Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monen lapsen äidit, miten jaksatte?

Vierailija
21.08.2015 |

Miten ihmeessä te teette sen? Siis kuvitellaan nyt, että on esim. kaksi alle kouluikäistä ja sitten syntyy vauva. Mies palaa töihin ja te jäätte kotiin. Miten te pystytte hoitamaan koko lapsikööriä yksinänne? Jos vauva valvottaa yön, niin kuinka jaksette olle aktiivinen vanhempi leikki-ikäisillenne ja antamaan huomiotanne kaikille lapsille yhtä paljon, ja ylipäätään pysymään järjissänne väsymyksen keskellä? Millaisia järjestelyjä perheessänne on, jotta homma pysyy kasassa. En esitä näitä kysymyksiäni tuomitakseni, vaan silkasta ihmetyksestä. Itselläni on vain yksi lapsi ja silti tuntuu, että kädet täynnä hommaa koko ajan :D.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten jaksatte väsymyksen kanssa? Jos vauvalla koliikki ja huutaa kaikki yöt ja sitten vanhemmat lapset herää aikaisin aamulla? Ja päivälläkään lapset eivät suostu samanaikaisesti päiväunille. Pienillä vauvoilla kun ei kunnon rytmiä ole, eivätkä ole pariin kuukauteen mitenkään ennakoitavissa. ap

Vierailija
22/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisi ihanaa köllötellä vaan sohvalla, mutta minulla on täysi vastuu kodin järjestyksen ylläpitämisestä, mutta pitäisi vaan osata höllätä. Siisti koti ei kerro hyvästä äitiydestä.mutta eipä sitä halua että koti on läävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:08"]Onkohan meidän vauva sitten jotenkin ertyisen haastava, koska esim. kaupassakäynti on aika vaikeaa. Mitä te muut teette jos teidän vauva alkaa kaupassa huutaa ihan kamalasti? Miten teette ruokaa jos vauva ei viihdy sitterissä/kantorepussa? Ja miten te hoidatte nuo tilanteet jos 1-2 isompaa lasta on vielä nykimässä helmojanne? Milloin ehditte esim. rauhassa jutustella vauvanne kanssa, jos isommat haluaa syliin samanaikaisesti? ap
[/quote]

Meillä oli mukana näkkileipää ja vettä kaupassa vauvalle. Minusta kuulostaa että olet asettanut itsellesi liian kovat tavoitteet, ei lapsen tarvitse aina viihtyä. Kun laitat vaikka ruokaa, anna lapsen tutkia jotain keittiövälinettä tai syödä pöydässä marjoja. Jos se on ihan vauva niin riisu alasti ja pistä pötköttämään lattialle viltin päälle. Ei sinun tarvitse käydä päivisin kaupassa, ota rennosti. Vähempi parempi. Tee juttuja joista SINÄ pidät. Ja joskus ole vaan. Vauvat voi olla tosi rasittavia kun äly on mutta taitoa ei, vauva on vankina omassa ruumiissaan. Meillä iso sisarus viihdytti vauvaa kun laitoin ruokaa, sisaruksesta oli iso apu ja esikon kanssa ylisuoritin.

Vierailija
24/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva on siis vasta pari kk. Eli ihan tuore äiti olen ja taatusti ylisuoritan ja hössötän liikaa :D. ap

Vierailija
25/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan vinkin ap.Älä katso suorittajaäideistä mallia ja väsy itse samalla. Nimimerkillä kokemusta on. Ole läsnä lapsellesi, älä vaadi liikaa itseltäsi ja lapseltasi. Ja kotityöt voi odottaa. Jos vauva heräilee yöllä paljon, pyydä apua. Olisi itse pitänyt pyytää.

Vierailija
26/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 alle kouluikäistä. Kun oli vain esikoinen, kaikki aikani meni hänen viihdyttämiseensä, nyt lapset leikkivät paljon keskenään ja usein jos yritän "sekaantua", pilaan kuulemma hyvät leikit... Totta kai työtä on paljon mutta lapsilukumäärän kasvaessa työmäärä ei moninkertaistu samaa vauhtia. Arjessa on hetkiä jolloin joku lapsista tarvitsee erityisesti huomiota, nämä hetket tulee tunnistaa ja siirtää muut hommat sivuun siksi aikaa. Kun väsyttää, makaan sohvalla ja pienimmät tulevat viereen loikoilemaan ja lukemaan kirjoja yms.

Vierailija
27/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla oli yksi pieni lapsi/vauva, oli kädet todella täynnä. Kahden kohdalla ne välillä loppui jopa kesken (ikäeroa 1,5v esikoiseen). Kolmannen kohdalla vähän helpotti, kun oppi löysäämään, vaikka täynnähän ne kädet (ikäeroa toiseen 2v), neljännen kanssa meni alku ihan kivasti, ei ollut pulaa käsistä ja homma oli hanskassa, tai niin luulin. (Ikäeroa kolmanteen 4v) Viiden kanssa oli kädet todella täynnä (ikäeroa neljänteen 2,5v), Kuusi täyttää kädet nyt, kun kuopus on 1v ja taitoja on, mutta järkeä ei yhtään (ikäeroa viidenteen 2v). Mun veikkaus on, että lopputalvesta, kun vahinko seiska syntyy tulee kädet olemaan koko lailla täynnä edelleen (ikäeroa kuudenteen 1,5v).

Ja niitä koiriahan on ollut koko ajan, isoja sellaisia, yhdestä kolmeen.

AP:lle: Niin sen kuuluu mennäkin, että lapset täyttää kädet. Kummasti kuitenkin aina vapautuu tilaa yhdelle, kun itse oppii oman hommansa ja muuttuvat rutiinit. 

Vierailija
28/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:08"]

Onkohan meidän vauva sitten jotenkin ertyisen haastava, koska esim. kaupassakäynti on aika vaikeaa. Mitä te muut teette jos teidän vauva alkaa kaupassa huutaa ihan kamalasti? Miten teette ruokaa jos vauva ei viihdy sitterissä/kantorepussa? Ja miten te hoidatte nuo tilanteet jos 1-2 isompaa lasta on vielä nykimässä helmojanne? Milloin ehditte esim. rauhassa jutustella vauvanne kanssa, jos isommat haluaa syliin samanaikaisesti? ap

[/quote]

Mulle tuli ns. suuritarpeinen vauva niin tilannetta helpotti kantoliina. Vauva sai olla sylissä 24/7 ja mulla oli silti kädet vapaana. Jos googlailet tolla "suuritarpeinen vauva" niin saat vinkkejä joista osa voi toimia ihan hyvin helpommankin vauvan kanssa.

Vierailija
29/29 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oon jaksanut. Esikoinen oli 3,5v ja keskimmäinen 2v kun nuorin syntyi. Nuorimmainen täyttää nyt 2. Kun ovat olleet vauvoja niin ollaan mummoilta saatu apuja, ja toisinaan vieläkin mun äiti auttaa viikkosiivouksessa. Arki kauppareissuineen ja ulkoiluineen on sujunut kuitenkin aina yllävänkin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi