Miksi mun spagetti kastikkeesta tulee aina pahaa? Laitoin yhden tomaattimurksa purskin ja ruokakerma purkin
Kommentit (73)
En laittaisi kermaa tomaattikastikkeeseen. 😀 Annan yleensä tomaattikastikkeen porista liedellä reilun ajan. Hieman sokeria tai hunajaa aina mukaan.
Normisettini:
- Mutti tomaattimurskaa
- Mutti tomaattipyrettä
- oliiviöljyä
- sipulia
- valkosipulia
- suolaa & pippuria
- sokeria tai hunajaa
- vähän vettä
- basilikaa, jos sitä on
Osta tomaattimurskan sijaan joku Dolmion pastakastike. Toimii.
Kertokaa tyhmälle miksi kermaa ei voi laittaa? Oon aina jatkanut kastiketta ruokakermalla ja hyvää on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä paseerattu tomaattikastike ja jauhelihaa ja sipulia ja mausteita. Ei mitään kermaa.
Näin juuri! Se kerma on turhaa ja voi jopa pilata maun.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatimurskaa sisältävään kastikkeeseen pitää laittaa aina myös sokeria. Se taittaa kitkerän ja vetisen maun.
Sokeri on kärsimättömille kokkaajille. Pari tuntia liedellä niin kitkeryys katoaa.
Varmaan sen takia maistui, koska laitoit sinne yhden tomaattimurksa purksin. Mitä se ikinä sitten onkaan.
En usko että tuossa kerma on se ongelma. Joku muu maustamisongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sotke tomaattia siihen oikeaankaan kermaan.
Mielestäni hyvää tonnikala-pastavuokaa on tullut vaikka onkin ollut tomaattia ja kermaa sekaisin. Intialaiseen butter chickeniinkin olen lisännyt lorauksen kermaa tomaattipohjaiseen kastikkeeseen.
Sama. Sekä tonnikalapastavuokaan et intialaiseen ruokaan laitan ja hyvä tulee.
Onpa outoa tuo, ettei muka vois sekoittaa tomaattikastiketta ja kermaa...
Osta valmis kastike lidlista saa purkin 1,30e ja on ihan hyvää. Riittää 400gr jauhelihalle. Mitään kermoja tarvita..
Tomaattikastikkeeseen vähän sokeria, ketsuppi käy jos hirvittää parin sokeripalan lisääminen sellaisenaan.
a) Osta keittokirja
b) Googlaa reseptejä
Pistän aina tomaattikastikkeeseen tomaattimurskan/paseeratun tomaatin lisäksi oliiviöljyä, balsamicoa, sokeria ja suolaa. Näitä kaikkia tarvitaan yllättävän reippaasti, sokeria eniten. Maistamalla kastiketta joka välissä voi helposti arvioida tarvitsisiko se enemmän suolaa (yleinen mauttomuus), sokeria ("tylppä" maku) vai balsamicoa (happamuus). Mulla meni kauan aikaa tomaattikastikkeen teon opetteluun, enkä alkuun uskonut että esim. sokeria tai etikkaa tarvitaan. Rupesin niitä sitten yksitellen lisäämään soosseihini ja huomasin että maku on ihan eri luokkaa. :) Tsemppiä opetteluun!
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi kermaa tomaattikastikkeeseen. 😀 Annan yleensä tomaattikastikkeen porista liedellä reilun ajan. Hieman sokeria tai hunajaa aina mukaan.
Normisettini:
- Mutti tomaattimurskaa
- Mutti tomaattipyrettä
- oliiviöljyä
- sipulia
- valkosipulia
- suolaa & pippuria
- sokeria tai hunajaa
- vähän vettä
- basilikaa, jos sitä on
Balsamicoa, sitruunaa ja timjamia noiden lisäksi, niin makuhermotkin heräilee.
32 jatkaa, ennen tomaattimurskan lisäämistä kannattaa kuullottaa pieni määrä sipulia ja valkosipulia runsaassa öljyssä, varo etteivät ne pala. Sitten tuota öljyä ei tarvitse erikseen lisäillä.
Tomaattimurskaa, lihaliemikuutio, valkosipulijauhe, chilihiutaleita, oreganoa ja se itse jauheliha. Näin teen meidän perheelle ja maistuu kaikille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hyvää tonnikala-pastavuokaa on tullut vaikka onkin ollut tomaattia ja kermaa sekaisin. Intialaiseen butter chickeniinkin olen lisännyt lorauksen kermaa tomaattipohjaiseen kastikkeeseen.
Niinpä. Täällä on monta putkiaivoista kotikokkia neuvomassa. Teen ruokaa päivittäin alusta asti ja kaikenlaisia ruokia olen kokeillut. Jopa tuorejuustoa ja tomaattimurskaa😱😂
Tee tän Jamie Oliverin reseptin mukaan. Hyvää tulee!
Classic tomato spaghetti
Ingredients
1 bunch of fresh basil
1 medium onion
2 cloves of garlic
1 kg ripe tomatoes , or 2 x 400g tins of quality chopped tomatoes
olive oil
1 tablespoon red wine or balsamic vinegar
480 g dried wholewheat spaghetti
15 g Parmesan cheese
Pick the basil leaves onto a chopping board (reserving a few baby leaves to garnish), then roughly chop the remaining leaves and finely chop the stalks.
Peel and finely slice the onion and garlic. If using fresh, cut the tomatoes in half, then roughly chop them or carefully open the tins of tomatoes.
Put a saucepan on a medium heat and add 1 tablespoon of olive oil and the onion, then cook for around 7 minutes, or until soft and lightly golden.
Stir in the garlic and basil stalks for a few minutes, then add the fresh or tinned tomatoes and the vinegar.
Season with a tiny pinch of salt and pepper, then continue cooking for around 15 minutes, stirring occasionally.
Stir in the chopped basil leaves, then reduce to low and leave to tick away. Meanwhile…
Carefully fill a large pot three-quarters of the way up with boiling water, add a tiny pinch of salt and bring back to the boil.
Add the spaghetti and cook according to packet instructions – you want to cook your pasta until it is al dente. This translates as ‘to the tooth’ and means that it should be soft enough to eat, but still have a bit of a bite and firmness to it. Use the timings on the packet instructions as a guide, but try some just before the time is up to make sure it’s perfectly cooked.
Once the pasta is done, ladle out and reserve a cup of the cooking water and keep it to one side, then drain in a colander over the sink and tip the spaghetti back into the pot.
Stir the spaghetti into the sauce, adding a splash of the pasta water to loosen, if needed.
Serve with the reserved basil leaves sprinkled over the top and use a microplane to finely grate the Parmesan cheese, then sprinkle over.
Tips
Once you’ve made this a few times you can add other simple ingredients, such as baby spinach, chopped rocket leaves, or fresh or frozen peas, to your basic tomato sauce to completely transform it.
It’s important to season the cooking water so that the pasta can absorb it as it cooks.
Reserving and adding a splash of pasta cooking water to your sauce helps to loosen it, if it’s a bit thick.
https://www.jamieoliver.com/recipes/pasta-recipes/classic-tomato-spaghe…
Vierailija kirjoitti:
Pistän aina tomaattikastikkeeseen tomaattimurskan/paseeratun tomaatin lisäksi oliiviöljyä, balsamicoa, sokeria ja suolaa. Näitä kaikkia tarvitaan yllättävän reippaasti, sokeria eniten. Maistamalla kastiketta joka välissä voi helposti arvioida tarvitsisiko se enemmän suolaa (yleinen mauttomuus), sokeria ("tylppä" maku) vai balsamicoa (happamuus). Mulla meni kauan aikaa tomaattikastikkeen teon opetteluun, enkä alkuun uskonut että esim. sokeria tai etikkaa tarvitaan. Rupesin niitä sitten yksitellen lisäämään soosseihini ja huomasin että maku on ihan eri luokkaa. :) Tsemppiä opetteluun!
Voisiko tämän alapeukuttaja jättää kommentin? :D Kiinnostaa tietää, mitä teen väärin. t. 32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Täällä on monta putkiaivoista kotikokkia neuvomassa. Teen ruokaa päivittäin alusta asti ja kaikenlaisia ruokia olen kokeillut. Jopa tuorejuustoa ja tomaattimurskaa😱😂
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Mutta siis perinteisesti kermaa ei laiteta tomaattipohjaisiin ruokiin välimeren maissa.
Tee Italiaiseen tapaan jauheliha suoraan spagetin sekaan ja tomaattipyree.
Tai kastike Maizenasta ja broilerin jauhelihaa ilman mitään kalliita kermoja.
Paista jauheliha voissa, silppua sipulia ja valkosipulia ja ne joukkoon. Tee rasvasuurus voista ja vehnäjauhoista ja ruskista mukavan ruskeaksi. Nämä sekoitetaan ja vettä joukkoon. Mausteeksi mustapippuria ja suolaa + mitä muuta haluaa. Kiehauta n 15 min ja kuohukermaa 1 dl. Hyvää minkä kanssa vain. Itse tykkään perunasta. Harvemmin teen tomaattipohjaista. Silloin ei lisätä kermaa.