Starttipaketti lapselle omaan kotiin
Mitä kaikkea laittaisitte starttipakettiin, kun lapsi muuttaa omilleen?
Perus ruokatarvikkeita, mausteita, siivousvälineitä, vessapaperit, pakastimeen jotakin?
Ootteko antaneet lapsille tällaisen starttipaketin kun ovat muuttaneet? Mitä kaikkea laitoitte
Kommentit (47)
Muutti ensin soluasuntoon peruskoulun jälkeen. Silloin ostettiin vähän astioita, yksinkertaiset siivousvälineet, ruokia, vedenkeitin, ensiaputarvikkeet, pieni kotiapteekki, taskulamppua ym. tarpeellista, pyykkikori ja -teline, koulutarvikkeet, tietokone, koulukirjat. Autettiin tukien hakemisessa, muuttoilmoituksessa yms. Hommattiin vakuutus. Kotoa ne mitä oli valmiina ja puuttuvat ostettiin.
Myöhemmin muutti omaan asuntoon. Sinne ostettiin mikro ja leivänpaahdin, tuotiin vanha kahvinkeitin, vanha imuri, ostettiin sänky, sohva, kenkäteline, muut kalusteet kotoa. Pyyhkeet, lakanat, verhot, matot on kotoa tai uusia tai saatuja. Käytännössä ollaan hommattu kaikki, koska millä rahalla se niitä itse ostaisi? Tuet riittää hädin tuskin vuokraan. Maksan vuokrankin välillä, että jää rahaa ruokaan, kulkemiseen ja koulukirjoihin.
Itse aikoinani olin keräillyt tavaroita jo valmiiksi ja jotain sain kotoakin mukaan, mutta ei kukaan huolehtinut siitä, oliko minulla kaikkea tarpeellista. Sain puhelimen ja opiskeluajan vuokra maksettiin. Muuttoapua sain. Muuten olin omillani. Varmaan olisi autettu, jos olisin pyytänyt, mutta en pyytänyt. Myöhemmin olen tajunnut, miten joillekin kavereille hommattiin kämpät ja kaikki sinne, tai muuten saivat rahallista apua kotoa. Ehkä itsekin olisin saanut paremman alun, jos olisi tuettu enemmän. Siksi olen halunnut auttaa pyytämättä. Ajattelen myös, ettei ole järkevää kerryttää rahaa omalle tilille, jos jälkikasvu tarvii sitä nyt. Ostamalla tarpeelliset asiat ja maksamalla laskuja voi siirtää varallisuutta lapselle. Huolehdin myös kaikenlaisista virallisista asioista vielä, mutta vähennän pikkuhiljaa. Useimmat asuu kuitenkin tuon ikäisenä vielä kotona.
Kotoa ja isänsä luota kotoa sai lähes kaikki huonekalut, matot, verhot, valaisimet, liinavaatteet jne. Ostin astiat ja muut ruoanlaittoon liittyvät välineet, siivousvälineet, mikro, pyykinpesukone (torista), pieni ruokapöytä ja tuolit, pyyhkeitä ja kaikkea mitä mieleen tuli vessapaperista suolaan... Hyvin pääsi alkuun, niin ettei itse tarvinnut hankkia oikeastaan muuta kuin netti ja sähkösopimus.
-Astiat, ei mitään halpaa Ikean romua missään nimessä
-Huonekalut tai lahjakortti esim. Vepsäläiselle
-Hyvä sänky
-Auto jos ei ole jo, ilman sitä liikkuminen vaikeaa jos ei asu Helsingin keskustassa
-Kaikki muut kodinkoneet niin pienet kun suuretkin
Nykynuorilla ei ole rahaa samaan tapaan kun meillä vanhemmilla on joten miksi ei auttaa? Pyrimme antamaan kaikille lapsillemme vähintään 50 000e starttipaketin aikuisuuteen. Tähän tulee lisäksi vielä nuorelle säästetty käsirahan omaan asuntoon kunhan ensiksi harjoittelee pari vuotta vuokralla asumista. Rakkautemme lapsia kohtaan ei tunne rajoja.
Onpa moni kirjoittanut vanhempien maksaneen opiskeluajan vuokran. Eikö sitä varten olekin asumistuki? Tai aiemmin asumislisä opintotukeen.
Nyt jälkikäteen ajateltuna omat vanhemmat eivät osanneet auttaa edes asunnon vuokraamisessa. Olin 2 kuukautta jonossa opiskelija-asuntoon opintojen jo alettua. Eivät tainneet edes ehdottaa vuokraamista vapailta markkinoilta. Pyytää en kehdannut.
200 metriä etumatkaa ja sit kajahtaa haulikko vauhdittamaan.
Valaisimet
Perushuonekalut: sänky, ruokapöytä, tuoleja, nojatuoli/kautta
Kattovalaisimet
Eteisen matto
Iso ja pieni kattila. Paistinpannu.
Puulasta, muovikauha, desilitran mittoja, vispilä, patalappuja, keittiöpyyhe, pakasterasioita, iso keittiöveitsi, hedelmäveitsi, kuorintaveitsi.
Aterimet, lautasia, kuppeja. Keittiösakset ja raastinrauta.
Ämpäreitä, moppi, tiskiharjoja, pyykinkuivausteline, pyykkikori.
Lakanoita, pyyhkeitä.
Oli ajankohtaista viime elokuussa ja hankimme huonekalut asuntoon+kuivamuonakaappiin ja jääkaappiin täytettä, siivousvälineet (hyvä imuri, lattianpesumoppi+aineet), keittiön tarpeistoa kuten astiat, aterimet, kattilat-ja pannut ym+pikkusälää ja grillaavan mikroaaltouunin ja leivänpaahtimen.
Lisäksi tehdään n.joka toinen kk tilaus nuoren lähiPrismaan eli hälle toimitetaan ruokatarpeita ym joita ei itse raaskisi ostaa kuten paistijauhelihaa, loimulohta, muuta kalaa jne.