Pitääkö päiväkodin työntekijöiden pitää maskia koko päivä?
Tuolla toisessa ketjussa puhuttiin päiväkotiin noin 10kk - 1,5- vuotiaana laitettujen lasten puheen kehityksen viivästymästä. Samaa ei ole havaittu kotihoidossa olevilla lapsilla, ja syyksi yksi terkka sanoi tuon, että päikyssä ne pienet lapset ei näe aikuisten suun liikkeitä maskin takia, mikä vaikeuttaa ääntämisen oppimista. Ja jos lapsi on vieläpä päikyssä 5pv viikossa ja sen 8-9h kerrallaan.... Niin mitä, sehän on valtaosa sen ikäisen valveilla olo ajasta! Ei ihme ettei opi?!
Miksi tuohon ei puututa? Kai ne maskit vois nyt ottaa jo veke, jos näin huolestuttavia tuloksia alkaa näkyä??
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Oijoijjoi nyt sohaisin muurahaispesää, tää keskustelu lähti aiiivan käsistä! :D
Ap
Hahahaha, joo täällä vaaditaan jo subjektiivisen päivähoito-oikeuden ikärajan korottamista, sit ihmetellään miksei nykyään jäädä enemmän kotihoidontuen varassa kotiin ja pari randomii tappelee keskenään siitä, saako tätä aihetta spekuloida 😂 illan parasta viihdettä, kiitos!
Keksi jotain parempaa.
Aasiassa ollut maskipakko yli kaksi vuotta eikä kukaan ole keksinyt vielä mitään ap:n satujen kaltaista.
Kiinassa on myös kaupunkeja, joissa lapset ovat käyneet fyysisesti koulussa viimeksi tammikuussa 2020. Hyvin pystyvät opiskelemaan. Toisin kuin suomimuksut, jotka putosivat kelkasta muutamassa viikossa.
Ottaisin näkökulmaksi ennemmin päivähoidon työntekijöiden oman suojautumisen koronalta. Itse en olisi ilman ffp2-maskia hetkeäkään jossain köhäisten lasten päiväkodissa. Joo, tiedän ettei välttämättä sekään suojaa mutta silti. Oma terveys ensin.
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Aasiassa ollut maskipakko yli kaksi vuotta eikä kukaan ole keksinyt vielä mitään ap:n satujen kaltaista.
Kiinassa on myös kaupunkeja, joissa lapset ovat käyneet fyysisesti koulussa viimeksi tammikuussa 2020. Hyvin pystyvät opiskelemaan. Toisin kuin suomimuksut, jotka putosivat kelkasta muutamassa viikossa.
Ei ole ap:n keksimää tämä, hän vain jatkoi aiemman ketjun aihetta koska halusi kuulla lisää. Ei vissiin ehtinyt aiempaan ketjuun kunnolla mukaan, ennen kuin se jo poistui. Mutta ikävä kyllä tästä aiheesta ei saa keskustella, kohta tämäkin ketju poistuu.. Kiva sensuuripalsta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Kiinassa on myös kaupunkeja, joissa lapset ovat käyneet fyysisesti koulussa viimeksi tammikuussa 2020. Hyvin pystyvät opiskelemaan. Toisin kuin suomimuksut, jotka putosivat kelkasta muutamassa viikossa.Ei ole ap:n keksimää tämä, hän vain jatkoi aiemman ketjun aihetta koska halusi kuulla lisää. Ei vissiin ehtinyt aiempaan ketjuun kunnolla mukaan, ennen kuin se jo poistui. Mutta ikävä kyllä tästä aiheesta ei saa keskustella, kohta tämäkin ketju poistuu.. Kiva sensuuripalsta!
Niinpä.
Meidän päikyssä ei olla pidetty maskeja, paitsi ulkona, kun ulkopuoliset näkisivät, jos ollaan ilman. Vanhemmat myös jatkuvasti tuoneet kipeitä lapsia hoitoon. Niinpä kaikki hoitajat ja lukematon määrä lapsia on sairastanut korona jo aikoja sitten, osa kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Mitäs sä tiedät aasialaisten taaperoiden kielellisestä kehityksestä viime vuosina? Aivan.
Mä ymmärrän kyllä maskien käytön, ja tavallaan ymmärrän myös, miksei missään tästä aiheesta saa puhua. Asialle kun ei mitään voi, eikä tää tuu olemaan pysyvä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin näkökulmaksi ennemmin päivähoidon työntekijöiden oman suojautumisen koronalta. Itse en olisi ilman ffp2-maskia hetkeäkään jossain köhäisten lasten päiväkodissa. Joo, tiedän ettei välttämättä sekään suojaa mutta silti. Oma terveys ensin.
Ennen korona-aikaa tuollaista asennetta kutsuttiin bakteerikauhuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Kiinassa on myös kaupunkeja, joissa lapset ovat käyneet fyysisesti koulussa viimeksi tammikuussa 2020. Hyvin pystyvät opiskelemaan. Toisin kuin suomimuksut, jotka putosivat kelkasta muutamassa viikossa.Mitäs sä tiedät aasialaisten taaperoiden kielellisestä kehityksestä viime vuosina? Aivan.
Mä ymmärrän kyllä maskien käytön, ja tavallaan ymmärrän myös, miksei missään tästä aiheesta saa puhua. Asialle kun ei mitään voi, eikä tää tuu olemaan pysyvä tilanne.
Mä nauroin vähän tälle myös, siis kuvitteleeko jengi oikeesti, että Kiinasta vuotaisi muulle maailmalle jotain infoa heidän taaperoiden kielen oppimisen hidastumisesta? Oikeesti?
Jep, maskit on suojannut varmasti monia. Ihan pätevät perusteet pitää niitä. Ikävää vain, ettei lieveilmiöistä saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Kiinassa on myös kaupunkeja, joissa lapset ovat käyneet fyysisesti koulussa viimeksi tammikuussa 2020. Hyvin pystyvät opiskelemaan. Toisin kuin suomimuksut, jotka putosivat kelkasta muutamassa viikossa.Mitäs sä tiedät aasialaisten taaperoiden kielellisestä kehityksestä viime vuosina? Aivan.
Voisiko olla vaikka siksi että asun Aasiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi jotain parempaa.
Mä nauroin vähän tälle myös, siis kuvitteleeko jengi oikeesti, että Kiinasta vuotaisi muulle maailmalle jotain infoa heidän taaperoiden kielen oppimisen hidastumisesta? Oikeesti?
Jep, maskit on suojannut varmasti monia. Ihan pätevät perusteet pitää niitä. Ikävää vain, ettei lieveilmiöistä saa puhua.
Eipä niiden tarvitse vuotaa minnekään, ihan itse paikan päällä seuraan.
Kiitos maskeille, että olen välttynyt vatsataudeilta ja isommilta flunssilta viimeisen parin vuoden aikana.
Niin, ketjua aloitusta pidemmälle lukematta vastaan sinulle ap, että kyllä, kyllä pitää pitää maskia koko päivä, lukuunottamatta tietenkään ruokailutilannetta. Meillä on siihen jopa velvoite eli ei perustu vapaaehtoisuuteen.
Tämä voi olla ns kutsumusammatti, kaikki sen negatiiviset puolet huomioiden, varsinkin nykytilanteessa, mutta ei sentään niin kutsumusammatti, että lastenne takia altistaisin itseni vieläkin suurempaan riskiin saada korona olemalla ilman maskia.
Tosin itseni kohdalla korona jo kävi kylässä ja aika pahanakin versiona, mutta silti käytän yhä maskia, yritän välttää ettei se tulisi uudelleen+muitakin pöpöjä on nyt liikenteessä.
Jospa ap jotakin rotia noihin vaateisiin mitä vaka-hlöstölle asetat, mussukkasi on ihana ja tärkeä, mutta kyllä minä kuitenkin priorisoin oman terveyteni ja sitä myöten oman perheeni terveyden edelle, suojautumalla mahd hyvin ja hinkkaamalla saippuvedellä nahkoja irti käsistä.
PS, aina voit ottaa sen alle 3v pienokaisen kotihoitoon, ei tarvitse miettiä puheenkehityksiä ym.
Ei 10kk vauvan päiväkodissa pitäisi ollakaan.
Jos lapsi pitää alle vuoden ikäisenä päiväkotiin raahata, niin parempi jättää lapsi sitten tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko maskipakko myös perhepäivähoitajia?
Ei koske ei. En todellakaan pidä kotonani maskia. Toki mulle tuodaan pääsääntöisesti terveitä lapsia hoitoon toisin kuin päiväkodissa. Joskus joku sairastuu kesken päivän ja sillehän ei voi mitään.
Pph
Vierailija kirjoitti:
Niin, ketjua aloitusta pidemmälle lukematta vastaan sinulle ap, että kyllä, kyllä pitää pitää maskia koko päivä, lukuunottamatta tietenkään ruokailutilannetta. Meillä on siihen jopa velvoite eli ei perustu vapaaehtoisuuteen.
Tämä voi olla ns kutsumusammatti, kaikki sen negatiiviset puolet huomioiden, varsinkin nykytilanteessa, mutta ei sentään niin kutsumusammatti, että lastenne takia altistaisin itseni vieläkin suurempaan riskiin saada korona olemalla ilman maskia.
Tosin itseni kohdalla korona jo kävi kylässä ja aika pahanakin versiona, mutta silti käytän yhä maskia, yritän välttää ettei se tulisi uudelleen+muitakin pöpöjä on nyt liikenteessä.Jospa ap jotakin rotia noihin vaateisiin mitä vaka-hlöstölle asetat, mussukkasi on ihana ja tärkeä, mutta kyllä minä kuitenkin priorisoin oman terveyteni ja sitä myöten oman perheeni terveyden edelle, suojautumalla mahd hyvin ja hinkkaamalla saippuvedellä nahkoja irti käsistä.
PS, aina voit ottaa sen alle 3v pienokaisen kotihoitoon, ei tarvitse miettiä puheenkehityksiä ym.
Kommentoin jo tuolla aiemmin, että aloitus EI koska minua, omat lapseni ovat jo isoja ja kyllä, hoidin heidät kotona 3-vuotiaiksi :)
Halusin jatkaa keskustelua aiheesta, koska aiempi ketju poistui, ja halusin kuulla mielipiteitä aiheesta :)
En minä siis ole vaatinut keltään mitään, tai syytellyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tosin itseni kohdalla korona jo kävi kylässä ja aika pahanakin versiona, mutta silti käytän yhä maskia, yritän välttää ettei se tulisi uudelleen+muitakin pöpöjä on nyt liikenteessä.Jospa ap jotakin rotia noihin vaateisiin mitä vaka-hlöstölle asetat, mussukkasi on ihana ja tärkeä, mutta kyllä minä kuitenkin priorisoin oman terveyteni ja sitä myöten oman perheeni terveyden edelle, suojautumalla mahd hyvin ja hinkkaamalla saippuvedellä nahkoja irti käsistä.
Ei ap:lla ole pieniä lapsia, kommentoi niin täällä jo. Mä en edes tajua miten kukaan lukee tuon aloituksen niin, että ap puhuisi itsestään? No ei todellakaan. Ihan jo esimerkiksi tuo otsikon kysymys viittaa siihen, että ap on pihalla kuin lumiukko kaikista päiväkodin maskikäytännöistä. Mikäli hänellä olisi pieni lapsi päikyssä, satavarmasti tietäisi tuon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki tutkimukseen, kiitos. Jatketaan sitten keskustelua.
Tästä keskusteltiin yhdessä toisessa ketjussa, jossa siis kokemuksiin näistä lapsista kertoi neuvolan terkat ja joku lääkärikin siellä oli. He tapaavat kuitenkin näiden korona-ajan vauvojen koko kirjon neuvolassa, oli lapsi sitten päiväkodissa, kotihoidossa, tai perhepäivähoitajalla. Tämmöisen havainnon oli moni alan ammattilainen tehnyt.
Ylläri yllöri, ketju on nyt poistunut kun sitä yritin kaivaa... Voihan Aavee. :( mistään täällä ei saa keskustella??
Mä ymmärrän maskisuositukset tiettyyn pisteeseen, mutta mielestäni tässä kohtaa on oikeus kritisoida, ja miettiä voisko päiväkodin työntekijöiden maskeilua kenties höllentää?
Ap
Hah! Oikeastiko luulet, että av-palsta on luotettava lähde :D:D:D:D Täällähän voi kuka tahansa esiintyä missä tahansa roolissa. Et voi millään tietää ovatko nämä palstalääkärit ja palstaterkkarit oikeita ammattilaisia vai pelkästään maskihysteerikkoja, jotka öyhöttävät perusteettomasti. Todennäköisemmin jälkimmäisiä. Jos tästä olisi ammattilaisten tietoa, sitä olisi saatavilla muuallakin kuin täällä.
Olen minäkin tuollaisia kirjoituksia nähnyt netissä. Mitään tutkimusta en nyt muista, mutta en yleensäkään kulje tutkimuskirjasto mukanani, kun keskustelen asioista. Miten te tutkimuslinkeistä öyhöttäjät keskustelette normaalissa elämässä? "Onko sulla sitä tutkimusta näyttää, kiitos, jatketaan sitten keskustelua." :D :D :D :D Muutenkin, pidän kyllä ihan yleissivistyksenä tietoa, että pienelle lapselle on merkitystä muiden ilmeillä, ja että ilme on muutakin kuin silmät...
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihmiset osaa oikeasti enää lukea? Aloituksesta näkee, ettei ap puhu itsestään eikä omasta tilanteestaan! Myöhemmin tuolla jo kertoikin, ettei hänellä ole pieniä lapsia ja on muutenkin hoitanut ne itse kotona tuohon maagiseen 3v ikään.... 😂🎉🥂
Oijoijjoi nyt sohaisin muurahaispesää, tää keskustelu lähti aiiivan käsistä! :D
Ap