Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi olla kansalaisvelvollisuus että 0- verityypit

Vierailija
22.08.2015 |

Luovuttavat! Ihan käsittämätönyä että verta jota löytyy noin 5% väestöstä kerätään vapaaehtoisten luovuttajien voimin (ehkä vajaa 100 luovuttajaa tässä maassa)

Sitten itketään kun ei ole yleisverta loukkaantuneille lapsille tai ihmisile joiden verityyppiä ei ole saatu nopeasti varmistettua.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]Siis toi verenluovutushan on silkkaa bisnestä! http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/12/19/hs-veren-myynnilla-miljoona-voittoa/201017627/12

oisko se reilua että 0-veriryhmän omaavan ihmisten pitäisi pakosti luovuttaa verta ilmaiseksi ja mahdollisesti oman terveyden kustannuksella jotta joku muu voi tehdä miljoonia voittoa?

Jos luovuttajia halutaan niin porkkana on keppiä tehokkaampi! olisihan se ihan käsittämätöntä että pakolla pitäisi "velvollisuuden nimissä" luovuttaa verta... mieti jos jollakin on paha piikkkikammo! sellaselle luovutuskerrat olisi hirveitä.

Kuinka usein pitäisi luovuttaa mikäli olisi pakko? siinä kävisi niin että ihmiset vertaisi tuota yleiseen asevelvollisuuteen ja pakkoruotsiin. Parempi olisi jos 0-veriryhmän edustajille annetaan jotain vaikka jos luovuttaa vuodessa 5-litraa niin saa rahallisen korvauksen tai jonkin verovähennyksen. Jos siitä saisi rahallisen korvauksen niin ainakin opiskelijoita olisi helppo saada luovuttajiksi.
[/quote]
Maksimimäärä mitä voi luovuttaa vuodessa on miehillä 2 litraa ja naisilla 1,5 litraa.

Vierailija
22/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:07"]

Mulla on O+ ja se on toiseksi yleisin veriryhmä. En siis näe tarpeelliseksi luovuttaa, kun siitä on muutenkin ylitarjontaa.

[/quote] Ai, mulle tuli juuri kutsu, että tuosta on pulaa. Kävinkin luovuttamassa eilen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]Luovuttaisin, mutta olen homo. [/quote] Sama syy minulla. Joskus yritin luovuttaa, mutta kun homouteni tuli ilmi, häädettiin minut pois. Vaikka olin testatusti puhdas ja seurustellut saman miehen kanssa monta vuotta

[/quote]

Siihen on tullut pieni lievennys. Miesten välinen seksi ei enää estä verenluovutusta, jos edellisestä seksi kerrasta on vuosi.
[/quote]
no harvemmin ainakaan parisuhteessaolevilla on niin pitkiä taukoja :D

Vierailija
24/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:11"]Ei pitäisi kommentoida mitään, jos ei edes tiedä veriryhmiä. Ei sellaista olekaan kuin 0-veriryhmä.
[/quote]
Niinpä. Ja heti aloituksessa puhutaan tuosta mystisestä nolla-veriryhmästä. Mahtaa olla harvinainen, kun edes spr:n sivut eivät tunne.

Vierailija
25/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nuorena luovuttamassa verta. Vanhemmiten on tullut lääkitys, joka estää luovutuksen.

Vierailija
26/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan alle 50 kg, en saa luovuttaa.

Vierailija
27/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen A-, ja luovuttajista on pulaa.
Mutta mutta, olen joskus nuoruudessani hairahtanut iv-huumeisiin -> elinikäinen luovutuskielto.
Tästä on 20 vuotta, ja taudit on testattu moneen kertaan.

Vierailija
28/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]Luovuttaisin, mutta olen homo. [/quote] Sama syy minulla. Joskus yritin luovuttaa, mutta kun homouteni tuli ilmi, häädettiin minut pois. Vaikka olin testatusti puhdas ja seurustellut saman miehen kanssa monta vuotta

[/quote]

Siihen on tullut pieni lievennys. Miesten välinen seksi ei enää estä verenluovutusta, jos edellisestä seksi kerrasta on vuosi.
[/quote]
No just. Uskon kuitenkin, että useimmat homot on parisuhteessa taikka jossain irtosuhteessa nyt ainakin on tullut harrastettua seksiä, ei kai kukaan normaali sosiaalinen ja seksuaaliset halut omaava ihminen ole yli vuotta ilman seksiä? Ja jos on käynyt testeissäkin ja silti homous on este luovutukselle niin onhan se taas vähän sitä epätasa-arvoa, että kaikkia homoja pidetään ilman kumia useita kumppania panevina HIV-positiivisina. Itse olen hetero enkä edes tunne homoja, mutta kyllä tällainen epäkohta vähän suututtaa.

Vierailija
29/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:57"]Ei ketään voi pakottaa tukemaan SPR maahanmuuttobisneksiä [/quote] Ja maahanmuutto ja verenluovutus liittyvät toisiinsa miten?

[/quote]Siten että Veripalvelu myy verta ja tulouttaa voitot SPR:lle joilla se tekee maahanmuuttajatyötä

Vierailija
30/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:11"]Ei pitäisi kommentoida mitään, jos ei edes tiedä veriryhmiä. Ei sellaista olekaan kuin 0-veriryhmä.
[/quote]
Niinpä. Ja heti aloituksessa puhutaan tuosta mystisestä nolla-veriryhmästä. Mahtaa olla harvinainen, kun edes spr:n sivut eivät tunne.
[/quote]
Nollaverestä puhutaan ihan yleisesti. Ei pitäisi kommentoida, jos ei osaa olla saivartelematta.

Vierailija
31/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]

Siis toi verenluovutushan on silkkaa bisnestä! http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/12/19/hs-veren-myynnilla-miljoona-voittoa/201017627/12

oisko se reilua että 0-veriryhmän omaavan ihmisten pitäisi pakosti luovuttaa verta ilmaiseksi ja mahdollisesti oman terveyden kustannuksella jotta joku muu voi tehdä miljoonia voittoa?

Jos luovuttajia halutaan niin porkkana on keppiä tehokkaampi! olisihan se ihan käsittämätöntä että pakolla pitäisi "velvollisuuden nimissä" luovuttaa verta... mieti jos jollakin on paha piikkkikammo! sellaselle luovutuskerrat olisi hirveitä.

Kuinka usein pitäisi luovuttaa mikäli olisi pakko? siinä kävisi niin että ihmiset vertaisi tuota yleiseen asevelvollisuuteen ja pakkoruotsiin. Parempi olisi jos 0-veriryhmän edustajille annetaan jotain vaikka jos luovuttaa vuodessa 5-litraa niin saa rahallisen korvauksen tai jonkin verovähennyksen. Jos siitä saisi rahallisen korvauksen niin ainakin opiskelijoita olisi helppo saada luovuttajiksi.

[/quote]Opiskelijat käy jo nyt mielellään luovuttamassa, sillä saavat korvaukseksi pientä syötävää ja juotavaa.

Opiskelijat tulevat jatkossa, kun hallitus saa toimeenpantua säästöohjelmansa, mielellään luovuttamaan myös toisen munuaisensa hernesoppaa vastaan.

Vierailija
32/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]

[/quote]

[/quote]
No just. Uskon kuitenkin, että useimmat homot on parisuhteessa taikka jossain irtosuhteessa nyt ainakin on tullut harrastettua seksiä, ei kai kukaan normaali sosiaalinen ja seksuaaliset halut omaava ihminen ole yli vuotta ilman seksiä? Ja jos on käynyt testeissäkin ja silti homous on este luovutukselle niin onhan se taas vähän sitä epätasa-arvoa, että kaikkia homoja pidetään ilman kumia useita kumppania panevina HIV-positiivisina. Itse olen hetero enkä edes tunne homoja, mutta kyllä tällainen epäkohta vähän suututtaa.
[/quote]
Ja kai ne tarkastaa myös heterot, että onko niitä veren kautta tarttuvia tauteja? Miksi se, että on puhdas taudeista, mutta on harrastanut seksiä toisen miehen kanssa on este luovutukseen?

Vierailija
33/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]Siis toi verenluovutushan on silkkaa bisnestä! http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/12/19/hs-veren-myynnilla-miljoona-voittoa/201017627/12 oisko se reilua että 0-veriryhmän omaavan ihmisten pitäisi pakosti luovuttaa verta ilmaiseksi ja mahdollisesti oman terveyden kustannuksella jotta joku muu voi tehdä miljoonia voittoa? Jos luovuttajia halutaan niin porkkana on keppiä tehokkaampi! olisihan se ihan käsittämätöntä että pakolla pitäisi "velvollisuuden nimissä" luovuttaa verta... mieti jos jollakin on paha piikkkikammo! sellaselle luovutuskerrat olisi hirveitä. Kuinka usein pitäisi luovuttaa mikäli olisi pakko? siinä kävisi niin että ihmiset vertaisi tuota yleiseen asevelvollisuuteen ja pakkoruotsiin. Parempi olisi jos 0-veriryhmän edustajille annetaan jotain vaikka jos luovuttaa vuodessa 5-litraa niin saa rahallisen korvauksen tai jonkin verovähennyksen. Jos siitä saisi rahallisen korvauksen niin ainakin opiskelijoita olisi helppo saada luovuttajiksi. [/quote] Maksimimäärä mitä voi luovuttaa vuodessa on miehillä 2 litraa ja naisilla 1,5 litraa.

[/quote]niin vähän?

Vierailija
34/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kuka vakituisessa suhteessa oleva on vuoden harrastamatta seksiä? :Dd

T. Sama mies

Vierailija
35/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]Siis toi verenluovutushan on silkkaa bisnestä! http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/12/19/hs-veren-myynnilla-miljoona-voittoa/201017627/12 oisko se reilua että 0-veriryhmän omaavan ihmisten pitäisi pakosti luovuttaa verta ilmaiseksi ja mahdollisesti oman terveyden kustannuksella jotta joku muu voi tehdä miljoonia voittoa? Jos luovuttajia halutaan niin porkkana on keppiä tehokkaampi! olisihan se ihan käsittämätöntä että pakolla pitäisi "velvollisuuden nimissä" luovuttaa verta... mieti jos jollakin on paha piikkkikammo! sellaselle luovutuskerrat olisi hirveitä. Kuinka usein pitäisi luovuttaa mikäli olisi pakko? siinä kävisi niin että ihmiset vertaisi tuota yleiseen asevelvollisuuteen ja pakkoruotsiin. Parempi olisi jos 0-veriryhmän edustajille annetaan jotain vaikka jos luovuttaa vuodessa 5-litraa niin saa rahallisen korvauksen tai jonkin verovähennyksen. Jos siitä saisi rahallisen korvauksen niin ainakin opiskelijoita olisi helppo saada luovuttajiksi. [/quote] Maksimimäärä mitä voi luovuttaa vuodessa on miehillä 2 litraa ja naisilla 1,5 litraa.

[/quote]niin vähän?

[/quote] Miehet parin kk:n välein ja naiset 3kk. Ehtii siitä tulla 2,5/2l.

Vierailija
36/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä ihmisillä on ruumiillinen koskemattomuus. Eihän ketään saa pakottaa seksiinkään. Vapaaehtoisesti saa molempia asioita harrastaa, mutta ei pakottaa.

Veripalvelu pitäisi siirtää valtioille ja kunnille pois järjestöltä. 

Vierailija
37/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen O rh negat. Luovutan noin kerran vuosessa. Eikömuka enempää kuin sata luovuttajaa?

Vierailija
38/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä luovutuseste. hyvin vähän asialle voin mitään vaikka misantropia joskus hiipuisikin

-m35

Vierailija
39/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veriryhmäni lienee B+ (jos rh:n kohdalla oleva plussa tarkoittaa sitä? En minä noista mitään ymmärrä). 

Nojoo, en kuitenkaan voi luovuttaa verta, ainakaan tällä hetkellä.

Vierailija
40/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut puoli vuotta luovutuskiellossa uuden lääkityksen takia, 1.9 saan mennä ja silloin menenkin..