En halua että lapseni osallistuu päiväkodin uskonnollisiin tilaisuuksiin
Koska en itse kuulu ev lut kirkkoon, lapseni kuuluu koska isä ei antanut erottaa lasta kirkosta. Itse uskon kyllä Jumalaan, mutta en hyväksy uskonnon pakkosyöttöä
Kommentit (22)
Ei niihin tilaisuuksiin tartte osallistua!! Se on ihmisoikeusloukkaus, jos tuputetaan uskontoa. Puhut niide hoitajien kanssa!
Minusta se on lähinnä tapakasvatusta. Eikä mitenkään sinänsä pakollista.
Oikeinkirjoitustaito kuuluu yleissivistykseen.
No anteeksi, että paha lukihäiriöni tekee minusta sivistymättömän.
Onneksi sentään sain aikoinani edes 7 äidinkielestä joka oli mukautettua.. kun kirjaimet ja sanat heittää silmissä härän peffat. Mutta suo anteeksi , että olen niin moukka etten osaa kirjoittaa oikein.
Soita ma pk:n johtajalle ja sopikaa toiminta linjat
joulujuhlaan ei ole pakko esim. mennä uskonnollisista syistä- pk järjestää korvaava toimintaa, jos uskonnollinen juhla on pk:n aukioloaikana
esim se lukihäiriö kuten sulla 7. Ja itse pidän sydämensivistystä kirjaviisautta tärkeämpänä
Soita ma pk:n johtajalle ja sopikaa toiminta linjat
joulujuhlaan ei ole pakko esim. mennä uskonnollisista syistä- pk järjestää korvaava toimintaa, jos uskonnollinen juhla on pk:n aukioloaikana
Onneksi on vielä näitä päiväkoteja ja kouluja jotka kunnioittaa oman maansa tapoja ja katsantoa eikä nöyristele muitten edessä.
i]
Koska siellä suoritetaan niin ruoka rukoukset kuin uni siunaukset jne... niin ja ihan tavis kunna pk on kysessä.
Onneksi on vielä näitä päiväkoteja ja kouluja jotka kunnioittaa oman maansa tapoja ja katsantoa eikä nöyristele muitten edessä.
Ihme meininkiä kunnallisessa päiväkodissa! :o Sitä paitsi Suomessa kirkko ja valtio on erotettu toisista, joten älä puhu maan tapojen kunnioittamisesta mitään.
Onneksi meidän pk:ssa ei tuollaista ole, tai se olisi loppunut hyvin lyhyeen.
Hänen täytyy mennä uskontotunneille kuten muidenkin. Eiköhän teidän pidä puhua asiasta kotona miehesi kanssa, mieshän haluaa että lapsi saa uskonnollista opetusta.
meillä on ollut nyt lapsia päiväkodeissa kohta 15 vuotta, eikä ole koskaan ollut mitään muuta uskonnollista tilaisuutta vuoden aikana kuin joulukirkko.
Koska siellä suoritetaan niin ruoka rukoukset kuin uni siunaukset jne... niin ja ihan tavis kunna pk on kysessä.
- uskis joka ei myöskään siedä pakko syöttöjä mutta arvostaa kauniita tapoja.
( eikä se usko tule kehenkään pakottamalla, vaan sitten kun Jumala kutsuu...)
Ja lapsen isä lupasi erota kirkosta joulukuussa, jotenka sitten myös lapseni saa erota
Olen ihan suomalainen,mutta tapoihimme ei kuulu ilta- tai ruokarukous. Puhumme kyllä lasen kanssa kiitollisuudesta eesim. ruuasta ja läheisistä, mutta emme osoita kiitollisuutta jotain tiettyä jumalaa tai hänen mahdollista poikaansa kohtaan. Emme siis kuulu (ev.lut)kirkkoon, koska mielestäni yksikään uskonto ei voi väittää toista uskontoa vääräksi. Hehän taas uskovat olevansa oikeassa ja me väärässä. Uskon kaikkeen yliluonnolliseen, myös "jumalaan". Samoin tottakai Jeesus oli olemassa ja oli huipputyyppi. Mutta oliko hän juuri "Jumalan poika"..? Ainakin herkkä ja hyvä ihminen. Poikani pitääkin kuulla hänestä, se on yleissivistystä. Itse olen ateisivanhempien kasvattama, ja olen vasta vanhempana ottanut itse selvää Jeesuksen elämästä, jonka tuntemattomuus on ollut minulla suuri aukko sivistyksessä.
Koulussa lapsemme tulee menemään et:hen, joka on huippuoppiaine, ja 14-vuotiaana Prometheus-leirille.Nyt pk:ssa saa osallistua, jos tehdään jotain jouluun tai pääsiäiseen liittyvää uskonnollista, koska ne ovat niin kiinteästi omaan kultturiperinteeseemme liittyvää. Mutta päivittäiset rukoukset eivät enää ole nykyajan arkipäivän kulttuuria ainakaan siten, että niitä saisi tehdä päiväkodeissa. Taidat asua ihan takapajulassa?
Ja lapsen isä lupasi erota kirkosta joulukuussa, jotenka sitten myös lapseni saa erota
Eli teet lapsestasi yleissivistyksettömän, Kuuluuhan toki uskonnosta varsinkin oman maansa valta uskonnosta tietää. Se on yleis sivistystä, eikä uskontotunneilla tuputeta. Tämä nykyinen uskonto koulussa on lähinnä uskonto historiaa eikä varsinasita uskontoa, siellä käsitellään eriuskontoja erittäin laaja-alaisesti. Joten tuo mitä kirjoitat osoittaa sinun olevan aika.... no jätän sanomatta.
Nykyisin kouluiss tosiaan opetetaan uskontoa yleissivistävästi ja siellä käsitellään kaikkia uskontoja.
Koulun uskonnon nimi ei ole ev lut usko vaan usko yleensä.
päiväkodissa on paljon uskontoon liittyviä juttuja. Säännöllisesti jotain ihmeen pyhäkouluakin. Itse olen ollut elämänkatsomustiedon tunneilla ja vanhempani ovat hyvin uskonnon vastaisia. Lapset kyselevät raamatun asioita, joihin en osaa vastata. Selittävät pokkana, että Jumala loi maan seitsemässä päivässä ja jne. Pakko korjata ja ihmettelevät miksi opetetaan valheita.
En ymmärrä miksi näihin uskonnollisiin juttuihin täytyy osallistua kaikkien.
Onneksi esikoinen aloitti koulun ja aloittaa samalla elämänkatsomustiedon opiskelun.
ja tiedän sen ihan itse ttä en osaa oikeikirjoitusta, johtuen pahasta lukihäiriöstä. Mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä yleissivistyksen kanssa.
Eikös?
no meidän kouluissa nin ala- kuin ylä- koulussa opetetaan kaikkia uskontoja uskontotunnilla. Olinkin ihmeissäni tästä, kun muistin aikoinan omat uskonto tunnit.
Ja kyllä se riippuu uskovasta. Itse olen uskovainen ev lutti. Ja en ole koskaan sanonut ettäv ain ev lut on oikein, hitsistäkö minä tiedän mikä on oikea tai väärä olen vain ihminen. ja raamattukkin kehoittaa olemaan tuomitsematta. Uskonnon taaksevalitettavan monet piiloutuvat kun eivät itse hyväksy jotain.
Itse olen sitä mieltä että Jumalia on vain 1 ja sillä on vain monta nimeä. Jumala, Jahve, Allah, God jne jne.
Ja mm. kun olen lukenut niin meidän Raamattua kun muslimien Korania niin aikas hämmästyttävän sama kirja.. pienin eroin, kuten Jeesus on meillä poika ja Koranissa profeetta jne..
Uskomisessakin on järken käyttö sallittu. Se uskonko minä oikein tai olenko sillä taivaspaikkani ansainnu, no en tiedä se on yksin Jumalan päätettävissä.
Mutta kumminkin Siunausta elämäänne, tehkää hyviä päätöksiä ja antakaa lapsillenne vaihtoehtoja, jokainen luo oman polkunsa ja oman elämänsä sitä ei voi kukaan kenenkään puolesta tehdä.