Kysymys asumisoikeusasunnosta
Jos "ostan" asumisoikeusasunnon voinko vuokrata sen jos itdr vsihdan paikkakuntaa?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:56"]
No mitäs sitten jos en palaakaan, pitääkö asunto sitten myydä?
[/quote]
Pitää.
Moi, joko pidät asunnon tyhjillään ja maksat vastiketta tai sitten tosiaan pitää myydä. Asuntoa ei ole tarkoitettu ns sijoitusasunnoksi, että sillä voisi tehdä ns voittoa, sillä vastikkeen ja vuokran erotuksella.
nro 5, joka kysyit miten hinta määräytyy, mitä hintaa oikein tarkoitat? Vuokraa vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:57"]
Ja miten hinta määräytyy?
[/quote]
Asumisoikeusasunnoissa on takuu että saa aina vähintään sen saman rahan takaisin kun on itse maksanut. Lisäksi voi tulla pieniä korotuksia indeksistä tai itse tehdyistä remonteista.
Itsehän sitä asumisoikeutta ei voi myydä vaan asumisoikeusfirma myy sen.
Sinä et sitä asuntoa myy, vaan se aso-firma palauttaa sinun maksamasi kynnysrahan indeksillä tarkistettuna 3kk:n kuluttua irtisanomisesta.
Me maksoimme aikoinaan kynnysrahaa 19000e Asuimme 10v ja saimme 30000e takaisin. Se riitti seuraavan aso-kämpän maksuun.
Huom, tuo takuu on yrityskohtainen eli kaikilla ei ole käytössä tuota "sama summa takaisin". Käytännössä takaisin saa aina enemmän koska kustannukset tuppaavat nousemaan. Ehkä joissakin marginaalitapauksissa, joissa on asuttu vain pari kuukautta, voi takaisin saatava summa olla pienempi.
Itse sain aikoinani takaisin vähemmän kuin laitoin. Kyseessä PK-seutu ja en viitsi mainita firmaa nimeltä koska olen kahden vaiheilla veisinkö jutun oikeuteen. Paskan maku kuitenkin jäi suuhun ohis.
Voit pariksi vuodeksi.