Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi olla kansalaisvelvollisuus että 0- verityypit

Vierailija
22.08.2015 |

Luovuttavat! Ihan käsittämätönyä että verta jota löytyy noin 5% väestöstä kerätään vapaaehtoisten luovuttajien voimin (ehkä vajaa 100 luovuttajaa tässä maassa)

Sitten itketään kun ei ole yleisverta loukkaantuneille lapsille tai ihmisile joiden verityyppiä ei ole saatu nopeasti varmistettua.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovuttaisin jos voisin. Siellä on aika tiukat ehdot että saa luovuttaa.

Vierailija
2/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu. Mulla on 0. Mulla on huonot suonet ja välttelen verikokeitakin, jos voin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en sais luovuttaa vaikka haluaisinkin kun painan alle 50kg ;p

Vierailija
4/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:57"]Ei ketään voi pakottaa tukemaan SPR maahanmuuttobisneksiä
[/quote]
Ja maahanmuutto ja verenluovutus liittyvät toisiinsa miten?

Vierailija
5/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syynsä, että verta kerätään vain vapaaehtoisilta. Näin ihmiset eivät kovin herkästi lähde luovuttamaan, jos on riskejä veriteitse tarttuvista taudeista, kun luovuttamisesta ei hyödy mitään itse. Jos hyötyisi, voisi vaikka narkkaria tai irtoseksiä harrastavaa houkuttaa lähteä luovuttamaan. Sama varmaan tapahtuisi, jos pakotettaisiin, ja vain erikseen anomalla saisi olla luovuttamatta, silloin varmasti määrätty osa riskiryhmästä ei viitsisi alkaa selittämään jotain prostituoidulla käymisiään vaan ajattelisi, että sama se, tuskin mulla mitään on.

Ennemmin luovuttaminen niin helpoksi, että siitä on mahdollisimman vähän vaivaa luovuttajille.

Vierailija
6/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sanoo, aina kun kutsu luovutukseen käy, että on harrastanut seksiä uuden kumppanin kanssa. Paljonkos siitä tulikaan luovutuskieltoa? Puoli vuotta?

Vierailija
7/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niillä muutenkin ole tiukat säännöt siitä kuka voi luovuttaa, mm. paino, ikä, lääkitys ym. Joten jos väestöstämme vain viidellä prosentilla on kyseinen veriryhmä ja osalla heistä joku luovutuksen estävä tila niin eihän niitä luovuttajia muutenkaan paljoa ole. Itse en kyllä edes halua mennä luovuttamaan, enkä edes muista omaa veiryhmääni. Ja ihan siksi en halua, kun verikokeenkin jälkeen pyörryttää pari tuntia ja joudun aina jäämään sinne huoneeseen lepäilemään hetkeksi huonon olon takia sekä vihaan piikkejä. Ainut kerta, kun en piikkiä ole pelännyt ja jopa katsoin, kun se muhun tuikattiin oli leikkaussalissa esilääkityksen vaikutuksen alaisena, kun kanyyli laitettiin ja sitä kautta nukutusaine.

Vierailija
8/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaisin, mutta olen homo.

Vierailija
9/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:57"]Ei ketään voi pakottaa tukemaan SPR maahanmuuttobisneksiä [/quote] Ja maahanmuutto ja verenluovutus liittyvät toisiinsa miten?

[/quote]

Siten että SPR tekee bisnestä tuolla luovutetulla verellä ja käyttää varojaan maahanmuuttobisneksensä pyörittämiseen.
[/quote]

Hoitoon, mars!

Vierailija
10/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. minulla on O+  ja täytän kriteerit.  menen heti luovuttamaan kun tiedän miten se tällä paikkakunnalla toimii (Kristiinankaupunki)

Vierailija
11/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on O+ ja se on toiseksi yleisin veriryhmä. En siis näe tarpeelliseksi luovuttaa, kun siitä on muutenkin ylitarjontaa.

Vierailija
12/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi verenluovutushan on silkkaa bisnestä! http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/12/19/hs-veren-myynnilla-miljoona-voittoa/201017627/12

oisko se reilua että 0-veriryhmän omaavan ihmisten pitäisi pakosti luovuttaa verta ilmaiseksi ja mahdollisesti oman terveyden kustannuksella jotta joku muu voi tehdä miljoonia voittoa?

Jos luovuttajia halutaan niin porkkana on keppiä tehokkaampi! olisihan se ihan käsittämätöntä että pakolla pitäisi "velvollisuuden nimissä" luovuttaa verta... mieti jos jollakin on paha piikkkikammo! sellaselle luovutuskerrat olisi hirveitä.

Kuinka usein pitäisi luovuttaa mikäli olisi pakko? siinä kävisi niin että ihmiset vertaisi tuota yleiseen asevelvollisuuteen ja pakkoruotsiin. Parempi olisi jos 0-veriryhmän edustajille annetaan jotain vaikka jos luovuttaa vuodessa 5-litraa niin saa rahallisen korvauksen tai jonkin verovähennyksen. Jos siitä saisi rahallisen korvauksen niin ainakin opiskelijoita olisi helppo saada luovuttajiksi.

Vierailija
13/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]Luovuttaisin, mutta olen homo.
[/quote]

Sama syy minulla. Joskus yritin luovuttaa, mutta kun homouteni tuli ilmi, häädettiin minut pois. Vaikka olin testatusti puhdas ja seurustellut saman miehen kanssa monta vuotta

Vierailija
14/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:57"]Ei ketään voi pakottaa tukemaan SPR maahanmuuttobisneksiä [/quote] Ja maahanmuutto ja verenluovutus liittyvät toisiinsa miten?

[/quote]no Spr 

Vierailija
15/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veriryhmä O-, mutta hemoglobiini n. 100. En kelpaa luovuttajaksi.

Vierailija
16/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi kommentoida mitään, jos ei edes tiedä veriryhmiä. Ei sellaista olekaan kuin 0-veriryhmä.

Vierailija
17/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa kyse olikin 0-. Luulin, että momemmat 0-veriryhmät.

Vierailija
18/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:07"]Mulla on O+ ja se on toiseksi yleisin veriryhmä. En siis näe tarpeelliseksi luovuttaa, kun siitä on muutenkin ylitarjontaa.
[/quote]
Yleisiä veriryhmiä myös tarvitaan eniten. A- ja O-plusveristä on välillä yhtälailla pulaa kuin harvinaisistakin. Veripalvelu.fi -sivulta voi aina tarkastaa ajankohtaisen tilanteen ja mennä luovuttamaan silloin kun pisarat ovat surullisia.

Vierailija
19/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla o-, ja itsekin menisin, jos luovuttaminen olisi helppoa. Asun kuitenkin pienellä paikkakunnalla ja mieheni tekee pitkiä työpäiviä. Joutuisin siis ottamaan pienet lapseni mukaan, joutuisimme matkustamaan bussilla naapurikaupunkiin, joten ei kiitos.

Vierailija
20/75 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 10:03"]Luovuttaisin, mutta olen homo. [/quote] Sama syy minulla. Joskus yritin luovuttaa, mutta kun homouteni tuli ilmi, häädettiin minut pois. Vaikka olin testatusti puhdas ja seurustellut saman miehen kanssa monta vuotta

[/quote]

Siihen on tullut pieni lievennys. Miesten välinen seksi ei enää estä verenluovutusta, jos edellisestä seksi kerrasta on vuosi.