Ruotsinkielisiä jo alle 5%, kaksikielisyys maksaa yli miljardin / vuosi
Kaksikielisen palvelun, ruotsin kielen opetuksen ja käännöstoiminnan lopettaminen toisi enemmän säästöjä Suomelle, kuin mikään nykyinen leikkauslista.
Suomenruotsalaisia on laskettu olevan 20 vuoden päästä enää vähän päälle 3%. Se siitä "kaksikielisyydestä".
Kommentit (34)
Jos ruotsinkieliset koulut lakkautetaan, loppuu tila kys. alueen suomenkielisistä kouluista kun oppilaat siirtyvät. Vai evätäänkö ruotsinkielisiltä syntyperän vuoksi oikeus kouluun kokonaan?
Erityisopettajiakin tarvitaan lisää kun suomea heikommin puhuvat lapset eivät omaksu materiaalia ja luokkakoot ovat 50 luokkaa kun ruotsinkieliset koulut piti lakkauttaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:27"]Suomenruotsalaisia on kyllä enemmän kuin tilastojen näyttämä totuus, kaksikieliset perheet kun voivat kirjata lapsen äidinkieleksi suomen vaikka lapsen ruotsinkieli on yhtä vahva kuin suomen kieli. Ja esim vaade koulujen lopettamisesta on todella outo. Ruotsinkieliset ovat dopeutuneet Suomeen erittäin hyvin ja heitä toimii erittäin runsaasti yritysten johtotehtävissä
[/quote]
Sopeutuneet Suomeen? He ovat enimmäkseen supisuomalaisia, joiden edu-isät ovat vaihtaneet kieltä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]Muuttaa takaisin Ruotsiin? Aika outo ajatus. Minun sukuni on todistettavasti asunut suomessa jo monta sataa vuotta ja en ole koskaan edes käynyt Ruotsissa lomamatkalla.Millä ihmeen tavalla en ole sopeutunut suomalaisen yhteiskuntaan? Olen kokopäivätöissä ja kasvatan kahta lasta. Töissä puhun 90% ajasta pelkästään suomea. Lapsena en puhunut suomea lainkaan. Kitona puhun lapsilleni ruotsia, suomea he oppivat päiväkodissa. T. Suomenruotsia puhuva nainen
[/quote]
Hei täällä on aito muumimamma upeeta. Sun pitäisi mennä kiertämään itäsuomeen ja pohjoisksrjalaan että lapset ymmärtäisivät että pakko on heille hyvä asia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:34"]
Jos ruotsinkieliset koulut lakkautetaan, loppuu tila kys. alueen suomenkielisistä kouluista kun oppilaat siirtyvät. Vai evätäänkö ruotsinkielisiltä syntyperän vuoksi oikeus kouluun kokonaan?
Erityisopettajiakin tarvitaan lisää kun suomea heikommin puhuvat lapset eivät omaksu materiaalia ja luokkakoot ovat 50 luokkaa kun ruotsinkieliset koulut piti lakkauttaa.
[/quote]
Kohtuullinen ratkaisu olisi sellainen, että puolet opetuksesta olisi suomeksi. Sillä varmistettaisiin kaikille maan pääkielen oppiminen.
Omassa pienessä kunnassamme täällä ruotsinkielisellä pohjanmaalla työpaikat on jaettu ruotsinkielisten kesken iät ja ajat. Mieheni on ruotsinkielinen ja tutustuin tähän nepotismiin sitä kautta, aluksi olin ihan sokissa. Suosiminen on tosiasia, eikä siitä mihinkään pääse. Itseäni joskus kyllästyttää, kun samat suvut pyörivät päättäjinä joka ainoassa valtuustossa ja piirissä. Suomenkieliset tuskin tietävät edes jäävuoren huippua siitä, kuinka ruotsinkielisten rahoilla pelaillaan työpaikat ja opiskelupaikat tuttujen ja sukujen lapsille ja siihen peliin on ulkopuolisen ihan mahdotonta päästä.
(terveisiä Oravaisista)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]Muuttaa takaisin Ruotsiin? Aika outo ajatus. Minun sukuni on todistettavasti asunut suomessa jo monta sataa vuotta ja en ole koskaan edes käynyt Ruotsissa lomamatkalla.Millä ihmeen tavalla en ole sopeutunut suomalaisen yhteiskuntaan? Olen kokopäivätöissä ja kasvatan kahta lasta. Töissä puhun 90% ajasta pelkästään suomea. Lapsena en puhunut suomea lainkaan. Kitona puhun lapsilleni ruotsia, suomea he oppivat päiväkodissa. T. Suomenruotsia puhuva nainen
[/quote]
Hei täällä on aito muumimamma upeeta. Sun pitäisi mennä kiertämään itäsuomeen ja pohjoisksrjalaan että lapset ymmärtäisivät että pakko on heille hyvä asia.
[/quote]
Miksi? En oikein ymmärrä. Minun lapset puhuu ruotsia kotona minun kanssa ja suomea muualla. Molemmat osaa molemmat kielet yhtä hyvin. Mikä pakko? Puhun äidinkieltäni lapsilleni ihan niin kun suomenkieliset puhuu suomea omille lapsilleen. Ei ne lapset ole kyllä ikinä milöään tavalla ilmaisseet minulle etteikö he haluaisi minun kanssani puhua ruotsia.
So? RKP saakin yksinään enemmän aikaan kuin persut, vaikka onkin pieni puolue. Persut nytkin hallituksessa, eivätkä saa pakkoruotsia poistettua yhtään mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]
Muuttaa takaisin Ruotsiin? Aika outo ajatus. Minun sukuni on todistettavasti asunut suomessa jo monta sataa vuotta ja en ole koskaan edes käynyt Ruotsissa lomamatkalla.Millä ihmeen tavalla en ole sopeutunut suomalaisen yhteiskuntaan? Olen kokopäivätöissä ja kasvatan kahta lasta. Töissä puhun 90% ajasta pelkästään suomea. Lapsena en puhunut suomea lainkaan. Kitona puhun lapsilleni ruotsia, suomea he oppivat päiväkodissa. T. Suomenruotsia puhuva nainen
[/quote]
Miten se ois sinulta pois, jos ruotsin kielen opiskelu olis suomalaisille vapaaehtoista?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:11"]Samaa mieltä. Kaksikielisyys on keinotekoinen jäänne ja 'pyhä lehmä', johon ei ole saanut koskea. Ruotsinkieliset palvelut, koulut ja yliopistot tulisi lakkauttaa kokonaan. Ruotsinkieliset voisivat muuttaa takaisin Ruotsiin, koska eivät muutenkaan ole sopeutuneet suomalaiseen yhteiskuntaan ja vaativat tapansa mukaan hemmottelua ja erityiskohtelua myös sellaisena aikakautena, kun valtaväestö kärsii kurjuudesta ja köyhyydestä.
[/quote]
Håhå,mieti kuinka monta hyvää veronmaksaajaa täältä lähtee silloin. En minä todellakaan jää tänne maksamaan mitään elleivät lapseni edes saa käydä omalla äidinkielellään koulua.
[/quote]
Tervemenoa!!! Kenen luulet jäävän kaipaamaan xD
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]
Muuttaa takaisin Ruotsiin? Aika outo ajatus. Minun sukuni on todistettavasti asunut suomessa jo monta sataa vuotta ja en ole koskaan edes käynyt Ruotsissa lomamatkalla.Millä ihmeen tavalla en ole sopeutunut suomalaisen yhteiskuntaan? Olen kokopäivätöissä ja kasvatan kahta lasta. Töissä puhun 90% ajasta pelkästään suomea. Lapsena en puhunut suomea lainkaan. Kitona puhun lapsilleni ruotsia, suomea he oppivat päiväkodissa. T. Suomenruotsia puhuva nainen
[/quote]
Miten se ois sinulta pois, jos ruotsin kielen opiskelu olis suomalaisille vapaaehtoista?
[/quote]
Minusta oli aika loukkaavaa sanoa että minun pitäisi muuttaa takaisin maahan missä en ole koskaan käynyt. Minulle on ihan yksi ja sama mitä te muut osaatte kunhan minun lapsilla säilyy oikeus käydä koulunsa ruotsiksi.
Aika outoo kun suomi on viel kakskielinen maa. Eihä me olla oltu pitkää aikaa ruotsin alaisuudes
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]
[/quote]
[/quote]
Minusta oli aika loukkaavaa sanoa että minun pitäisi muuttaa takaisin maahan missä en ole koskaan käynyt. Minulle on ihan yksi ja sama mitä te muut osaatte kunhan minun lapsilla säilyy oikeus käydä koulunsa ruotsiksi.
[/quote]no muuta sitten ruotsiin lasten kanssa niin saa opiskella ruotsiksi
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]no muuta sitten ruotsiin lasten kanssa niin saa opiskella ruotsiksi
[/quote]
Just joo. No, pitäisi varmasti vaan oikeasti lähteä. Olen kyllä kuluttanut erittäin paljon verovaroja lapsena ja opiskelijana. Nyt kun olen yhteiskunnassa töitä tekevä, tuottava ja vielä sellaiset 30v jäljellä työelämässä niin lähdenkin tästä ruotsiin niin että menetätte minun työpanokseni täällä. Palaanpa sitten kun jään eläkkeelle. Buahahaha :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 17:33"]
Ei todellakaan lopeteta kaksikielisyyttä!!! Viimeinenki sivistyksen kulttuuri katoais suomesta..
[/quote]
Sopii, Suomi voisi olla jatkossa suomi-saame-kaksikielinen.