Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelin kaverin kommenttia (kyse 11-v lapsesta)

Vierailija
21.08.2015 |

Oltiin iltaa viettämässä ja kaveri ehdotti että mun mies tulisi hakemaan meidät kaupungista kotiin. Siis olisi viety kaveri kotiin ensin ja sitte mä olisin menny omaan kotiin. Sanoin ettei mies voi ,kun meidän 11 v on nukkumassa. Että jos se herää sitä voi pelottaa. Kaveri ehdott sanoi että pojalle olisi kerrottu, että isä käy hakemassa meidät ja on pois noin tunnin joskus puolen yön aikaan. Minä sanoin ettei käy. Poika on yksin kotona ilta päivisin mutta yö on eri asia. Jos herää kesken unien nii voi pelottaa. Kaveri kommentoi jotein, että onhan se aika iso poika jo ja kännykätkin on. No juttu jäi siihen ja lähdimme takseilla. Mutta ei minusta tuon ikästä voi jättää yöaikaan tunniksikaan jos tietää, että toinen voi säikähtää.Mitä te ajattelette?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli jankkaaja jne. mutta kännissä hän ei ollut. Itse olin juonut viinilasillisen ja yhden oluen. Pysytään asiassa. t. ap

Vierailija
62/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:46"]

Psst. Sulkevatko runonlausunta ja viulunsoitto pois sen ettei osaa puolustaa itseään? Meidän runoja harrastava tyttö osaa sanoa kiusaajille aika hyvin vastaan :)

[/quote]

Ei ehkä tyttöjen keskuudessa, mutta runoja tai viulua harrastava poika jo itsessään kerää niitä kiusaajia kimppuunsa. Valitettavasti näin se menee lasten ja nuorten maailmassa. Jos joku poika noita kuitenkin haluaa harrastaa, niin kannattaisi ottaa siihen kaveriksi vaikka paini tai nyrkkeily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta, vanhempi tietää. Kekiverto 11v pärjää kyllä jos asiasta kerrottu, että isi on yöllä pienen hetken poissa kun hakee äidin kotiin.

Mutta yhdyn edellisiin kommentoijiin siinä, että ei kaikki pärjää ja jotkut ovat kasvatuksesta huolimatta hyvinkin arkoja ja pelokkaita. 

Vierailija
64/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]

Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.

[/quote]

7-vuotias ja 11-vuotias ovat hyvin eri juttu, samoin kuin bilettämään lähteminen ja nopea noutokäynti. Sinä olit toki oikeassa, en itsekään jättäisi lasta yksin kotiin nukkumaan, kun lähden baanalle, mutta ei näitä tapauksia oikein voi verrata.

[/quote]

En minä vertaakaan, osoitan vain kuinka erilaisia ihmisten ajatukset ja näkemykset lapsen yksinolosta voi olla. Toisen mielestä OK ei ole toisen mielestä, eikä varmastikaan alle 15v tapauksissa pystytä löytämään selvää yhteistä kylla/ei mielipidettä.

[/quote] Kuitenkin on niitä yksinhuoltajia joiden lasten täytyy olla öitäkin yksin kun huoltaja on yövuorossa. Jopa jo 7-vuotiaana.

Vierailija
65/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:43"]

Minä ainakin opetan lapselleni kovuutta. Koska maailma on kova paikka ja siellä pärjätäkseen on oltava kovempi. Näin se vaan menee.

[/quote]

Mitähän mahdat opettaa? Hieman hirvittää lukea tällaista.

[/quote]

Itsepuolustusta ja totuuden tästä elämästä. En sen kummempaa. Eipä ainakaan tule mitään itkupilliä jonka pää tungetaan koulun veskipönttöön.

[/quote]

Ok, itseä pitäisi jokaisen osata puolustaa. Nyt hieman putosin kärryiltä, miten tuo liittyy lapen jättämiseen kotiin. 

Sitten on oltava valppaana, ettei kasvata lapsesta kovaa, toisiin ihmisiin kylmästi suhtautuvaa, siis ajattelumallia "jokainen on oman onnensa seppä". 

Vierailija
66/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]

Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.

[/quote]

7-vuotias ja 11-vuotias ovat hyvin eri juttu, samoin kuin bilettämään lähteminen ja nopea noutokäynti. Sinä olit toki oikeassa, en itsekään jättäisi lasta yksin kotiin nukkumaan, kun lähden baanalle, mutta ei näitä tapauksia oikein voi verrata.

[/quote]

Meillä 7v oli tosi reipas tapaus, ei halunnut jäädä iltapäiväkerhoon vaan kinusi pääsyä kotiin ja ekan keväällä sitten saikin tulla. Mutta sitten sattui perheessämme muutama tapaus ja nyt 9v on erittäin arka jäämään yksin. Vaikeaa on odotella meitä vanhempia töistä kotiin, välillä soittaa isovanhemmat hätiin ihan vain puolen tunnin takia. 7v ja 11v eivät ole aivan eri tapauksia vaan jokainen lapsi on iästä riippumatta yksilö. Meidän 9v tulee joka yö viereemme, 7-vuotiaana ei tullut koskaan. Tällä hetkellä meidän 5v lapsi on paljon rohkeampi kuin tämä 9v.

Koko keskustelu on aivan turha, koska vanhemmat itse tietävät, mitä heidän lapsensa kestää ja mitä ei. Meidän 9v ei kestäisi sitä että heräisi yksinäiseen taloon ja kyllä, todennäköisyys heräämiselle on erittäin suuri.

Vierailija
67/68 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:09"]

Oltiin iltaa viettämässä ja kaveri ehdotti että mun mies tulisi hakemaan meidät kaupungista kotiin. Siis olisi viety kaveri kotiin ensin ja sitte mä olisin menny omaan kotiin. Sanoin ettei mies voi ,kun meidän 11 v on nukkumassa. Että jos se herää sitä voi pelottaa. Kaveri ehdott sanoi että pojalle olisi kerrottu, että isä käy hakemassa meidät ja on pois noin tunnin joskus puolen yön aikaan. Minä sanoin ettei käy. Poika on yksin kotona ilta päivisin mutta yö on eri asia. Jos herää kesken unien nii voi pelottaa. Kaveri kommentoi jotein, että onhan se aika iso poika jo ja kännykätkin on. No juttu jäi siihen ja lähdimme takseilla. Mutta ei minusta tuon ikästä voi jättää yöaikaan tunniksikaan jos tietää, että toinen voi säikähtää.Mitä te ajattelette?

[/quote]

Ainoastaan niin, että lapsi tulee mukaan. Muuten esim. taxilla. Voi tulla tulipalo, murtomies (niitä on ihan oikeasti Suomessa nykyään aika paljon, eikä ne edes välitä koska ovat muualta) tai mitä vain. Tai teille voi sattua eim. liikenneonnettomuus, joka venyttää poissaolon pitkäksi. Poikaa voi myös pelottaa, tottakai, yksin yöllä.

Vierailija
68/68 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 11v pärjää varsin hyvin yön niin ettei vanhemmat ole vieressä vahtimassa unta. Jossain pitää olla jo vikaa jos 11v heräilee kesken yön ja etsii vanhempiaan (pl. joku äkillinen oksennustauti). Meillä 5 ja 2v lapset nukkuvat hetken yksin suunnilleen kerran kuussa kun vien miehen töihin josta tulee päivystysautolla sitten pois. Kertaakaan eivät ole heränneet kesken kaiken kun olen noin vartin poissa ja esikoinen tietää missä olen ja että palaan pian. Mutta ystävän ehdotus oli tökerö, en ikinä hätyyttäisi ystävän miestä kotoaan kuskaamaan, varsinkaan jos perheessä on lapsia.