Muilla etnisen näköisiä lapsia? Aikuisten suhtautuminen...
Mieheni isä on siis kiinalainen joten miehessäni on paljon näitä piirteitä. Ei kuitenkasn puhu sanaakaan kiinaa ja on niin suomalainen kun olla voi, on syntynyt ja elänyt koko ikänsä täällä.
Meidän lapsemme (nyt 1,5-vuotias poika) on luonnollisesti perinyt nämä aasialaiset piirteet. On jopa etnisemmän näköinen kuin isänsä, muistuttaa tosi paljon isoisäänsä. Pikimustat paksut hiukset, hieman eri värinen iho yms.
Moni kehuu hirveän söpöksi pojaksi. Jos olen pojan kanssa kahdestaan jossain, niin joku saattaa kysyä onko adoptoitu. Ihan ymmärrettävää.
Mutta jotkut haukkuvat tai virnuilevat lapselle! 1,5-vuotiaalle pojalle! Kinuskiksi on haukuttu, samoin ihmetelty että mikäs kinkki tuolla puistossa leikkii. Ei varmaan puhu suomea yms. Ja jos kerron että lapsen isoisä on kiinalainen, niin sitten minua haukutaan mamupatjaksi.
Kokemuksia muilta? Olisi kiva jos saisin kuulla kokemuksia saman etnisyyden lasten vanhemmilta.
Asumme itse pääkaupunkiseudulla.
Kommentit (41)
Puoliksi japanilainen tytär löytyy. En halua edes kuvitella millaista kohtelua Suomessa saisi. Kotimaassamme saa valtavasti positiivista huomiota. On perinyt minulta piirteitä jotka ovat aasialaisille harvinaisia kuten vaaleanruskeat pehmeät hiukset, kalpea iho, suuret silmät, korkea nenä ja pitkät sääret (vallitseva kauneusihanne). Siihen lisäksi vielä englannin kieli ja muut taidot. "Kaunis ja etevä".
Teen yksityisellä lastenhoitopalveluita ja asiakaskuntaani kuuluu sossun kautta tulleita lapsiperheitä, joista 90% on maahanmuuttajia ja jos liikun näiden lasten kanssa puistossa tms. niin monet aikuiset rehellisesti tuijottavat. Viimeistään jos kutsun lasta/lapsia niin kiinnitetään ulkomaiseen nimeen huomiota. Itse olen täysin suomalainen isoisovanhempia myöden, mutta omistan tummat hiukset ja silmät, joten todennäköisesti minua luullaan heidän äidikseen ja mamupatjaksi, koska hiuslaatumme on erilainen :D Lapset puhuvat kyllä hyvin suomea, koska ovat asuneet lähes koko ikänsä täällä, mutta silti saamme katseita liikkuessamme ulkona..
Siis onko joku tullut leikkipuistossa face to face haukkumaan mamupatjaksi:-D en usko. Liikun tummaihoisen lapsen kanssa ja todellakaan normaalit ihmiset ei kommentoi. kommentoijat on spurguja ja syrjäytyneitä.
Miksi on rasistista kysyä adoptiosta, jos ihan tavallisella suomalaisnaisella on kainalossaan aasialainen kakara? En ymmärrä. Kukkahattusi taitaa kiristää.
T. M24
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:36"]Miksi on rasistista kysyä adoptiosta, jos ihan tavallisella suomalaisnaisella on kainalossaan aasialainen kakara? En ymmärrä. Kukkahattusi taitaa kiristää.
T. M24
[/quote]
Kiinasta kun ei kovin helposti vauvaikäisiä saa, joten fiksumpi laskee että luultavasti oma lapsi kyseessä.
Eikä kaikesta tarvitse varsinkaan lapsen kuullen kysellä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:36"]Miksi on rasistista kysyä adoptiosta, jos ihan tavallisella suomalaisnaisella on kainalossaan aasialainen kakara? En ymmärrä. Kukkahattusi taitaa kiristää.
T. M24
[/quote]
Kiinasta kun ei kovin helposti vauvaikäisiä saa, joten fiksumpi laskee että luultavasti oma lapsi kyseessä.
Eikä kaikesta tarvitse varsinkaan lapsen kuullen kysellä.
[/quote]
Ja yleensä kiinasta adoptoidaan vain tyttöjä.
En vain ymmärrä miksi harvinaisen rodun valkeat pohjoismaiset naiset lisääntyvät tummien ja kiinalaisten kanssa. Japanilaiset ymmärtäisin kun ovat kauniita.
No oletpa törmänny tökeröihin ihmisiin. Mä en myöskään ymmärrä miten joku voi kuvitella et on oikeus puhuu tollatavoin vieraille ihmisille! Käytöstavat puuttuu täysin. Kaikkee ei tarvii sanoa mikä mieleen juolahtaa. Mielummin sitten auotte täällä palstalla kun ihmisille suoraan! Ja tosiaan vielä lapselle! Käsittämätöntä!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:36"]Miksi on rasistista kysyä adoptiosta, jos ihan tavallisella suomalaisnaisella on kainalossaan aasialainen kakara? En ymmärrä. Kukkahattusi taitaa kiristää.
T. M24
[/quote]
Olisikos arvon herrasmiehestä ollut mukavaa jos omalta äidiltäsi olisi sinun kuultesi tiedusteltu, että mistäs tuollainen mukula on adoptoitu? Kyllä 1,5-vuotias jo jotain ymmärtää, jotkut osaavat jo puhuakin.
T. M24
[/quote]
V*ttuako se kenellekään kuuluu, minkänäköinen kersa on ja onko adoptoitu vaiko ei. Ihme vatipäitä.
On muitakin kysytty onko lapseni adoptoitu. Lapsella siis isänsä puolelta afrikkalaisia geenejä. Yhdennäköisyyttä on tietysti vähän vaikea nähdä. Eikä tuo kysymys haittaa.
Tonttuja ovat ne, jotka kommentoivat muuta esim. ulkonäköä jne. negatiivisesti.
Jos näen suomalaisen vanhemman etnisen näköisen lapsen kanssa, niin kyllä mulla herää uteliaisuus, että mistä toinen puoli on kotoisin. Harvoin ajattelen lapsen olevan adoptoitu, ellei ole ihan selkeästi kokonaan toista rotua. Usein sitä paitsi esim. afrikkalaisten kanssa naimissaolevat naiset tunnistaa jo kaukaa, kun ovat itsekin afrohenkisiä värikkäine kuoseineen ym. ...Olen ihan vilpittömän utelias ja saatan kysyäkin lapsen sukujuurista. Toivottavasti kysymystäni ei kukaan ota rasistisena.
Pakko kysyä, että missä tällaista esiintyy? Itse olen puoliksi aasialainen (isän puolelta) ja ainoastaan yksi ihminen joka on nähnyt minut äitini kanssa, on kysynyt, olenko adoptoitu. Tuostakin on jo monta vuotta.
Ja olen siis kyllä aasialaisen näköinen, mustat paksut hiukset, mustat kulmakarvat ja ripset, tummanruskeat silmät ja hieman erivärinen iho.
-13v tyttö
Ei luoja mitä porukkaa. Suomalaiset osaa olla kyllä perkuleen idiootteja! Huhu. Mietin tässä kaveriani, myös puoliksi kiinalainen ja on kyllä niin naurettavaa jos hänen puolisoaan haukuttaisiin mamupatjaksi. En kestä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:57"]Pakko kysyä, että missä tällaista esiintyy? Itse olen puoliksi aasialainen (isän puolelta) ja ainoastaan yksi ihminen joka on nähnyt minut äitini kanssa, on kysynyt, olenko adoptoitu. Tuostakin on jo monta vuotta.
Ja olen siis kyllä aasialaisen näköinen, mustat paksut hiukset, mustat kulmakarvat ja ripset, tummanruskeat silmät ja hieman erivärinen iho.
-13v tyttö
[/quote]
Naiset ja tyttölapset aasialaset nääs kun ovat sieviä.. ei paree alkaa haukkumaan kun kaunistatte tämän maan naiskauneutta....
T. M 32
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:57"]Pakko kysyä, että missä tällaista esiintyy? Itse olen puoliksi aasialainen (isän puolelta) ja ainoastaan yksi ihminen joka on nähnyt minut äitini kanssa, on kysynyt, olenko adoptoitu. Tuostakin on jo monta vuotta.
-13v tyttö
[/quote]
Ja kaiken lisäksi olen siis myös lyhyt. Tänäänkin kuulemma näytin ihan täysfilippiiniläiseltä.
-13v tyttö
Mulla on lapsi aasialaisen miehen kanssa, eli lapsi on puoliksi aasialainen. En ole onneksi kuullut keneltäkään mitään pahaa. Joku on joskus sanonut, että lapsi ei näytä yhtään sinulta, en tiedä mitä sillä on tarkoittanut (ei ole uskaltanut kysyä suoraan adoptiosta?). Isänsä kanssa liikkuessaan usein kysytään, onko äiti suomalainen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:52"]Onko ihan varma, että kertomasi on totta? Kuulostaa siltä kuin puhuisit omista tunteistasi. Hävettääkö sua sun miehen tausta jonka siirsit lapsellesi? En usko hetkeäkään, että sua olis leikkipuistoissa haukuttu mamupatjaksi tai sun vauva ikäistä poikaa olisi haukuttu siellä. Mene ap juttelemaan jonkun ammattialisen kanssa tunteistasi, jooko.
[/quote]
Mä ainakin uskon. Niin muukalaisvihaista sakkia asuu täällä. Tiiän BLONDIN sinisilmäisen työssäkäyvän ja opiskelevan suomea puhuvan unkarilaisen, jolle on enemmän kun muutaman kerran huudeltu et painu sinne mistä olet tullutkin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:19"]Eiköhän ihmiset kommentoi kaikkea vähänkin tavallisesta poikkeavaa. Lapsellani oli pienenä vaaleat kiharat ja joskus niitä kommentoi useampi vieras ihminen samana päivänä, epäiltiin permanenttia 2-vuotiaalla ja kyllä aasialaisia ja puoliaasialaisia Suomessa kiusataan ikävä kyllä niinkuin muitakin erinäköisiä kuin perus Onni tai Aino.
[/quote]
Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta tuli tästä kommentista mieleen :)
Mulla on aina ollut vaaleat hiukset, joihin kesällä auringon vaalentamina tulee vieläkin vaaleampia selviä raitoja. Näin on tälläkin hetkellä vaikka ikää on jo parikymmentä vuotta enemmän kuin hetkellä, jolloin äitini on tästä asiasta saanut haukut täysin tuntemattomalta naishenkilöltä. Eli nainen oli huomannut auringossa raidoittuneet hiukseni ja alkanut huutaa äidilleni, kuinka joku voi värjätä noin pienen lapsen hiuksia (olin siis vuoden kahden ikäinen). Mulle ei ikimaailmassa tulisi mieleen alkaa huomauttelemaan tai jopa syyttämään tuntematonta ihmistä! Jos raidat olisivat olleet liloja tai muuten aivan selvästi värjätyn näköiset niin ymmärtäisin vielä naisen kommentin, mutta tässä tapauksessa en todellakaan.. Ja luulisi aikuisen ihmisen tietävän, että hiuksia on erilaisia ja toisilla aurinko oikeasti hetkessä raidoittaa ne.
Ja ap:lle vielä. Koita olla välittämättä tuollaisista ihmisistä. Meillä äiti on saanut kuulla koko lapsuuteni ajan koostani (isäni on lähes kaksi metriä, äiti päälle 160, niin joo-o, kyllä mä nyt äitiin verrattuna olen ollu pitkä ja iso aina ja myös verrattuna lapsiin, joiden molemmat vanhemmat ovat 160..;)). Tää oli nyt vaan esimerkki, mistä muustakin asiasta ihmiset saavat haukkumisen aihetta.. Että et sä yksin oo Ap :)
Kai se vaan pitäisi hyväksyä, että Suomessa ei saa olla kuin suomalaisen, luonnollisen ja "normikokoisen" näköinen ja luonteeltaan pitää olla sisäänpäin vetäytyävä, nurkassa pysyttelevä ja ahkera ja valittaahan ei saa.. Ja tietenkään ei saa olla uskova, muttei wt:kaan, ei saa olla tatuointeja, korvikset nyt just just saa olla, pitää olla melko matalasti kouluttautunut ettei muut vaan tuu kateelliseksi, mutta anna armias jos oot työtön tai lähihoitaja niin silloin sä et oo mitään ;)
No joo, olkoot ne ketkä tahtoo tollasia, mutta mä oon mä ja ylpeä siitä. Niin on äiti ja iskä opettaneet :) ja onneks ne opetti myös, että kaikki ihmiset on arvokkaita ja toisia ei ulkonäön, vamman, perimän, kotimaan, uskonnon tai muun takia syrjitä tai pilkata. Toivottavasti myös edes muutama muu on saanut samanlaisen kasvatuksen ja kasvattaa myös lapsensa samalla tavalla. Ehkä meillä siis vielä on pieni toivo, että Suomikin hiljalleen muuttuu :)