Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut poistumistarkastukseen työpaikalla?

Vierailija
21.08.2015 |

Tai no, oikeastihan poistumistarkastuksesta saa kieltäytyä eikä se saa johtaa minkäänlaisiin toimenpiteisiin, mutta onko työpaikallasi koskaan järjestetty poistumistarkastusta? Kyse on siis lähinnä kaupan alalla tapahtuvasta toiminnasta, jossa työnantaja hankkii vartiointiliikkeestä vartijan paikalle penkomaan työpaikalta poistuvien työntekijöiden laukkuja ja reppuja siltä varalta, että sieltä saattaisi löytyä jotain varastettua. 

Työnantajaosapuolen mukaan kyse on "molemminpuolisen luottamuksen vahvistamisesta", joskin itse koen, ettei oma luottamukseni työnantajaani kohtaan järin vahvistu, jos hän epäsuorasti epäilee minua varkaaksi ja maksaa jollekin siitä, että tämä tutkii tavaroitani. En tietenkään sitä sallisi eikä omassa vuorossa ole tullut tuollaista tilannettakaan koskaan vastaan (omalla työpaikallani tiedän kyllä tapahtuneen, mutta itse olen ollut lomalla/vapaalla), mutta joku nuori työntekijä ei välttämättä tiedä oikeudestaan kieltäytyä. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, mutta meitä on aina useampi lähdössä töistä samaan aikaan. Mitäs siitä vaikka työnantaja olisi minua varten soittanut tarkastuksen, tähän asti olen ostokseni maksanut joten nou hätä! Ymmärrän kuitenkin pointtisi molemminpuolisesta luottamuksesta.

Vierailija
2/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös kyseinen käytäntö. Itse olen ollut 5 vuotta enkä koskaan ole ollut sinä iltana töissä kun on tarkastus ollut. Mutta en ole kyllä kuullut että siitä olisi oikeus kieltäytyä. Olen vain kuullut että vartiointi liike sanoo tarkistavansa kaikkien laukut ja reput jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:05"]

Olen ollut, mutta meitä on aina useampi lähdössä töistä samaan aikaan. Mitäs siitä vaikka työnantaja olisi minua varten soittanut tarkastuksen, tähän asti olen ostokseni maksanut joten nou hätä! Ymmärrän kuitenkin pointtisi molemminpuolisesta luottamuksesta.

[/quote]

Siis kyllä, meiltäkin poistuu aina useampi samaan aikaan, yleensä nuo ovatkin olleet iltavuoron päätteeksi. Periaatteen vuoksi en kuitenkaan suostu esittelemään vartijalle henkilökohtaisia tavaroitani, koska ajatus tuollaisten tarkistusten taustalla on nimenomaan se, että henkilökuntaa epäillään varkauksista. Mitään en tietenkään ole koskaan varastanut. 

Vierailija
4/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa huono työntekijä. Kaupoista sen verran varastaa ttöntekijätkin valitettavasti et minusra toi on molemille osapuolille hyvä juttu et jiskus tarkastavat. Voit olla varma et jludut tarkempaan syyniin kun kieltäydyt ja se alkaavarmasti kaivertamaan esimiestäsi ja varmasti et ole enää luottotyyppi hänelle.

Vierailija
5/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:08"]

Meillä on myös kyseinen käytäntö. Itse olen ollut 5 vuotta enkä koskaan ole ollut sinä iltana töissä kun on tarkastus ollut. Mutta en ole kyllä kuullut että siitä olisi oikeus kieltäytyä. Olen vain kuullut että vartiointi liike sanoo tarkistavansa kaikkien laukut ja reput jne..

[/quote]

Saa kieltäytyä, sen toteaa myös Kaupanalan esimiesliitto tiedotteessaan:

http://www.esimiesliitto.com/key2012/tyosuhdeinfo/tyosuhdetietoutta/kimmo-nieminen/227-poistumistarkastukset

Meilläkin sellaisessa tuhatsivuisessa turvallisuusoppaassa mainitaan, että tarkastuksesta on oikeus kieltäytyä ja siellä on myös vartijan täyttämä lomakepohja, jossa yhtenä vaihtoehtona on joku "kieltäytyi tarkistuksesta". Eri juttu sitten, ovatko esimerkiksi kesätyöntekijät sitä opasta koskaan edes lukeneet, kun itsekin löysin sen vähän sattumalta eikä asiasta ollut koskaan puhuttu mitään... 

Vierailija
6/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko näitä muuallakin kuin Lidlissä? Törkeätä epäluottamusta työstekijöitä kohtaan.

En ole ikinä aikaisemmin kuullut sanaa "poistumistarkastus".

Vierailija
7/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:10"]

Oletpa huono työntekijä. Kaupoista sen verran varastaa ttöntekijätkin valitettavasti et minusra toi on molemille osapuolille hyvä juttu et jiskus tarkastavat. Voit olla varma et jludut tarkempaan syyniin kun kieltäydyt ja se alkaavarmasti kaivertamaan esimiestäsi ja varmasti et ole enää luottotyyppi hänelle.

[/quote]

Ei minun tarvitsekaan olla esimiehelleni mikään luottotyyppi. Hoidan annetut työtehtävät parhaani mukaan ja olen saanut siitä kiitosta, mutta perustuslakiin kirjatuista oikeuksistani en luovu. En ole huolissani asemastani työpaikalla, koska mitään moitittavaa työstäni ei ole koskaan löytynyt ja tietävät kyllä, että vien asian eteenpäin, jos saan potkut väärin perustein. 

Vierailija
8/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Selkokielellä, kiitos.

Vierailija
9/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletpa huono kirjoittaja.

Vierailija
10/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:13"]

Siis onko näitä muuallakin kuin Lidlissä? Törkeätä epäluottamusta työstekijöitä kohtaan.

En ole ikinä aikaisemmin kuullut sanaa "poistumistarkastus".

[/quote]

Kyllä on S-ryhmässäkin, Keskosta en tiedä. 

Vierailija
11/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm... Yhdessä työpaikassa sanottiin näin ja otin itseeni koska kysyin muilta sanottiinko heille sama asia heti kuin tulivat taloon ja niille sanottiin vasta kuin minä aloitin. Otin herneen nenään enkä tehnyt asialle mitään enkä muutenkaan, mutta sain potkut silti koska joku juoruja ketä halusi turvata oman läheisensä kenellä ei ollut mitään ammattitutkintoa. Aina pitää poistaa turhat työntekijät että firma pysyy pystyssä vankkaalla otteella ja hyvillä työntekijöillä joilla on hyvä pohja jo ennestään työtä. Jos nyt vain tekstin lopussa oli sarcasmia just näin.

Vierailija
12/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus töissä sellaisessa paikassa, ei siis kauppa tai muu julkinen paikka, missä portilla vartija suoritti randomina noita tarkastuksia. Myös auto tarkastettiin. Mutta en usko että olisi saanut kieltäytyä siitä, en ainakaan kuullut enkä lukenut mistään. Kerran minutkin tarkistettiin.

Vierailija
13/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep täällä keskolainen! Meillä k-supermarketissa myös harvakseltaan. Kerran on osunut. Miksi olisin kieltäytynyt? Ei penkonut laukkua vaan kauppakassin, jossa oli kaupasta tehtyjä ostoksia

Vierailija
14/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt, että mites esimerkiksi tupakoijat, laukussa on luultavasti tupakka-aski ja työpaikalla myydään tupakkaa, ei kai silloin voida varkaudesta epäillä, jos ei ole kuittia esittää jostain helkkarin röökiaskista? Tai joku juomapullona toimiva vanha lähdevesipullo tai joku...

Omalle kohdalle ei ole onneksi vielä sattunut, en varmaan kehtaisi kieltäytyä. Eikä sinänsä ole mitään syytäkään toki, mutten yhtään tykkää jos joku tutkii tavaroitani. 

Vierailija
15/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En ollut koskaan aiemmin kuullutkaan noista tarkastuksista, joten aika ahdistavalta tuntui... Vartijat syynäsivät laukkuni todella tarkkaan, varmaan pelästyneenä vaikutin jotenkin syylliseltä. He kaivoivat kassista ulos ainakin meikkejäni ja tamponeja ja kysyivät, olenko meikkiosastolla töissä. (En onneksi ollut, niin ei tullut jatkokysymyksiä.) Nimeni ottivat kuitenkin ylös. Paska käytäntö, jäi huono fiilis koko työpaikasta.

Vierailija
16/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah vaikka kuinka monesti! Mikä ongelma?

Vierailija
17/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Stokalla kauan sitten mentiin hälylaitteen läpi, seillä olikin semmosia jätkiä jokta varasti vaatteita ynnä muuta, kun näin mitä tekivät, sanoivat, että tuu säkin kattomaan mitä haluat, en mennyt, mutta kerroin esimiehelle kun lopetin paikassa, että varastavat, tiesivät varastelusta, mutta eivät olleet saaneet kiinni kun heittivät kamat muovikassissa ikkunasta, Tapiolan Stokalla siis aikoinaan tapahtui 80-90-luvun vaihteessa.

Ei minua haitannu tarkastus koska en varasta enkä koe sitä epäluottamuslauseeksi.

Vierailija
18/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en näyttäisi kassejani kun en ole mitään vienyt? Inhoan varkaita ja varkaudet näkyvät hinnoissa.

Kerran 5v aikana on tehty tarkastus. Mulla oli käsilaukku ja siellä oli meikkipussi yms. Mutta ei syynätty sitä meikkipussia. Oli limupullo ja banaano, näytin kuitin ja oli ok!

Vierailija
19/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:46"]

Ei minua haitannu tarkastus koska en varasta enkä koe sitä epäluottamuslauseeksi.

[/quote]

No mikä se sitten on, jollei epäluottamuslause?

Vierailija
20/47 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa ollut. Miksi kieltäytyisin kun vartija kurkkaa käsilaukkuun ja katsoo kuitin jos on jotain ostanut? Ei se mikään ruumiintarkastus ole. Jos haluaisi varastaa voisi tavaraa piilottaa vaikka tissiliiveihin eikä sitä kukaan huomaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan