisi lisätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ns juhlapöydän kunkku eli keskipiste puuttuu. Ehkä se makaronisalaatti on ap bravuuri?

Mitä tarkoitat juhlapöydän kunkulla? Mielestäni täytekakku käy aivan mainiosti pöydän kunkusta. T.ap

Vierailija
44/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, mutta lisäisin tuohon vielä jonkun suolaisen piirakan tai voileipäkakun ja vaikka patonkia tai karjalanpiirakoita. Kauempaa tulevilla ehtii todennäköisesti tulla nälkä joten vaikka ei varsinaista ateriaa ole tarjolla olisi hyvä olla jotain pientä suolaista purtavaa.

Vierailija
45/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko pitkän matkalaisia? Lähetätkö postissa viralliset kutsut?

150km päästä tulee kauimmaiset vieraat.

Lisäksi yksi vieras tulee niin kaukaa, että aikoo yöpyä meillä.

Silloin pitää etiketin mukaan tarjota ruoka. 150km päästä tulevat ei pärjää pelkällä salaatilla, joten jotain ruokaisampaa tarjoisin.

Eivät ne kaukaisimmatkaan vieraat tule pelkästään syömään rippijuhliin.

Rippijuhlissa ei perinteisesti tarjota koskaan lämmintä ateriaa.

Pitkänmatkalaiset käyvät tullessaan syömässä, niin ettei heti tarvitse rynnätä tarjoilupöytään rynnätä nälissään ahmimaan.

Niin itsekin teemme, kun ollaan menoss kauaksi juhliin, tai syödään tukevat patongit ja kahvit matkalla.

Tuollein 150 km matkan ajo on vain reilut kaksi tuntia,  se ei  näinä aikoina ole matka eikä mikään.

Vierailija
46/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tänne aikaisemmin oman näkemykseni tarjoiluista. Ilmeisesti olen sitten ihan väärässä kun tästä ei pidetty. Ehkä ehdotukset olivat sitten huonoja, mutta ainakin tuo laktoosittomuus on syytä huomioida kun siitä ei todellakaan aiheudu ylimääräistä vaivaa. En esim. itse ole valinnut laktoosittomuuttani tai nirsoilematta turhan takia ruoan vuoksi. Valitettavasti nyt kärsin suolistovaivoista, jotka yleistyvätkin koko ajan. Ilmeisesti joudun vielä ryhtymään gluteenittomallekin. Söisin esim. kovin mielelläni Fazerin sinistä, muuta vastaavaa suklaata , laktoositonta jäätelöä tai Rustica-pakastepizzaa, mutta en vain voi kun seurauksena on hirvittävät suolistovaivat. Saatan joutua vielä gluteenittomallekin. Se on vielä vaiheessa. Monissa ravintoloissa kaikki ruoka tehdään automaattisesti laktoosittomaksi jo ihan perusoletuksena ja käytössä on vain laktoosittomia tuotteita.

Vierailija
47/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pidän kahvin kanssa enemmän makeasta kuin suolaisesta, mutta kakut ovat sen verran raskaita, että mieluummin ottaisin kakkupalan lisäksi jotain pientä keksiä ja siksi olisi kiva, jos niitä olisi enemmän kuin yhtä laatua valittavana. Mutta taidan olla vähemmistössä mielipiteineni.

Vierailija
48/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa jos kerran vieraita saapuu kaukanakin voisi se vitsailtu makaronilaatikko tai kinkkukiusaus olla hyvä vaihtoehto. Vihersalaatti sopisi kinkkukiusauksen kanssa.

Vierailija
49/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa!

Meidän rippijuhlissa voileipäkakku oli suosiossa, makeaa kakkua vieraat söivät vähemmän.

Meillä oli myös liha- ja kasvispullia sekä juustotarjotin hedelmineen.

Makeaa oli kakun lisäksi vain hyvät konvehdit.

Mukavia juhlia teille!

Vierailija
50/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tänne aikaisemmin oman näkemykseni tarjoiluista. Ilmeisesti olen sitten ihan väärässä kun tästä ei pidetty. Ehkä ehdotukset olivat sitten huonoja, mutta ainakin tuo laktoosittomuus on syytä huomioida kun siitä ei todellakaan aiheudu ylimääräistä vaivaa. En esim. itse ole valinnut laktoosittomuuttani tai nirsoilematta turhan takia ruoan vuoksi. Valitettavasti nyt kärsin suolistovaivoista, jotka yleistyvätkin koko ajan. Ilmeisesti joudun vielä ryhtymään gluteenittomallekin. Söisin esim. kovin mielelläni Fazerin sinistä, muuta vastaavaa suklaata , laktoositonta jäätelöä tai Rustica-pakastepizzaa, mutta en vain voi kun seurauksena on hirvittävät suolistovaivat. Saatan joutua vielä gluteenittomallekin. Se on vielä vaiheessa. Monissa ravintoloissa kaikki ruoka tehdään automaattisesti laktoosittomaksi jo ihan perusoletuksena ja käytössä on vain laktoosittomia tuotteita.

Kiitos ajatuksistasi. Laktoosittomina teen kaikki sillä osa sukulaisista on laktoosittomalla ruokavaliolla. Itse syön gluteenitonta ruokaa, joten sekin on hallussa. T.ap

Vierailija
51/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustosarvet vaihtaisin voileipäkakkuun tai suolaiseen piirakkaan, sopivat vihersalaatin kylkeen hyvin. Jos vieraista osa tulee 150 km päästä, he kaipaavat jotain "ruokaisaa" tarjottavaa, vaikka olisikin pelkkä kahvitarjoilu.

Vierailija
52/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ankeampaa ja arkisempaa juhlaruokaa kuin jokin makaronisalaatti? Tämän on oltava jokin pula-ajan suomalaiskeksintö. 

Vierailija
53/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ankeampaa ja arkisempaa juhlaruokaa kuin jokin makaronisalaatti? Tämän on oltava jokin pula-ajan suomalaiskeksintö. 

Minusta kermaviiliä ja majoneesilla höystetty makaronisalaatti, jossa on mm. omenaa, kinkkua, punasipulia, herneitä, suolakurkkua, juustoa seassa, on aivan juhlavaa ja herkullista tarjottavaa. T.ap

Vierailija
54/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä kysyttiin, mitä mieltä.

Itse en ymmärrä kahvin kanssa salaattia tai hedelmiä.

Onko tarkoitus kuitenkin istua pöydän ääressä? Hedelmiä tai jotain salaattia on vaikea syödä, jos lautanen pitää olla sylissä ja kahvikuppikin siinä jotenkin. Jos ei ole paikkoja, niin silloin syötävät tulee suunnitella sen mukaan. Pitkämatkalaiset nääntyvät nälkään, kun ei ole mitään ruokaisaa. He saattavat luulla, että on, joten kannattaa ilmoittaa heille, että käyvät syömässä ennen juhlia. 

Tarjottavat kuulostavat muuten hyviltä, mutta salaatit ja juustosarvet ei minusta sovi yhteen. Miksi salaattia, kun ei ole ruokaakaan.

Itse tekisin vaikka jonkin keiton pitkämatkalaisille. Jos tarjoaisin salaatteja, niin tekisin siihen jotain ruokaisaa muutakin, vaikka pieniä lihapullia tai paistettuja kanapaloja salaattiin, ja vaikka leipää. 

Muuten tarjottavat kuulostavat hyviltä. 

Vierailija
55/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt mitään banaaninpaloja kuorineen pistä tarjolle. Jätä vaikka se banaani kokonaan pois tai laita niitä kokonaisina kuorineen esille.

Jos niitä hedelmiä laitat, niin kaikki mieluiten kaikki syömävalmiina, mitä ei tarvitse kuoria tai puhdistella. Mielellään kakkulusikalla syötävinä paloina, jos ei ole jälkiruokahaarukoita niitä varten. Ei juhlavaatteissa oli mukava käsin syödä jotain melonilohkoa tai tahmeaa ananaspalaa.

Vierailija
56/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

200g makaronilaatikkoa riittää, mutta muista käyttää pestyä jauhenlihaa

Vierailija
57/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ajatuksistasi. Laktoosittomina teen kaikki sillä osa sukulaisista on laktoosittomalla ruokavaliolla. Itse syön gluteenitonta ruokaa, joten sekin on hallussa. T.ap

Hyvä, että nämä on huomioitu. Ihmeellistä,kuinka jotkut pitävät tällaista vieläkin turhana nirsoiluna. Nykyään itse asiassa laktoosittomuuden pitäisi olla perusoletus kaikessa. Laktoosittoman ruokavalion noudattaminen on yllättävän helppoa ja tällaisia tuotteita on paljon saatavilla. Eniten itseäni tosiaan harmittaa tuo, että en Fazerin sinistä voi syödä.

Vierailija
58/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät sopii oikein hyvin kesäjuhlaan. Näitä dissaavilla mielessä ehkä ankeat omenat ja mandariinit tai päiväkotiin kuuluva hedelmäsalaatti? Sen sijaan mansikat, kirsikat, melonit yms. näteiksi paloiksi leikattuna sopii oikein hyvin juhlavaan pöytään.

Salaattia en ymmärrä ilman ruokaa. Samalla tai vähemmällä vaivlla saisi sen ruuan kylkeen, mutta sitä ei ilmeisesti haluta. On vieraana vaikeaa tuollaisessa salaatti-kahvipöydässä kun ei tiedä kuuluuko sitä salaattia ottaa ensin ja vasta sitten makeita vai saako sen skipata… ja miltä sitä syödään? Tuskin lusikalla kakkulautaselta kakun vierestä, eli vaatii kuitenkin ne ruokalautaset. Sekavaa kaikin puolin.

Suolaista lisää. Suupaloina vaikka ruisnappeja täytteellä tai sitten kunnon suolaista piirakkaa vaikka.

Vierailija
59/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että nämä on huomioitu. Ihmeellistä,kuinka jotkut pitävät tällaista vieläkin turhana nirsoiluna. Nykyään itse asiassa laktoosittomuuden pitäisi olla perusoletus kaikessa. Laktoosittoman ruokavalion noudattaminen on yllättävän helppoa ja tällaisia tuotteita on paljon saatavilla. Eniten itseäni tosiaan harmittaa tuo, että en Fazerin sinistä voi syödä.

Laktoositon ON perusoletus, samoin läheisten ruokavalioiden huomiointi. Alapeukutin sinua siksi kun paasaat itsestäänselvyyksistä.

Mutta miksi tehdä jotain kaakaopipareita (yöks) kun oikea suklaa ei maitoa sisällä? Kyllä meillä tarjotaan edelleen ihan tavallisia choc chip cookieita, jotka ovat laktoosittomia kun käyttää laktoositonta voita.

Vierailija
60/71 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä ja kelpaisi minulle. Ehkä joku suolainen juttu vielä voisi olla lisänä, piirakka tai suolainen juustokakku? Valmiiksi paloitellut hedelmät juhlapöydässä kuulostaa omaan korvaan vähän erikoiselta. Mahtavatko ne kesähelteillä kovin kauan säilyä freesinä?

Luulisin että esim omenalohkot, vesimeloninpalat, tuoreen ananaksen palat, banaaninpalat kuorineen, viinirypäleet, appelsiinilohkot yms säilyy ihan hyvin isolla tarjoilualustalla, varsinkin jos laitan kylmäalustan alle. luulisin että näitä hedelmiä olisi vieraiden mukava napostella. T.ap

Muuten kiva, mutta ei appelsiinilohkoja!  Ne on tosi hankalia syödä tuollain lohkoina, sitäpaitsi kesällä ei ole mikään appelsiinin sesonki.  

Kokemusta on, tilaan paljon erilaisia kokoustarjoiluja, ja nuo appelsiininlohkot aina jää.