Moniko palstalaisista oli lukutaitoinen 1982 , kun P. C. Jersild kirjoitti romaanin "Jälkeen vedenpaisumuksen"
Itse olin tuolloin parikymppinen. Järkytyin kovin mahdollisesta dystopiasta. Ydinsodan jälkeisestä Skandinaviasta.
Kannattaa lukea ohjeeksi tulevaisuutta varten
Kommentit (10)
Jos ei ole äänikirjana tai podcastina saatavana, ei monikaan AV-mamma paperilehtisen kirjaan tartu.
Sääli. Kaikkea kirjallisuutta ei ole saatavana selkokielisinä YLE-uutisina tai viittomakielellä.
Vierailija kirjoitti:
Luin sen aikanaan, muistan että oli hyvä, jotain kohtia muistan. Päähenkilöä kutsuttiin Jänikseksi? Vuoren rinteellä oleva miinoitettu talo?
Kirjan mukaan melkein kaikki naiset oli r***kattu kuoliaiksi. Siksi monet heikommat miehet oli pakotettu suikkarihommiin vahvemman miehen edessä.
Tanskalaista dystopiaa.
Luin 1981 ensimmäisenä kirjanani seitsenvuotiaana Taru sormusten herrasta -trilogian. Tuon tässä mainitun opuksen luin muutamaa vuotta myöhemmin.
Opiskelin tuolloin Helsingin yliopistossa pohjoismaisia kieliä ja kirjallisuutta, luin Jersildiä mutta en pidä itseäni palstalaisena
Heh, olin kaksivuotias. Tämä sattui käsiini vasta viisitoista vuotta myöhemmin, ja lukukokemuksena oli niin järkyttävä ja samalla kiehtova, että olen lukenut sen sittemmin uudelleen muutamia kertoja.
Jersild maalaa synkkää maisemaa mutta kerronta on varsin kaunista ja herkkää aiheesta huolimatta.
Olin lukutaitoinen, mutta vasta 7 v ekaluokkalainen. Luin lähinnä Hiekkalan lapset -kirjasarjaa koulukirjojen lisäksi.
Luin sen aikanaan, muistan että oli hyvä, jotain kohtia muistan. Päähenkilöä kutsuttiin Jänikseksi? Vuoren rinteellä oleva miinoitettu talo?