Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelin kaverin kommenttia (kyse 11-v lapsesta)

Vierailija
21.08.2015 |

Oltiin iltaa viettämässä ja kaveri ehdotti että mun mies tulisi hakemaan meidät kaupungista kotiin. Siis olisi viety kaveri kotiin ensin ja sitte mä olisin menny omaan kotiin. Sanoin ettei mies voi ,kun meidän 11 v on nukkumassa. Että jos se herää sitä voi pelottaa. Kaveri ehdott sanoi että pojalle olisi kerrottu, että isä käy hakemassa meidät ja on pois noin tunnin joskus puolen yön aikaan. Minä sanoin ettei käy. Poika on yksin kotona ilta päivisin mutta yö on eri asia. Jos herää kesken unien nii voi pelottaa. Kaveri kommentoi jotein, että onhan se aika iso poika jo ja kännykätkin on. No juttu jäi siihen ja lähdimme takseilla. Mutta ei minusta tuon ikästä voi jättää yöaikaan tunniksikaan jos tietää, että toinen voi säikähtää.Mitä te ajattelette?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei onneksi jätetty tuon ikäisenä ikinä yksi, vaikka vanhempani kävivät paljon teatterissa naapurikaupunkeja myöten.
Onneksi minulla oli seuranani alle 1 vuotias pikku sisko, siis kun olin 11.

Vierailija
22/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:18"]No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan [/quote] Kuulostaa kyllä tuon kommenttisi perusteella että lapsestanne on kasvatettu arka. Jos yöllä yksin olemisesta tehdään heti iso uusi juttu, niin voi kuvitella kuinka kaikesta on tehty aina iso juttu jolloin normaalista temperamentista on tullut arka.

[/quote]

On vähän eri asia jos siitä on sovittu jo aiemmin, mutta että herättää keskellä yötä kertomaan tai lähtee kertomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:23"]

Minä en lähtökohtaisesti ajattaisi omaa miestäni keskellä yötä omien baarireissujeni takia. Oli lapsia kotona tai ei. Taksilla pääsee oikein hyvin. 

A

[/quote]

Joo, sama homma. En velvoita miestänikään valvomaan ja kuskailemaan minua. Se harva kerta kun käyn, voin tulla kotiin taksilla. Sama koskee miestä.

Anyway, olen sitä mieltä, että tuon ikäiselle voisi hyvin sanoa etukäteen, että käy kuskaamassa. Tietenkin, jos lapsi on tosi pelokas, niin ei sitten.

Vierailija
24/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl on ihan käsittämättömiä kommmentteja. Siis jos lapsi on käynyt nukkumaan niin että isä on kotona, niin kyllä se nyt säikähtää jos ketään ei olekaan missään.
Eri asia olisi, jos tästä olisi sovittu aikaisemmin ja kerrottu, että yöllä on yksin, mutta toi ehdotus olikin ihan yhtäkkinen!

Mä ainakin ymmärrän ap'ta.

Vierailija
25/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:18"]No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan [/quote] Kuulostaa kyllä tuon kommenttisi perusteella että lapsestanne on kasvatettu arka. Jos yöllä yksin olemisesta tehdään heti iso uusi juttu, niin voi kuvitella kuinka kaikesta on tehty aina iso juttu jolloin normaalista temperamentista on tullut arka.

[/quote]

En ole ap, mutta itselläni myös arka lapsi. Sanoisin että sitä on joidenkin vaan vaikea käsittää miten toiset lapset tarvii paljon aikaa kaikkeen uuteen totutteluun. Itsellänikin on toinen oikein rohkea lapsi ja jos olisi vain hän, niin varmaan näsäviisaana täällä jakelisin neuvoja miten lapsesta kasvatetaan rohkea. Nuo on temperamenttikysymyksiä, lapset on erilaisia.

Jos jättäisin oman aran lapseni yksin yöllä kotiin ja hän heräisi ja huomaisi olevansa yksin, siitä ei seuraisi mitään rohkaistumista ja reipastumista ja kasvamista, vaan siitä seuraisi nukahtamisvaikeuksia ja joka iltainen itku siitä että ethän vain äiti lähde minnekkään sillä aikaa kun nukun.

Vierailija
26/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuvittele tilanne:
Käytte miehesi kanssa illalla nukkumaan. Yöllä havahdut ettei mies ole enää vieressä. Se on varmaan vessassa, ajattelet, ja nukahdat uudestaan. Sit heräät toisen kerran eikä mies ole tullut takaisin. Kuuntelet että kämppä on ihan hiljainen. Nouset ja käyt kattoo vessan, sit kylppärin, keittiön. Ei missään. Kurkkaat pihalle. Ei ristin sielua.
Alkaako jo vähän ahistaa? Soitat sen puhelimeen, ei vastausta. Varmasti jo vähän ahistaa. Kuuluuko jostain jotain ääntä?

Kuvittele seuraavaksi että olet 11-vuotias.

Vierailija
27/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v. pärjää itsekseen hetken aikaa. Tietenkin jos on itkupillin vikaa, niin siinä tapauksessa taksi oli hyvä vaihtoehto. Ei saa paapoa liikaa, muuten tulee ihan vellipöksy isona miehenä.

Vierailija
28/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin opetan lapselleni kovuutta. Koska maailma on kova paikka ja siellä pärjätäkseen on oltava kovempi. Näin se vaan menee.

Vierailija
29/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.
[/quote]
No ei kai nyt oikeasti?

Vierailija
30/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:23"]Jos olisi sovittu ennalta että noin tehdään, olisi voitu lapselle kertoa illalla että isä käy jossain vaiheessa hakemassa rouvat kotiin. Tällä lailla olisi voinut tehdä. Mutta ei niin että herää yöllä, ja yhtäkkiä kotona ei ole ketään. Lappu on turha siinä vaiheesa, ei pelästynyt uninen lapsi sellaisia huomaa. Enkä kyllä ala herättämään lasta yöllä tuollaisen takia, ellei ole oikeasti hätä ja pakko lähteä. Silloin tietenkin.

[/quote]

Aivan samaa mieltä! En jättäisi lasta yksin yöllä ilmoittamatta siitä etukäteen. Ja kesken unien en herättäisi. Lappu menisi ohi. Kyse ei ole siitä, ettei 11v pärjäisi yksin kotona tuntia, mutta kyllä sitä kuka tahansa ihmettelee mihin joku perheenjäsen on keskellä yötä kadonnut!
Enkä muutenkaan ajattaisi ketään baarireissujeni takia.

Vierailija
31/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:43"]

Minä ainakin opetan lapselleni kovuutta. Koska maailma on kova paikka ja siellä pärjätäkseen on oltava kovempi. Näin se vaan menee.

[/quote]

Sun lapses on 15-vuotiaana masentunut teini, joka tarvitsee psykiatrista hoitoa, kun perusturvallisuus ei ole lapsena saanut rauhassa kehittyä.

Vierailija
32/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä, lasta ei jätetä yöllä yksin kotiin. Jos on varaa lähteä kaupungille iltaa istumaan, on myös varaa tulla taksilla kotiin.
Meillä on sitä paitsi tuttavapiirissä tapaus, jossa 10- ja 12- vuotiaat olivat kaksi tuntia yöllä keskenään kotona ja syttyi tulipalo. Perheen koira haukkui ajoissa lapset hereille, huonomminkin olisi voinut käydä.

Vierailija
33/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teidän 11 v herää yöllä ja kurkkii vanhempien makkariin?
Tietenkin voi talo palaa tai oksennustauti puhjeta, mutta pitäisin tosi epätodennäköisenä että lapsi heräisi just sen tunnin aikana.

Vierailija
34/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:43"]

[/quote]

Sun lapses on 15-vuotiaana masentunut teini, joka tarvitsee psykiatrista hoitoa, kun perusturvallisuus ei ole lapsena saanut rauhassa kehittyä.

[/quote]

Ei ole. Vaan hän on omatoiminen, fiksu, peräänantamaton ja vielä vahvakin niin henkisesti kuin fyysistikin. Hän harrastaa painia, kuten minäkin ollessani nuori.

Vierailija
35/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi jättää.. oikeassa olit ja sitäpaitsi, mikä helvetin taksi se sun miehes sille kaverille on?

Vierailija
36/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:06"]

Kuinka usein teidän 11 v herää yöllä ja kurkkii vanhempien makkariin? Tietenkin voi talo palaa tai oksennustauti puhjeta, mutta pitäisin tosi epätodennäköisenä että lapsi heräisi just sen tunnin aikana.

[/quote]

Meillä on kotona 10v 5kk ikäinen, viimeeksi tänä aamuna löytyi meidän sängystä. Oli herännyt kuulemma klo 00 ja taas 04 ja silloin neljältä kömpinyt meidän sänkyyn.

Vierailija
37/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut. [/quote] No ei kai nyt oikeasti?

[/quote] 11v on ihan eri kuin 7v.

Vierailija
38/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:14"]Olisin jättänyt lapun yöpöydälle kännykän viereen ja lähtenyt.
[/quote]

Mäkin oisin tehnyt samoin. Kertonut ensin ennen nukkumaan menoa ja sitten vielä jättänyt lapun. Kyllä 11v olisi jo ymmärtänyt :)

Mutta totta kai riippuu lapsen olemuksesta. Jos säikkyy ja pelkää helposti niin sitten ei

Vierailija
39/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No m en olisi jättänyt ja jos olisin tuo kaveri en olisi varsinkaan ruvennut jänkkäämään asiasta. Lapsen olisi vähintäänkin pitänyt tietää tuo hyvissä ajoin ja mikä järki muutenkaan. Musta ihan ok ottaa bussi tai taksi keskustasta silloin harvoin kun itsekseni johonkin rientoon menen.

Vierailija
40/68 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:23"]Jos olisi sovittu ennalta että noin tehdään, olisi voitu lapselle kertoa illalla että isä käy jossain vaiheessa hakemassa rouvat kotiin. Tällä lailla olisi voinut tehdä. Mutta ei niin että herää yöllä, ja yhtäkkiä kotona ei ole ketään. Lappu on turha siinä vaiheesa, ei pelästynyt uninen lapsi sellaisia huomaa. Enkä kyllä ala herättämään lasta yöllä tuollaisen takia, ellei ole oikeasti hätä ja pakko lähteä. Silloin tietenkin. [/quote] Aivan samaa mieltä! En jättäisi lasta yksin yöllä ilmoittamatta siitä etukäteen. Ja kesken unien en herättäisi. Lappu menisi ohi. Kyse ei ole siitä, ettei 11v pärjäisi yksin kotona tuntia, mutta kyllä sitä kuka tahansa ihmettelee mihin joku perheenjäsen on keskellä yötä kadonnut! Enkä muutenkaan ajattaisi ketään baarireissujeni takia.

[/quote]

Juuri näin, perheenjäsenet ovat aina huolissaan kun yksi on poissa, eli ei saisi varmaan unta. Sama olisi hänen lähteä kyytiin, itse olen ottanut mukaan, jos on pitänyt hakea toista lasta jostain yöaikaan.