Miksi jotkut ovat niin epäkohteliaita?:(
Äskenkin ulkona huomasin tämän, väistin koirieni kanssa nuorta naista ja pyysin anteeksi kun toinen koiristani oli hyppimässä iloisesti hänen luokseen niin tämä nainen katsoo minua todella vihaisesti ja halveksien.. En oikein ymmärtänyt miksi. Ehkäpä hän vihaa eläimiä.
Muutenkin olen huomannut miten monet suorastaan häkeltyvät siitä jos itse hymyilee ja puhuu nätisti jos kysyy vaikkapa tietä tms.
Mun mielestä on tärkeää miten kohtelemme toisia ja jo pienet teot ja sanat vaikuttavat paljon.
Levitetään rakkautta ja rauhaa :)
Kommentit (30)
Ok verrataan tilannetta (te koiran vihaajat..) että teidän ihana pirjopete ryntää mua kohti. En pidä lapsista. Eli.. Mulkaisen teitä, sätin lasta.. Ok.. En pidä lapsista.
Kuka voittaa?
Vrt suhtaudun kohteliaasti ja mumisen (joillekin) jo päiväkodissa opetetut kohteliasuudet.
Tekisi mieli laittaa tähän kaksi kirjainta. Wee ja tee.
Monet suomalaiset on edelleen sellaisia metsäläisiä, eivät osaa kohdata toiista ihmistä.
Niin kuin näissä muutamissa vastauksissakin näkyy.
Noniin tässäpä hyvä esimerkki. joku mies talutti omaa koiraansa ja se koira tuli mua kohti hyppien ja kävi jalkaan kiinni, puri niin kovaa, että tuli kunnon jälki. Mies ei pyytänyt anteeksi eikä mitään... niin parempi ois koirientaluttajien pitää koirat hallitusti, ettei vastaantulijat joudu kierteleen.. Monella voi muutenkin olla koirapelkoo, jos on joutunut koiran puremaks.. tjms.
Tuohon koira-asiaan voin kanssa todeta, että kun en koirista mitään tiedä, niin en osaa sanoa onko joku ponin kokoinen päälle hyökkäävä koira pentu ja iloinen vai aikuinen ja vihainen ja siksi pelkään kaikkia päin hyökkiviä koiria yhtä paljon.
Ymmärrän kyllä ap:n pointin muuten. Tuntuu että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka suhtautuvat kaikkeen pääasiassa positiivisesti ja sitten niitä, jotka lähestyvät kaikkea etupäässä negatiivisuudella. Lieneekö osin temperamenttikysymys ja aiempien elämänkokemusten muokkaama asenne?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:34"]
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta samaa olen monesti miettinyt. Aloitin kaksi viikkoa sitten uudessa työpaikassa ja suurin osa uusista työkavereista (yht. n 30 hlöä) on aika epäkohteliaita ja töykeitä :( Ja puhun siis ihan esim. tervehtimisestä. Itse olen ihan normaali ja ulospäinsuuntautunut ihminen, mutta ehkä muut töissä ovat vain hitaasti lämpenevää porukkaa...
[/quote]
Se on muuten niin, että työporukassa pari hapannaamaa saa tartutettua saman muihinkin. Opiskelen paikassa, jossa tietyt henkilökuntaan kuuluvat ovat jatkuvasti naama norsunveellä.. Samat kokemukset hyvin useilla opiskelutovereillani. Täytyy anteeksipyytää omaa olemassaoloa. Vaikka itse olisi kuinka ystävällinen ja pitkäpinnainen, ni ei auta mitään.Tämä on ollut kuulemani mukaan jo pidempiaikaista ja henkilökuntavaihdoksista riippumatta. Tulee mieleen, että onko siellä joku "mätäpesäke" jossain, mikä levittää sitä huonoa fiilistä kaikkiin. Miten kukaan voi nauttia sellaisesta elämästä?
No jos se nainen oli vaikka koirakammoinen, meitäkin kun on jotka todella pelkäävät niitä teidän iloisesti hyppiviä koiria.
Mä pelkään koiria enkä todellakaan hymyile takaisin jos jonku ruffe ilosesti haluaa tulla moikkaamaan mua ja omistaja vaan hymyiler ja pyytelee anteeks.
Kouluta rakkis ja pidä ne aisoissa. Kaikki ei sun pikku puudeleistas tykkää.
No en mäkään olis kovin hymyileväinen ja kohtelias jos vieras koira hyppisi kohti...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:29"]No jos se nainen oli vaikka koirakammoinen, meitäkin kun on jotka todella pelkäävät niitä teidän iloisesti hyppiviä koiria.
[/quote]
No mutta eihän se nyt ollut apn pointti, vaan se että miksi siihen pitää suhtautua noin negatiivisesti ja "vihalla" kai sitä saa kammota vaikka mitä mutta miten viha liittyy siihen?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:29"]No jos se nainen oli vaikka koirakammoinen, meitäkin kun on jotka todella pelkäävät niitä teidän iloisesti hyppiviä koiria.
[/quote]
No mutta eihän se nyt ollut apn pointti, vaan se että miksi siihen pitää suhtautua noin negatiivisesti ja "vihalla" kai sitä saa kammota vaikka mitä mutta miten viha liittyy siihen?
[/quote]
Siltä varalta, että olet tosissasi kommenttisi kanssa: pelko nimenomaan saa aikaan negatiivisen suhtautumisen (jopa vihaa ja inhoa) sitä pelon aiheuttajaa kohtaan. News flash.
Mua ärsyttää räksyttävät ja hyppivät paskarakit ja niiden omistajat. Mutta kissoja rakastan, koska ne eivät räksytä, eivät hypi/kuolaa päälle eivätkä käyttäydy muutenkaan paskavammaisesti, kuten koirat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:31"]Mä pelkään koiria enkä todellakaan hymyile takaisin jos jonku ruffe ilosesti haluaa tulla moikkaamaan mua ja omistaja vaan hymyiler ja pyytelee anteeks.
[/quote]
Ymmärrän tämän hyvin, mutta se on vain koira ja vielä pentu niin on kaikesta niin iloinen ja kiinnostunut.
Tässä näkee myös tämän itse ongelman, miksi tästä asiasta pitää olla niin vihainen? En todellakaan tarkoita että kaikkien ihmisten pitää rakastaa koiriani mutta jos pyydän anteeksi niin pidän vähän kummallisena käytöksenä sitä jos saan naaman vääntelyä vastaukseksi..
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:37"]Mua ärsyttää räksyttävät ja hyppivät paskarakit ja niiden omistajat. Mutta kissoja rakastan, koska ne eivät räksytä, eivät hypi/kuolaa päälle eivätkä käyttäydy muutenkaan paskavammaisesti, kuten koirat.
[/quote]
Mun kissa ei räksytä, mutta huutaa muuten vaan, hyppii ja kuolaa päälle sekä käyttäytyy paskavammaisesti :DD
SE ON VOI VOI JA LÄMMIN LEIPÄ, JOS MÄ EN OLE HELPOSTI HURMATTAVISSA!
Teet muuten itsestäs täyden pellen niiden koirien kanssa.
no ehkä se nainen ei ehtinyt vaihtaa naamalleen hymy-ilmettä, kun tilanne tuli niin äkkiä. siinä sitten katsahti sinua sillä ilmeellä mikä sattui naamalla sillä hetkellä olemaan. Ei pitäisi tehdä niin pitkälle meneviä päätelmiä joidenkin ohikulkijoiden ilmeistä ja katseista. Minäkin olen saanut muutaman kerran kuulla, että olen muka katsonut jotakuta halveksuvasti, vaikka todellisuudessa en ole ajatellut yhtään mitään, tai olen jopa saattanut ajatella jotakin positiivista ko. tyypistä. Enkä todellakaan ala kulkemaan mikään tekohymy naamalla sen takia, ettei kukaan tuntematon nyt vain loukkaannu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:43"]SE ON VOI VOI JA LÄMMIN LEIPÄ, JOS MÄ EN OLE HELPOSTI HURMATTAVISSA!
Teet muuten itsestäs täyden pellen niiden koirien kanssa.
[/quote]
Kyse ei ole pelkästään sinusta, vaan koko vihakulttuurista ja systeemistä.
Hennako siellä kirjoittaa?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:47"]no ehkä se nainen ei ehtinyt vaihtaa naamalleen hymy-ilmettä, kun tilanne tuli niin äkkiä. siinä sitten katsahti sinua sillä ilmeellä mikä sattui naamalla sillä hetkellä olemaan. Ei pitäisi tehdä niin pitkälle meneviä päätelmiä joidenkin ohikulkijoiden ilmeistä ja katseista. Minäkin olen saanut muutaman kerran kuulla, että olen muka katsonut jotakuta halveksuvasti, vaikka todellisuudessa en ole ajatellut yhtään mitään, tai olen jopa saattanut ajatella jotakin positiivista ko. tyypistä. Enkä todellakaan ala kulkemaan mikään tekohymy naamalla sen takia, ettei kukaan tuntematon nyt vain loukkaannu.
[/quote]
Olet oikeassa :)
Puhun nyt myös yleisesti tästä asiasta, en pelkästään tästä yhdestä naisesta. Olen miettinyt tätä usein kun opiskeluni ohella tein töitä asiakaspalvelualalla.
Mutta myös todella ystävällisiä ihmisiä sain tavata :)
AP
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:31"]Mä pelkään koiria enkä todellakaan hymyile takaisin jos jonku ruffe ilosesti haluaa tulla moikkaamaan mua ja omistaja vaan hymyiler ja pyytelee anteeks.
[/quote]
Ymmärrän tämän hyvin, mutta se on vain koira ja vielä pentu niin on kaikesta niin iloinen ja kiinnostunut.
Tässä näkee myös tämän itse ongelman, miksi tästä asiasta pitää olla niin vihainen? En todellakaan tarkoita että kaikkien ihmisten pitää rakastaa koiriani mutta jos pyydän anteeksi niin pidän vähän kummallisena käytöksenä sitä jos saan naaman vääntelyä vastaukseksi..
[/quote]
Kuten jo edellä mainittiin niin pelko saa vihaamaan pelon kohdetta.
En tarkituksella ole vihainen, vaan yksinkertaisesti pelko on se joka aiheuttaa herkästi suuttumusta ja ärtymystä.
En ole anoppinikaan luona käynyt enää pariin vuoteen, koska pelkään hänen koiriaan. Hän ei asiaa tunnu ymmärtävänja hokee, miten mun pitäisi vaan olla rohkea ja reipas. Mites olet kun pelko valtaa koko kropan ja koira aistii sen myös?
Maailmasta löytyy yksi koirarotu johon luotan noin 95% ja sekin johtuu siitä, ettei koskaan ko rodun edustajista yksikään ole ollut aggressiivinen minua kohtaan.
Pennut taas on asia eri, mutta jos on ison rodun pentu on sinulla omistajana vastuu koirastasi ja sinun on pystyttävä hallitseman jopa se holtiton pentukin.
Eli jos minä sinua äkäisesti mulkasen kun koirasi tulee luokseni loikkimaan niin älä ota sitä henkilökohtaisuutena vaan yritä ymmärtää, että pelko on se joka minut lamauttaa ja saa vihaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:31"]Mä pelkään koiria enkä todellakaan hymyile takaisin jos jonku ruffe ilosesti haluaa tulla moikkaamaan mua ja omistaja vaan hymyiler ja pyytelee anteeks.
[/quote]
[/quote]
No jos joku ei tykkää koirista (tai jopa pelkää niitä) niin eihän sille mitään voi. Todella epämiellyttävää todennäköisesti sellaiselle ihmiselle yllättävä kohtaaminen innokkaan koiran kanssa eikä saa edes kohteliaisuudesta sitä hymyä taiottua kasvoille.
Ei kohteliaisuus mitään maksa. Jos on kotona pienestä pitäen opetettu käyttäytymään kohteliaasti, ei ne tavat koskaan jää pois vaan tulevat
ihan luonnostaan.