Ihmettelin kaverin kommenttia (kyse 11-v lapsesta)
Oltiin iltaa viettämässä ja kaveri ehdotti että mun mies tulisi hakemaan meidät kaupungista kotiin. Siis olisi viety kaveri kotiin ensin ja sitte mä olisin menny omaan kotiin. Sanoin ettei mies voi ,kun meidän 11 v on nukkumassa. Että jos se herää sitä voi pelottaa. Kaveri ehdott sanoi että pojalle olisi kerrottu, että isä käy hakemassa meidät ja on pois noin tunnin joskus puolen yön aikaan. Minä sanoin ettei käy. Poika on yksin kotona ilta päivisin mutta yö on eri asia. Jos herää kesken unien nii voi pelottaa. Kaveri kommentoi jotein, että onhan se aika iso poika jo ja kännykätkin on. No juttu jäi siihen ja lähdimme takseilla. Mutta ei minusta tuon ikästä voi jättää yöaikaan tunniksikaan jos tietää, että toinen voi säikähtää.Mitä te ajattelette?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]
Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.
[/quote]
7-vuotias ja 11-vuotias ovat hyvin eri juttu, samoin kuin bilettämään lähteminen ja nopea noutokäynti. Sinä olit toki oikeassa, en itsekään jättäisi lasta yksin kotiin nukkumaan, kun lähden baanalle, mutta ei näitä tapauksia oikein voi verrata.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:06"]
Kuinka usein teidän 11 v herää yöllä ja kurkkii vanhempien makkariin? Tietenkin voi talo palaa tai oksennustauti puhjeta, mutta pitäisin tosi epätodennäköisenä että lapsi heräisi just sen tunnin aikana.
[/quote]
Meillä on kotona 10v 5kk ikäinen, viimeeksi tänä aamuna löytyi meidän sängystä. Oli herännyt kuulemma klo 00 ja taas 04 ja silloin neljältä kömpinyt meidän sänkyyn.
[/quote]
Meillä käy samaa. 11-v näkee painajaisia siinä kuin muutkin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:14"]
Olisin jättänyt lapun yöpöydälle kännykän viereen ja lähtenyt.
[/quote]
Jos mun lapsi herää sen verran, ettei saa nukahdettua uusiksi, niin hän katsoo puhelimesta kelloa, yrittää sen jälkeen nukahtaa vielä uudestaan ja jos ei edelleenkään saa unta, vaeltaa meidän huoneeseen. Ei satavarmasti huomaisi pimeässä huoneessa mitään lappua puhelimen vieressä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:18"]
No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan
[/quote]
Turha vertailla toisten lapsiin. Jos lapsi on sen oloinen, että voi säikähtää, niin sen mukaan mennään. Hyvinhän te varmaan pääsitte kotiin kuitenkin.
Oikein toimit. Ei lasta pidä jättää yksin, ei varsinkaan tuollaisen syyn takia, kun taksiakin voi käyttää. Ajatteleman ystävä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:43"]
Minä ainakin opetan lapselleni kovuutta. Koska maailma on kova paikka ja siellä pärjätäkseen on oltava kovempi. Näin se vaan menee.
[/quote]
Mitähän mahdat opettaa? Hieman hirvittää lukea tällaista.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:06"]
Kuinka usein teidän 11 v herää yöllä ja kurkkii vanhempien makkariin? Tietenkin voi talo palaa tai oksennustauti puhjeta, mutta pitäisin tosi epätodennäköisenä että lapsi heräisi just sen tunnin aikana.
[/quote]
Mun 11 v nukkuu pääsääntöisesti hyvin aamusta iltaan, tai jos heräilee, ei herätä meitä vanhempia. Kuitenkin koulunaloitusviikolla heräsi kahtena yönä peräkkäin ja vaelsi meidän makuuhuoneeseen melkein itkuisena kun ei saa unta.
Aika törppö pyyntö ystävältä. Siis taksimaksun takia pitää lähettää joku hakemaan. Hohhoijaa. Nimim. Paljon taksia käyttänyt entinen yökyöpeli
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:19"]
Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.
[/quote]
7-vuotias ja 11-vuotias ovat hyvin eri juttu, samoin kuin bilettämään lähteminen ja nopea noutokäynti. Sinä olit toki oikeassa, en itsekään jättäisi lasta yksin kotiin nukkumaan, kun lähden baanalle, mutta ei näitä tapauksia oikein voi verrata.
[/quote]
En minä vertaakaan, osoitan vain kuinka erilaisia ihmisten ajatukset ja näkemykset lapsen yksinolosta voi olla. Toisen mielestä OK ei ole toisen mielestä, eikä varmastikaan alle 15v tapauksissa pystytä löytämään selvää yhteistä kylla/ei mielipidettä.
Itse lähtisin siitä, että 11-vuotias voi olla hetken yöllä yksin nukkumassa, mutta asiasta pitää sopia etukäteen. Ei niin, että herää yöllä yksin tietämättä missä vanhemmat on.
Asenteellisesti minusta on kuitenkin ap:n tarinassa perseestä se, että jonkun random tädin dokailun pitäisi jotenkin määrittää sen, mitä 11-vuotiaan pitää uskaltaa tai olla uskaltamatta. Yksin olemiset sovitaan vanhempien ja lasten kesken eikä yks kaks yllättäen sen takia, että äiti on ollut viihteellä ja isän pitää rynnätä kännikuskiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]
Minä ainakin opetan lapselleni kovuutta. Koska maailma on kova paikka ja siellä pärjätäkseen on oltava kovempi. Näin se vaan menee.
[/quote]
[/quote]
Itsepuolustusta ja totuuden tästä elämästä. En sen kummempaa. Eipä ainakaan tule mitään itkupilliä jonka pää tungetaan koulun veskipönttöön.
"Asenteellisesti minusta on kuitenkin ap:n tarinassa perseestä se, että jonkun random tädin dokailun pitäisi jotenkin määrittää sen, mitä 11-vuotiaan pitää uskaltaa tai olla uskaltamatta. Yksin olemiset sovitaan vanhempien ja lasten kesken eikä yks kaks yllättäen sen takia, että äiti on ollut viihteellä ja isän pitää rynnätä kännikuskiksi."
Ap tässä. Kaverini ei ollut kännissä eikä hänen pyyntönsä vaikuta siihen mitä 11 veen pitää osata. Itsehän päätöksen tein kuin parhaaksi näin eli lapsen kantilta ratkaisin asian. Jäin vain miettimään ollaanko jotenkin hyysääjiä. Mielestäni ei olla, jonku mielestä olllaan. Moni oli kanssani samoilla linjoilla, Ei näihinasioihin aina lasten kasvatuksessa ole oikeaa tai väärää vaan sain täältä tukea sille, että lapsen mukaan toimitaan. Niinkuin tein. No toinen juttu on sitte se etten minäkään olisi miestäkään halunnut yllättäen kuskiksi usuttaa. Mutta se on toinen juttu. tätä lapsen juttua tässä vain jäin miettimään. Kiitos kommenteista jotka ovat pysyneet melko asiallisina.
No ei todellakaan voi jättää yksin sen takia että äitiä haetaan baarista.taxit kulkee.
Entäs jos jotain sattuisi.kolari esim?!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:18"]No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan
[/quote]
Musta toimit viisaasti. Lapsen turvallisuudentunteen säilyttäminen on tosi tärkeää, etenkin jos em. tyylinen lapsi ettekä paapo muuten liikaa. Ihmiset, perheet ja tilanteet on niin erilaisia ettei yhtä tai kahtakaan ainoaa oikeaa tapaa ole vaan pitää toimia tilanteen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:11"]
Mä oisin herättänyt lapsen ja sanonut sille. Joskushan sen on opittava.
[/quote]
No hohhoijaa. Herätät 11-vuotiaan kesken unien sen takia, ettei aikuinen ole osannut suunnitella baarissa kulkemisiaan etukäteen eikä viitsisi maksaa taksia. Todella kypsää.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Itsepuolustusta ja totuuden tästä elämästä. En sen kummempaa. Eipä ainakaan tule mitään itkupilliä jonka pää tungetaan koulun veskipönttöön.
[/quote]
Oikein! Valitettavasti siinä kohtaa kun kiusaajat tulevat kimppuun, ei runonlausunnalla ja viulunsoitolla tee yhtään mitään.
Miksi kännitaksiksi kaverisi miestäsi luulee? Jos kyyti sovi, niin on moukkamaista jäädä jankkaamaan asiaa ja arvostelemaan toisten tapaa toimia lastensa kanssa.
Asia olisi ollut ok jos se olisi sovittu lapsen kanssa etukäteen ja hänelle se olisi ollut ok. Keskellä yötä nukkuvan lapsen jättäminen yksin ei ole ok.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:14"]
Olisin jättänyt lapun yöpöydälle kännykän viereen ja lähtenyt.
[/quote]
Jos mun lapsi herää sen verran, ettei saa nukahdettua uusiksi, niin hän katsoo puhelimesta kelloa, yrittää sen jälkeen nukahtaa vielä uudestaan ja jos ei edelleenkään saa unta, vaeltaa meidän huoneeseen. Ei satavarmasti huomaisi pimeässä huoneessa mitään lappua puhelimen vieressä.
[/quote]
Ja siis kyllä minäkin voisin tämän lapsen jättää yksin kotiin nukkumaan hetkeksi, jos hänen kanssaan olisi sovittu etukäteen ja se lapselle sopisi. Tähän mennessä on yleensä sanonut, ettei halua jäädä yksinään, jos asiasta on kysytty. Toisaalta on se kuskillekin kurjaa heräillä yöllä ja lähteä noutamaan puolisoa kotiin, joten meillä on yöllä suosiolla käytetty taksia kotimatkalla.
-45/49
Psst. Sulkevatko runonlausunta ja viulunsoitto pois sen ettei osaa puolustaa itseään? Meidän runoja harrastava tyttö osaa sanoa kiusaajille aika hyvin vastaan :)
40 tajusi vasta vastauksen kirjoitettuaan, että eihän meillä ole edes autoa. Vähän ihme touhua yksityisauotoilijoiden elämä muuten kun keskellä yötäkin pitäisi saada kyyti omassa tai kaverin autossa.