Miksi leikkaat tyttösi hiukset lyhyiksi?
Tyttäreni aloitti viimeviikolla eskarissa (joka on siis päiväkodin yhteydessä). Aina, kun käyn hakemassa tyttöäni sieltä, huomaan vain LYHYTHIUKSISIA TYTTÖJÄ!!!
Kaikilla tytöillä on siis joko poikatukka, pottatukka, polkkatukka tai korkeintaan olkapäille ulottuvat hiukset! Ja ihan varmasti ovat siis tyttöjä.
Omalla tyttärelläni on alaselkään asti ulottuva kaunis ja hyvinhoidettu vaalea tukka. Hänen lisäkseen olen kyllä huomannut yhden pitkähiuksisen tytön. Hänellä on melkein polviin asti ulottuva musta, tuuhea ja kihara tukka (on siis ulkomaalaistaustainen). Oma tyttäreni ihailee tuon tytön hiuksia, ja aiomme itsekin kasvattaa hänelle yhtä pitkät.
Puhuin tämänkin tytön äidin kanssa eskarityttöjen hiuksista, ja oli yhtä kummissaan kuin minäkin muiden tyttöjen lyhyistä hiuksista!
Rehellisesti sanottuna myös pitkätukkaiset tytöt ovat niitä kauneimpia. Esimerkiksi oma tyttäreni ja tämä pitkähiuksinen kaveri ovat kumpikin selvästi lyhyttukkaisia tyttöjä nätimpiä.
Kysymys kuuluukin: MIKSI leikkaatte tytöillenne lyhyet hiukset?!
Kommentit (84)
Jätettäkö myös tyttöjenne hampaat pesemättä, koska hän ei pidä niiden pesusta? Kynnet leikkaamatta? Miksi ette käytönnöllisyyden nimissä leikkaa huksia, niin tytärtenne kuin omiaannekin, kokonaan pois? Ei tarvitse teidänkään jatkuvasti värjätä, föönata, taivuttaa, suoristaa, muotoilla jne. Aina siisti, helppohitoinen pää! Ei tule täitäkään! Ja yhtä "naisellinen" kuin nykyisetkin potta- ja poikatukkanne!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:50"]
Tyttäreni aloitti viimeviikolla eskarissa (joka on siis päiväkodin yhteydessä). Aina, kun käyn hakemassa tyttöäni sieltä, huomaan vain LYHYTHIUKSISIA TYTTÖJÄ!!! Kaikilla tytöillä on siis joko poikatukka, pottatukka, polkkatukka tai korkeintaan olkapäille ulottuvat hiukset! Ja ihan varmasti ovat siis tyttöjä. Omalla tyttärelläni on alaselkään asti ulottuva kaunis ja hyvinhoidettu vaalea tukka. Hänen lisäkseen olen kyllä huomannut yhden pitkähiuksisen tytön. Hänellä on melkein polviin asti ulottuva musta, tuuhea ja kihara tukka (on siis ulkomaalaistaustainen). Oma tyttäreni ihailee tuon tytön hiuksia, ja aiomme itsekin kasvattaa hänelle yhtä pitkät. Puhuin tämänkin tytön äidin kanssa eskarityttöjen hiuksista, ja oli yhtä kummissaan kuin minäkin muiden tyttöjen lyhyistä hiuksista! Rehellisesti sanottuna myös pitkätukkaiset tytöt ovat niitä kauneimpia. Esimerkiksi oma tyttäreni ja tämä pitkähiuksinen kaveri ovat kumpikin selvästi lyhyttukkaisia tyttöjä nätimpiä. Kysymys kuuluukin: MIKSI leikkaatte tytöillenne lyhyet hiukset?!
[/quote] Kaikki tyylillään. Minä pidän enemmän pitkistä hiuksista mutta joku voi pitää lyhyistä.
[/quote]
Rumahan se poikatukka on tytöllä, mutta se on käytännöllinen. Eihän suomalaiset naiset osaa edes meikata, kuin sinne päin. Ottaisitte oppia ranskalaisten tyylikkyydestä.
[/quote]
Asun Pariisissa ja taalla on nimenomaan lyhyet tai max olkapaille yltavat hiukset ranskalaisilla pikkutytoilla. Ja niin on kylla hyvin monella vanhemmallakin.
Pitkat hiukset eivat tarkoita automaattisesti kauneutta ja kauniita hiuksia, vaan oman mallin ja hiuslaadun mukaan valittu pituus ja leikkaus.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:50"]Tyttäreni aloitti viimeviikolla eskarissa (joka on siis päiväkodin yhteydessä). Aina, kun käyn hakemassa tyttöäni sieltä, huomaan vain LYHYTHIUKSISIA TYTTÖJÄ!!!
Kaikilla tytöillä on siis joko poikatukka, pottatukka, polkkatukka tai korkeintaan olkapäille ulottuvat hiukset! Ja ihan varmasti ovat siis tyttöjä.
Omalla tyttärelläni on alaselkään asti ulottuva kaunis ja hyvinhoidettu vaalea tukka. Hänen lisäkseen olen kyllä huomannut yhden pitkähiuksisen tytön. Hänellä on melkein polviin asti ulottuva musta, tuuhea ja kihara tukka (on siis ulkomaalaistaustainen). Oma tyttäreni ihailee tuon tytön hiuksia, ja aiomme itsekin kasvattaa hänelle yhtä pitkät.
Puhuin tämänkin tytön äidin kanssa eskarityttöjen hiuksista, ja oli yhtä kummissaan kuin minäkin muiden tyttöjen lyhyistä hiuksista!
Rehellisesti sanottuna myös pitkätukkaiset tytöt ovat niitä kauneimpia. Esimerkiksi oma tyttäreni ja tämä pitkähiuksinen kaveri ovat kumpikin selvästi lyhyttukkaisia tyttöjä nätimpiä.
Kysymys kuuluukin: MIKSI leikkaatte tytöillenne lyhyet hiukset?!
[/quote]
Koska ne on aina ruokatahroissa ja kauhea itku oli niiden harjaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:38"]
Jätettäkö myös tyttöjenne hampaat pesemättä, koska hän ei pidä niiden pesusta? Kynnet leikkaamatta? Miksi ette käytönnöllisyyden nimissä leikkaa huksia, niin tytärtenne kuin omiaannekin, kokonaan pois? Ei tarvitse teidänkään jatkuvasti värjätä, föönata, taivuttaa, suoristaa, muotoilla jne. Aina siisti, helppohitoinen pää! Ei tule täitäkään! Ja yhtä "naisellinen" kuin nykyisetkin potta- ja poikatukkanne!
[/quote]
Pikkuisen eri asia hampaiden pesu kuin hiusten harjaaminen. Hampaiden jättämättä pesemättä on terveydellistä haitallista toisin kuin takkuiset hiukset.
Minulla on ristiselkään asti ulottuvat hiukset. En värjää niitä, föönää saati suorista. Pesen, harjaan ja laitan ponnarille. Minun ja tyttäreni ero on kuitenkin se, että minä teen ihan kiltisti niin joka päivä. Tytöllä moiset toimenpiteet ovat huudon ja tappelun takana vaikka niitä on tehty jo vauvasta lähtien (oli syntyessään pitkät ja paksut hiukset).
Olen kyllä itsekin harkinnut hiusten pätkäisyä ihan sen takia, että paksut hiukset tuntuvat epämukavilta. Päänahka ja niska hikoavat varsinkin näin kesäaikaan ikävästi.
Eivätkä nuo pompulat lapsella muutenkaan kovin hyvin pysy raisuissa leikeissä. Aina on hiukset auki ja pompula ties missä. Oli lapseni omakin toive, että hänen hiuksensa leikataan lyhyiksi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Pikkuisen eri asia hampaiden pesu kuin hiusten harjaaminen. Hampaiden jättämättä pesemättä on terveydellistä haitallista toisin kuin takkuiset hiukset.
Minulla on ristiselkään asti ulottuvat hiukset. En värjää niitä, föönää saati suorista. Pesen, harjaan ja laitan ponnarille. Minun ja tyttäreni ero on kuitenkin se, että minä teen ihan kiltisti niin joka päivä. Tytöllä moiset toimenpiteet ovat huudon ja tappelun takana vaikka niitä on tehty jo vauvasta lähtien (oli syntyessään pitkät ja paksut hiukset).
Olen kyllä itsekin harkinnut hiusten pätkäisyä ihan sen takia, että paksut hiukset tuntuvat epämukavilta. Päänahka ja niska hikoavat varsinkin näin kesäaikaan ikävästi.
Eivätkä nuo pompulat lapsella muutenkaan kovin hyvin pysy raisuissa leikeissä. Aina on hiukset auki ja pompula ties missä. Oli lapseni omakin toive, että hänen hiuksensa leikataan lyhyiksi.
[/quote]
*pesemättä jättäminen
Mun tyttöjeni hiuksia ei kyllä tarvinnut leikata moneen vuoteen, kasvoivat niin hitaasti. Enkä muista, millasia hiuksia päiväkotikavereilla oli. Nyt yläkoulussa tahtovat pitää mahdollisimman pitkät hiukset, vaikka latvat onkin ihan lirut.
Olisivat paljon kauniimman näköisiä lyhyillä hiuksilla (näkee, kun tukka on korkeella ponnarilla tai niskanutturalla), äärettömän harvinaisen kauniisti muotoutuneet kallot sekä sopivan pitkä kaula.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:56"]
Mun tyttöjeni hiuksia ei kyllä tarvinnut leikata moneen vuoteen, kasvoivat niin hitaasti. Enkä muista, millasia hiuksia päiväkotikavereilla oli. Nyt yläkoulussa tahtovat pitää mahdollisimman pitkät hiukset, vaikka latvat onkin ihan lirut.
Olisivat paljon kauniimman näköisiä lyhyillä hiuksilla (näkee, kun tukka on korkeella ponnarilla tai niskanutturalla), äärettömän harvinaisen kauniisti muotoutuneet kallot sekä sopivan pitkä kaula.
[/quote]
Moni kuvittelee, että on samannäköinen lyhyillä hiuksilla kuin hiukset kiinni. Näin ei valitettevasti ole. Jostakin syystä nutturallakin olevat pitkät hiukset kaunistavat naista toisin kuin lyhyet. Asiasta on okemusta niin omalta kuin useiden ystävienkin kohdalta.
Itselläni oli lapsena pitkät hiukset, mutta inhosin yli kaiken niiden harjaamista aamuin illoin kun olivat aina niin takussa. Lisäksi olivat aina tiellä leikeissä ja muutenkin. Vuosien väsytystaistelun tuloksena äitini lopulta suostui vastentahtoisesti leikkaamaan hiukseni lyhyeksi kun olin 8-9 -vuotias. Tämän jälkeen pari muutakin tyttöä omalta luokaltani leikkautti lyhyet hiukset. Omat hiukseni pysyivät lyhyinä yli 20 vuotta kunnes ei enää ollut aikaa käydä niitä leikkauttamassa parin kuukauden välein.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:56"]
[/quote]
Moni kuvittelee, että on samannäköinen lyhyillä hiuksilla kuin hiukset kiinni. Näin ei valitettevasti ole. Jostakin syystä nutturallakin olevat pitkät hiukset kaunistavat naista toisin kuin lyhyet. Asiasta on okemusta niin omalta kuin useiden ystävienkin kohdalta.
[/quote]
Ja jotkut ilmeisesti kuvittelee, että pitkät hiukset tekevät kenestä tahansa kauniin. Todellinen kaunotar on pysäyttävän kaunis vaikka täysin ilman hiuksia.
Pitkät hiukset eivät sovi ainakaan meidän teineille.
Alkaapa aikaisin ulkonäköpaineet :(
Eipä ihme että tytöt kasvaa odotuksiin ja vaatimuksiin ulkonäöstään, jos se kerran alkaa jo eskarissa.
Eikö sen ikäisellä lapsella ole paljon tärkeämpiä asioita mietittävänä ja tehtävänä.
Sääliksi käy.
Itselleni on jääny trauma, kun hiukseni leikattiin lapsena ihan lyhyeksi! Oman tyttäreni hiuksia en tule leikkaamaan ainakaan poikamalliseksi, vaikka olisi kuinka käytännöllistä. Tyttärelläni on tummat kiharat hiukset ja kyllä ne saa kasvaa pitkiksi. Peppuun asti pitkät hiukset on kyllä mielestäni liian pitkät kellä vaan.
Ihan sama juttu mulla, itselläni ja siskollani oli sellaiset maailman rumimmat potat tarhassa ja muistan edelleen sen kateuden ja alemmuudentunteen kun monilla muilla tytöillä oli kauniit prinsessahiukset. Syy leikkuuseen oli nimenomaan se käytännöllisyys. Voitte olla varmoja, ettei minulla ole lapsuuden jälkeen ollut lyhyttä tukkaa...
Pitkät on edessä joka paikassa ja aina niitä saa selvitellä.
Pitkistä hiuksista voit laittaa tytöllesi kauniin ranskalaisen letin, tehdä veikeitä saparoita, mutta ethän sinä osaa. Hiukset saa myös kiinni, oma tyttäreni harrastaa balettia, ja olen opettanut helppoja kampauksia.
Jep. Vittu että ärsyttää kun äidin oli pakko leikata mulle aina polkkapaska ja nyhtää latvoista 4cm kun oli vähänkään kasvanu, vaikka kuinka taistelin ettei tarttis.. kaikenlisäks ihan helvetin rumasti leikatut etuhiukset eskari- 4lk. Vittu että vituttaa. Nykyään hiukset on n. vähän alle rinnan, mutta jos ei ois jatkuvasti leikannu niin ois varmaan perseeseen asti. Argh.
Minun tytölläni on pitkät hiukset. Aika ohuet ne ovat, mutta hyvin hoidetut kuitenkin. Otsatukkaa ei ole, se olisi aika katastrofi hänellä hiuslaadun ja edessä olevan pyörteen takia. Tyttö antaa harjata (tangle teezerilla) ja laittaa, ja varsinkin päiväkodissa hänelle taiteillaan sellaisia lettikampauksia että äitikin on kade :)
Minusta mikä vain hiusmalli on lapsella ruma, jos se on epäsiisti ja huonosti leikattu. Myös se polkka ja ne otsikset. Minusta myös lyhyeiden hiusten pito ei ole yhtään sen helpompaa, sillä leikkaamassa saa olla usein. Ainakin meidän lapsilla saisi olla. Itselleni en voi lyhyttä kuvitellakaan, se vaatisi jatkuvaa laittamista, muotoilutuotteita ja vaivaa, eikä olisi sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 12:13"]Jep. Vittu että ärsyttää kun äidin oli pakko leikata mulle aina polkkapaska ja nyhtää latvoista 4cm kun oli vähänkään kasvanu, vaikka kuinka taistelin ettei tarttis.. kaikenlisäks ihan helvetin rumasti leikatut etuhiukset eskari- 4lk. Vittu että vituttaa. Nykyään hiukset on n. vähän alle rinnan, mutta jos ei ois jatkuvasti leikannu niin ois varmaan perseeseen asti. Argh.
[/quote]
Ikäsi nyt?
Tänäänkin olis tulossa pari alakoululaista leikkaamaan pitkät hiukset pois.
-parturi
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:34"]
Koska tyttö ei suostu harjaamaan ja hoitamaan sitä tukkaa. Niin kauan pidetään lyhyt kunnes oppii.
[/quote]
Oletko opettanut tytöllesi hiustenhoitoa??